Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32780 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2011 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 07-06-2011 |
Publicatiedatum | 07-06-2011 |
Nummer | KST32780VII2 |
Kenmerk | 32780 VII, nr. 2 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 780 VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
blz.
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
B.
BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer 3
-
2.Het Beleid 3
2.1 De Beleidsartikelen 3
-
27.Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst 3
-
31.Bestuur en Democratie 3
-
33.Dienstverlenende en Innovatieve Overheid 5
-
35.Arbeidszaken Overheid 6
-
37.Kwaliteit Rijksdienst 6
-
44.Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw 7
-
45.Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken 8
-
46.Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt 9
-
47.Integratie niet-westerse migranten 10
-
48.Kennis en Ordening Wonen, Wijken en integratie 11
-
49.Rijkshuisvesting en Architectuur 12
-
50.Vreemdelingen 13
2.2 De Niet-beleidsartikelen 16
-
39.Algemeen 16
-
41.Nominaal en Onvoorzien 17
-
43.Vutfonds 17
-
3.Baten-lastendiensten
Baten-lastendienst FM-Holding Baten-lastendienst Werkmaatschappij Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst
18
18 21 22
2
3
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. P. H. Donner
De Minister voor Immigratie en Asiel, G. B. M. Leers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2011. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de incidentele suppletoire begroting 2011 opgebouwd.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij het betreffende beleidsar-tikel is een gedetailleerd overzicht opgenomen. Voor de beleidsartikelen 44 t/m 50 is de stand van de juridische verplichtingen niet gebaseerd op peildatum 1 maart maar 1 mei, als gevolg van de conversies van de diverse administratieve systemen van VROM/WWI en Vreemdelingen naar de BZK-systemen.
-
2.Het beleid
2.1 De Beleidsartikelen
Beleidsartikel 27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
||
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
||
begroting |
begroting |
begroting |
|||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
Verplichtingen |
183 326 |
15 000 |
2 250 |
200 576 |
2 925 |
2 200 |
2 200 |
2 200 |
|
Uitgaven: |
183 326 |
15 000 |
2 250 |
200 576 |
2 925 |
2 200 |
2 200 |
2 200 |
|
27.1 |
Apparaat |
175 058 |
15 000 |
750 |
190 808 |
1 425 |
700 |
700 |
700 |
a. |
Grenscontroles/Project |
||||||||
pardex |
700 |
1 500 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
||||
b. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
50 |
|
|
|
|
||||
27.2 |
Geheime uitgaven |
8 268 |
1 500 |
9 768 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
|
c. |
ICT |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
1 500 |
|||
Ontvangsten |
591 |
600 |
1 191 |
600 |
600 |
600 |
600 |
||
d. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
Uitgaven
-
c.ICT.
Bij de AIVD is de afgelopen jaren de rol die ICT en technologie speelt in de (geheime) buitenlandse operaties aanzienlijk toegenomen. Deze middelen komen uit de intensiveringmiddelen voor veiligheid uit het regeerakkoord.
Beleidsartikel 31. Bestuur en Democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand Mutaties ontwerp ISB
begroting 2011
Mutaties Stand Mutaties Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire suppletoire 2012 2013 2014 2015
begroting begroting
VJN 2011 VJN 2011
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen Uitgaven
113 239 82 446
11 246 |
124 485 |
396 |
388 |
388 |
11 246 |
93 692 |
396 |
388 |
388 |
388 388
Stand Mutaties ontwerp ISB
begroting 2011
Mutaties Stand Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire suppletoire 2012 2013 2014
begroting begroting
VJN 2011 VJN 2011
Mutaties 2015
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
31.25 Apparaat
-
a.Overige niet relevante beleidsmutaties
Programma-uitgaven
Waarvan juridisch verplicht
11 145
71 301
31.1 |
Inrichting,werking en financiering openbaar |
|
bestuur |
5 853 |
|
b. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
|
31.2 |
Democratie en burger- |
|
schapsvorming |
23 854 |
|
c. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
|
31.3. |
Reisdocumenten en basisadministraties |
|
personen |
39 552 |
|
d. |
Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie |
|
e. |
Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie |
|
f. |
Jeugd-Nik |
|
g. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
|
31.4 |
Constitutionele Zaken (CZW) |
0 |
31.5 |
Kiesraad |
2 042 |
h. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
|
Ontvangsten |
194 715 |
|
i. |
Decentrale overheden |
|
j. |
Jeugd Nik |
530 |
11 675 |
300 |
300 |
300 |
300 |
530 |
300 |
300 |
300 |
300 |
|
10 716 |
82 017 29 728 |
96 |
88 |
88 |
88 |
640 |
6 493 |
0 |
0 |
0 |
0 |
640 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
22 954 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
|
10 918 |
50 470 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 218 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
2 300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
1 400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
58 |
2 100 |
96 |
88 |
88 |
88 |
58 |
96 |
88 |
88 |
88 |
|
3 200 |
197 915 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 500 |
Uitgaven
-
d.Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA). Deel van het budget voor het programma mGBA dat in 2010 niet tot besteding is gekomen, dit wordt uitgegeven in 2011.
-
e.Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De online raadpleegbare reisdocumentenadministratie (ORRA) is tijdens de demissionaire periode van het vorige kabinet controversieel verklaard. Dit kabinet moet nog een besluit nemen over de ORRA. Het budget voor de voorziene uitgaven in 2010 voor ORRA, is daardoor doorgeschoven naar 2011.
-
f.Jeugd-NIK.
In 2011 zal naar verwachting een tekort optreden op het budget voor de jeugd-NIK als gevolg van een grotere afname dan geraamd. Deze tegenvaller wordt deels opgelost door de inzet van het resultaat van het agentschap BPR over 2010.
0
Ontvangsten
-
i.De ontvangsten van de Nationale ombudsman voor de decentrale overheden (met name gemeenten) werden verantwoord op artikel 31 van begrotingshoofdstuk VII. Deze ontvangsten worden verantwoord op hoofdstuk IIB (op het artikel van de Nationale ombudsman).
-
j.In 2011 zal naar verwachting een tekort optreden van het budget voor de jeugd-NIK als gevolg van een grotere afzet dan geraamd. Deze tegenvaller wordt deels opgelost door de inzet van het resultaat van het agentschap BPR over 2010.
