Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32609 XIII - Wijziging begroting Economische Zaken, Landbouw en Innovatie 2011 (incidentele suppletoire begrotingen).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen) ; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 27-01-2011 |
Publicatiedatum | 27-01-2011 |
Nummer | KST32609XIII2 |
Kenmerk | 32609 XIII, nr. 2 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 609 XIII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat en in de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen. De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Voor zover door middel van deze wet begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen, die gelieerd zijn aan bepaalde beleidsterreinen, aan de onderhavige begroting worden toegevoegd, inclusief de daarbij behorende budgetten, dan staat daar elders binnen de Rijksbegroting (bij een ander ministerie) het vervallen van begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen met betrekking tot dezelfde beleidsterreinen tegenover.
Voor zover door middel van deze wet begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen, die gelieerd zijn aan bepaalde beleidsterreinen, in de onderhavige begroting vervallen, inclusief de daarbij behorende budgetten, staat daar elders binnen de Rijksbegroting (bij een ander ministerie) het toevoegen van begrotingsartikelen en/of onderdelen van begrotingsartikelen met betrekking tot dezelfde beleidsterreinen tegenover.
Wetsartikel 4
Bij nota van wijziging 2011 met betrekking tot het voorstel van wet tot vaststelling van de begrotingsstaat van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) over het jaar 2011 (Kamerstukken II, 2010/2011, 32 500 D, nr. 4) is de begroting 2011 van dat fonds tot een zogenoemde nul-begroting teruggebracht. Dat is het gevolg van het besluit van het kabinet om het FES leeg te boeken. Het opmaken van een jaarverslag met betrekking tot een nul-begroting is niet zinvol, omdat er geen sprake kan zijn van het voeren van financieel beheer; er kunnen immers met betrekking tot zo’n begroting in 2011 geen verplichtingen worden aangegaan, geen uitgaven worden verricht en geen ontvangsten worden gerealiseerd. Ook het opstellen van een saldibalans op enig moment in 2011 is in zo’n situatie niet zinvol. De saldibalans per 31 december 2010 wordt daarmee de eind(saldi)balans van het FES. Over het jaar 2011 vindt er dus geen verantwoording plaats aan de hand van financiële jaarstukken van het FES. Om die reden wordt in dit wetsartikel bepaald dat, in afwijking van hetgeen de Comptabiliteitswet 2001 voor «going-concern-situaties» voorschrijft, voor het jaar 2011 geen jaarverslag en saldibalans worden opgemaakt.
De eindsaldibalans van het FES bevat geen andere post dan de rekening-courantrelatie met de Rijkshoofdboekhouding. Het saldo op die post wordt door de Rijkshoofdboekhouding in de centrale administratie opgenomen in het saldo geldelijk beheer van ’s Rijks schatkist.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, mede namens de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Financiën, M. J. M. Verhagen
B. BEGROTINGSTOELICHTING
Transponeringstabel van artikelen van begroting 2011 LNV (XIV) naar de artikelen van de begroting van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII)
De artikelen en de operationele doelstellingen van de begroting van het voormalige ministerie van LNV (hoofdstuk XIV) worden in zijn geheel overgeheveld naar de begroting van het ministerie van EL&I (hoofdstuk XIII). De namen van de artikelen en de operationele doelstellingen blijven ongewijzigd, echter de nummers van de artikelen zijn aangepast.
