Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32780 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2011 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 07-06-2011
Publicatie­datum 07-06-2011
Nummer KST32780VII2
Kenmerk 32780 VII, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 780 VII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

blz.

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

B.

BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                                3
  • 2. 
    Het Beleid                                                                                                3

2.1      De Beleidsartikelen                                                                                 3

  • 27. 
    Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst                                  3
  • 31. 
    Bestuur en Democratie                                                                     3
  • 33. 
    Dienstverlenende en Innovatieve Overheid                                   5
  • 35. 
    Arbeidszaken Overheid                                                                    6
  • 37. 
    Kwaliteit Rijksdienst                                                                          6
  • 44. 
    Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw                                                                                            7
  • 45. 
    Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken                                                                    8
  • 46. 
    Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt                                                                                 9
  • 47. 
    Integratie niet-westerse migranten                                               10
  • 48. 
    Kennis en Ordening Wonen, Wijken en integratie                       11
  • 49. 
    Rijkshuisvesting en Architectuur                                                   12
  • 50. 
    Vreemdelingen                                                                                13

2.2      De Niet-beleidsartikelen                                                                       16

  • 39. 
    Algemeen                                                                                        16
  • 41. 
    Nominaal en Onvoorzien                                                               17
  • 43. 
    Vutfonds                                                                                           17
  • 3. 
    Baten-lastendiensten

Baten-lastendienst FM-Holding Baten-lastendienst Werkmaatschappij Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst

18

18 21 22

2

3

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 4

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. P. H. Donner

De Minister voor Immigratie en Asiel, G. B. M. Leers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2011. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de incidentele suppletoire begroting 2011 opgebouwd.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij het betreffende beleidsar-tikel is een gedetailleerd overzicht opgenomen. Voor de beleidsartikelen 44 t/m 50 is de stand van de juridische verplichtingen niet gebaseerd op peildatum 1 maart maar 1 mei, als gevolg van de conversies van de diverse administratieve systemen van VROM/WWI en Vreemdelingen naar de BZK-systemen.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 De Beleidsartikelen

Beleidsartikel 27. Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
   

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

   

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

   

begroting

 

begroting

begroting

       
   

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

183 326

15 000

2 250

200 576

2 925

2 200

2 200

2 200

Uitgaven:

183 326

15 000

2 250

200 576

2 925

2 200

2 200

2 200

27.1

Apparaat

175 058

15 000

750

190 808

1 425

700

700

700

a.

Grenscontroles/Project

               
 

pardex

   

700

 

1 500

1 000

1 000

1 000

b.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

50

 
  • 75
  • 300
  • 300
  • 300

27.2

Geheime uitgaven

8 268

 

1 500

9 768

1 500

1 500

1 500

1 500

c.

ICT

   

1 500

 

1 500

1 500

1 500

1 500

Ontvangsten

591

 

600

1 191

600

600

600

600

d.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

600

 

600

600

600

600

Uitgaven

  • c. 
    ICT.

Bij de AIVD is de afgelopen jaren de rol die ICT en technologie speelt in de (geheime) buitenlandse operaties aanzienlijk toegenomen. Deze middelen komen uit de intensiveringmiddelen voor veiligheid uit het regeerakkoord.

Beleidsartikel 31. Bestuur en Democratie

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand Mutaties ontwerp               ISB

begroting 2011

Mutaties                  Stand Mutaties Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire         suppletoire 2012 2013 2014 2015

begroting           begroting

VJN 2011            VJN 2011

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

Verplichtingen Uitgaven

113 239 82 446

 

11 246

124 485

396

388

388

11 246

93 692

396

388

388

388 388

Stand Mutaties ontwerp               ISB

begroting 2011

Mutaties                  Stand Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire         suppletoire 2012 2013 2014

begroting           begroting

VJN 2011            VJN 2011

Mutaties 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

31.25 Apparaat

  • a. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

11 145

71 301

 

31.1

Inrichting,werking en financiering openbaar

 
 

bestuur

5 853

b.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

31.2

Democratie en burger-

 
 

schapsvorming

23 854

c.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

31.3.

Reisdocumenten en basisadministraties

 
 

personen

39 552

d.

Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie

 

e.

Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie

 

f.

Jeugd-Nik

 

g.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

31.4

Constitutionele Zaken (CZW)

0

31.5

Kiesraad

2 042

h.

Overige niet relevante beleidsmutaties

 

Ontvangsten

194 715

i.

Decentrale overheden

 

j.

Jeugd Nik

 

530

11 675

300

300

300

300

530

 

300

300

300

300

10 716

82 017

29 728

96

88

88

88

640

6 493

0

0

0

0

640

 

0

0

0

0

  • 900

22 954

0

0

0

0

  • 900
 

0

0

0

0

10 918

50 470

0

0

0

0

2 218

 

0

0

0

0

2 300

 

0

0

0

0

5 000

 

0

0

0

0

1 400

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

58

2 100

96

88

88

88

58

 

96

88

88

88

3 200

197 915

  • 1 300
  • 1 300
  • 1 300
  • 1 300
  • 1 300
 
  • 1 300
  • 1 300
  • 1 300
  • 1 300

4 500

         

Uitgaven

  • d. 
    Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA). Deel van het budget voor het programma mGBA dat in 2010 niet tot besteding is gekomen, dit wordt uitgegeven in 2011.
  • e. 
    Online Raadpleegbare Reisdocumenten Administratie (ORRA). De online raadpleegbare reisdocumentenadministratie (ORRA) is tijdens de demissionaire periode van het vorige kabinet controversieel verklaard. Dit kabinet moet nog een besluit nemen over de ORRA. Het budget voor de voorziene uitgaven in 2010 voor ORRA, is daardoor doorgeschoven naar 2011.
  • f. 
    Jeugd-NIK.

