Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32609 XI - Wijziging begroting Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer 2011 (incidentele suppletoire begrotingen).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen) ; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 27-01-2011
Publicatie­datum 27-01-2011
Nummer KST32609XI2
Kenmerk 32609 XI, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 609 XI

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de incidentele suppletoire begrotingen)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

Inhoudsopgave:

Pag:

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel                                         2

B. Begrotingstoelichting                                                                                    4 1. Leeswijzer                                                                                                        4

2.1. De beleidsartikelen                                                                                      4 Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging                                     4 Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid                                              5 Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit                                                                  5 Artikel 4. Duurzaam produceren                                                                       6 Artikel 6. Risicobeleid                                                                                         7 Artikel 7. Versterken van het internationale VROM en WWI beleid               7 Artikel 9. Handhaving en toezicht                                                                     8 Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit                                                                   9

2.2. De niet-beleidsartikelen                                                                            10 Artikel 91. Algemeen                                                                                        10 Artikel 92. Nominaal en onvoorzien                                                               12

A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaten van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer als gevolg van de in het kader van het Regeerakkoord doorgevoerde departementale herindelingen. De begrotingsartikelen van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, inclusief de daarbij behorende budgetten, worden toegevoegd aan andere begrotingen binnen de Rijksbegroting. In onderdeel B van deze memorie van toelichting (de zgn. begrotingstoelichting) wordt een en ander nader toegelicht.

Wetsartikel 4

Lid 1 en 2

Door de opheffing van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer kan er bij een juiste toepassing van artikel 1, eerste lid, onder a, van de Comptabiliteitswet 2001 geen sprake meer zijn van een begroting van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Artikel 1, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2001 regelt welke begrotingen tot de Rijksbegroting behoren. De begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wordt daarin niet geregeld. Om die reden wordt in deze artikelleden geregeld, dat er als onderdeel van de Rijksbegroting voor 2011 een aparte begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer zal zijn en welke minister het beheer over die begroting voert. Feitelijk is het voeren van het beheer over deze begroting voor 2011 beperkt, omdat deze begroting door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting tot een zogenoemde nul-begroting wordt teruggebracht. Het beheer beperkt zich dus tot het zorgdragen voor een juiste overdracht van de budgetten naar de betrokken andere begrotingen.

Lid 3.

Door middel van de onderhavige incidentele suppletoire begroting wordt de begroting 2011 van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) tot een zogenoemde nul-begroting teruggebracht. Dat is indirect het gevolg van het besluit van het kabinet om het Ministerie van VROM op te heffen. Het opmaken van een jaarverslag met betrekking tot een nul-begroting is niet zinvol, omdat er geen sprake kan zijn van het voeren van financieel beheer; er kunnen immers met betrekking tot zo?n begroting in 2011 geen verplichtingen worden aangegaan, geen uitgaven worden verricht en geen ontvangsten worden gerealiseerd. Ook het opstellen van een saldibalans op enig moment in 2011 is in zo’n situatie niet zinvol. De saldibalans per 31 december 2010 wordt daarmee de eind(saldi)balans van VROM. Over het jaar 2011 vindt er dus geen verantwoording plaats aan de hand van financiële jaarstukken van VROM. Om die reden wordt in dit wetsartikel bepaald dat, in afwijking van hetgeen de Comptabiliteitswet 2001 voor going-concern-situaties voorschrijft, voor het jaar 2011 geen jaarverslag en saldibalans worden opgemaakt.

Naast de (begrotings)overdracht van de budgetten die bij de wet tot vaststelling van de begrotingsstaten van VROM voor het jaar 2011 door de Staten-Generaal zijn gevoteerd, welke overdracht bij de onderhavige incidentele suppletoire begroting plaatsvindt, zullen administratief de posten op de saldibalans per 31 december 2010 (moeten) worden overgedragen naar de financiële administratie(s) die verbonden is (zijn) aan de begroting(en) waaraan de betrokken beleidsaangelegenheden worden overgedragen.