Uitgaven (in € mln)
Van LNV (hoofdstuk |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Naar EL&I (hoofdstuk |
||||||
XIV) |
XIII) |
|||||||||||
Artikel |
Artikel |
|||||||||||
21 Duurzaam |
Verplichtingen |
301,0 |
236,5 |
214,2 |
192,3 |
187,8 |
31 Duurzaam |
|||||
ondernemen |
Kas |
277,9 |
268,0 |
233,2 |
207,6 |
204,0 |
ondernemen |
|||||
22 Agrarische ruimte |
Verplichtingen Kas |
18,0 53,4 |
11,3 34,2 |
10,8 28,9 |
23,1 30,4 |
22,1 22,1 |
32 Agrarische ruimte |
|||||
23 Natuur |
Verplichtingen Kas |
345,6 565,3 |
231,8 395,5 |
270,0 383,3 |
324,0 293,9 |
307,2 271,1 |
33 Natuur |
|||||
24 Landschap en |
Verplichtingen |
82,3 |
77,7 |
76,3 |
62,8 |
60,7 |
34 Landschap en |
|||||
recreatie |
Kas |
257,8 |
109,5 |
85,1 |
61,7 |
57,9 |
recreatie |
|||||
25 Voedselkwaliteit en |
Verplichtingen |
66,3 |
66,3 |
63,4 |
61,6 |
61,6 |
35 Voedselkwaliteit en |
|||||
diergezondheid |
Kas |
67,2 |
66,3 |
63,4 |
61,6 |
61,6 |
diergezondheid |
|||||
26 Kennis en |
Verplichtingen |
963,3 |
966,2 |
973,9 |
968,2 |
966,2 |
36 Kennis en |
|||||
innovatie |
Kas |
979,0 |
975,6 |
983,6 |
978,0 |
973,4 |
innovatie |
|||||
27 Bodem, water en reconstructie in |
Verplichtingen |
19,6 |
18,6 |
19,9 |
60,2 |
19,1 |
37 Bodem, water en reconstructie in |
|||||
zandgebieden |
Kas |
107,1 |
90,8 |
96,2 |
63,0 |
19,8 |
zandgebieden |
|||||
28 Nominaal en |
38 Nominaal en |
|||||||||||
onvoorzien |
Verplichtingen Kas |
4,0 4,0 |
|
|
|
|
onvoorzien-LNV |
|||||
29 Algemeen |
Verplichtingen Kas |
268,5 268,5 |
245,0 245, 0 |
222,3 222,3 |
217,3 217,3 |
214,0 214,0 |
39 Algemeen-LNV |
|||||
Ontvangsten (in € mln) |
||||||||||||
Van LNV (hoofdstuk XIV |
) |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Naar EL&I (hoofdstuk XIII) |
|||||
Artikel |
Artikel |
|||||||||||
21 Duurzaam ondernemen |
12,0 |
11,9 |
11,9 |
7,4 |
7,4 |
31 Duurzaam ondernemen |
||||||
22 Agrarische ruimte |
44,2 |
44,2 |
44,2 |
42,2 |
42,2 |
32 Agrarische ruimte |
||||||
23 Natuur |
44,4 |
41,1 |
56,1 |
43,7 |
48,7 |
33 Natuur |
||||||
24 Landschap en recreatie |
7,6 |
5,7 |
5,7 |
0,1 |
0,1 |
34 Landschap en recreatie |
||||||
25 Voedselkwaliteit en diergezond- |
35 Voedselkwaliteit en |
|||||||||||
heid |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
diergezondheid |
||||||
26 Kennis en innovatie |
10,4 |
10,2 |
10,2 |
10,2 |
10,2 |
36 Kennis en innovatie |
||||||
27 Bodem, water en reconstructie |
37 Bodem, water en recon- |
|||||||||||
in zandgebieden |
27,9 |
26,0 |
22,6 |
0,0 |
0,0 |
structie in zandgebieden |
||||||
29 Algemeen |
313,6 |
313,6 |
313,6 |
313,6 |
313,6 |
39 Algemeen-LNV |
Beleidsartikelen
Artikel 2: Een sterk innovatievermogen (in € mln
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
|||||||
2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(1+2) |
|||||
Verplichtingen (totaal) |
639,7 |
250,8 |
890,5 |
33,6 |
32,4 |
28,7 |
25,2 |
OD 1: Bedrijven die meer kennis ontwikkelen en |
|||||||
benutten |
119,2 |
|
113,2 |
||||
w.v. Innovatievouchers |
23,0 |
- 23,0 |
0 |
||||
w.v. Innovatie Prestatie Contracten |
9,0 |
17,0 |
26,0 |
||||
OD 2: Topprestaties op innovatiethema’s |
445,1 |
256,7 |
701,8 |
33,4 |
32,2 |
28,5 |
25,0 |
w.v. Institutioneel onderzoek |
56,3 |
273,2 |
329,5 |
33,4 |
32,2 |
28,5 |
25,0 |
w.v. Innovatieprogramma’s |
262,6 |
- 53,6 |
209,00 |
||||
w.v. Lucht en Ruimtevaart |
39,40 |
- 8,6 |
30,8 |
||||
w.v. Subsidietaakstelling |
- 45,7 |
45,7 |
0 |
||||
Algemeen |
75,5 |
0,2 |
75,7 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
w.v. Personeel Innovatie |
6,3 |
0,2 |
6,5 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Uitgaven (totaal) |
655,4 |
153,8 |
809,2 |
33,6 |
32,4 |
28,7 |
25,2 |
OD 1: Bedrijven die meer kennis ontwikkelen en |
|||||||
benutten |
123,8 |
123,8 |
|||||
OD 2: Topprestaties op innovatiethema’s |
456,5 |
153,6 |
610,1 |
33,4 |
32,2 |
28,5,8 |
25,0 |
Algemeen |
75,1 |
0,2 |
75,3 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
Ontvangsten (totaal) |
42,5 |
42,5 |
Innovatievouchers/Innovatie Prestatie Contracten
Conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75) wordt voorgesteld om het budget van de Innovatie Prestatie Contracten te verruimen. Hiervoor wordt het budget van de Innovatievouchers ingezet, dit instrument wordt derhalve per 1 januari 2011 stopgezet.