In 2011 zal naar verwachting een tekort optreden op het budget voor de jeugd-NIK als gevolg van een grotere afname dan geraamd. Deze tegenvaller wordt deels opgelost door de inzet van het resultaat van het agentschap BPR over 2010.

0

Ontvangsten

  • i. 
    De ontvangsten van de Nationale ombudsman voor de decentrale overheden (met name gemeenten) werden verantwoord op artikel 31 van begrotingshoofdstuk VII. Deze ontvangsten worden verantwoord op hoofdstuk IIB (op het artikel van de Nationale ombudsman).
  • j. 
    In 2011 zal naar verwachting een tekort optreden van het budget voor de jeugd-NIK als gevolg van een grotere afzet dan geraamd. Deze tegenvaller wordt deels opgelost door de inzet van het resultaat van het agentschap BPR over 2010.

Beleidsartikel 33. Dienstverlenende en innovatieve overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
 

Stand ontwerp begroting

2011

Mutaties ISB

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

77 823

 

12 209

90 032

4 075

4 075

4 075

4 075

Uitgaven:

33.25 Apparaat

  • a. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

77 823

3 961

0

12 209

27 27

90 032

3 988

4 075

0 0

4 075

0 0

4 075

0 0

4 075

0 0

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

73 862

0

12 182

86 044

32 721

4 075

4 075

4 075

4 075

33.1 Administratieve lasten b. Administratieve Lasten

1 514

 

3 750 3 500

5 264

3 400 3 400

3 400 3 400

3 400 3 400

3 400 3 400

beleidsmutaties

250

 

33.2

Innovatieve dienstverlening

 

en ontwikkeling

 

e-overheidsvoorzieningen

d.

PRIMA-gelden

e.

Overige niet relevante

 

beleidsmutaties

33.3

Beheer

 

e-overheidsvoorzieningen

f.

PRIMA-gelden

g.

Overige niet relevante

 

beleidsmutaties

Ontvangsten

h.

PRIMA-gelden

i.

Overige niet relevante

 

beleidsmutaties

18 824

53 524

4 348 4 229

119

4 084 4 258

174

8 987

8 487

500

23 172

57 608

8 987

60

0

60

60

0

60

60

0

60

60

0

60

 

615

0

615

0

615

0

615

0

615

615

615

615

500

500

500

500

500

500

500

500

Uitgaven

  • b. 
    Administratieve lasten.

In het Regeerakkoord staat opnieuw de doelstelling om te komen tot een vermindering van de regeldruk en administratieve lasten voor professionals, interbestuurlijk lasten en burgers. Na 2012 moet dat gepaard gaan met een daling van –5% per jaar voor de doelgroep burgers.

  • d. 
    & f. & h. PRIMA-gelden.

Voor de ontwikkeling van een aantal e-overheidprojecten ontvangt BZK een budget van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie in het kader van het Programma Implementatie Agenda ICT beleid (PRIMA).

0

0

0

0

0

Beleidsartikel 35. Arbeidszaken overheid

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
   

Stand ontwerp begroting

2011

Mutaties ISB

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

56 462

 

1 951

58 413

  • 3 700
  • 3 700
  • 3 700
  • 3 700

Uitgaven:

35.25 Apparaat

  • a. 
    Centralisatie Opleidingsbudget

56 462

4 564

 

1 951

  • 91
  • 91

58 413

4 473

  • 3 700

0 0

  • 3 700

0 0

  • 3 700

0 0

  • 3 700

0 0

Programma-uitgaven

Waarvan juridisch verplicht

51 898

0

2 042

53 940

25 924

  • 3 700
  • 3 700
  • 3 700
  • 3 700

35.1

b.

c.

Overheid als werkgever Veilige Publieke Taak Overige niet relevante beleidsmutaties

13 750

 

5 042 4 500

542

18 792

  • 300

0

  • 300
  • 300

0

  • 300
  • 300

0

  • 300
  • 300

0

  • 300

35.2

Politieke ambtsdragers

10 092

 

0

10 092

0

0

0

0

35.3 d

Uitkeringsregelingen voormalige gebiedsdelen Uitgaven uitkeringsregelingen

28 056

 
  • 3 000
  • 3 000

25 056

  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400
  • 3 400

Ontvangsten

820

 

0

820

0

0

0

0

Uitgaven

  • b. 
    Veilige Publieke Taak.

Voortzetten van de aanpak van agressie en geweld tegen werknemers met een publieke taak is onderdeel van het huidige regeer- en gedoogakkoord. Gelet op de eerste positieve resultaten van het programma tijdens de vorige kabinetsperiode zal worden voortgebouwd op de hoofdlijnen van dat programma (een meer daadkrachtige, uniforme en samenhangende aanpak voor de keten van werknemers, werkgevers, politie en openbaar ministerie in heel Nederland).