Beleidsartikel 33. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2011 |
Mutaties ISB |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
Verplichtingen |
77 823 |
12 209 |
90 032 |
4 075 |
4 075 |
4 075 |
4 075 |
|
Uitgaven: 33.25 Apparaat
|
77 823 3 961 |
0 |
12 209 27 27 |
90 032 3 988 |
4 075 0 0 |
4 075 0 0 |
4 075 0 0 |
4 075 0 0 |
Programma-uitgaven Waarvan juridisch verplicht |
73 862 |
0 |
12 182 |
86 044 32 721 |
4 075 |
4 075 |
4 075 |
4 075 |
33.1 Administratieve lasten b. Administratieve Lasten |
1 514 |
3 750 3 500 |
5 264 |
3 400 3 400 |
3 400 3 400 |
3 400 3 400 |
3 400 3 400 |
beleidsmutaties
250
33.2 |
Innovatieve dienstverlening |
en ontwikkeling |
|
e-overheidsvoorzieningen |
|
d. |
PRIMA-gelden |
e. |
Overige niet relevante |
beleidsmutaties |
|
33.3 |
Beheer |
e-overheidsvoorzieningen |
|
f. |
PRIMA-gelden |
g. |
Overige niet relevante |
beleidsmutaties |
|
Ontvangsten |
|
h. |
PRIMA-gelden |
i. |
Overige niet relevante |
beleidsmutaties |
18 824
53 524
4 348 4 229
119
4 084 4 258
174
8 987
8 487
500
23 172
57 608
8 987
60
0
60
60
0
60
60
0
60
60
0
60
615 0 |
615 0 |
615 0 |
615 0 |
615 |
615 |
615 |
615 |
500 |
500 |
500 |
500 |
500
500
500
500
Uitgaven
-
b.Administratieve lasten.
In het Regeerakkoord staat opnieuw de doelstelling om te komen tot een vermindering van de regeldruk en administratieve lasten voor professionals, interbestuurlijk lasten en burgers. Na 2012 moet dat gepaard gaan met een daling van –5% per jaar voor de doelgroep burgers.
-
d.& f. & h. PRIMA-gelden.
Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).
0
0
0
0
0
Beleidsartikel 35. Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2011 |
Mutaties ISB |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
Verplichtingen |
56 462 |
1 951 |
58 413 |
|
|
|
|
||
Uitgaven: 35.25 Apparaat
|
56 462 4 564 |
1 951
|
58 413 4 473 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
0 0 |
||
Programma-uitgaven Waarvan juridisch verplicht |
51 898 |
0 |
2 042 |
53 940 25 924 |
|
|
|
|
|
35.1 b. c. |
Overheid als werkgever Veilige Publieke Taak Overige niet relevante beleidsmutaties |
13 750 |
5 042 4 500 542 |
18 792 |
0
|
0
|
0
|
0
|
|
35.2 |
Politieke ambtsdragers |
10 092 |
0 |
10 092 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
35.3 d |
Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen Uitgaven uitkeringsregelingen |
28 056 |
|
25 056 |
|
|
|
|
|
Ontvangsten |
820 |
0 |
820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
-
b.Veilige Publieke Taak.
Voortzetten van de aanpak van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak is onderdeel van het huidige regeer- en gedoogakkoord. Gelet op de eerste positieve resultaten van het programma tijdens de vorige kabinetsperiode zal worden voortgebouwd op de hoofdlijnen van dat programma (een meer daadkrachtige, uniforme en samenhangende aanpak voor de keten van werknemers, werkgevers, politie en openbaar ministerie in heel Nederland).
-
d.Uitgaven uitkeringsregelingen.
Door afname van het aantal gerechtigden zullen de uitgaven van uitkeringsregelingen van voormalige gebiedsdelen afnemen.
Beleidsartikel 37. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
begroting |
begroting |
||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
Verplichtingen |
98 724 |
585 |
20 133 |
119 442 |
6 626 |
5 551 |
5 223 |
5 215 |
Uitgaven |
98 724 |
585 |
20 133 |
119 442 |
6 626 |
5 551 |
5 223 |
5 215 |
37.25 Apparaat |
||||||||
16 835 |
585 |
6 032 |
23 452 |
4 927 |
4 788 |
4 657 |
4 625 |
|
a Ontvlechting Vrom |
4 728 |
4 499 |
4 361 |
4 234 |
4 202 |
|||
b Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
1 304 |
428 |
427 |
423 |
423 |
Stand Mutaties ontwerp ISB
begroting 2011
Mutaties Stand Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire suppletoire 2012 2013 2014
begroting begroting
VJN 2011 VJN 2011
Mutaties 2015
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Programma-uitgaven
waarvan juridisch verplicht
37.1 Management Rijksdienst (ABD)
c Overige niet relevante beleidsmutaties
37.2 Functionerende bedrijfsvoering
d Overige relevante beleids- mutaties
37.3 Informatisering Rijksdienst e Doc-Direkt
f Overige niet relevante beleidsmutaties
37.4 Facilitaire zaken Rijksdienst g Overige niet relevante beleidsmutaties
37.5 Uitvoering garantieregeling
Ontvangsten
h Afrekening Ao Fonds 2011
i Bijdragen Inspecties 2011
j Rijksgebouwendienst
81 889
20 409
24 524
29 293
7 663
0
2 350
14 101
1 592
1 592
5 195 5 195
4 083
2 387
1 696
3 231 3 231
0
2 297
117 1 180 1 000
95 990
5 435
22 001
1 699
763
566
9 719 |
264 |
263 |
256 |
264 |
263 |
256 |
|
3 376 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 894 |
1 435 |
500 |
310 |
1 435 |
500 |
310 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
4 647 |
0 |
0 |
0 |
590
255
255
0 0
0 335 335
0
0
Uitgaven
-
a.Ontvlechting VROM.
Overheveling budget van het voormalige ministerie VROM in het kader van de departementale herindeling.
-
e.Doc-Direkt heeft als opdracht om de komende 10 jaar circa 300 km archief weg te werken. Dit wordt gefinancierd door de departementen. De departementen hebben voor de komende 10 jaar budget overgeheveld. Door de latere invulling van (tijdelijke) vacatures is het budget in 2010 niet volledig uitgeput. Dit budget is in 2011 wel noodzakelijk om de totale archiefachterstand weg te werken.
Beleidsartikel 44. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
begroting |
begroting |
||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
Verplichtingen |
0 |
4 289 |
4 878 |
9 167 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
4 539 |
4 878 |
9 417 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
162 |
|||||||
44.1 Stimuleren krachtige steden |
1 951 |
14 |
1 965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
||||||||
beleidsmutaties |
14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
0
0
0
0
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
||
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
||
begroting |
begroting |
begroting |
|||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
44.2 |
Vitale wijken tot stand |
||||||||
brengen |
1 740 |
3 864 |
5 604 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
b. |
Leefbaarheid van de |
||||||||
leefomgeving |
3 949 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
c. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
|
|||||||
44.3 |
Voldoende woningproductie |
848 |
1 000 |
1 848 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
d. |
Afwikkeling bezwaarschrif- |
||||||||
ten |
1 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
-
b.Leefbaarheid van de leefomgeving.