Met het oog op een juiste overdracht en de controle daarop is het noodzakelijk dat uit de administratie van VROM inzichtelijk kan worden afgeleid welke onderdelen van de saldibalans aan welke financiële administratie(s) zijn overgedragen, gespecificeerd naar de betrokken onderdelen van die administratie(s). De betrokken Auditdienst(en) en de Algemene Rekenkamer kunnen in het kader van het onderzoek 2011 van het financieel beheer en van de jaarverslagen van de Ministeries van Infrastructuur en Milieu, Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vaststellen of de overdracht van die saldibalansposten op een juiste wijze is uitgevoerd.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus mede namens

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

B. Begrotingstoelichting

1. Leeswijzer

In deze incidentele suppletoire begroting worden in aanvulling op de nota van wijziging (Kamerstukken II, 2010-2011, 32 500 XI, nr. 6) de begrotingsaanpassingen voor 2011 voortvloeiend uit het Regeerakkoord met betrekking tot de beleidsherverkavelingen doorgevoerd. De beleidsherverkavelingen leiden ertoe dat de budgetten van de begroting van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer worden overgeboekt naar de begroting van:

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Dit betreft de beleidsartikelen 1 tot en met 10 en de niet beleidsartikelen 91 en 92.

In de artikelsgewijze toelichting worden in de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid» voor het begrotingsjaar 2011 en de meerjarenramingen 2012-2015 de overboekingen per begrotingsartikel zichtbaar gemaakt en waar nodig toegelicht. Voor de uitgaven worden de overboekingen per operationele doelstelling gespecificeerd. Tevens wordt daarbij aangegeven naar welke begroting de budgetten worden overgeboekt.

In samenhang met de beleidsherverkaveling wordt in deze incidentele suppletoire begroting ook de begrotingsstaat van de baten-lasten dienst Nederlandse Emissieautoriteit gewijzigd. Daarbij worden de onderhavige ramingen van baten en lasten, en van kapitaaluitgaven en -ontvangsten echter niet gewijzigd. Derhalve wordt dit niet nader toegelicht in de artikelsgewijze toelichting.

De begroting(sstaat) van het Waddenfonds ondergaat op grond van de onderhavige incidentele suppletoire begrotingswet geen wijziging.

2.1. De beleidsartikelen

Artikel 1. Optimaliseren van de ruimtelijke afweging

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 1. Optimalisering van de ruimtelijke afweging (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM:

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

 

37 759

  • 37 759

0

  • 37 712
  • 28 495
  • 27 722
  • 27 678
 

Uitgaven:

 

43 181

  • 43 181

0

  • 37 792
  • 28 806
  • 27 678
  • 27 678
 

Programma:

 

43 181

  • 43 181

0

  • 37 792
  • 28 806
  • 27 678
  • 27 678
 

Ruimtelijk instrumentarium

               

ontwikkelen

en beheren

4 282

  • 4 282

0

  • 4 203
  • 3 097
  • 1 969
  • 1 969

I&M 51

Coördinatie

van de interbestuur-

             

lijke geo-informatie

38 899

  • 38 899

0

  • 33 589
  • 25 709
  • 25 709
  • 25 709

I&M 51

Ontvangsten:

 

934

  • 934

0

0

  • 934
  • 934
  • 934

I&M 51

Toelichting

De budgetten van artikel 1 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 51 van de begroting van I&M.

Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 2. Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

77 616

  • 77 616

0

  • 39 719
  • 47 958
  • 45 399
  • 46 208
 

Uitgaven:

163 309

  • 163 309

0

  • 114 071
  • 239 874
  • 85 299
  • 63 708
 

Programma:                                                    163 309 – 163 309

Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit:

FES Mooi Nederland

Bufferzones

Overige instrumenten behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit                              365             – 365

 

Integrale ruimtelijke projecten

   

van nationale betekenis:

148 775

  • 148 775

Projecten gebiedsontwikkeling

   

(FES)

100 887

  • 100 887

Waarvan:

   

Verdeling 17,5 fte over de

   

directies

220

- 220

Restant FES

100 667

- 100 667

Overige instrumenten

   

gebiedsontwikkeling

14 010

  • 14 010

Het Waddenfonds

33 878

  • 33 878

114 071

239 874

85 299

  • 63 708
 

11 387

  • 11 387

0

  • 5 923
  • 8 234
  • 2 165
  • 1 165
   

7 361

  • 7 361

0

  • 1 495
  • 1 400
  • 1 800
  • 800

I&M

52

3 661

  • 3 661

0

  • 4 063
  • 6 469
   

I&M

52

365

365

365

  • 365

I&M

52

 