Institutioneel onderzoek
Betreft de herverkaveling van innovatiemiddelen voor institutioneel onderzoek (TNO en Grote Technologische Instituten (GTI’s)) naar het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie voor zover deze voor 14 oktober 2010 was opgedragen aan het Ministerie van OCW en I&M (zie tabel). Daarnaast wordt het verplichtingenbudget voor TNO in 2011 opgehoogd met € 7,4 mln om begin 2011 de totale committering voor 2011 aan te kunnen gaan.
Verplichtingen
Van departement
2011
2012
2013
2014
2015
TNO
Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR)
Maritime Research
Institute Netherlands (MARIN)
Deltares
OCW (VIII) |
227,8 227,8 |
||||
OCW (VIII) |
1,6 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
I&M (XII) |
22,7 |
21,9 |
21,0 |
18,0 |
15,3 |
24,3 |
22,7 |
21,8 |
18,8 |
16,1 |
|
OCW (VIII) |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
|
OCW (VIII) |
5,3 |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
2,7 |
I&M (XII) |
7,5 |
7,2 |
6,9 |
6,1 |
5,4 |
12,8 |
9,6 |
9,6 |
8,8 |
8,1 |
Totaal verplichtingen
265,8
33,4
33,2
28,5
25,0
Innovatieprogramma’s/Lucht- en Ruimtevaart/Subsidietaakstelling
Betreft de nadere invulling van de subsidietaakstelling in 2011, waartoe kabinet Balkenende IV besloot en de taakstelling op subsidies voor innovatie en subsidies gericht op ondernemingsklimaat en internationale bedrijfslevenprogramma’s uit het Regeerakkoord, conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75).
Personeel Innovatie
Betreft de overboeking van personeelsbudget van het Ministerie van I&M in het kader van de herverkaveling van NLR.
Artikel 3: Een excellent ondernemings- en vestigingsklimaat (in € mln)
Stand Mutaties Stand na ontwerp- ISB 2011 ISB 2011 begroting 2011
Mutatie 2012
Mutatie 2013
Mutatie 2014
Mutatie 2015
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
OD 1: Bevorderen level playing field
OD 2: Stimuleren meer en beter ondernemerschap w.v. Bevorderen Ondernemerschap
OD 3: Benutten van gebiedsgerichte economische kansen
w.v. Subsidietaakstelling
Algemeen
w.v. Personeel Ondernemen
Uitgaven (totaal)
OD 1 bevorderen level playing field
OD 2 stimuleren meer en beter ondernemerschap
OD 3 benutten van gebiedsgerichte economische kansen
Algemeen
Ontvangsten (totaal)
2 302,6 |
|
2 252,0 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
1 009,5 |
1 009,5 |
|||||
1 098,4 |
1,4 |
1 099,8 |
||||
0,5 |
1,4 |
1,9 |
||||
178,2 |
|
123,9 |
||||
- 21,8 |
- 54,3 |
- 76,1 |
||||
16,5 |
2,3 |
18,8 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
11,1 |
2,3 |
13,4 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
486,2 |
3,9 |
490,1 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
38,0 |
38,0 |
|||||
178,4 |
1,4 |
179,8 |
||||
250,6 |
0,2 |
250,8 |
||||
19,3 |
2,3 |
21,6 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
2,2 |
105,8
105,8
Bevorderen Ondernemerschap/Personeel Ondernemen
Betreft de herverkaveling van beleidsbudget en personele uitgaven ter verlaging van de administratieve lasten (regeldruk) van het bedrijfsleven van het Ministerie van Financiën naar het Ministerie van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie voor zover dit beleid voor 14 oktober 2010 bij het Ministerie van Financiën lag.
