Verslag algemeen overleg gehouden op 19 juni 2008 over o.a. evaluatie privacygedragscode particuliere recherchebureaus - Rechtsstaat en Rechtsorde

Dit verslag van een algemeen overleg is onder nr. 79 toegevoegd aan dossier 29279 - Rechtsstaat en Rechtsorde.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Rechtsstaat en Rechtsorde; Verslag algemeen overleg gehouden op 19 juni 2008 over o.a. evaluatie privacygedragscode particuliere recherchebureaus 
Document­datum 06-08-2008
Publicatie­datum 08-08-2008
Nummer KST121424
Kenmerk 29279, nr. 79
Van Staten-Generaal (SG)
Commissie(s) Justitie (JUST)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2007–2008

29 279 31 200 VI

Rechtsstaat en Rechtsorde

Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie (VI) voor het jaar 2008

Nr. 79

1 Samenstelling:

Leden: Van de Camp (CDA), De Wit (SP), Van der Staaij (SGP), Kamp (VVD), Arib (PvdA), ondervoorzitter, De Pater-van der Meer (CDA), voorzitter, Cqörüz (CDA), Joldersma (CDA), Gerkens (SP), Van Velzen (SP), Azough (GroenLinks), Timmer (PvdA), Griffith (VVD), Aasted Madsen-van Stiphout (CDA), Teeven (VVD), Verdonk (Verdonk), De Roon (PVV), Pechtold (D66), Heerts (PvdA), Thieme (PvdD), Kuiken (PvdA), Leijten (SP), Bouwmeester (PvdA), Van Toorenburg (CDA) en Anker (ChristenUnie). Plv. leden: Uitslag (CDA), Langkamp (SP), Van der Vlies (SGP), Weekers (VVD), Smeets (PvdA), Schinkelshoek (CDA), Jager (CDA), Jonker (CDA), Roemer (SP), Halsema (GroenLinks), Dijsselbloem (PvdA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Jan de Vries (CDA), Van Miltenburg (VVD), Zijlstra (VVD), Fritsma (PVV), Koşer Kaya (D66), Gill’ard (PvdA), Ouwehand (PvdD), Spekman (PvdA), Bouchibti (PvdA), Van Haersma Buma (CDA) en Slob (ChristenUnie).

VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 6 augustus 2008

De vaste commissie voor Justitie1 heeft op 19 juni 2008 overleg gevoerd met minister Hirsch Ballin van Justitie over:

– de brief van de minister van Justitie d.d. 29 januari 2008 inzake evaluatie privacygedragscode particuliere recherchebureaus (31 200-VI, nr. 107);

– de brief van de minister van Justitie d.d. 29 januari 2008 inzake het rapport «Publieke bemoeienis met private veiligheidszorg? Over de bewaking van de kwaliteit van particuliere beveiliging en recherche» (29 279, nr. 65);

– de brief van de minister van Justitie d.d. 5 maart 2008 inzake informatie over evaluatie van de privacygedragscode voor particuliere recherchebureaus en het rapport «Publieke bemoeienis met private veiligheidszorg? Over de bewaking van de kwaliteit van particuliere beveiliging en recherche» (29 279, nr. 67);

– de brief van de minister van Justitie d.d. 12 juni 2008 inzake particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (31 200-VI, nr. 163).

Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissie

Mevrouw Kuiken (PvdA) benadrukt dat de politie primair verantwoordelijk is voor de veiligheid in het publieke domein. De politie heeft het geweldsmonopolie en specifieke bevoegdheden; daar ligt de grens tussen politie en particuliere beveiligers. Politie en justitie moeten voldoende mogelijkheden hebben voor hun opsporingsactiviteiten; het mag niet zo zijn dat particuliere recherchebureaus worden ingeschakeld als de opsporing niet op legale wijze kan plaatsvinden en dat die bureaus dus meer mogelijkheden hebben dan de politie.