  • d. 
    Uitgaven uitkeringsregelingen.

Door afname van het aantal gerechtigden zullen de uitgaven van uitkeringsregelingen van voormalige gebiedsdelen afnemen.

Beleidsartikel 37. Kwaliteit Rijksdienst

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

 

begroting

 

begroting

begroting

       
 

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

98 724

585

20 133

119 442

6 626

5 551

5 223

5 215

Uitgaven

98 724

585

20 133

119 442

6 626

5 551

5 223

5 215

37.25 Apparaat

               
 

16 835

585

6 032

23 452

4 927

4 788

4 657

4 625

a Ontvlechting Vrom

   

4 728

 

4 499

4 361

4 234

4 202

b Overige niet relevante

               

beleidsmutaties

   

1 304

 

428

427

423

423

Stand Mutaties ontwerp               ISB

begroting 2011

Mutaties                  Stand Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire         suppletoire 2012 2013 2014

begroting           begroting

VJN 2011            VJN 2011

Mutaties 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

Programma-uitgaven

waarvan juridisch verplicht

37.1      Management Rijksdienst (ABD)

c           Overige niet relevante beleidsmutaties

37.2      Functionerende bedrijfsvoering

d           Overige relevante beleids- mutaties

37.3      Informatisering Rijksdienst e           Doc-Direkt

f            Overige niet relevante beleidsmutaties

37.4      Facilitaire zaken Rijksdienst g           Overige niet relevante beleidsmutaties

37.5      Uitvoering garantieregeling

Ontvangsten

h           Afrekening Ao Fonds 2011

i            Bijdragen Inspecties 2011

j            Rijksgebouwendienst

81 889

20 409

24 524

29 293

7 663

0

2 350

14 101

1 592

1 592

5 195 5 195

4 083

2 387

1 696

3 231 3 231

0

2 297

117 1 180 1 000

95 990

5 435

22 001

1 699

763

566

 

9 719

264

263

256

 

264

263

256

3 376

0

0

0

 

0

0

0

 

0

0

0

0 894

1 435

500

310

 

1 435

500

310

0

0

0

0

4 647

0

0

0

590

255

255

0 0

0 335 335

0

0

Uitgaven

  • a. 
    Ontvlechting VROM.

Overheveling budget van het voormalige ministerie VROM in het kader van de departementale herindeling.

  • e. 
    Doc-Direkt heeft als opdracht om de komende 10 jaar circa 300 km archief weg te werken. Dit wordt gefinancierd door de departementen. De departementen hebben voor de komende 10 jaar budget overgeheveld. Door de latere invulling van (tijdelijke) vacatures is het budget in 2010 niet volledig uitgeput. Dit budget is in 2011 wel noodzakelijk om de totale archiefachterstand weg te werken.

Beleidsartikel 44. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

 

begroting

 

begroting

begroting

       
 

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

0

4 289

4 878

9 167

0

0

0

0

Uitgaven:

0

4 539

4 878

9 417

0

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

     

162

       

44.1 Stimuleren krachtige steden

 

1 951

14

1 965

0

0

0

0

  • a. 
    Overige niet relevante
               

beleidsmutaties

   

14

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 
   

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

   

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

   

begroting

 

begroting

begroting

       
   

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

44.2

Vitale wijken tot stand

               
 

brengen

 

1 740

3 864

5 604

0

0

0

0

b.

Leefbaarheid van de

               
 

leefomgeving

   

3 949

 

0

0

0

0

c.

Overige niet relevante beleidsmutaties

   
  • 85
         

44.3

Voldoende woningproductie

 

848

1 000

1 848

0

0

0

0

d.

Afwikkeling bezwaarschrif-

               
 

ten

   

1 000

 

0

0

0

0

Ontvangsten

0

 

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

  • b. 
    Leefbaarheid van de leefomgeving.

Ten behoeve van de uitvoering en implemetatie van het eindadvies van de

Visitatiecommissie Wijkenaanpak worden middelen vrijgemaakt.

  • d. 
    Afwikkeling bezwaarschriften Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS). In 2010 is budget gereserveerd voor de afwikkeling van bezwaarschriften op de opgestelde eindafrekening BLS 2005–2009. De vaststellingen hiervan zijn eind 2010 verstuurd. Gemeenten hebben de mogelijkheid gehad om bezwaar in te dienen. De beslissing op deze bezwaren zullen in het voorjaar 2011 worden genomen en ten laste van dit budget komen.

Beleidsartikel 45. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
   

Stand ontwerp begroting

2011

Mutaties ISB

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

0

57 988

3 866

61 854

0

0

0

0

Uitgaven:

Waarvan juridisch verplicht

0

84 850

3 866

88 716

11 937

0

0

0

0

45.1 a.

Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving

FES innovatieve energiebesparing

0

83 332

3 866 3 866

87 198

0

0

0

0

45.2

Borgen en bevorderen bouw- en gebruikstechni-sche kwaliteit

0

1 298

0

1 298

0

0

0

0

45.3

Overige programmabudgetten

0

220

0

220

0

0

0

0

Ontvangsten

0

91

0

91

0

0

0

0

Uitgaven

  • a. 
    FES innovatieve energiebesparing.