0

  • 105 156
  • 226 830
  • 78 324
  • 57 733
   

0

  • 72 400
  • 190 200
  • 39 800
  • 17 500

I&M

52

0

- 220

- 220

- 220

- 220

I&M

61

0

- 72 180

- 189 980

- 39 580

- 17 280

I&M

52

0

- 3 878

- 4 006

- 4 234

- 4 234

I&M

52

0

  • 28 878
  • 32 624
  • 34 290
  • 35 999

I&M

52

Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid

Waarvan:BeleidsdeelUitvoering

3 147

  • 3 147

2 992

4 810

4 810

4 810

 

737

- 737

0

- 737

- 2 948

- 2 948

- 2 948

I&M

52

2 410

- 2 410

0

- 2 255

- 1 862

- 1 862

- 1 862

BZK

49

Ontvangsten:

Toelichting

De budgetten van artikel 2 worden integraal overgeboekt naar de nieuwe artikelen 52 en 61 van de begroting van I&M, behalve het uitvoeringsdeel van het programma «Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid» dat naar het nieuwe artikel 49 van de begroting van BZK wordt overgeboekt.

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar

ministerie:

Verplichtingen:

70 105

  • 70 105

0

  • 87 832
  • 104 223
  • 61 372
  • 59 812
   

Uitgaven:

97 080

  • 97 080

0

  • 86 555
  • 104 043
  • 61 372
  • 53 812
   

Programma:

97 080

  • 97 080

0

  • 86 555
  • 104 043
  • 61 372
  • 53 812
   

Tegengaan klimaatverandering

17 503

  • 17 503

0

  • 8 856
  • 22 260
  • 22 260
  • 22 259
   

Waarvan:

                 

Overig deel Tegengaan

                 

klimaatverandering

12 003

- 12 003

0

- 8 856

- 4 260

- 4 260

  • -4 259

I&M

53

CCS

5 500

- 5 500

0

0

- 18 000

- 18 000

- 18 000

EL&I

4

Verbeteren luchtkwaliteit

50 538

- 50 538

0

- 51 889

- 51 889

- 9 900

- 2 900

I&M

53

Stimuleren van duurzame

                 

mobiliteit

15 336

  • 15 336

0

  • 14 528
  • 20 028
  • 20 017
  • 19 617

I&M

53

Bevorderen duurzame industrie

13 703

  • 13 703

0

  • 11 282
  • 9 866
  • 9 195
  • 9 036

I&M

53

Ontvangsten:

0

0

0

0

  • 700 000
  • 700 000
  • 700 000

I&M

53

Toelichting

De budgetten van artikel 3 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 53 van de begroting van I&M, behalve het CCS deel van het programma «Tegengaan klimaatverandering» dat naar de begroting van EL&I wordt overgeboekt.

Artikel 4. Duurzaam produceren

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 4. Duurzaam produceren (x € 1 000,–)

Mutaties ISB

van VROM:

 

Oorspronkelijk

Mutatie

Stand

vastge-

ISB 2011

ISB 2011

stelde

   

begroting

   

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

 

Verplichtingen:

17 395

  • 17 395

0

  • 15 167
  • 14 905
  • 14 868
  • 16 072

Uitgaven:

136 370

  • 136 370

0

  • 130 992
  • 15 330
  • 15 293
  • 16 072

Programma:

Reductie van milieubelasting door (ketengericht) afval- en producentenbeheer

Verbeteren van milieukwaliteit van bodem en water

Duurzaam gebruik van ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen

136 370 - 136 370

124 262 - 124 262

130 992        - 15 330        - 15 293        - 16 072

0 - 124 832

9 302

9 265        - 10 044 I&M

5 227

6 881

5 227

  • 6 881

0          - 3 604          - 3 898          - 3 898

  • 3 898 I&M

0          - 2 556          - 2 130          - 2 130          - 2 130 I&M

54

54

54

Ontvangsten:

Toelichting

De budgetten van artikel 4 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 54 van de begroting van I&M.