De kwaliteitseisen voor de politie, het gevangenispersoneel en de particuliere beveiliging moeten gelijk zijn, want particuliere beveiligers spelen een steeds grotere rol op het publieke domein. De op dit punt bestaande scheiding tussen politie en particuliere beveiliging moet daarom uit de wet gehaald worden. Het werk van een particuliere beveiligingsorganisatie wordt momenteel

slechts om de vijf jaar gecontroleerd. De branche zelf heeft de controle goed geregeld, maar 10% van de beveiligingsorganisaties is geen lid van de brancheorganisatie en heeft dus geen keurmerk; bij de particuliere recherchebureaus geldt dat voor 50%, met name voor eenmansbedrijfjes. Zij houden zich onvoldoende aan de door de branche in samenwerking met Justitie opgestelde privacygedragscode. Bovendien vallen bedrijfsrecherches ten onrechte niet onder de reikwijdte van de Wet Particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. Politie en justitie zijn gebonden aan strenge wetgeving op het punt van rechtszekerheid en gegevensbescherming, maar de particuliere recherchebureaus en de bedrijfsrecherchebureaus komen onrechtmatig aan gegevens, die soms aan de politie worden overhandigd om als bewijs te dienen in een rechtszaak. De controle en het toezicht op deze bureaus moeten dus worden verscherpt. Een verplicht keurmerk voor particuliere recherchebureaus zou door de daaraan verbonden jaarlijkse toets een oplossing kunnen zijn. Is het overigens niet raadzaam om een hoorzitting over particuliere recherchebureaus te organiseren om meer zicht te krijgen op de omvang van dit urgente probleem? Het opdracht geven voor het onrechtmatig verkrijgen van informatie en het gebruik of het helen van die informatie moeten meer dan nu strafbaar worden gesteld.

De installateurs van beveiligingsapparatuur en het personeel van waardetransporten moeten, gelet op hun belangrijke taak, onder de Wet Particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus blijven vallen. De detailhandel vraagt om meer burgersurveillanten. De PvdA-fractie staat daar niet direct positief tegenover, maar wat vindt de minister van deze oproep van de detailhandel?

De heer De Wit (SP) stelt voorop dat toezicht en beveiliging in de publieke ruimte overheidstaken zijn, dat daarvoor dus geen particuliere beveiliging ingehuurd mag worden en dat op het punt van de veiligheid geen tweedeling mag ontstaan. Veiligheid mag geen commercieel product worden. Stadswachten en andere toezichthouders moeten in een reguliere baan onder verantwoordelijkheid van de gemeente komen. De wijkagent moet weer een grote rol in het toezicht krijgen. Buiten de publieke ruimte is er geen bezwaar tegen inschakeling van particuliere beveiliging. Als tijdelijke noodoplossing zijn uitzonderingssituaties mogelijk, bijvoorbeeld als particuliere beveiliging tijdelijk een oplossing kan bieden, zoals in een wijk in aanbouw. Uiteindelijk moet de overheid de regie weer in handen nemen. Het verzekeren van de veiligheid van burgers is immers een overheidstaak.

Een voordeel van eigen veiligheidsbeambten of toezichthouders is dat de overheid flexibeler kan omgaan met veranderende omstandigheden. Die mogelijkheid ontbreekt bij particuliere toezichthouders, omdat die alleen mogen toekijken.

Er moet een eind komen aan de huidige chaos op het punt van de bevoegdheden, die per gemeente verschillen. In Amsterdam zijn er bijvoorbeeld buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) die wapenstokken bij zich dragen en die op basis van de bevoegdheden van een boswachter in een artikel van de Flora- en faunawet bonnen uitschrijven voor het niet dragen van een autogordel.

De handelwijze van particuliere recherchebureaus is allang een bron van zorgen. Uit een steekproef door het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) blijkt dat zij zich niet houden aan de privacygedragscode. Naar aanleiding van schriftelijke vragen van de SP-fractie heeft de minister aangegeven dat hij wil bezien of ook de rechercheactiviteiten van onderzoekbureaus vergunningplichtig moeten worden. Deze leemte in de wetgeving moet worden weggenomen. Heeft de minister inmiddels conclusies getrokken? Is hij het ermee eens dat de aard van het onderzoek en de mogelijke schending van de privacy van de onderzochte persoon moeten bepalen of een vergunning verplicht is?