In het regeerakkoord is besloten dat de belegde ruimte uit het FES overgeheveld wordt naar de relevante begrotingen.

Beleidsartikel 46. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

Stand Mutaties ontwerp               ISB

begroting 2011

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties Mutaties Mutaties 2012            2013            2014

Mutaties 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

Waarvan juridisch verplicht

46.1      Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad

  • a. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

46.2      Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen

2 612 253

2 629 450

0               250

0               242

83 286

133 286

900 900

0

2 695 539          82 500          80 700          76 500

84 900

2 762 736          82 500          80 700          76 500             84 900

696 370

650

242

 

46.3

Garanderen betaalbaarheid wonen lage inkomensgroe-

 

2 608 132

           
 

pen (vraaggericht)

0

 

84 200

2 692 332

82 500

80 700

76 500

84 900

b.

Huurtoeslag

   

84 200

 

82 500

80 700

76 500

84 900

46.4

Garanderen laagdrempelige

               
 

huurgeschillenbeslechting

0

20 136

0

20 136

0

0

0

0

46.5

Verruiming aanbod geschikte woningen bijzondere aandachtsgroe-

               
 

pen

0

690

  • 14

676

0

0

0

0

c.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   
  • 14
 

0

0

0

0

46.6

Nationale hypotheekgaran-

               
 

tie

   

50 000

50 000

0

0

0

0

d.

Nationale hypotheekgarantie

   

50 000

         

Ontvangsten

0

377 569

172 800

550 369

82 500

80 700

76 500

84 900

e.

Huurtoeslag

   

123 800

 

82 500

80 700

76 500

84 900

f.

Versnelde inning huursubsidie

   
  • 1 000
         

g.

Nationale hypotheekgarantie

   

50 000

         

Uitgaven

  • b. 
    en ontvangsten overschrijding huurtoeslag. De raming van de huurtoeslag laat tegenvallers bij de uitgaven en meevallers bij de ontvangsten zien. Deze mee- en tegenvallers zijn grotendeels het gevolg van de nieuwe wijze van verantwoorden door de Belastingdienst zoals ook is gemeld bij de jaarverantwoording. Door deze wijziging worden verrekeningen van vorderingen met uit te betalen toeslagen expliciet in beeld gebracht wat tot uitdrukking komt in een verhoging van zowel de uitgaven als de ontvangsten. Bij de ontvangstenraming is, naast bovengenoemd effect ook sprake van een versnelling van de invordering. Dit leidt tot additionele inkomsten in de komende jaren.

0

0

0

0

0

0

0

0

0

De geraamde per saldo meevaller voor het jaar 2011 is benodigd als compensatie voor de overschrijding in het jaar 2010. Voor de jaren vanaf 2012 is in de raming geen sprake van mee of tegenvallers. Enerzijds is sprake van een doorwerking van de hiervoor genoemde additionele ontvangsten als gevolg van de versnelling van de invordering. Anderzijds is op grond van uitvoeringsinformatie weer een stijging van het aantal voorlopige toekenningen te zien, wat tot een extra stijging van de uitgaven leidt.

  • d. 
    Nationale Hypotheekgarantie.

De mutatie van € 50 mln betreft de toevoeging aan de reserve Nationale Hypotheek Garantie op de begroting van BZK ten behoeve van de toekomstige 100% achtervang van het Rijk. Zie ook ad g.

Ontvangsten

  • e. 
    Zie de toelichting bij de uitgaven.
  • f. 
    Versnelde inning huursubsidie

De Belastingdienst heeft de invordering van de huursubsidie geïntensiveerd waardoor de ontvangsten in 2010 zijn ontvangen. Als gevolg hiervan worden de begrootte ontvangsten in 2011 met 1 mln. verlaagd.

  • g. 
    Nationale Hypotheekgarantie.

In de Voorjaarsnota 2009 is de ontvangst van € 50 mln afkomstig van Stichting Waarborgfonds Eigen Woning aangekondigd. Dit bedrag is nu in 2011ontvangen.

Beleidsartikel 47. Integratie niet-westerse migranten

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

Stand Mutaties ontwerp               ISB

begroting 2011

Mutaties                  Stand Mutaties Mutaties Mutaties Mutaties suppletoire         suppletoire 2012 2013 2014 2015

begroting           begroting

VJN 2011            VJN 2011

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

Verplichtingen

Uitgaven:

Waarvan juridisch verplicht

47.1

  • a. 
    b.

Bewerkstelligen dat oud- en nieuwkomers hun Inburge-ringsexamen halen Afrekening Inburgering Facturen Inburgering Afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers

 
 

345 962

18 954

364 916

  • 500
  • 600

0

351 962

18 954

370 916

33 847

  • 500
  • 600

0

288 559

17 854

306 413

0

0

   

4 000

 

0

0

   

2 400

 

0

0

11 454

47.2 Versterken van de maatschappelijke emancipatie en het vergroten van de sociale integratie van niet-westerse migranten

  • d. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

Ontvangsten

  • e. 
    Afrekening Inburgering
  • f. 
    Vertraging terugvordering BDU-SIV
  • g. 
    Minder terugvordernig BDU-SIV

63 403

58 937

1 100 1 100

73 000

4 000

100 000 - 31 000

64 503

131 937

 

500

  • 600

0

0

500

  • 600
   

0

0

0

0

0

0

0

0

c.