0

0

0

0

0

0

0

Artikel 6. Risicobeleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 6. Risicobeleid (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

Verplichtingen:

47 846

  • 47 846

0

  • 39 996
  • 12 877
  • 14 390
  • 71 690
 

Uitgaven:

61 396

  • 61 396

0

  • 43 466
  • 16 490
  • 17 490
  • 71 690
 

Programma:

61 396

- 61 396

Veilig gebruik van chemische

   

stoffen

3 109

  • 3 109

Bescherming tegen straling

5 543

  • 5 543

Waarvan:

   

Overig deel Bescherming

   

tegen straling

1 680

- 1 680

Straling

3 863

- 3 863

Verantwoorde toepassing van

   

ggo’s

2 756

  • 2 756

Beheersing van risico’s externe

   

veiligheid

49 988

  • 49 988

Waarvan:

   

Overig deel Beheersing van

   

risico’s externe veiligheid

49 388

- 49 388

Project Weerstandsverhoging

600

- 600

0

  • 43 466
  • 16 490
  • 17 490
  • 71 690
   

0

  • 4 184
  • 3 788
  • 3 788
  • 3 788

I&M

56

0

  • 5 057
  • 3 771
  • 3 771
  • 3 771
   

0

- 2 325

- 2 644

- 2 448

- 2 268

I&M

56

0

- 2 732

- 1 127

- 1 323

- 1 503

EL&I

4

0

- 3 053

  • 3 342

- 3 342

- 3 342

I&M

56

31 172

5 589

6 589

  • 60 789
 

0

- 30 572

- 5 289

- 6 589

- 60 789

I&M

56

0

- 600

- 300

0

0

EL&I

4

Ontvangsten:

Toelichting

De budgetten van artikel 6 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 56 van de begroting van I&M, behalve de instrumenten ten behoeve van «Straling» en het «Project Weerstandsverhoging» die naar de begroting van EL&I worden overgeboekt.

Artikel 7. Versterken van het internationale VROM en WWI beleid

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 7. Versterken van het internationale milieubeleid (x € 1 000,–)

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk Mutatie           Stand vastge- ISB 2011 ISB 2011 stelde begroting

2012

2013

2014 2015

naar ministerie:

 

Verplichtingen:

9 071

  • 9 071

0

  • 8 615
  • 8 568
  • 8 451
  • 9 351

Uitgaven:

101 795

  • 101 795

0

  • 92 593
  • 65 020
  • 8 451
  • 9 351

Programma:

Clean Development Mechanism

101 795 - 101 795 93 675 - 93 675

0 - 92 593 - 65 020         - 8 451 - 9 351

0 - 84 739 - 54 729                   0            0 I&M             57

0

0

0

0

0

0

0

0

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk Mutatie           Stand vastge- ISB 2011 ISB 2011 stelde begroting

2012

2013

2014 2015

naar ministerie:

Internationaal milieubeleid:

Internationaal milieubeleid (HGIS): Internationaal milieubeleid (niet-HGIS):

Waarvan:Overig deel Internationaal milieubeleid

(niet-HGIS)WWI middelen tbv internationale

samenwerking Zuid-Afrika

Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken

Interreg

 

5 001

- 5 001

0

- 5 965

- 6 565

3 310

  • 3 310

0

  • 4 314
  • 4 914

1 691

  • 1 691

0

  • 1 651
  • 1 651

1 076

- 1 076

0

- 1 036

- 1 036

615

- 615

0

- 615

- 615

901

2 218

  • 901

2 218

808            - 843

0         - 1 081          - 2 883

6 725 - 6 725

5 074 - 5 074 I&M             57

1 651 - 1 651

1 036 - 1 036 I&M             57

- 615 - 615 BZK            39

843 - 1 743 I&M

883 - 883 I&M

57

57

Ontvangsten:

0            0

Toelichting

De budgetten van artikel 7 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 57 van de begroting van I&M, behalve de «WWI middelen ten behoeve van internationale samenwerking met Zuid-Afrika» dat naar artikel 39 van de begroting van BZK wordt overgeboekt.

Artikel 9. Handhaving en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 9. Handhaving en toezicht (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM: Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar

ministerie:

Verplichtingen:

48 154

  • 48 154

0

  • 50 049
  • 51 226
  • 53 237
  • 53 237
   

Uitgaven:

48 154

  • 48 154

0

  • 50 049
  • 51 226
  • 53 237
  • 53 237
   

Programma:

Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie

18 322 731

  • 18 322 - 731

0 0

  • 17 975 - 731
  • 17 993 - 731
  • 17 993 - 731
  • 17 993 - 731

I&M

59

Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte

9 378

  • 9 378

0

  • 8 968
  • 8 985
  • 8 985
  • 8 985

I&M

59

Bevorderen samenwerking methodiek en strategie

1 611

1 611

0

  • 1 611
  • 1 611
  • 1 611
  • 1 611

I&M

59

Crisismanagement organiseren

5 456

  • 5 456

0

  • 5 518
  • 5 519
  • 5 519
  • 5 519

I&M

59

Opsporen en bestrijden van fraude

1 146

  • 1 146

0

  • 1 147
  • 1 147
  • 1 147
  • 1 147

I&M

59

Apparaat artikel 9

29 832

  • 29 832

0

  • 32 074
  • 33 233
  • 35 244
  • 35 244

I&M

59

Ontvangsten:

882

  • 882

0

  • 882
  • 882
  • 882
  • 882

I&M

59

0

0

0

0

0

0

Toelichting

De budgetten van artikel 9 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 59 van de begroting van I&M.

Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 10. Leefomgevingskwaliteit (x € 1 000,–)

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk         Mutatie            Stand vastge- ISB 2011 ISB 2011 stelde begroting

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

 

Verplichtingen:

132 715

  • 132 715

0

  • 133 820
  • 141 395
  • 139 048
  • 263 001

Uitgaven:

103 627

  • 103 627

0

  • 96 456
  • 99 537
  • 78 204
  • 197 757

Programma:

Realiseren duurzaam gebruik bodem, ondergrond en grondwater

Tegengaan van geluidhinder: Tegengaan van geluidhinder Geluidskaarten (FES)

Realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie: Kennis, onderzoek en projecten klimaat (FES) Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie

Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling

103 627

34 164

406

103 627

  • 34 164

406

20 872         - 20 872

96 456

36 856

99 537

44 779

78 204

44 190

197 757

168 199

100

478

0        - 20 864        - 17 900

478

1 900

I&M

478 I&M

1 900 I&M

60

 

23 970

  • 23 970

0

  • 24 036
  • 26 580
  • 29 136
  • 27 080
   

23 970

  • 23 970

0

  • 24 036
  • 24 080
  • 27 080
  • 27 080

I&M

60

0

0

0

0

  • 2 500
  • 2 056

0

I&M

60

24 621

  • 24 621

0

  • 14 700
  • 10 278
  • 2 978
  • 578
   

24 215

  • 24 215

0

  • 14 600
  • 9 800
  • 2 500
  • 100

I&M

60

60

60

Ontvangsten:

Toelichting

De budgetten van artikel 10 worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 60 van de begroting van I&M.

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.2. De niet-beleidsartikelen Artikel 91. Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 91. Algemeen (x € 1 000,–)

 

Mutaties ISB

van VROM: Oorspronkelijk

Mutatie

Stand

2012

2013

2014

2015

naar

minis-

 

vastge-

ISB 2011

ISB 2011

         

terie:

 

stelde

               
 

begroting

               

Verplichtingen:

359 670

  • 359 670

0

  • 293 712
  • 275 656
  • 272 410
  • 275 106
   

Uitgaven:

331 208

  • 331 208

0

  • 297 158
  • 275 825
  • 272 454
  • 275 106
   

Programma:

21 637

  • 21 637

0

  • 14 640
  • 11 087
  • 11 097
  • 11 278
   

Communicatie-instrumenten

5 655

  • 5 655

0

  • 5 397
  • 4 744
  • 4 754
  • 4 935
   

Waarvan:

                 
  • Uitboeking naar I&M

3 367

- 3 367

0

- 3 124

- 2 798

- 2 803

- 2 887

I&M

61

  • Uitboeking naar BZK

2 288

- 2 288

0

- 2 273

- 1 946

- 1 951

- 2 048

BZK

39

Stichting Advisering Bestuurs-

                 

rechtspraak (StaB)

5 401

- 5 401

0

- 5 399

- 5 399

- 5 399

- 5 399

I&M

61

Overige vastgoedinformatie-

                 

voorziening

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

Programma Juridische Zaken

8 371

  • 8 371

0

  • 3 344
  • 944
  • 944
  • 944

I&M

61

Verzameluitkering

2 210

  • 2 210

0

  • 500

0

 

0

I&M

61

Apparaat:

57 067

  • 57 067

0

  • 53 274
  • 54 197
  • 54 197
  • 54 029
   

Beleidsartikelen begroting

                 

XI-VROM

35 560

  • 35 560

0

0

  • 35 151
  • 35 151
  • 34 983
   

Waarvan:

                 
  • Uitboeking naar I&M

33 751

- 33 751

0

- 33 364

- 33 567

- 33 611

- 33 452

I&M

61

  • Uitboeking naar BZK

128

- 128

0

- 127

- 126

- 123

- 122

BZK

39

  • Uitboeking naar EL&I

1 681

- 1 681

0

- 1 536

- 1 458

- 1 417

- 1 409

EL&I

4

Beleidsartikelen begroting

                 

XVIII-WWI

21 507

  • 21 507

0

  • 18 247
  • 19 046
  • 19 046
  • 19 046

BZK

39

Planbureau en Raden:

29 501

  • 29 501

0

  • 29 352
  • 28 899
  • 28 899
  • 28 899
   

VROM-Raad

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

Raad voor Ruimtelijk, Milieu-

                 

en Natuuronderzoek

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

Raad voor de Wadden

717

  • 717

0

  • 717
  • 717
  • 717
  • 717

I&M

61

Adviesraad Gevaarlijke Stoffen

                 

(AGS)

0

0

0

0

0

0

0

I&M

61

Technische Commissie

                 

Bodembescherming (TCB)

622

  • 622

0

  • 621
  • 622
  • 622
  • 622

I&M

61

Apparaat Planbureau

                 

Leefomgeving (PBL)

28 162

  • 28 162

0

  • 28 014
  • 27 560
  • 27 560
  • 27 560

I&M

61

Postactieven:

8 003

  • 8 003

0

  • 5 134
  • 3 135
  • 3 135
  • 3 135

I&M

61

Gemeenschappelijke voorzienin-

170 596

  • 170 596

0

  • 160 974
  • 149 909
  • 146 431
  • 149 070
   

gen:

                 

BO en Algemene diensten en

                 

voorzieningen

145 490

  • 145 490

0

  • 135 866
  • 124 801
  • 123 039
  • 125 678
   

Waarvan:

                 
  • Uitboeking naar I&M

83 334

- 83 334

0

- 67 876

- 67 831

- 68 584

- 68 310

I&M

61

  • Uitboeking naar I&M

1 542

- 1 542

0

- 8 927

- 2 759

- 1 357

- 3 854

I&M

62

  • Uitboeking naar BZK

58 393

- 58 393

0

- 53 909

- 52 142

- 51 490

- 51 052

BZK

39

  • Uitboeking naar BZK

982

- 982

0

- 3 964

- 877

- 437

- 1 302

BZK

41

  • Uitboeking naar EL&I

1 239

- 1 239

0

- 1 190

- 1 192

- 1 171

- 1 160

EL&I

4

Huurbijdrage aan Rgd

25 106

  • 25 106

0

  • 25 108
  • 25 108

- 23 392

- 23 392

   

Waarvan:

                 
  • Uitboeking naar I&M

13 206

- 13 206

0

- 13 207

- 13 207

- 12 290

- 12 290

I&M

61

  • Uitboeking naar BZK

11 900

- 11 900

0

- 11 901

- 11 901

- 11 102

- 11 102

BZK

39

Bekostiging van externe

                 

uitvoeringsorganisaties:

44 404

- 44 404

0

- 33 784

- 28 598

- 28 695

- 28 695

   

Waarvan:

                 
  • Uitboeking naar I&M

43 509

- 43 509

0

- 32 889

- 27 003

- 27 100

- 27 100

I&M

61

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutatie ISB 2011

Stand ISB 2011

2012

2013

2014

2015

naar

ministerie:

  • Uitboeking naar I&M
       

- 700

- 700

- 700

l&M

61

  • Uitboeking naar EL&I

895

- 895

0

- 895

- 895

- 895

- 895

EL&I

4

Taakstellingen

                 

Rijksbrede taakstelling

                 

apparaat

0

0

0

0

0

0

0

   

Ontvangsten:

33 251

  • 33 251

0

  • 33 211
  • 30 758
  • 30 758
  • 30 758
   

Apparaat DG WWI

646

  • 646

0

  • 646
  • 646
  • 646
  • 646

BZK

39

Gemeenschappelijke diensten

32 605

  • 32 605

0

  • 32 565
  • 30 112
  • 30 112
  • 30 112
   

Waarvan:

                 

Uitboeking naar I&M

980

- 980

0

- 979

- 893

- 893

- 893

f&M

61

Uitboeking naar BZK

31 625

- 31 625

0

- 31 586

- 29 219

- 29 219

- 29 219

BZK

39

Toelichting

De budgetten van artikel 91 «Algemeen» betreffen enkele niet aan een specifieke beleidsdoelstelling toe te wijzen programmabudgetten en de apparaatsuitgaven van de VROM- en WWI-begrotingen.