Ten behoeve van de uitvoering en implemetatie van het eindadvies van de
Visitatiecommissie Wijkenaanpak worden middelen vrijgemaakt.
-
d.Afwikkeling bezwaarschriften Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS). In 2010 is budget gereserveerd voor de afwikkeling van bezwaarschriften op de opgestelde eindafrekening BLS 2005–2009. De vaststellingen hiervan zijn eind 2010 verstuurd. Gemeenten hebben de mogelijkheid gehad om bezwaar in te dienen. De beslissing op deze bezwaren zullen in het voorjaar 2011 worden genomen en ten laste van dit budget komen.
Beleidsartikel 45. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand ontwerp begroting 2011 |
Mutaties ISB |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
Verplichtingen |
0 |
57 988 |
3 866 |
61 854 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht |
0 |
84 850 |
3 866 |
88 716 11 937 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
45.1 a. |
Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving FES innovatieve energiebesparing |
0 |
83 332 |
3 866 3 866 |
87 198 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45.2 |
Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechni-sche kwaliteit |
0 |
1 298 |
0 |
1 298 |
0 |
0 |
0 |
0 |
45.3 |
Overige programmabudgetten |
0 |
220 |
0 |
220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
91 |
0 |
91 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
-
a.FES innovatieve energiebesparing.
In het regeerakkoord is besloten dat de belegde ruimte uit het FES overgeheveld wordt naar de relevante begrotingen.
Beleidsartikel 46. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
Stand Mutaties ontwerp ISB
begroting 2011
Mutaties suppletoire begroting
VJN 2011
Stand suppletoire begroting
VJN 2011
Mutaties Mutaties Mutaties 2012 2013 2014
Mutaties 2015
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
Uitgaven:
Waarvan juridisch verplicht
46.1 Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad
-
a.Overige niet relevante beleidsmutaties
46.2 Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen
2 612 253
2 629 450
0 250
0 242
83 286
133 286
900 900
0
2 695 539 82 500 80 700 76 500
84 900
2 762 736 82 500 80 700 76 500 84 900
696 370
650
242
46.3 |
Garanderen betaalbaarheid wonen lage inkomensgroe- |
2 608 132 |
|||||||
pen (vraaggericht) |
0 |
84 200 |
2 692 332 |
82 500 |
80 700 |
76 500 |
84 900 |
||
b. |
Huurtoeslag |
84 200 |
82 500 |
80 700 |
76 500 |
84 900 |
|||
46.4 |
Garanderen laagdrempelige |
||||||||
huurgeschillenbeslechting |
0 |
20 136 |
0 |
20 136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
46.5 |
Verruiming aanbod geschikte woningen bijzondere aandachtsgroe- |
||||||||
pen |
0 |
690 |
|
676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
c. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
46.6 |
Nationale hypotheekgaran- |
||||||||
tie |
50 000 |
50 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
d. |
Nationale hypotheekgarantie |
50 000 |
|||||||
Ontvangsten |
0 |
377 569 |
172 800 |
550 369 |
82 500 |
80 700 |
76 500 |
84 900 |
|
e. |
Huurtoeslag |
123 800 |
82 500 |
80 700 |
76 500 |
84 900 |
|||
f. |
Versnelde inning huursubsidie |
|
|||||||
g. |
Nationale hypotheekgarantie |
50 000 |
Uitgaven
-
b.en ontvangsten overschrijding huurtoeslag. De raming van de huurtoeslag laat tegenvallers bij de uitgaven en meevallers bij de ontvangsten zien. Deze mee- en tegenvallers zijn grotendeels het gevolg van de nieuwe wijze van verantwoorden door de Belastingdienst zoals ook is gemeld bij de jaarverantwoording. Door deze wijziging worden verrekeningen van vorderingen met uit te betalen toeslagen expliciet in beeld gebracht wat tot uitdrukking komt in een verhoging van zowel de uitgaven als de ontvangsten. Bij de ontvangstenraming is, naast bovengenoemd effect ook sprake van een versnelling van de invordering. Dit leidt tot additionele inkomsten in de komende jaren.
0
0
0
0
0
0
0
0
0
De geraamde per saldo meevaller voor het jaar 2011 is benodigd als compensatie voor de overschrijding in het jaar 2010. Voor de jaren vanaf 2012 is in de raming geen sprake van mee of tegenvallers. Enerzijds is sprake van een doorwerking van de hiervoor genoemde additionele ontvangsten als gevolg van de versnelling van de invordering. Anderzijds is op grond van uitvoeringsinformatie weer een stijging van het aantal voorlopige toekenningen te zien, wat tot een extra stijging van de uitgaven leidt.
-
d.Nationale Hypotheekgarantie.
De mutatie van € 50 mln betreft de toevoeging aan de reserve Nationale Hypotheek Garantie op de begroting van BZK ten behoeve van de toekomstige 100% achtervang van het Rijk. Zie ook ad g.
Ontvangsten
-
e.Zie de toelichting bij de uitgaven.
-
f.Versnelde inning huursubsidie
De Belastingdienst heeft de invordering van de huursubsidie geïntensiveerd waardoor de ontvangsten in 2010 zijn ontvangen. Als gevolg hiervan worden de begrootte ontvangsten in 2011 met 1 mln. verlaagd.
-
g.Nationale Hypotheekgarantie.
In de Voorjaarsnota 2009 is de ontvangst van € 50 mln afkomstig van Stichting Waarborgfonds Eigen Woning aangekondigd. Dit bedrag is nu in 2011ontvangen.
Beleidsartikel 47. Integratie niet-westerse migranten
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand Mutaties ontwerp ISB
begroting 2011
Mutaties Stand Mutaties Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire suppletoire 2012 2013 2014 2015
begroting begroting
VJN 2011 VJN 2011
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
Uitgaven:
Waarvan juridisch verplicht
47.1
-
a.b.
Bewerkstelligen dat oud- en nieuwkomers hun Inburge-ringsexamen halen Afrekening Inburgering Facturen Inburgering Afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers
345 962 |
18 954 |
364 916 |
|
|
|
0 |
351 962 |
18 954 |
370 916 33 847 |
|
|
0 |
288 559 |
17 854 |
306 413 |
0 |
0 |
4 000 |
0 |
0 |
|||
2 400 |
0 |
0 |
11 454
47.2 Versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten
-
d.Overige niet relevante beleidsmutaties
Ontvangsten
-
e.Afrekening Inburgering
-
f.Vertraging terugvordering BDU-SIV
-
g.Minder terugvordernig BDU-SIV
63 403
58 937
1 100 1 100
73 000
4 000
100 000 - 31 000
64 503
131 937
500 |
|
0 |
0 |
500 |
|
||
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
c.