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

  • a. 
    en e. Afrekening inburgering (nieuwkomers). In 2011 vindt afrekening plaats van de Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV) 2005–2009, waar ook inburgering deel van heeft uitgemaakt. Daarbij zal aan een aantal gemeenten worden nabetaald, terwijl van andere gemeenten moet worden terugontvangen.
  • b. 
    en c. Inburgering.

De afrekening Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) 2005–2006 is in 2010 niet geheel tot betaling gekomen, net als de nagekomen facturen inburgering. Het restant wordt zodoende in 2011 beschikbaar gesteld voor verdere afwikkeling

Ontvangsten

  • f. 
    Vertraging terugvordering Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV).

De in 2010 geraamde ontvangsten van gemeenten in het kader van afrekening BDU-SIV 2005–2009 voor inburgering zijn niet in 2010 gerealiseerd en zijn doorgeschoven naar 2011.

  • g. 
    Minder terugvordering Brededoeluitkering Sociaal, Integratie en Veiligheid (BDU-SIV).

In 2011 vindt afrekening plaats van de BDU-SIV 2005–2009, waar ook inburgering deel van heeft uitgemaakt. De verwachting in 2009 was dat er voor inburgering, wegens tegenvallende prestaties in 2010 en 2011 per saldo in totaal € 150 mln. zou kunnen worden terugontvangen. Deze verwachting is naar beneden worden bijgesteld tot € 119 mln. Gemeenten hebben meer inburgeringstrajecten afgewikkeld dan destijds voorzien. Dit betekent een tegenvaller van € 31 mln.

Beleidsartikel 48. Kennis en Ordening Wonen, Wijken en integratie

 

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

             

Stand ontwerp begroting

2011

Mutaties ISB

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

0

15 911

792

16 703

801

817

780

780

Uitgaven:

0

12 212

792

13 004

801

817

780

780

 

Waarvan juridisch verplicht

     

12 244

       

48.1

Tijdig inspelen op maat-

               
 

schappelijke veranderingen

0

3 253

36

3 289

39

39

39

39

a.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

36

 

39

39

39

39

48.2

Ontsluiten van kennis en

               
 

onderzoekscoordinatie

0

7 293

356

7 649

362

378

341

341

b.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

356

 

362

378

341

341

48.3

Bevorderen maximale maatschappelijke prestaties

               
 

wooncorporaties

0

255

400

655

400

400

400

400

c.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

400

 

400

400

400

400

 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

 

begroting

 

begroting

begroting

       
 

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

48.4 Versterken positie van de

               

woonconsument

0

1 411

0

1 411

0

0

0

0

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

Beleidsartikel 49. Rijkshuisvesting en architectuur

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
   

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

   

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

   

begroting

 

begroting

begroting

       
   

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

 

47 675

8 012

55 687

10 758

10 818

11 162

11 638

Uitgaven:

0

47 675

8 012

55 687

10 758

10 818

11 162

11 638

 

Waarvan verplicht

               

49.1

Vanuit de uitvoeringspraktijk van de rijkshuisvesting

               
 

bijdragen aan rijksdoelen

0

6 964

  • 376

6 588

  • 600

100

200

676

a.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   
  • 376
 
  • 600

100

200

676

49.2

Monumenten beheren

0

10 088

0

10 088

0

0

0

0

49.3

Huisvesten van het Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en

               
 

Algemene Zaken

0

28 213

8 388

36 601

11 358

10 718

10 962

10 962

b.

Beveiliging Koninklijk Huis

   

670

 

688

     

c.

Huisvestingskosten

   

7 718

 

10 670

10 718

10 962

10 962

49.4

Stimuleren van de

               
 

architectonische kwaliteit

0

2 410

0

2 410

0

0

0

0

Ontvangsten

0

357

357

714

2 269

0

0

0

d.

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

357

 

2 269

     

Uitgaven

  • c. 
    Huisvestingskosten.

Door een systeemwijziging in de financiering van de huisvesting van de Hoge Colleges van Staat, het ministerie van Algemene Zaken en de drie staatspaleizen wordt deze huisvesting met ingang van 2010 door middel van de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën gefinancierd. Eind 2010 is ook voor nog lopende huisvestingsprojecten (onderhanden werk) van de Hoge Colleges, het ministerie van AZ en de staatspaleizen een lening afgesloten, zoals vermeld in de 2e suppletore begroting 2010 (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 565 XVIII, nr 2). De huidige mutatie betreft budget voor rente en aflossing van deze lening. De gehele systeemwijziging is onder voorwaarde van budgetneutraliteit uitgevoerd.

Beleidsartikel 50. Vreemdelingen

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

begroting

 

begroting

begroting

       

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       

(1)                 (2)

(3)

(4)=(1+2+3)

 

Verpli

chtingen

765 573

150 421

915 994

93 214

80 781

77 844

64 939

Uitgaven:

0 765 573

150 421

915 994

93 214

80 781

77 844

64 939

 

Waarvan juridisch verplicht

   

520 741

       

50.1

Opvang gedurende

             
 

beoordeling verblijf

0 672 090

145 947

818 037

88 740

76 307

73 370

60 465

 

Middelen Regeerakkoord

             

a.