Bedrijfsrecherche moet onder de reikwijdte van de wet worden geplaatst. Waarom zijn bepaalde beroepsgroepen, zoals accountants, uitgesloten van de vergunningplicht? Registeraccountants moeten weliswaar aan bepaalde eisen voldoen, maar er is geen garantie dat binnen het accountantsbureau andere personen niet bij de integriteits- of fraudeonderzoeken betrokken zijn. Worden rechercheactiviteiten van accountantskantoren gecontroleerd en zo ja, door wie? Klopt het dat PricewaterhouseCoopers niet over een vergunning beschikt voor de fraude- en integriteitsafdeling? Er wordt veel gebruikgemaakt van kantoren of personen die op dubieuze wijze informatie verzamelen, bijvoorbeeld oud-politiemensen die informatie inwinnen bij ex-collega’s. Daartegen moet hard worden opgetreden. Wat vindt de minister ervan dat advocaten- en accountantskantoren, journalisten en programmamakers graag gebruikmaken van deze dubieuze informatieverzamelaars? Waarom worden de opdrachtgevers, die uitlokken tot het plegen van een strafbaar feit, daar niet op aangesproken? De brancheorganisatie van de particuliere beveiligers werkt met een keurmerk voor particuliere onderzoeksbureaus, maar een vergunning zou voldoende moeten zijn. De politie moet dus strenger toezien op het verrichten van recherchewerkzaamheden zonder vergunning en het CBP moet de naleving van de privacygedragscode intensiever controleren. Bij misstanden moet de vergunning worden ingetrokken.

De heer Teeven (VVD) wijst erop dat het in deze sector vooral gaat om beveiliging. Bij de recherche gaat het om een zeer kleine groep mensen. De overheid is verantwoordelijk voor het toezicht en de beveiliging in de openbare ruimte, maar het is niet realistisch om te zeggen dat de overheid daar ook zelf voor moet zorgen. De particuliere beveiliging is al sinds decennia niet weg te denken uit het publieke domein en verricht belangrijke ondersteunende taken. Bovendien is bij de politie sprake van een sterke vergrijzing.

Er is momenteel geen sprake van een level playing field. Er moet voor worden gezorgd dat gemeentelijke beveiligers aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als de particuliere beveiligingsbranche. Ten behoeve van de uitvoering van hun beveiligingstaak moeten particuliere beveiligers onder strikte voorwaarden over informatie van de overheid kunnen beschikken. De informatie moet niet gevoelig van aard zijn en dringend noodzakelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden. De particuliere beveiligers moeten ook beschikken over de nodige vergunningen. Voor alarmcentrales en het geld- en waardetransport moeten, gelet op hun cruciale rol, in ieder geval niet minder wettelijke regels gaan gelden. Ook de branche zelf denkt daar zo over, want die wil personeel dat zich niet aan de regels houdt, kunnen blijven corrigeren. De veiligheid van winkels moet worden geoptimaliseerd. De branche pleit terecht voor uitbreiding van de mogelijkheid om in winkels in burger te laten surveilleren. Landelijk zou echter moeten gelden dat dit altijd in combinatie met beveiligers in uniform gebeurt.

Het toezicht op de vergunningverlening aan recherchebureaus schiet tekort. Mensen blijken ondanks een onherroepelijke veroordeling of opname in de politieadministratie een vergunning te krijgen. Dit toezicht moet worden verscherpt, bijvoorbeeld door het van toepassing verklaren van de Wet BIBOB op recherchebureaus.

Het zou mogelijk moeten zijn dat de politie, uiteraard onder strikte voorwaarden, informatie deelt met betrouwbare particuliere recherchebureaus, bijvoorbeeld als de politie onvoldoende capaciteit heeft om aan een bepaalde zaak te werken.

Mevrouw Azough (GroenLinks) constateert dat de particuliere recherche sterk groeit. De gegevens worden soms op dubieuze wijze verzameld. De privacygedragscode wordt vaak beschouwd als een vrijblijvend document en wordt niet goed nageleefd. Het toezicht op de naleving daarvan moet

worden aangescherpt en bij de eerste indicaties van het niet naleven van de code moeten maatregelen worden genomen. Welke andere mogelijkheden ziet de minister om het toezicht te verbeteren? Neemt hij de aanbevelingen over om meer aandacht te besteden aan de normering in de opleiding, minimumbewaartermijnen in te stellen en de handhaving te verbeteren?