0
0
0
0
0
0
Uitgaven
-
a.en e. Afrekening inburgering (nieuwkomers). In 2011 vindt afrekening plaats van de Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV) 2005–2009, waar ook inburgering deel van heeft uitgemaakt. Daarbij zal aan een aantal gemeenten worden nabetaald, terwijl van andere gemeenten moet worden terugontvangen.
-
b.en c. Inburgering.
De afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) 2005–2006 is in 2010 niet geheel tot betaling gekomen, net als de nagekomen facturen inburgering. Het restant wordt zodoende in 2011 beschikbaar gesteld voor verdere afwikkeling
Ontvangsten
-
f.Vertraging terugvordering Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV).
De in 2010 geraamde ontvangsten van gemeenten in het kader van afrekening BDU-SIV 2005–2009 voor inburgering zijn niet in 2010 gerealiseerd en zijn doorgeschoven naar 2011.
-
g.Minder terugvordering Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV).
In 2011 vindt afrekening plaats van de BDU-SIV 2005–2009, waar ook inburgering deel van heeft uitgemaakt. De verwachting in 2009 was dat er voor inburgering, wegens tegenvallende prestaties in 2010 en 2011 per saldo in totaal € 150 mln. zou kunnen worden terugontvangen. Deze verwachting is naar beneden worden bijgesteld tot € 119 mln. Gemeenten hebben meer inburgeringstrajecten afgewikkeld dan destijds voorzien. Dit betekent een tegenvaller van € 31 mln.
Beleidsartikel 48. Kennis en Ordening Wonen, Wijken en integratie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000) |
|||||||
Stand ontwerp begroting 2011 |
Mutaties ISB |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
Verplichtingen |
0 |
15 911 |
792 |
16 703 |
801 |
817 |
780 |
780 |
|
Uitgaven: |
0 |
12 212 |
792 |
13 004 |
801 |
817 |
780 |
780 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
12 244 |
||||||||
48.1 |
Tijdig inspelen op maat- |
||||||||
schappelijke veranderingen |
0 |
3 253 |
36 |
3 289 |
39 |
39 |
39 |
39 |
|
a. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
36 |
39 |
39 |
39 |
39 |
||||
48.2 |
Ontsluiten van kennis en |
||||||||
onderzoekscoordinatie |
0 |
7 293 |
356 |
7 649 |
362 |
378 |
341 |
341 |
|
b. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
356 |
362 |
378 |
341 |
341 |
||||
48.3 |
Bevorderen maximale maatschappelijke prestaties |
||||||||
wooncorporaties |
0 |
255 |
400 |
655 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|
c. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
400 |
400 |
400 |
400 |
400 |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
begroting |
begroting |
||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
48.4 Versterken positie van de |
||||||||
woonconsument |
0 |
1 411 |
0 |
1 411 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beleidsartikel 49. Rijkshuisvesting en architectuur
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
||
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
||
begroting |
begroting |
begroting |
|||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
Verplichtingen |
47 675 |
8 012 |
55 687 |
10 758 |
10 818 |
11 162 |
11 638 |
||
Uitgaven: |
0 |
47 675 |
8 012 |
55 687 |
10 758 |
10 818 |
11 162 |
11 638 |
|
Waarvan verplicht |
|||||||||
49.1 |
Vanuit de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting |
||||||||
bijdragen aan rijksdoelen |
0 |
6 964 |
|
6 588 |
|
100 |
200 |
676 |
|
a. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
|
|
100 |
200 |
676 |
||||
49.2 |
Monumenten beheren |
0 |
10 088 |
0 |
10 088 |
0 |
0 |
0 |
0 |
49.3 |
Huisvesten van het Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en |
||||||||
Algemene Zaken |
0 |
28 213 |
8 388 |
36 601 |
11 358 |
10 718 |
10 962 |
10 962 |
|
b. |
Beveiliging Koninklijk Huis |
670 |
688 |
||||||
c. |
Huisvestingskosten |
7 718 |
10 670 |
10 718 |
10 962 |
10 962 |
|||
49.4 |
Stimuleren van de |
||||||||
architectonische kwaliteit |
0 |
2 410 |
0 |
2 410 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
357 |
357 |
714 |
2 269 |
0 |
0 |
0 |
|
d. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
357 |
2 269 |
Uitgaven
-
c.Huisvestingskosten.
Door een systeemwijziging in de financiering van de huisvesting van de Hoge Colleges van Staat, het ministerie van Algemene Zaken en de drie staatspaleizen wordt deze huisvesting met ingang van 2010 door middel van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën gefinancierd. Eind 2010 is ook voor nog lopende huisvestingsprojecten (onderhanden werk) van de Hoge Colleges, het ministerie van AZ en de staatspaleizen een lening afgesloten, zoals vermeld in de 2e suppletore begroting 2010 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 565 XVIII, nr 2). De huidige mutatie betreft budget voor rente en aflossing van deze lening. De gehele systeemwijziging is onder voorwaarde van budgetneutraliteit uitgevoerd.