Subsidietaakstelling
Betreft een aanpassing van de op artikel 3 geparkeerde subsidietaakstelling in 2011, waartoe kabinet Balkenende IV besloot en de taakstelling op subsidies voor innovatie en subsidies gericht op ondernemingsklimaat en internationale bedrijfslevenprogramma’s uit het Regeerakkoord, conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75).
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
|||||||
2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(1+2) |
|||||
Verplichtingen (totaal) |
324,3 |
10,2 |
334,5 |
6,3 |
22,6 |
22,4 |
22,7 |
OD 1: Optimale ordening en werking energiemarkten |
19,5 |
|
|||||
w.v. Stadsverwarmingsprojecten |
19,5 |
- 19,5 |
|||||
OD 2: Bevorderen van de voorzieningszekerheid |
114,6 |
114,6 |
|||||
OD 3: Verduurzaming van de energiehuishouding |
160,9 |
26,7 |
187,6 |
4,6 |
21,5 |
21,2 |
22,4 |
w.v. Duurzame warmte |
23,9 |
- 2,5 |
21,4 |
||||
w.v. Transitiemanagement |
6,8 |
- 2,0 |
4,8 |
||||
w.v. Straling |
2,1 |
2,1 |
4,6 |
3,5 |
3,2 |
4,4 |
|
w.v. Carbon Capture and Storage |
5,5 |
5,5 |
18,0 |
18,0 |
18,0 |
||
w.v. Subsidietaakstelling |
- 23,6 |
23,6 |
|||||
Algemeen |
29,4 |
3,0 |
32,3 |
1,7 |
1,1 |
1,2 |
0,3 |
w.v. Personeel Energie |
8,5 |
3,0 |
11,5 |
1,7 |
1,1 |
1,2 |
0,3 |
Uitgaven (totaal) |
1 397,3 |
10,8 |
1 408,1 |
7,0 |
22,8 |
22,7 |
22,9 |
OD 1: Optimale ordening en werking energiemarkten |
19,5 |
|
10,0 |
||||
OD 2: Bevorderen van de voorzieningszekerheid |
97,0 |
97,0 |
|||||
OD 3: Verduurzaming van de energiehuishouding |
1 241,8 |
16,6 |
1 258,4 |
4,2 |
20,3 |
20,2 |
20,4 |
Algemeen |
39,0 |
3,8 |
42,7 |
2,8 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Ontvangsten (totaal) |
10 049,9 |
10 049,9 |
Stadsverwarmingsprojecten/Duurzame warmte/ Transitiemanagement/Subsidietaakstelling
Betreft de nadere invulling van de subsidietaakstelling in 2011, waartoe kabinet Balkenende IV besloot en de taakstelling op subsidies voor innovatie en subsidies gericht op ondernemingsklimaat en internationale bedrijfslevenprogramma’s uit het Regeerakkoord, conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75).
Straling/Carbon Capture Storage/Personeel Energie
Betreft de herverkaveling van beleid (programmabudget en apparaatsbudget) op het terrein van energie aan het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, voor zover dit beleid voor 14 oktober 2010 bij het Ministerie van VROM lag.