Uit het onderzoek van Regioplan blijkt dat sommige particuliere recherchebureaus vergunningplichtig zijn maar geen vergunning hebben. Hoeveel zijn dat er? Hoe wordt daartegen opgetreden en hoe wordt vergunningontduiking voorkomen?

Recherchebureaus zouden over een keurmerk moeten beschikken. Dat is echter geen oplossing voor alle problemen, want heel veel bedrijven zijn niet aangesloten bij de brancheorganisatie.

Hoe wordt omgegaan met opdrachtgevers die zich er redelijkerwijs van bewust kunnen zijn dat de door hen verlangde gegevens alleen op onrechtmatige wijze kunnen worden verkregen? De particuliere beveiliging levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid, maar er zijn veel incidenten. Het toezicht moet daarom worden verbeterd en er moet duidelijkheid zijn over de bevoegdheden en de grens tussen privaat en publiek. Het is bijvoorbeeld ontoelaatbaar dat een particuliere beveiligingsdienst visitekaartjes heeft uitgedeeld met het logo van de politie erop. Omdat zowel de particuliere beveiliging als de particuliere recherche belangrijke taken vervult die sterk grenzen aan het publieke monopolie van de politie en het OM, moet de overheid daar een heel duidelijke visie op hebben, maar die visie ontbreekt.

De heer De Roon (PVV) spreekt zijn waardering uit voor het belangrijke en nuttige werk van de particuliere beveiliging en de particuliere recherche. Het maatschappelijke effect van hun werk draagt bij aan de beveiliging van de samenleving als geheel. Terecht erkent de regering dat de normering moet worden verbeterd, maar het tempo van die verbetering ligt laag. Gaat de minister dat tempo verhogen en wat houdt de verbetering precies in? De screening door de politie is cruciaal voor de betrouwbaarheid en integriteit van de medewerkers in de particuliere beveiliging. Heeft de minister naar aanleiding van de aanbeveling van de werkgroep-Straver inmiddels besloten of een Verklaring Omtrent het Gedrag op dit punt voldoende is? Zo niet, wanneer neemt hij daar dan een besluit over?

De bedrijfsrecherche moet aan dezelfde normen gebonden zijn als particuliere recherchebureaus.

De minister wil bezien hoe het door de Vereniging van Particuliere Beveiligingsorganisaties te ontwikkelen kwaliteitssysteem voor particuliere recherchebureaus, het keurmerk voor onderzoekbureaus en periodieke audits onderdeel kunnen uitmaken van het toekomstige toezicht. Wat is op dit punt het tijdpad?

Grote ondernemingen en winkels kunnen zich voldoende beveiligingspersoneel veroorloven, maar heel veel andere ondernemingen niet. Geüniformeerde beveiliging werkt preventief, maar wordt hetzelfde preventieve effect niet bereikt als bij de ingang van de winkel duidelijk wordt aangegeven dat in de winkel surveillance plaatsvindt door ongeüniformeerde personen? Op die manier hoeven winkels minder te investeren in personeel en neemt de pakkans voor criminelen toe.

De heer Van Haersma Buma (CDA) wijst erop dat de particuliere beveiliging vrij goed georganiseerd is, maar dat de particuliere rechercheurs veel slechter georganiseerd zijn. Kan die sector voldoende worden betrokken bij de totstandkoming van het beleid?

Het is verontrustend dat veel particuliere rechercheurs de door de sector opgestelde privacygedragscode niet gebruiken. De grenzen van de privacy moeten goed worden gemarkeerd en bewaakt. Hoe kan het toezicht

daarop zo goed mogelijk worden uitgevoerd? Het is niet verstandig om zoveel nieuwe wet- en regelgeving te formuleren dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Er moet zoveel mogelijk worden gewerkt met de bestaande wetgeving en de privacycode.

