Antwoorden op vragen GL over de inhuur van Z.K.H. prins Maurits als promotor van elektrische auto's

publicatie datum 3 maart 2010
Kamer Tweede Kamer
bevraagde ministerie Algemene Zaken i
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties i
Verkeer en Waterstaat i
beantwoordende ministerie Verkeer en Waterstaat i
kamerleden W. (Ineke) van Gent i
partijen GroenLinks i

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2009–2010

Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

1658

Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister president, minister van Algemene Zaken en de ministers van Verkeer en Waterstaat en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de inhuur van Z.K.H. prins Maurits als promotor van elektrische auto’s. (Ingezonden 29 januari 2010)

1

Kent u het bericht dat Z.K.H. prins Maurits benoemd is tot voorzitter van de taskforce die het gebruik van elektrische auto’s moet propageren? Zo ja, is dit bericht waar?1

2

Is de veronderstelling waar dat, gezien de vergoeding voor de werkzaamheden die Z.K.H. prins Maurits zal verrichten en de vermoedelijke tijd die hij eraan zal besteden, de beloning de zogenoemde Balkenendenorm zal overstijgen? Zo nee, waarom niet?

3

Waarom is ervoor gekozen geheimzinnig te doen over de aard en de omvang van de werkzaamheden en de overeengekomen vergoedingen? Deelt u de mening dat, nu het de aanstelling van een lid van het Koninklijk Huis betreft, er voor maximale transparantie had moeten worden gekozen?

4

Hoe verhouden zich deze

werkzaamheden tot uw ministeriële

verantwoordelijkheid voor gedragingen van leden van het Koninklijk Huis? Op welke wijze heeft u de mogelijke risico’s die aan dit voorzitterschap zijn verbonden, geïnventariseerd en beoordeeld? Waaruit bestaan deze mogelijke risico’s precies?

5

Bent u bereid de hoogte van de van overheidswege toegekende vergoedingen voor commissieactiviteiten te betrekken in de brede heroverweging van de overheidsuitgaven? Zo nee, waarom niet?

1 de Volkskrant, 28 januari 2010: «Twee ton voor prins Maurits als promotor van elektrische auto».

Antwoord

Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat), mede namens de minister president, minister van Algemene Zaken en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ontvangen 18 februari 2010)

1

Ja, prins Maurits is benoemd tot voorzitter van het Formule E-team, dat het maatschappelijk veld bij elkaar moet brengen om Nederland klaar te maken voor elektrisch rijden.

2

Het bedrijf The Source kan maximaal € 204.000,– in rekening brengen voor de geleverde diensten, bestaande uit de volgende componenten:

– Het leveren van de gevraagde inzet voor diensten van prins Maurits als voorzitter van het Formule E-team: maximaal € 156.000; – Het leveren van ondersteuning: maximaal € 48.000. Het genoemde bedrag betreft de totale opdrachtsom voor het bedrijf The Source en dus geen salaris. Het kabinetsbeleid t.a.v. topinkomens in de publieke en semipublieke sector is hierop niet van toepassing.

3

Over de aard van de werkzaamheden is bij de bekendmaking van de benoeming van prins Maurits op 4 november o.a. in een persbericht van Verkeer en Waterstaat helder gecommuniceerd. Daarnaast gaan de ministers van Verkeer en Waterstaat en de minister van Economische Zaken in Het Plan van Aanpak Elektrisch Rijden, dat op 3 juli 2009 aan uw Kamer is gezonden, in op de werkzaamheden van het Formule E-team. Op 9 december 2009 is daar in een Algemeen Overleg met uw Kamer over gedebatteerd. Naar aanleiding van een informatieverzoek op grond van de Wob is de overeenkomst met het bedrijf The Source, waarvan prins Maurits mede-aandeelhouder is, verstrekt. Het uurtarief dat is overeengekomen tussen het Rijk en een bedrijf is vertrouwelijke bedrijfsinformatie. Openbaarmaking van de uurtarieven van The Source zou het bedrijf en zijn medewerkers in een nadelige positie ten opzichte van de concurrentie brengen. Het Rijk zou

KVR39450 2010Z01816 0910tkkvr1658 ISSN 0921 - 7398 Sdu Uitgevers ’s-Gravenhage 2010

Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel

3549

onder andere ingevolge de Wob bij vergelijkbare opdrachten aan een ander bedrijf of bureau ook zo hebben moeten handelen.

4

De werkzaamheden van het Formule E-team vallen onder de politieke verantwoordelijkheid van de minister van Verkeer en Waterstaat. Bij het zoeken naar een geschikte voorzitter is geoordeeld dat de inzet van prins Maurits een sterke meerwaarde heeft voor de versnelde marktintroductie van elektrisch rijden. Diens lidmaatschap van het Koninklijk Huis staat dit niet in de weg. Overigens merk ik daarbij op dat prins Maurits geen grondwettelijke uitkering ontvangt en dus geacht wordt in zijn eigen onderhoud te voorzien.

5

Zowel voor commissies als voor externe inhuur zijn regels en normen vastgesteld. Deze activiteit valt onder externe inhuur en binnen het daarvoor beschikbare budget van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Op de uitkomst van de heroverweging wil ik niet vooruitlopen.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, Aanhangsel                             3550