Artikel 5: Internationale economische betrekkingen (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
OD 1: Een open internationaal handelsinvesteringsver-keer en een versterkte, duurzame, en internationale economische rechtsorde
OD 2: Bevorderen internationaal ondernemen w.v. Prepare2start
w.v. Programma Uitzending Managers w.v. Subsidietaakstelling
OD 3: Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten w.v. 2g@there w.v. Subsidietaakstelling
Algemeen
w.v. Bijdrage aan AGNL inzake deelopdrachten
Uitgaven (totaal)
OD 1: Een open internationaal handelsinvesteringsver-keer en een versterkte, duurzame, en internationale economische rechtsorde
OD 2: Bevorderen internationaal ondernemen OD 3: Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten Algemeen
Ontvangsten (totaal)
144,3
4,0
28,0 15,0 2,0
- 2,0
58,3 16,0
- 1,2
54,0 31,0
128,9
4,0 19,6
52,3 53,0
11,8
3,5
-0,6
- 0,6
- 2,0 2,0
- 2,4
- 3,6 1,2
-
-0,5
- 0,5
0,0
0,2
0,7 0,5
140,8
4,0
27,4 14,4 0,0
55,9 12,4
53,5 30,5
128,9
4,0 19,4
53,0 52,5
11,8
Prepare2start/Programma Uitzending Managers/ Subsidietaakstelling/2g@there/Bijdrage aan AGNL inzake deelopdrachten
Betreft de nadere invulling van de subsidietaakstelling in 2011, waartoe kabinet Balkenende IV besloot en de taakstelling op subsidies voor innovatie en subsidies gericht op ondernemingsklimaat en internationale bedrijfslevenprogramma’s uit het Regeerakkoord, conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75).
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
Stand Mutaties Stand na ontwerp- ISB 2011 ISB 2011 begroting 2011
Mutatie 2012
Mutatie 2013
Mutatie 2014
Mutatie 2015
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
OD 1: Een efficiënt werkende communicatie- en postmarkt
OD 3: Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor burgers, bedrijven en overheid w.v. Programma Implementatie ICT-Agenda w.v. Subsidietaakstelling
Algemeen
Uitgaven (totaal)
83,6 |
|
83,3 |
5,1 |
5,1 |
|
47,7 |
|
47,4 |
20,1 |
- 6,0 |
14,1 |
- 5,7 |
5,7 |
|
30,8 |
30,8 |
|
89,9 |
|
89,8 |
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
OD 1: Een efficiënt werkende communicatie- en postmarkt
OD 3: Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor burgers, bedrijven en overheid Algemeen
Ontvangsten (totaal)
6,1
52,7 31,2
26,4
0,1
6,1
52,6 31,2
26,4
Programma Implementatie ICT-Agenda/Subsidietaakstelling
Betreft de nadere invulling van de subsidietaakstelling in 2011, waartoe kabinet Balkenende IV besloot en de taakstelling op subsidies voor innovatie en subsidies gericht op ondernemingsklimaat en internationale bedrijfslevenprogramma’s uit het Regeerakkoord, conform de brief van 22 november 2010 (Tweede Kamer, 2010–2011, 32 500 XIII, nr. 75).
Artikel 31 Duurzaam Ondernemen (in € mln)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
31.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat
31.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn
31.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw
31.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren
Apparaatsuitgaven
U31.21 Apparaat
U31.22 Baten-lastendiensten
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(1+2) |
||||
301,0 |
301,0 |
236,5 |
214,2 |
192,3 |
187,8 |
|
277,9 |
277,9 |
268,0 |
233,2 |
207,6 |
204,0 |
|
130,7 |
130,7 |
123,0 |