De programmabudgetten worden integraal overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M. Alleen een deel van het budget voor de inzet van communicatie-instrumenten wordt overgeboekt naar de begroting van BZK.

Voor de apparaatsuitgaven geldt:

Het budget op «Beleidsartikelen begroting XI-VROM» wordt grotendeels overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van I&M. Een beperkt deel van dit budget wordt overgeboekt naar de begroting van EL&I resp. BZK, op basis van de toedeling van de formatie en specifieke beleidsonderdelen naar deze departementen.

Het budget «Beleidsartikelen begroting XVIII-WWI» wordt overgeboekt naar artikel 39 van de begroting van BZK. Dit op basis van de toedeling van de formatie van WWI naar BZK.

De budgetten voor «Raden en Commissies», zijn gerelateerd aan de beleidsterreinen Milieu en Ruimte en worden overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M. De budgetten voor postactieven betreffen de uitfinanciering van verplichtingen samenhangend met het beëindigen van arbeidsovereenkomsten met voormalig VROM/WWI-medewerkers. Het betreft een aflopende reeks. De administratieve afhandeling en het relatiebeheer voor bestaande zaken wordt geheel belegd bij I&M. Op grond hiervan worden de budgetten overgeboekt naar I&M.

Het budget «Gemeenschappelijke voorzieningen» wordt overgeboekt naar de begrotingen van I&M, EL&I en BZK. De verdeling heeft plaatsgevonden op basis van

  • Het criterium «dedicated» voor die posten die één op één zijn toe te rekenen aan een activiteit of formatie
  • Verdeelsleutels, veelal uitgaande van een voor de betreffende post relevante verdeling van de formatie.

De post «Huurbijdrage aan Rgd» wordt overgeboekt naar de begrotingen van I&M en BZK.

Het budget voor «Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties» wordt overgeboekt naar het nieuwe artikel 61 van de begroting van I&M. Een beperkt deel van dit budget, dat betrekking heeft op het onderdeel «Straling», wordt overgeboekt naar de begroting van EL&I.

Bij Voorjaarsnota 2011 zullen concrete afspraken worden gemaakt over het opdrachtgever-opdrachtnemerschap (RIVM en Agentschap NL) en de bijbehorende budgetten.

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid en traceerbaarheid herverkaveld beleid

Artikel 92. Nominaal en onvoorzien (x € 1 000,–)

Mutaties ISB

van VROM:

Oorspronkelijk         Mutatie            Stand vastge- ISB 2011 ISB 2011 stelde begroting

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

 

Verplichtingen:

32 785

  • 32 785

0

  • 18 291

13 763

57 457

88 936

   

Uitgaven:

32 785

  • 32 785

0

  • 18 291

13 763

57 157

88 936

   

Loonbijstelling:

0

0

0

0

0

0

0

   

Prijsbijstelling:

8 937

  • 8 937

0

  • 9 184
  • 9 029
  • 8 955
  • 8 957
   

Nog te verdelen prijsbijstelling

4 347

  • 4 347

0

  • 3 624
  • 2 708
  • 3 533
  • 3 160

I&M

62

Prijsbijstelling tbv Bestaand

                 

Rotterdams gebied

100

  • 100

0

  • 100
  • 100
  • 100
  • 100

I&M

52

Prijsbijstelling tbv huur RGD

455

  • 455

0

  • 455
  • 455
  • 455
  • 455

I&M

61

Prijsbijstelling tbv Beheer van

                 

systemen

2 200

  • 2 200

0

  • 2 200

0

0

0

I&M

61

Prijsbijstelling tbv RIVM

550

  • 550

0

  • 550
  • 550
  • 550
  • 550

I&M

61

Bijdrage rijksbrede inkoop

507

  • 507

0

  • 507
  • 291
  • 291
  • 291

I&M

62

ProMT Subsidies

0

0

0

0

  • 100
  • 100

100

I&M

62

Bufferzones

0

0

0

0

0

  • 531
  • 531

I&M

62

Taakstelling bedrijfsvoering

                 