In hoeverre maakt de nieuwe Wet politiegegevens goede samenwerking mogelijk tussen de politie en particuliere rechercheurs? De sector wil de regels waarvan de werkgroep-Straver adviseert om die te schrappen, juist handhaven. In het kader van de verlichting van administratieve lasten is het bijvoorbeeld begrijpelijk dat de verplichte certificering van alarmbedrijven wordt vervangen door een zorgplicht, maar dan moet wel heel goed worden nagegaan of dit niet ten koste gaat van het veiligheidsniveau.

Kan de Wet BIBOB van toepassing worden verklaard op de private recherche? Als dat een te zwaar middel is, hoe kan bij de vergunningverlening het kaf dan zo goed mogelijk van het koren worden gescheiden? Winkelsurveillance in burger moet mogelijk zijn, maar er moet wel duidelijk worden aangegeven dat daar in die winkel sprake van is. Waarom stemt de minister niet in met het voorstel van de werkgroepStraver om de wettelijke eis van een personeelsinstructie voor particuliere beveiligers te laten vervallen? Andere adviezen om regels te schrappen, worden immers wel overgenomen.

Opdrachtverlening voor het onrechtmatig verkrijgen van gegevens moet in sterkere mate strafbaar worden gesteld.

Antwoord van de minister

De minister merkt op dat particuliere beveiligers intussen een vertrouwd beeld zijn en bijdragen aan de bestrijding van overlast en criminaliteit. Steeds meer burgers en bedrijven aanvaarden verantwoordelijkheid voor de beveiliging van eigendommen en mensen. Dat kan de overheid immers niet alleen. Naast het aantal bedrijven neemt ook het aantal taken van de particuliere beveiliging toe. Particuliere beveiligers werken bijvoorbeeld niet alleen op bedrijfsterreinen, in winkelcentra en bij evenementen, maar ook op straat (ook in opdracht van gemeenten) of bij de ingang van overheidsinstanties. Het uitgangspunt blijft echter dat de bewaking van het publieke domein een overheidstaak is.

Omdat de particuliere beveiliging raakvlakken heeft met de belangen en rechten van burgers, zijn waarborgen nodig voor de betrouwbaarheid en bekwaamheid. Als die waarborgen op een andere manier kunnen worden gerealiseerd dan met extra wettelijke regels, verdient dat met het oog op de administratieve lasten de voorkeur. De branche besteedt zelf middels een keurmerk veel aandacht aan de bewaking van de kwaliteit, professionaliteit en integriteit. Wettelijke eisen voor beveiligingsorganisaties bestaan overigens al lang en voor recherchebureaus sinds 1990. De privacygedragscode levert sinds 2004 een grote bijdrage, maar de naleving daarvan moet worden verbeterd door intensivering van het toezicht. Er zijn enkele onduidelijkheden en onvolkomenheden in de wet gesignaleerd, maar een algehele herziening is niet nodig. Het toezicht is vooral preventief, maar de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid onderzoekt ook hoe de politie het toezicht invult. Op basis van dat onderzoek, dat eind 2008 of begin 2009 klaar zal zijn, zal de minister nagaan hoe het toezicht kan worden verbeterd, bijvoorbeeld door minimumbewaartermijnen en een grotere transparantie in de administratie. Daarover zal hij de Kamer informeren. Hierbij zal hij ook ingaan op de effectiviteit van een keurmerk als toezichtinstrument. Het onderzoek van de IOOV is later begonnen dan eerder werd verwacht. Waar mogelijk zal het onderzoek worden versneld. Keurmerken werken alleen als er mensen zijn die bereid zijn om daarop te letten omdat zij eraan hechten dat een organisatie of dienst aan het keurmerk voldoet. Er zijn echter geen alternatieven. Bij de inzet van particuliere beveiligers in het publieke domein moet

onderscheid worden gemaakt tussen toezichthouden en handhaven. De voorwaarden waaronder gemeentelijke toezichthouders kunnen worden ingezet, zijn door de toenmalige ministers van Justitie en BZK in mei 2004 meegedeeld. Daarbij gaat het onder meer om de instemming van de lokale driehoek en de gemeenteraad, de regiefunctie bij de politie en de herkenbaarheid als gemeentelijk toezichthouder. Die voorwaarden zijn nodig om de verantwoordelijkheden helder te houden en democratische controle te waarborgen. De verantwoordelijkheid voor het besluit om deze rol aan toezichthouders te geven, ligt bij de gemeente. De particuliere functionaris kan alleen als APV-controleur en parkeercontroleur optreden als buitengewoon opsporingsambtenaar en er worden hem geen verdergaande bevoegdheden en geweldsmiddelen toegekend. Daar is ook geen aanleiding voor.