92,5 |
66,9 |
63,3 |
|
13,1 |
13,1 |
12,6 |
12,6 |
9,4 |
9,4 |
|
25,1 |
25,1 |
22,6 |
23,4 |
16,8 |
15,8 |
|
85,5 |
85,5 |
80,1 |
48,2 |
39,4 |
36,8 |
|
7,0 |
7,0 |
7,7 |
8,3 |
1,3 |
1,3 |
|
147,2 |
147,2 |
145,0 |
140,7 |
140,7 |
140,7 |
|
8,7 |
8,7 |
8,5 |
8,4 |
8,4 |
8,4 |
|
138,5 |
138,5 |
136,5 |
132,3 |
132,3 |
132,3 |
Ontvangsten (totaal)
12,0
12,0
11,9
11,9
7,4
7,4
Artikel 32 Agrarische ruimte (in € mln)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
32.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw
32.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(1+2) |
||||
18,0 |
18,0 |
11,3 |
10,8 |
23,1 |
22,1 |
|
53,4 |
53,4 |
34,2 |
28,9 |
30,4 |
22,1 |
|
43,6 |
43,6 |
25,2 |
18,9 |
20,4 |
12,1 |
|
26,2 |
26,2 |
17,9 |
15,6 |
13,0 |
12,0 |
|
17,4 |
17,4 |
7,3 |
3,3 |
7,3 |
0,0 |
Apparaatsuitgaven
9,8
9,8
9,0
10, 0
10,0
10,0
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1) |
(2) |
(1+2) |
|||||
U32.22 Baten-lastendiensten Ontvangsten (totaal) |
9,8 44,2 |
9,8 44,2 |
9,0 44,2 |
10,0 44,2 |
10,0 42,2 |
10,0 42,2 |
|
Artikel 33 Natuur (in € mln) |
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur
33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur
33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur
33.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit
Apparaatsuitgaven
U33.21 Apparaat
U33.22 Baten-lastendiensten
345,6 |
345,6 |
231,8 |
270,0 |
324,0 |
307,2 |
565,3 |
565,3 |
395,5 |
383,3 |
293,9 |
271,1 |
487,2 |
487,2 |
326,0 |
315,4 |
226,0 |
203,2 |
142,1 |
142,1 |
83,6 |
95,0 |
55,2 |
56,4 |
110,7 |
110,7 |
68,9 |
61,8 |
42,8 |
29,8 |
164,4 |
164,4 |
120,8 |
106,5 |
88,9 |
78,9 |
70,0 |
70,0 |
52,7 |
52,1 |
39,1 |
38,1 |
78,1 |
78,1 |
69,5 |
67,9 |
67,9 |
67,9 |
7,8 |
7,8 |
7,7 |
7,6 |
7,6 |
7,6 |
70,3 |
70,3 |
61,8 |
60,3 |
60,3 |
60,3 |
Ontvangsten (totaal)
44,4
44,4
41,1
56,1
43,7
48,7
Artikel 34 Landschap en recreatie (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
34.11 Nationale Landschappen
34.12 Landschap Algemeen
34.13 Groen en de stad
34.14 Recreatie
Apparaatsuitgaven
U34.22 Baten-lastendiensten
82,3 |
82,3 |
77,7 |
76,3 |
62,8 |
60,7 |
257,8 |
257,8 |
109,5 |
85,1 |
61,7 |
57,9 |
225,7 |
225,7 |
86,7 |
66,4 |
43,0 |
39,2 |
24,9 |
24,9 |
20,5 |
20,4 |
16,0 |
15,0 |
17,6 |
17,6 |
20,5 |
15,3 |
2,1 |
0,3 |
146,5 |
146,5 |
13,7 |
2,5 |
0,0 |
0,0 |
36,7 |
36,7 |
32,0 |
28,2 |
24,9 |
23,9 |
32,1 |
32,1 |
22,8 |
18,7 |
18,7 |
18,7 |
32,1 |
32,1 |
22,8 |
18,7 |
18,7 |
18,7 |
Ontvangsten (totaal)
7,6
7,6
5,7
5,7
0,1
0,1
Artikel 35 Voedselkwaliteit en diergezondheid (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
66,3
66,3
66,3
63,4
61,6
61,6
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
35.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon
35.12 Handhaven diergezondheidsniveau
Apparaatsuitgaven
35.21 Apparaat
35.22 Baten-lastendiensten
67,2 |
67,2 |
66,3 |
63,4 |
61,6 |
61,6 |
30,4 |
30,4 |
30,8 |
28,8 |
27,0 |
27,0 |
14,0 |
14,0 |
13,7 |
10,5 |
8,5 |
8,5 |
16,4 |
16,4 |
17,1 |
18,3 |
18,5 |
18,5 |
36,8 |
36,8 |
35,5 |
34,6 |
34,6 |
34,6 |
4,8 |
4,8 |
4,8 |
4,6 |
4,6 |
4,6 |
32,0 |
32,0 |
30,7 |
30,0 |
30,0 |
30,0 |
Ontvangsten (totaal)
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
1,2
Artikel 36 Kennis en Innovatie (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