Ontwikkelen systeem

             
 

Biometrische gegevens

 

10 000

 

10 000

10 000

10 000

10 000

b.

Project Pardex

 

3 300

 

4 500

5 000

5 000

5 000

c.

Sluitende Controle i.h.k.v. naleving vreemdelingenwet-

             
 

geving

 

15 000

 

15 000

15 000

15 000

15 000

d.

Versnellen Asielprocedures

 

3 000

 

3 000

3 000

3 000

3 000

e

Heroverweging alle

             
 

vergunningen

 

2 000

 

0

0

0

0

f

Machtiging tot voorlopig

             
 

verblijf alleen vanuit het

             
 

buitenland

 

2 000

 

2 000

2 000

2 000

2 000

g

Dubbele Check Verblijfsver-

             
 

gunningen

 

4 000

 

4 000

4 000

4 000

4 000

h

Verkorten Procedures in het geval van fraude en

             
 

misbruik

 

2 000

 

2 000

2 000

2 000

2 000

i

Uitbreiding (Politie) liaisons

 

1 000

 

1 000

1 000

1 000

1 000

j.

Controle Gezinsvorming

 

3 000

 

3 000

3 000

3 000

3 000

k

Automatiseren Controle

 

1 000

 

1 000

1 000

1 000

1 000

l.

Controle gebruik Europa

             
 

route

 

1 000

 

1 000

1 000

1 000

1 000

m.

Intrekken Verblijfsvergun-

             
 

ning

 

400

 

400

400

400

400

n.

Intensivering Controle op

             
 

arbeids-en kennismigranten

 

1 000

 

1 000

1 000

1 000

1 000

o.

AP loon en prijsbijstelling

Overige middelen

 

615

 

610

611

610

605

p.

Herberekening ODA

 

83 500

 

38 200

25 300

22 400

9 500

q.

Leges Verhoging

 

9 100

 

0

0

0

0

r.

Project Biometrie

 

2 000

 

0

0

0

0

s.

IND Terrorismebestrijding

 

2 032

 

2 030

1 996

1 960

1 960

50.2

Terugkeer vreemdelingen

0 93 483

4 474

97 957

4 474

4 474

4 474

4 474

t.

Alleenstaande minderjarige

             

vreemdelingen Versneld Terug

  • u. 
    Politiecapaciteit Dienst

Terugkeer en Vertrek

  • v. 
    Bijdrage KMAR voor

Ict-Voorzieningen Gedeta-cheerden

Ontvangsten

  • w. 
    Leges verhoging

467

1 000 3 366

108

9 100

9 100

9 567

 

1 000

1 000

1 000

1 000

3 366

3 366

3 366

3 366

108

108

108

108

0

0

0

0

Uitgaven

Middelen Regeerakkoord

  • a. 
    Ontwikkelen systeem biometrische gegevens.

Om de betrouwbaarheid van de identiteitsvaststelling te optimaliseren wordt het toepassen van biometrische identiteitsvaststelling verder

0

geïmplementeerd in de vreemdelingenketen, de grenspassage en de strafrechtketen.

  • b. 
    Project Pardex.

Betreft de middelen die beschikbaar worden gesteld voor de ontwikkeling van het informatiesysteem Pardex ten behoeve van een informatie- en risicogestuurd grenstoezicht.De ontwikkeling van de basisvoorziening PARDEX zal de komende tijd gefaseerd (oplevering van business services) plaats vinden.

  • c. 
    Sluitende controle in het kader van naleving Vreemdelingenwetgeving. Om een sluitende controle en handhaving te bereiken wordt de keteninfor-matisering verbeterd en gemoderniseerd; de inkijkfuncties in systemen worden uitgebreid, evenals de mogelijkheden voor de digitale uitwisseling van gegevens.
  • d. 
    Versnellen asielprocedures.

Om de doorlooptijden te verkorten worden toelatingsprocedures gestroomlijnd en informatiesystemen gekoppeld.

  • e. 
    Heroverweging alle vergunningen categoriaal beleid. Het streven is om de asielgronden te beperken tot de internationale vormen van bescherming en daarmee af te zien van het categoriale beschermingsbeleid. Voor landen waarvoor categoriale beleid is komen te vervallen gaat de IND in 2011 de individuele gevallen heroverwegen.
  • f. 
    Machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) alleen vanuit het buitenland. Het schrappen van uitzonderingen op het MVV-vereiste brengt extra kosten met zich mee. Verwacht mag immers worden dat dit leidt tot extra vervolgprocedures (bezwaar, beroep, hoger beroep), waarbij men zich beroept op internationale verdragen om alsnog vrijstelling van het MVV-vereiste te krijgen.
  • g. 
    Dubbele check door Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) op verblijfsvergunningen.

Extra personele inzet van de IND voor volledige dubbele check op alle inwilligingen op eerste aanleg.

h.Verkorten procedures in het geval van fraude en misbruik.

Betreft zogenaamde actieve trajectcontrole om fraude en misbruik tijdens de verblijfaanvraag, maar ook gedurende het verblijf in Nederland aan te pakken.

  • i. 
    Uitbreiden (Politie) Liaisons bij Ambassades.

Ten behoeve van de extra inzet van vier Liaisons officiers van de KMAR en

IND in derde landen waar zich migratieknelpunten voordoen.