Beleidsartikel 50. Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
begroting |
begroting |
|||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
(1) (2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verpli |
chtingen |
765 573 |
150 421 |
915 994 |
93 214 |
80 781 |
77 844 |
64 939 |
Uitgaven: |
0 765 573 |
150 421 |
915 994 |
93 214 |
80 781 |
77 844 |
64 939 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
520 741 |
|||||||
50.1 |
Opvang gedurende |
|||||||
beoordeling verblijf |
0 672 090 |
145 947 |
818 037 |
88 740 |
76 307 |
73 370 |
60 465 |
|
Middelen Regeerakkoord |
||||||||
a. |
Ontwikkelen systeem |
|||||||
Biometrische gegevens |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
10 000 |
|||
b. |
Project Pardex |
3 300 |
4 500 |
5 000 |
5 000 |
5 000 |
||
c. |
Sluitende Controle i.h.k.v. naleving vreemdelingenwet- |
|||||||
geving |
15 000 |
15 000 |
15 000 |
15 000 |
15 000 |
|||
d. |
Versnellen Asielprocedures |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
||
e |
Heroverweging alle |
|||||||
vergunningen |
2 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||
f |
Machtiging tot voorlopig |
|||||||
verblijf alleen vanuit het |
||||||||
buitenland |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
|||
g |
Dubbele Check Verblijfsver- |
|||||||
gunningen |
4 000 |
4 000 |
4 000 |
4 000 |
4 000 |
|||
h |
Verkorten Procedures in het geval van fraude en |
|||||||
misbruik |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
2 000 |
|||
i |
Uitbreiding (Politie) liaisons |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
||
j. |
Controle Gezinsvorming |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
3 000 |
||
k |
Automatiseren Controle |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
||
l. |
Controle gebruik Europa |
|||||||
route |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
|||
m. |
Intrekken Verblijfsvergun- |
|||||||
ning |
400 |
400 |
400 |
400 |
400 |
|||
n. |
Intensivering Controle op |
|||||||
arbeids-en kennismigranten |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
|||
o. |
AP loon en prijsbijstelling Overige middelen |
615 |
610 |
611 |
610 |
605 |
||
p. |
Herberekening ODA |
83 500 |
38 200 |
25 300 |
22 400 |
9 500 |
||
q. |
Leges Verhoging |
9 100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
r. |
Project Biometrie |
2 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
s. |
IND Terrorismebestrijding |
2 032 |
2 030 |
1 996 |
1 960 |
1 960 |
||
50.2 |
Terugkeer vreemdelingen |
0 93 483 |
4 474 |
97 957 |
4 474 |
4 474 |
4 474 |
4 474 |
t. |
Alleenstaande minderjarige |
vreemdelingen Versneld Terug
-
u.Politiecapaciteit Dienst
Terugkeer en Vertrek
-
v.Bijdrage KMAR voor
Ict-Voorzieningen Gedeta-cheerden
Ontvangsten
-
w.Leges verhoging
467
1 000 3 366
108
9 100
9 100
9 567
1 000 |
1 000 |
1 000 |
1 000 |
3 366 |
3 366 |
3 366 |
3 366 |
108 |
108 |
108 |
108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Middelen Regeerakkoord
-
a.Ontwikkelen systeem biometrische gegevens.
Om de betrouwbaarheid van de identiteitsvaststelling te optimaliseren wordt het toepassen van biometrische identiteitsvaststelling verder
0
geïmplementeerd in de vreemdelingenketen, de grenspassage en de strafrechtketen.
-
b.Project Pardex.
Betreft de middelen die beschikbaar worden gesteld voor de ontwikkeling van het informatiesysteem Pardex ten behoeve van een informatie- en risicogestuurd grenstoezicht.De ontwikkeling van de basisvoorziening PARDEX zal de komende tijd gefaseerd (oplevering van business services) plaats vinden.
-
c.Sluitende controle in het kader van naleving Vreemdelingenwetgeving. Om een sluitende controle en handhaving te bereiken wordt de keteninfor-matisering verbeterd en gemoderniseerd; de inkijkfuncties in systemen worden uitgebreid, evenals de mogelijkheden voor de digitale uitwisseling van gegevens.
-
d.Versnellen asielprocedures.
Om de doorlooptijden te verkorten worden toelatingsprocedures gestroomlijnd en informatiesystemen gekoppeld.
-
e.Heroverweging alle vergunningen categoriaal beleid. Het streven is om de asielgronden te beperken tot de internationale vormen van bescherming en daarmee af te zien van het categoriale beschermingsbeleid. Voor landen waarvoor categoriale beleid is komen te vervallen gaat de IND in 2011 de individuele gevallen heroverwegen.
-
f.Machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) alleen vanuit het buitenland. Het schrappen van uitzonderingen op het MVV-vereiste brengt extra kosten met zich mee. Verwacht mag immers worden dat dit leidt tot extra vervolgprocedures (bezwaar, beroep, hoger beroep), waarbij men zich beroept op internationale verdragen om alsnog vrijstelling van het MVV-vereiste te krijgen.
-
g.Dubbele check door Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) op verblijfsvergunningen.
Extra personele inzet van de IND voor volledige dubbele check op alle inwilligingen op eerste aanleg.
h.Verkorten procedures in het geval van fraude en misbruik.
Betreft zogenaamde actieve trajectcontrole om fraude en misbruik tijdens de verblijfaanvraag, maar ook gedurende het verblijf in Nederland aan te pakken.
-
i.Uitbreiden (Politie) Liaisons bij Ambassades.
Ten behoeve van de extra inzet van vier Liaisons officiers van de KMAR en
IND in derde landen waar zich migratieknelpunten voordoen.
-
j.Controle Gezinsvorming.
Bij een eerste aanvraag (in het buitenland) voor gezinsvorming zal er strikt worden gecheckt of er sprake is van fraude of misbruik, of dwang.
Hiervoor worden meer IND medewerkers te werk gesteld in het buitenland.
-
k.Automatiseren controle.
De handhaving zal worden geïntensiveerd. Er wordt strenger gecontroleerd op inkomensvereiste (automatiseren) en op fraude/misbruik.
-
l.Controle Gebruik Europa route.
Ten behoeve van extra controle op het gebruik van migratieroutes ( bijvoorbeeld de zogenoemde Europa-route) ter voorkoming van misbruik wordt extra capaciteit ingezet voor extra verhoren.
-
m.Intrekken verblijfsvergunning.
Ten behoeve van het terugdringen van mensen die ten onrechte een beroep doen op de bijstand wordt extra capaciteit van de IND ingezet.
-
n.Intensivering controle op arbeids- en kennismigranten.
Voor de handhaving van en toezicht op de kennismigrantenregeling wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld van de IND. Daarnaast wordt verwacht dat de uitgaven voor bezwaar- en beroepsprocedures vanwege een toename van het aantal intrekkingen van de verblijfsvergunning toenemen.
Overige middelen
-
p.Herberekening ODA.
Betreft de actualisatie van de ODA-berekening.
-
q.Leges Verhoging.
Vooruitlopend op de Regeerakkoord zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten van leges verhoogd vanwege de vertraging van de invoering van de wet modernisering migratiebeleid.
-
r.Project Biometerie en aanschaf scan-apparatuur. Wegens vertraging in de uitvoering van het project Biometrie vindt de aanschaf van scan-apparatuur en de fabricage van pasjes met biome-trische gegevens in 2011 plaats.
-
s.INDTerrorismebestrijding.
Betreft toevoeging van middelen aan artikel 50.1. Deze waren bij de
Incidentele suppletoire begroting op artikel 41.3 Nominaal en onvoorzien geboekt.
Terugkeer vreemdelingen
-
t.Alleenstaande minderjarig vreemdelingen (AMV’s) versneld terug. De middelen worden ingezet om het opzetten van vormen van adequate opvang in landen van herkomst met als doel het beperken van de instroom en het stimuleren van de uitstroom van AMV’s.
u Politiecapaciteit Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). Conform afspraak uit de Junicirculaire 2010 wordt de levering van capaciteit door politie aan Dienst Terugkeer en Vertrek (daarvoor detacheringen) definitief beëindigd en het betreffende budget overgeheveld naar de DT&V.