36.15 Kennisontwikkeling en innovatie
36.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs
Apparaatsuitgaven
36.21 Apparaat
36.22 Baten-lastendiensten
963,3 |
963,3 |
966,2 |
973,9 |
968,2 |
966,2 |
979,0 |
979,0 |
975,6 |
983,6 |
978,0 |
973,4 |
968,6 |
968,6 |
965,3 |
973,4 |
967,9 |
963,3 |
150,1 |
150,1 |
150,5 |
157,9 |
157,5 |
156, 5 |
818,5 |
818,5 |
814,8 |
815,5 |
810,4 |
806,8 |
10,4 |
10,4 |
10,3 |
10,1 |
10,1 |
10,1 |
9,7 |
9,7 |
9,6 |
9,4 |
9,4 |
9,4 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Ontvangsten (totaal)
10,5
10,5
10,2
10,2
10,2
10,2
Artikel 37 Bodem, water en reconstructie in zandgebieden (in € mln)
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
37.11 Reconstructie zandgebieden
37.12 Bodem en Water
Apparaatsuitgaven
37.22 Baten-lastendiensten
19,6 |
19,6 |
18,6 |
19,9 |
60,2 |
19,1 |
107,1 |
107,1 |
90,8 |
96,2 |
63,0 |
19,8 |
89,7 |
89,7 |
73,6 |
79,1 |
45,9 |
2,7 |
61,8 |
61,8 |
47,6 |
56,6 |
45,9 |
2,7 |
27,9 |
27,9 |
26,0 |
22,5 |
0,0 |
0,0 |
17,4 |
17,4 |
17,2 |
17,1 |
17,1 |
17,1 |
17,4 |
17,4 |
17,2 |
17,1 |
17,1 |
17,1 |
Ontvangsten (totaal)
27,9
27,9
26,0
22,6
0,0
0,0
Niet-beleidsartikelen
Artikel 21: Algemeen – EZ (in € mln)
Stand Mutaties Stand na ontwerp- ISB 2011 ISB 2011 begroting 2011
Mutatie 2012
Mutatie 2013
Mutatie 2014
Mutatie 2015
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
w.v. Materieel diversen
98,6
3,0
0,3
0,3
98,8
3,3
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
Uitgaven (totaal)
Personeel Materieel
103,9
50,2 53,7
0,3
0,3
104,2
50,2 54,0
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
Ontvangsten (totaal)
2,3
2,3
Materieel diversen
Betreft de overboeking van apparaatsbudget (materieel) in het kader van de herverkaveling van het Energiebeleid en NLR (zie tabel).
Van departement |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
Energiebeleid NLR Totaal verplichtingen |
VROM (XI) I&M (XII) |
0,2 0,1 0,3 |
0,0 0,1 0,1 |
0,2 0,1 0,2 |
0,1 0,1 0,2 |
0,1 0,1 0,2 |
Artikel 38 Nominaal en onvoorzien |
|
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1)
(2)
(1+2)
Verplichtingen (totaal)
Uitgaven (totaal)
38.11 Prijsbijstelling
38.12 Loonbijstelling
38.13 Onvoorzien
4,0
2,9
4,0
2,9
10,3
41,4
103,0
16,2
47,2
108,2
126,2
4,0 |
4,0 |
|
|
|
|
6,9 |
6,9 |
5,9 |
5,8 |
5,2 |
5,0 |
131,2
Ontvangsten (totaal)
Artikel 39 Algemeen – LNV (in € mln)
Verplichtingen (totaal) Uitgaven (totaal)
Programma-uitgaven
39.11 Internationale contributies
39.12 Uitvoering van EU-maatregelen
39.13 Verzameluitkering LNV
Apparaatsuitgaven
39.21 Apparaat
39.22 Baten-lastendiensten
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(1+2) |
||||
268 ,5 |
268,5 |
245,0 |
222,3 |
217,3 |
214,0 |
|
268 ,5 |
268,5 |
245,0 |
222,3 |
217,3 |
214,0 |
|
63,8 |
63,8 |
54,0 |
32,3 |
27,3 |
27,3 |
|
9,9 |
9,9 |
9,0 |
9,0 |
9,0 |
9,0 |
|
50,6 |
50,6 |
43,7 |
23,3 |
18,3 |
18,3 |
|
3,3 |
3,3 |
1,3 |
||||
204,7 |
204,7 |
191,0 |
190,0 |
190,0 |
186, 7 |
|
188,8 |
188,8 |
175,2 |
174,2 |
174,2 |
170,9 |
|
15,9 |
15,9 |
15,8 |
15,8 |
15,8 |
15,8 |
Stand |
Mutaties |
Stand na |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp- |
ISB 2011 |
ISB 2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
||||||
2011 |
(1) (2) (1+2)
Ontvangsten (totaal) 313,6 313,6 313,6 313,6 313,6 313,6