  • j. 
    Controle Gezinsvorming.

Bij een eerste aanvraag (in het buitenland) voor gezinsvorming zal er strikt worden gecheckt of er sprake is van fraude of misbruik, of dwang.

Hiervoor worden meer IND medewerkers te werk gesteld in het buitenland.

  • k. 
    Automatiseren controle.

De handhaving zal worden geïntensiveerd. Er wordt strenger gecontroleerd op inkomensvereiste (automatiseren) en op fraude/misbruik.

  • l. 
    Controle Gebruik Europa route.

Ten behoeve van extra controle op het gebruik van migratieroutes ( bijvoorbeeld de zogenoemde Europa-route) ter voorkoming van misbruik wordt extra capaciteit ingezet voor extra verhoren.

  • m. 
    Intrekken verblijfsvergunning.

Ten behoeve van het terugdringen van mensen die ten onrechte een beroep doen op de bijstand wordt extra capaciteit van de IND ingezet.

  • n. 
    Intensivering controle op arbeids- en kennismigranten.

Voor de handhaving van en toezicht op de kennismigrantenregeling wordt extra capaciteit beschikbaar gesteld van de IND. Daarnaast wordt verwacht dat de uitgaven voor bezwaar- en beroepsprocedures vanwege een toename van het aantal intrekkingen van de verblijfsvergunning toenemen.

Overige middelen

  • p. 
    Herberekening ODA.

Betreft de actualisatie van de ODA-berekening.

  • q. 
    Leges Verhoging.

Vooruitlopend op de Regeerakkoord zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten van leges verhoogd vanwege de vertraging van de invoering van de wet modernisering migratiebeleid.

  • r. 
    Project Biometerie en aanschaf scan-apparatuur. Wegens vertraging in de uitvoering van het project Biometrie vindt de aanschaf van scan-apparatuur en de fabricage van pasjes met biome-trische gegevens in 2011 plaats.
  • s. 
    INDTerrorismebestrijding.

Betreft toevoeging van middelen aan artikel 50.1. Deze waren bij de

Incidentele suppletoire begroting op artikel 41.3 Nominaal en onvoorzien geboekt.

Terugkeer vreemdelingen

  • t. 
    Alleenstaande minderjarig vreemdelingen (AMV’s) versneld terug. De middelen worden ingezet om het opzetten van vormen van adequate opvang in landen van herkomst met als doel het beperken van de instroom en het stimuleren van de uitstroom van AMV’s.

u Politiecapaciteit Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V). Conform afspraak uit de Junicirculaire 2010 wordt de levering van capaciteit door politie aan Dienst Terugkeer en Vertrek (daarvoor detacheringen) definitief beëindigd en het betreffende budget overgeheveld naar de DT&V.

  • v. 
    Bijdrage KMAR voor ICT.

Betreft de vergoeding voor ICT-gebruik bij de dienst Terugkeer en Vertrek door KMAR- medewerkers.

Ontvangsten

  • w. 
    Leges Verhoging.

Vooruitlopend op de Regeerakkoord zijn zowel de uitgaven als de ontvangsten van leges verhoogd vanwege de vertraging van de invoering van de wet modernisering migratiebeleid.

2.2 Niet-beleidsartikelen 39. Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
   

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

   

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

   

begroting

 

begroting

begroting

       
   

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
   

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

110 805

114 575

8 419

233 799

  • 6 619

5 501

  • 4 637
  • 4 926

Uitgaven

110 805

119 110

7 827

237 742

  • 6 170

4 390

  • 6 491
  • 6 045

39.1

Apparaat algemeen

99 179

  • 1 267

79 280

177 192

58 592

68 317

56 745

56 430

a.

Project nieuwbouw

   
  • 10 566
 

0

10 566

   

b.

Dienstverlening

   

28 564

         

c.

Ontvlechting Vrom/WWI

   

63 220

 

58 464

57 507

56 501

56 186

d.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   
  • 1 938
 

128

244

244

244

Programma-uitgaven

11 626

120 377

  • 71 453

60 550

  • 64 762
  • 63 927
  • 63 236
  • 62 475
 

Waarvan juridisch verplicht

     

35 692

       

39.5

Kennis, onderzoek (en

               
 

internationaal)

7 151

  • 4 060

0

3 091

0

0

0

0

39.6

Internationaal

4 475

  • 3 010
  • 990

475

  • 990
  • 990
  • 990
  • 990

e.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   
  • 990
 
  • 990
  • 990
  • 990
  • 990

39.7

Apparaat VROM/WWI

0

99 509

  • 67 239

32 270

  • 64 575
  • 62 459
  • 61 588
  • 61 265

f.

Openstaande Verplichtingen

               
 

Vrom/WWI

   

1 100

 

0

0

0

0

g.

Ontvlechting Vrom/WWI

   
  • 69 339
 
  • 64 975
  • 62 959
  • 61 588
  • 61 265

h.

Specifiek Integratiebeleid

   

1 000

 

400

500

0

0

39.8

Programma WWI

0

9 481

771

10 252

603

  • 478
  • 658
  • 220

i.

Overige niet relevante

               
 

beleidsmutaties

   

771

 

603

  • 478
  • 658
  • 220

39.9

Apparaat DGVz

0

5 302

200

5 502

200

0

0

0

j.