Particuliere beveiligers zijn onbewapend en hebben dus ook geen wapenstok. Zij hebben alleen «ogen en oren». Die situatie is anders als de betrokkenen meer bevoegdheden hebben, maar dan geldt de status van een bijzondere opsporingsambtenaar en moet een vergunning worden verstrekt.

Het is onwenselijk dat particuliere beveiligers visitekaartjes hebben met het logo van de politie erop. Het desbetreffende politiekorps is hiervan op de hoogte gebracht.

Momenteel ontwikkelt de branchevereniging een keurmerk voor particuliere recherchebureaus. De minister zal onderzoeken of het wenselijk is om het keurmerk verplicht te stellen.

Er is geen behoefte aan een hoorzitting over de particuliere recherche. De bestaande rapporten geven voldoende informatie om maatregelen voor te bereiden. Vervolgens zal de effectiviteit van die maatregelen worden geëvalueerd.

De minister ziet vooralsnog geen reden om ook de bedrijfsrecherche onder de reikwijdte van de wet te brengen, maar houdt op dit punt de vinger aan de pols. Verschillende organisaties hebben ten behoeve van de transparantie van de sector gepleit voor een uitbreiding van de reikwijdte van de wet. Daar staat tegenover dat een onderzoek van een intern recherchebureau zich meestal richt op personen met een contractuele relatie; de bescherming van hun belangen is dus al via andere regelgeving geborgd. Organisatieadviesbureaus richten zich doorgaans op het functioneren van organisaties of onderdelen daarvan en niet op personen. Voor zover een organisatieadviesbureau met enige regelmaat onderzoek doet naar het functioneren of de integriteit van personen, wordt getoetst of dat bureau met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer onder de wet moet vallen.

De screening van een particulier recherchebureau ten behoeve van de vergunning vindt plaats volgens vastgelegde criteria. Er is een hardheidsclausule, waarbij de drempels liggen bij acht jaar geen gevangenisstraf en vier jaar geen boete. Ook andere feiten kunnen daarbij worden betrokken. Er zijn geen concrete gevallen bekend van vergunningplichtige particuliere recherchebureaus die zonder vergunning recherchewerkzaamheden verrichten. De IOOV onderzoekt op verzoek van de minister of het mogelijk is om hierover betrouwbare gegevens te verkrijgen. Het verrichten van commerciële recherchewerkzaamheden zonder vergunning is op basis van de Wet economische delicten overigens een delict. Een aparte strafrechtelijke aansprakelijkheid van opdrachtgevers is een ongebruikelijke en verstrekkende constructie. Er is ook geen reden om een dramatische situatie te veronderstellen die extra wetgeving en de daaraan verbonden administratieve last zou rechtvaardigen. Hierbij speelt ook een rol dat het ministerie van Justitie in het kader van de taakstelling heeft geïnventariseerd welke wetsvoorstellen prioriteit hebben; daar hoort een wetsvoorstel over dit onderwerp niet bij. Op grond van de deelnemingsbepalingen in het Wetboek van Strafrecht kunnen degenen die opdracht hebben gegeven voor het onrechtmatig verkrijgen van informatie, boven-

dien al strafrechtelijk aansprakelijk zijn. De nadruk moet liggen op het aan de regels houden van de branche zelf, maar de minister zal het OM erop wijzen dat de deelnemingsbepalingen in relevante gevallen moeten worden toegepast. Ook op dit punt zal de vinger aan de pols worden gehouden.