-
v.Bijdrage KMAR voor ICT.
Betreft de vergoeding voor ICT-gebruik bij de dienst Terugkeer en Vertrek door KMAR- medewerkers.
Ontvangsten
-
w.Leges Verhoging.
Vooruitlopend op de Regeerakkoord zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten van leges verhoogd vanwege de vertraging van de invoering van de wet modernisering migratiebeleid.
2.2 Niet-beleidsartikelen 39. Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
||
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
||
begroting |
begroting |
begroting |
|||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
|||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
||||||
Verplichtingen |
110 805 |
114 575 |
8 419 |
233 799 |
|
5 501 |
|
|
|
Uitgaven |
110 805 |
119 110 |
7 827 |
237 742 |
|
4 390 |
|
|
|
39.1 |
Apparaat algemeen |
99 179 |
|
79 280 |
177 192 |
58 592 |
68 317 |
56 745 |
56 430 |
a. |
Project nieuwbouw |
|
0 |
10 566 |
|||||
b. |
Dienstverlening |
28 564 |
|||||||
c. |
Ontvlechting Vrom/WWI |
63 220 |
58 464 |
57 507 |
56 501 |
56 186 |
|||
d. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
|
128 |
244 |
244 |
244 |
||||
Programma-uitgaven |
11 626 |
120 377 |
|
60 550 |
|
|
|
|
|
Waarvan juridisch verplicht |
35 692 |
||||||||
39.5 |
Kennis, onderzoek (en |
||||||||
internationaal) |
7 151 |
|
0 |
3 091 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
39.6 |
Internationaal |
4 475 |
|
|
475 |
|
|
|
|
e. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
|
|
|
|
|
||||
39.7 |
Apparaat VROM/WWI |
0 |
99 509 |
|
32 270 |
|
|
|
|
f. |
Openstaande Verplichtingen |
||||||||
Vrom/WWI |
1 100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
g. |
Ontvlechting Vrom/WWI |
|
|
|
|
|
|||
h. |
Specifiek Integratiebeleid |
1 000 |
400 |
500 |
0 |
0 |
|||
39.8 |
Programma WWI |
0 |
9 481 |
771 |
10 252 |
603 |
|
|
|
i. |
Overige niet relevante |
||||||||
beleidsmutaties |
771 |
603 |
|
|
|
||||
39.9 |
Apparaat DGVz |
0 |
5 302 |
200 |
5 502 |
200 |
0 |
0 |
0 |
j. |
Overige niet relevante beleidsmutaties |
200 |
200 |
||||||
39.10 |
Verzameluitkering |
||||||||
0 |
13 155 |
|
8 960 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
k. |
Verzameluitkering 2010- |
||||||||
2011 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
Ontvangsten |
0 |
32 271 |
28 564 |
60 835 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
l. |
DVA |
24 000 |
|||||||
m. |
Plusproducten en Maatwerk |
4 564 |
Uitgaven
-
a.Voor de incidentele investeringskosten is een meerjarig budget beschikbaar bij Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor investeringen (inrichtingskosten) en kosten van de projectdirectie. Gelet op de vorderingen van de Nieuwbouw wordt het accent verschoven van de aanschaf van deze gebruikersvoorzieningen naar 2012 en 2013. Door deze mutatie is er weer aansluiting met de meerjarige financiële plaat voor het project Nieuwbouw.
-
b.Het betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de baten-lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt en de interne verrekening doorbelasting taken repro/postkamer voor buitenpanden, van smart- phones, telewerkvoorzieningen en de doorbelaste kosten voor het netwerkbeheer aan de buitenpanden.
-
c.& g. Bij de Incidentele suppletoire begroting zijn de middelen tijdelijk op artikelonderdeel 39.7 geboekt. Bij deze eerste suppletoire begroting worden deze middelen doorverdeeld naar de juiste artikelonderdelen.
-
f.Betreft openstaande verplichtingen (VROM-breed), die na ontvlechting aan BZK zijn toegerekend.
-
h.Overheveling middelen van programma naar materieel in verband met enkele tijdelijke projecten op het gebied van specifiek integratiebeleid.
-
k.De door BZK uitgekeerde bijdrage verzameluitkering 2010 is in overeenstemming gebracht met de toegezegde bijdragen aan gemeenten. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven voor WWI in 2010, verwerkt in de Najaarsnota 2010. In 2011 zal dit leiden tot een verlaging van € 4,195 mln. Dit dient ter dekking van overkomende verplichtingen 2010.
-
41.Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
begroting |
begroting |
begroting |
|||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
Uitgaven
41.1 Loonbijstelling
-
a.Loonbijstelling
41.2 Prijsbijstelling
-
b.Prijsbijstelling
-
c.Overige niet relevante beleidsmutaties
41.3 Onvoorzien
-
d.Ind Terrorismebestrijding
-
e.Overige niet relevante beleidsmutaties
19 834
-
-8 778
33 264
44 320
30 178
26 268
23 127
8 106
22 094
19 834 |
|
33 264 |
48 920 |
30 178 |
26 268 |
23 127 |
22 094 |
0 |
0 |
4 751 |
4 751 |
4 470 |
4 117 |
3 740 |
3 468 |
4 751 |
4 470 |
4 117 |
3 740 |
3 468 |
|||
16 966 |
|
22 439 |
31 830 |
27 738 |
24 147 |
21 347 |
20 586 |
23 345 |
28 518 |
24 835 |
22 035 |
21 274 |
|||
|
|
|
|
|
|||
2 868 |
3 397 |
6 074 |
12 339 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgaven
-
d.Terrorismebestrijding.
Betreft een technische correctie uit de Incidentele Suppletoire Begroting.
-
43.VUT-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Stand |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
Mutaties |
|
ontwerp |
ISB |
suppletoire |
suppletoire |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
begroting |
begroting |
begroting |
||||||
2011 |
VJN 2011 |
VJN 2011 |
||||||
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
Verplichtingen |
200 000 |
|
70 000 |
|
300 000 |
0 |
0 |
|
Uitgaven |
200 000 |
0 |
|
70 000 |
|
300 000 |
0 |
0 |
43.1 VUT-fonds |
200 000 |
|||||||
a Liquiditeitsbehoefte |
||||||||
Vut-Fonds |
|
|
300 000 |
0 |
0 |
0
0
0
0
Stand ontwerp begroting 2011 |
Mutaties ISB |
Mutaties suppletoire begroting VJN 2011 |
Stand suppletoire begroting VJN 2011 |
Mutaties 2012 |
Mutaties 2013 |
Mutaties 2014 |
Mutaties 2015 |
|
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1+2+3) |
|||||
Overige niet relevante beleidsmutaties |
||||||||
Ontvangsten b Liquiditeitsbehoefte Vut-Fonds |
13 100 |
300 300 |
13 400 |
|
|
|
|
Uitgaven
-
a.Liquiditeitsbehoefte Vut-Fonds.
Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van Flexibel Pensioen en Uittreden. Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Deze mutatie is conform bestaande afspraken.
-
3.Baten-lastendiensten
Baten-lastendienst FM-Holding
Inleiding
Met de oprichting van rijksbrede shared service organisaties richt de Rijksoverheid zich steeds meer op de vraag van de maatschappij om een kleinere, efficiënte, flexibele, kwalitatieve overheid. In 2011 gaat dé rijksbrede Haagse shared service organisatie Facilitair Management (FM), «FM-Holding» (werktitel) van start. In de FM-Holding worden krachtige samenwerkingsverbanden aangegaan tussen bedrijfseenheden. Als baten-lastendienst kan FM-Holding bedrijfsmatig werken en wordt de doelmatigheid van de bedrijfsvoering van organisatieonderdelen van de rijksoverheid gestimuleerd.
FM-Holding bestaat uit twee bedrijfseenheden: 4FM en FaSam. In 4FM zijn de krachten gebundeld van de voormalige facilitaire organisaties van de ministeries van Buitenlandse Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Verkeer en Waterstaat en voormalig Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. 4FM is op 1 april 2010 gestart als tijdelijke baten-lastendienst.
FaSam is het facilitair bedrijf voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Veiligheid en Justitie. FaSam was in de vorige twee jaren bedrijfsonderdeel van de baten-lastendienst De Werkmaatschappij en is per 1 januari 2011 toegetreden tot FM-Holding.
Er is gekozen voor een stapsgewijze opbouw en inrichting van de FM-Holding. In 2011 zijn FaSam en 4FM als zelfstandige bedrijfseenheden onderbracht in de FM-Holding. De uitvoeringsonderdelen blijven onveranderd werken, in het bijzonder de staven zullen intensiever samenwerken. De bedrijfseenheden werken samen in aanbestedingen en speciale projecten (1 FMIS, 1 ProductenDienstenCatalogus). Ook bij (mogelijke) aansluitingen van nieuwe klanten wordt de samenwerking gezocht. De directeur FM-Holding heeft voor 2011 de opdracht gekregen te onderzoeken hoe de FM-Holding definitief moet worden georganiseerd en ingericht.
Exploitatie
Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 ( x € 1000) Baten-lastendienst FM Holding
Oorspronkelijk vastgestelde |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire |
|||
begroting |
begroting |
|||
Baten |
||||
Opbrengst moederdepartement |
0 |
28 799 |
||
Opbrengst overige departementen |
67 519 |
|
||
Opbrengst derden |
0 |
|||
Rentebaten |
0 |
|||
Vrijval uit voorzieningen |
0 |
|||
Bijzondere baten |
1 000 |
|||
Totaal baten |
68 519 |
17 091 |
||
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
||||
– personele kosten |
14 494 |
5 651 |
||
– materiële kosten |
49 548 |
10 593 |
||
Rentelasten |
667 |
|
||
Afschrijvingskosten |
||||
– materieel |
3 810 |
|
||
– immaterieel |
0 |
|||
Overige lasten |
||||
– dotaties voorzieningen |
0 |
|||
– bijzondere lasten |
0 |
1 000 |
||
Totaal lasten |
68 519 |
16 570 |
Totaal geraamd
Saldo van baten en lasten
521
28 799
55 811
0
0
0
1 000
85 610
20 145
60 141
396
0
3 407
0
0
0
1 000
85 089
521
Toelichting
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van FM-Holding is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden teruggegeven.
De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van 4FM omdat FaSam bij het indienen van de begroting nog onder de baten-lastendienst De Werkmaatschappij viel.
De beide bedrijfseenheden kennen voor 2011 verschillende begrotingssys-tematieken.
4FM heeft, voor zover er voorschotafspraken gemaakt zijn met de klanten, in de DienstVerleningsOvereenkomsten, Basis+, maatwerkprojecten en producten / diensten die op basis van werkelijke kosten worden afgerekend, wel meegenomen in de begroting. FaSam heeft voor maatwerkprojecten wel de uren van de projectmedewerkers meegenomen in de begroting. De inkoopkosten en de bijbehorende omzetten voor maatwerkprojecten en plusdiensten zijn door FaSam niet meegenomen in de begroting.
Door de bestuurlijke herindeling is er voor de voormalige VROM-panden een DVA afgesloten met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierdoor verschuift de bijbehorende omzet van opbrengst overige departementen naar opbrengst moederdepartement. Daarnaast zijn de kosten die ten laste van de Vernieuwing Rijksdienst gelden geboekt worden uit de reguliere lasten gehaald en gepresenteerd onder de bijzonder lasten.
Investeringen
0
Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000) Baten-lastendienst FM-Holding
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of –) 1e Totaal geraamd suppletoire begroting
-
1.Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)
-
2.Totale operationele kasstroom
3a. Totaal investeringen (–/–)
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
3.Totaal investeringkasstroom
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement(+)
4c. Aflossingen op leningen (–/–)
4d. Beroep op leenfaciliteit (+)
-
4.Totaal financieringskasstroom
-
5.Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
|
21 182 |
21 117 |
3 810 |
|
|
4 000 |
|
|
0 |
0 |
|
4 000 |
|
|
0 |
0 |
|
0 |
0 |
|
3 810 |
|
|
4 000 |
4 000 |
|
190 |
0 |
190 |
|
10 715 |
10 650 |
N.B.: Maximale roodstand is € 0,5 mln.
Toelichting
De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van 4FM omdat FaSam bij het indienen van de begroting nog onder de baten-lastendienst De Werkmaatschappij viel. FaSam heeft bij de start geen activa overgenomen van haar klanten. FaSam heeft in 2009 en 2010 nauwelijks geïnvesteerd en FaSam dus ook geen leningen. In 2011 zal FaSam voor € 0,650 mln. investeren in vervoersmiddelen.