Rijksdienst

0

0

0

0

0

  • 1 909
  • 1 909

I&M

62

Nog ander te verdelen

                 

taakstellingen

  • 6

6

0

321

12

0

0

I&M

62

Apparaatskosten DGR en DGM

675

  • 675

0

  • 1 156
  • 1 925
  • 562
  • 579

I&M

61

Apparaatskosten gemeen-

                 

schappelijke voorzieningen

79

  • 79

0

  • 683
  • 2 682
  • 694
  • 1 052

I&M

61

SMOM

30

  • 30

0

  • 230
  • 230
  • 230
  • 230

I&M

62

Onvoorzien:

1 514

  • 1 514

0

  • 2 117
  • 3 037
  • 3 037
  • 3 037
   

Toedeling naar I&M

1 131

  • 1 131

0

  • 1 582
  • 2 269
  • 2 269
  • 2 269

I&M

62

Toedeling naar BZK

383

  • 383

0

  • 535
  • 768
  • 768
  • 768

BZK

41

Nog nader te verdelen: Nog nader te verdelen taakstellingen Taakstelling bedrijfsvoering Rijksdienst

Doelmatigheidstaakstelling Restant taakstelling ICBR Doelmatigheidstaakstelling

Nog nader te verdelen overig: Bufferzones ProMT subsidies Bijdrage rijksbrede inkoop Apparaat WWI Apparaat DGR en DGM Apparaat VROM RA taakstelling Rijk/ZBO/ Agentschappen tbv I&M RA taakstelling Rijk/ZBO/ Agentschappen tbv BZK RA besparingsverlies tbv I&M RA besparingsverlies tbv BZK RA kosten MER RA Bodemsanering NS RA taakstelling Afvalfonds

7 168

321

7 477

12

13 270

13 270

7 710

19 532

31 868

43 690

I&M

I&M

62

 

0

0

0

0

0

1 909

1 909

I&M

62

0

0

0

3 849

3 849

3 849

3 849

I&M

62

0

0

0

0

0

3 872

3 872

I&M

62

0

0

0

3 640

3 640

3 640

3 640

BZK

41

22 328

  • 22 328

0

  • 14 158

18 352

55 879

87 660

   

0

0

0

0

0

531

531

I&M

62

0

0

0

0

100

100

100

I&M

62

  • 507

507

0

507

291

291

291

I&M

62

5 029

  • 5 029

0

  • 3 336
  • 2 057
  • 2 270
  • 1 853

BZK

39

8 804

  • 8 804

0

  • 5 768
  • 3 472
  • 3 854
  • 3 176

I&M

61

9 032

  • 9 032

0

  • 5 791
  • 1 740
  • 2 149
  • 1 463

I&M

61

62

 

0

0

0

7 290

18 468

30 132

41 310

BZK

41

0

0

0

  • 7 710
  • 9 252
  • 5 140
  • 6 682

I&M

62

0

0

0

  • 7 290
  • 8 748
  • 4 860
  • 6 318

BZK

41

0

0

0

0

0

6 000

6 000

I&M

62

0

0

0

0

0

0

10 000

I&M

62

0

0

0

0

5 000

5 000

5 000

I&M

62

6

6

0

6

6

0

0

0

0

0

0

Mutaties ISB

van VROM:

 

Oorspronkelijk

Mutatie

Stand

vastge-

ISB 2011

ISB 2011

stelde

   

begroting

   

2012

2013

2014

2015

naar ministerie:

RA SMOM

-30

30

230

230

230

230

I&M

62

Toelichting

De budgetten van artikel 92 «Nominaal en onvoorzien» worden als volgt overgeboekt naar de begrotingen van I&M en BZK:

Het budget voor het onderdeel «Prijsbijstelling» wordt overgeboekt naar de nieuwe artikelen 51, 61 en 62 van de begroting van I&M. De post «Bijdrage rijksbrede inkoop» heeft betrekking op een bijdrage ten behoeve van het Kluwercontract en een bijdrage aan het National Bureau voor Verbindingsbeveiliging (NVB).

Bij de post «Onvoorzien» is als verdeelsleutel de verdeling van de formatie van het kerndepartement VROM gebruikt. Bij de toedeling van de nog in te vullen taakstellingen op het gebied van efficiency en bedrijfsvoering (Regeerakkoord) is gekozen voor een zo objectief mogelijke verdeelsleutel. De grondslag voor de toedeling zijn de apparaatsbudgetten 2012, zoals opgenomen in de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011.

0

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.