Met betrekking tot de financiering van beveiligingsmaatregelen is op 5 juni een brief naar de Kamer gezonden over de subsidie van 12 mln. die de staatssecretaris van Economische Zaken beschikbaar stelt voor kleine bedrijven, bovenop de al eerder toegezegde 12 mln. Bovendien kunnen gemeenten op basis van het wetsvoorstel Experimenten bedrijfsgerichte gebiedsverbetering bedrijven stimuleren door een heffing die alle ondernemers treft, waarmee de door de ondernemers gewenste gemeenschappelijke activiteiten kunnen worden gefinancierd. Particuliere beveiligers zijn verplicht om een uniform te dragen. Het uitgangspunt bij de goedkeuring van het uniform van particuliere beveiligingsorganisaties is dat de burger moet kunnen zien dat hij met een beveiliger en niet met een politieagent te maken heeft. Daarom moet het uniform een duidelijk zichtbaar embleem hebben in de vorm van een «V». De chef van het politiekorps kan een ontheffing verlenen van de uniformplicht als dat wegens de aard van de werkzaamheden gewenst is en als er geen contra-indicaties zijn. Zo’n ontheffing is bijvoorbeeld mogelijk voor het bestrijden van winkelcriminaliteit en voor persoonsbeveiliging. Bij de inzet van een ongeüniformeerde winkelsurveillant moeten geüniformeerde collega’s aanwezig zijn om zo nodig assistentie te verlenen. Dat is nodig om bij optreden van ongeüniformeerde winkel-surveillanten verwarring te voorkomen. Voor ongeüniformeerde beveiligers geldt een aanvullende opleidingseis, zodat zij met dit soort situaties kunnen omgaan.

De eisen aan de betrouwbaarheid en de bekwaamheid van medewerkers van gelden waardetransportbedrijven vervallen niet. Zij blijven vallen onder de wet en blijven vergunningplichtig. De opleidingseisen worden bij ministeriële regeling vastgesteld. Het personeel wordt gescreend door de politie. De certificering voor alarmcentrales kan worden vervangen door een zorgplichtbepaling. Er zal worden bezien of dat voldoende waarborgen biedt voor de bewaking van de kwaliteit.

Bij een screening door de politie wordt meer informatie meegewogen dan bij de Verklaring Omtrent het Gedrag. De beleidsregels voor de screening staan in de circulaire Particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus. Het uitgangspunt is dat de betrokkene de goede naam van de bedrijfstak niet mag schaden. Naast veroordelingen kunnen daarbij ook processen-verbaal en informatie uit het bedrijfsprocessensysteem van de politie worden meegewogen. De politie trekt de justitiële documentatie na en betrekt daarbij alle informatie waarover zij zelf beschikt; ook informatie van andere politiekorpsen kan worden meegewogen. Bij de Verklaring Omtrent het Gedrag wordt in eerste instantie nagegaan of de betrokkene voorkomt in de justitiële documentatie. Als dat niet het geval is, worden geen andere bronnen geraadpleegd.

Afgezien van de in de Wet politiegegevens en het Besluit politiegegevens gedefinieerde adressanten en gronden voor gegevensverstrekking is in beginsel geen rechtmatige gegevensverstrekking door de politie mogelijk. Het is echter mogelijk om op regionaal niveau in incidentele gevallen of in het kader van een samenwerkingsverband te besluiten tot verstrekking van politiegegevens, als het doel niet onverenigbaar is met de politietaken en als een zwaarwegend algemeen belang in het spel is. Er wordt momenteel onderzocht op welke branches de Wet BIBOB van toepassing kan zijn, maar vooralsnog lijkt dat een te zwaar middel voor de beveiligingsbranche. Naar verwachting kan de voorafgaande screening worden ingepast in de toetsing van de voorwaarden bij de vergunningverlening. Het is ongewenst om de wettelijke verplichting om een personeels-

instructie op te stellen, te laten vervallen. De personeelsinstructie bevordert immers het besef van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De functielijst van de boa’s wordt momenteel ten behoeve van de eenduidigheid herzien.

De minister zal in overleg met de brancheorganisatie van accountants bezien of er op het punt van organisatieadviesbureaus en accountants een leemte in de wet is. Ook de bedrijfsrecherche zal hierbij worden meegenomen. De Kamer zal hierover worden geïnformeerd in het kader van de reactie op het IOOV-onderzoek.

De voorzitter van de vaste commissie voor Justitie, De Pater-van der Meer

De griffier van de vaste commissie voor Justitie, Nava

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.