Doelmatigheid
Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor het jaar 2011. Omschrijving Generiek Deel 2011 2011
Oorspronkelijk Bijgesteld
Generieke indicatoren Kostprijs per werkplek (in €)
In % van 2010
Kostenontwikkeling
– Totale kosten als % van de kosten in 2010
– Personele kosten als % van de totale kosten
– Materiele kosten als % van de totale kosten
Apparaatskosten 4FM *
€ 5 693 |
€ 5 492 |
99,1% |
95% |
99,1% |
95% |
21,2% |
22,9% |
72,3%
71,1%
€ 14 887 935 € 15 287 000 * exclusief eenmalige kosten, kosten decentrale werkplekken en servicekosten BZK
Specifieke indicatoren
Klanttevredenheid
Kostenbesparing aanbestedingen (5%) (in €) Duurzaamheid
KTO 1e kw
KTO 1e kw € 1 432 000 € 1 266 000
100%
100%
Toelichting
Bovenstaande doelmatigheidsindicatoren hebben betrekking op 4FM. Er zijn nog geen doelmatigheidsindicatoren voor FM-Holding. Bij de oorspronkelijk vastgestelde begroting van 4FM zijn wel doelmatigheidsin-dicatoren genoemd. Bij de oorspronkelijk vastgestelde begroting van FaSam zijn geen doelmatigheidsindicatoren genoemd. De doelmatig-heidsindicatoren van 4FM zijn, o.a. door de verschillende begrotingssyste-matieken, niet een op een toe te passen op FaSam en dus ook niet op FM-Holding. Gedurende 2011 zullen doelmatigheidsindicatoren /
kengetallen worden ontwikkeld die vanaf 2012 van toepassing zijn op beide bedrijfseenheden.
Baten-lastendienst Werkmaatschappij
Inleiding
De aanleiding voor De Werkmaatschappij om een 1e suppletoire begroting in te dienen is de uittreding per 1 januari 2011 van de bedrijfseenheid FaSam uit De Werkmaatschappij. De bedrijfseenheid FaSam is per deze datum toegetreden tot de baten-lastendienst FM-Holding. In FM-Holding zijn vanaf 1 januari 2011 de bedrijfseenheden 4-FM en FaSam ondergebracht.
De samenstelling van De Werkmaatschappij is hiermee gewijzigd in een houdster en 17 bedrijfseenheden.
Exploitatie
Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 ( x € 1000) Baten-lastendienst Werkmaatschappij
Oorspronkelijk |
Mutaties (+ of –) |
Totaal |
|
vastgestelde |
1e suppletoire |
geraamd |
|
begroting |
begroting |
||
Baten |
|||
Opbrengst moederdepartement |
34 859 |
|
24 554 |
Opbrengst overige departementen |
83 107 |
|
71 847 |
Opbrengst derden |
5 128 |
5 128 |
|
Rentebaten |
10 |
10 |
|
Bijzondere baten |
503 |
503 |
|
Totaal baten |
123 607 |
|
102 042 |
Lasten |
|||
Apparaatskosten |
|||
– personele kosten |
56 397 |
|
49 369 |
– materiële kosten |
61 162 |
|
47 320 |
Rentelasten |
700 |
700 |
|
Afschrijvingskosten |
3 195 |
3 195 |
|
– materieel |
2 905 |
2 905 |
|
– immaterieel |
290 |
290 |
|
Overige lasten |
603 |
603 |
|
– dotaties voorzieningen |
148 |
148 |
|
– bijzondere lasten |
455 |
455 |
|
Totaal lasten |
122 057 |
|
101 187 |
Saldo van baten en lasten |
1 550 |
|
855 |
Toelichting
De wijziging op de ontwerpbegroting 2011 van De Werkmaatschappij (DWM) wordt veroorzaakt door de uittreding van FaSam en de overgang van het beveiligingspersoneel van FaSam naar de bedrijfseenheid RBO per 1-1-2011. FaSam is toegetreden tot de baten-lastendienst FM-Holding.
In de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 zijn ten onrechte de opbrengsten en kosten van de beveiligingsactiviteiten bij de ministeries BZK en Veiligheid & Justitie zowel in de begroting van RBO als van FaSam opgenomen. In de bovenstaande mutaties is zowel het effect van de overgang van Fasam op de DWM cijfers als de ontdubbeling voor de beveiligingsactiviteiten verwerkt. Tevens levert, door de uittreding, FaSam geen bijdrage aan de kosten van de Houdster van DWM in 2011. Ook dit effect is in mindering gebracht op de vastgestelde begroting 2011.
De Werkmaatschappij kan de terugval in het saldo van Baten en Lasten 2011 opvangen binnen haar eigen vermogen.
Investeringen
Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000) Baten-lastendienst Werkmaatschappij
-
1.Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)
-
2.Totale operationele kasstroom
3a. Totaal investeringen (–/–)
3b. Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
3.Totaal investeringkasstroom
4a. Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)
4b. Eenmalige storting door het moederdepartement(+)
4c. Aflossingen op leningen (–/–)
4d. Beroep op leenfaciliteit (+)
-
4.5.
Totaal financieringskasstroom Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting |
Mutaties (+ of –) 1e suppletoire begroting |
Totaal geraamd |
|
21 986 4 745 |
0 - 695 |
21 986 4 050 |
|
|
0 |
|
|
0
|
0 0 |
0
|
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
0 |
|
|
0
|
0 0 - 695 |
0
|
N.B.: Maximale roodstand is € 0,5 mln.
Toelichting
Door de uittreding van FaSam is de operationele kasstroom van 2011 gewijzigd en meerjarig doorgerekend.
Doelmatigheid
In de set van doelmatigheidsindicatoren bij DWM vervallen bij deze 1e suppletoire begroting 2011 de doelmatigheidsindicatoren van FaSam vanwege de uittreding per 1 januari 2011. De overige doelmatigheidsindi-catoren van DWM blijven ongewijzigd.
Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst
Inleiding
De aanleiding voor de Rijksgebouwendienst om een 1e suppletoire begroting in te dienen is de verhoging van het beroep op de leenfaciliteit in 2011.
Kasstroomoverzicht per 31 december 2011 bedragen in € * 1 000
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde |
Mutaties (+ of –) 1e |
Stand 1e suppletoire |
|
begroting |
suppletoire begroting |
begroting |
|
493 782 |
|
436 781 |
|
299 712 |
- |
299 712 |
|
|
|
|
|
59 000 |
- |
59 000 |
|
|
|
|
|
|
– |
|
|
|
- |
|
|
425 000 |
249 000 |
674 000 |
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2010 |
2. |
Operationele kasstroom |
3a. |
Investeringen |
3b. |
Desinvesteringen |
3. |
Investeringskasstroom |
4a. |
Afdracht |
4b. |
Aflossing |
4c. |
Beroep op leenfaciliteit |
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde Mutaties (+ of –) 1e Stand 1e suppletoire begroting suppletoire begroting begroting
-
4.Financieringskasstroom
-
5.Rekening-courant RHB 31 dec. 2011
107 810
535 304
249 000
57 001
356 810
478 303
Toelichting:
De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast aan de realisatie per ultimo 2010.
Daarnaast zijn de investeringen en het beroep op de leenfaciliteit verhoogd als gevolg van een actueel inzicht in de uitfinanciering van voornamelijk lopende huisvestingsprojecten.