Overige niet relevante beleidsmutaties

   

200

 

200

     

39.10

Verzameluitkering

               
   

0

13 155

  • 4 195

8 960

0

0

0

0

k.

Verzameluitkering 2010-

               
 

2011

   
  • 4 195
 

0

0

0

0

Ontvangsten

0

32 271

28 564

60 835

0

0

0

0

l.

DVA

   

24 000

         

m.

Plusproducten en Maatwerk

   

4 564

         

Uitgaven

  • a. 
    Voor de incidentele investeringskosten is een meerjarig budget beschikbaar bij Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor investeringen (inrichtingskosten) en kosten van de projectdirectie. Gelet op de vorderingen van de Nieuwbouw wordt het accent verschoven van de aanschaf van deze gebruikersvoorzieningen naar 2012 en 2013. Door deze mutatie is er weer aansluiting met de meerjarige financiële plaat voor het project Nieuwbouw.
  • b. 
    Het betreft het doorberekenen van dienstverlening aan de baten-lastendiensten Werkmaatschappij en P-Direkt en de interne verrekening doorbelasting taken repro/postkamer voor buitenpanden, van smart- phones, telewerkvoorzieningen en de doorbelaste kosten voor het netwerkbeheer aan de buitenpanden.
  • c. 
    & g. Bij de Incidentele suppletoire begroting zijn de middelen tijdelijk op artikelonderdeel 39.7 geboekt. Bij deze eerste suppletoire begroting worden deze middelen doorverdeeld naar de juiste artikelonderdelen.
  • f. 
    Betreft openstaande verplichtingen (VROM-breed), die na ontvlechting aan BZK zijn toegerekend.
  • h. 
    Overheveling middelen van programma naar materieel in verband met enkele tijdelijke projecten op het gebied van specifiek integratiebeleid.
  • k. 
    De door BZK uitgekeerde bijdrage verzameluitkering 2010 is in overeenstemming gebracht met de toegezegde bijdragen aan gemeenten. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven voor WWI in 2010, verwerkt in de Najaarsnota 2010. In 2011 zal dit leiden tot een verlaging van € 4,195 mln. Dit dient ter dekking van overkomende verplichtingen 2010.
  • 41. 
    Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

begroting

 

begroting

begroting

       

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

Verplichtingen

Uitgaven

41.1      Loonbijstelling

  • a. 
    Loonbijstelling

41.2      Prijsbijstelling

  • b. 
    Prijsbijstelling
  • c. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

41.3      Onvoorzien

  • d. 
    Ind Terrorismebestrijding
  • e. 
    Overige niet relevante beleidsmutaties

19 834

  • 8 778

33 264

44 320

30 178

26 268

23 127

8 106

22 094

 

19 834

  • 4 178

33 264

48 920

30 178

26 268

23 127

22 094

0

0

4 751

4 751

4 470

4 117

3 740

3 468

   

4 751

 

4 470

4 117

3 740

3 468

16 966

  • 7 575

22 439

31 830

27 738

24 147

21 347

20 586

   

23 345

 

28 518

24 835

22 035

21 274

   
  • 906
 
  • 780
  • 688
  • 688
  • 688

2 868

3 397

6 074

12 339

  • 2 030
  • 1 996
  • 1 960
  • 1 960
   
  • 2 032
 
  • 2 030
  • 1 996
  • 1 960
  • 1 960

Uitgaven

  • d. 
    Terrorismebestrijding.

Betreft een technische correctie uit de Incidentele Suppletoire Begroting.

  • 43. 
    VUT-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1 000)

 
 

Stand

Mutaties

Mutaties

Stand

Mutaties

Mutaties

Mutaties

Mutaties

 

ontwerp

ISB

suppletoire

suppletoire

2012

2013

2014

2015

 

begroting

 

begroting

begroting

       
 

2011

 

VJN 2011

VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Verplichtingen

200 000

 
  • 130 000

70 000

  • 300 000

300 000

0

0

Uitgaven

200 000

0

  • 130 000

70 000

  • 300 000

300 000

0

0

43.1 VUT-fonds

200 000

             

a Liquiditeitsbehoefte

               

Vut-Fonds

   
  • 130 000
 
  • 300 000

300 000

0

0

0

0

0

0

 
 

Stand ontwerp begroting

2011

Mutaties ISB

Mutaties suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutaties 2012

Mutaties 2013

Mutaties 2014

Mutaties 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Overige niet relevante beleidsmutaties

               

Ontvangsten

b Liquiditeitsbehoefte Vut-Fonds

13 100

 

300

300

13 400

  • 1 600
  • 1 600
  • 7 300
  • 7 300
  • 11 900
  • 11 900
  • 14 400
  • 14 400

Uitgaven

  • a. 
    Liquiditeitsbehoefte Vut-Fonds.

Op grond van nadere analyses blijkt dat steeds meer mensen besluiten later gebruik te maken van Flexibel Pensioen en Uittreden. Als gevolg hiervan wijzigt de leenbehoefte van het VUT-fonds. Deze mutatie is conform bestaande afspraken.

  • 3. 
    Baten-lastendiensten

Baten-lastendienst FM-Holding

Inleiding

Met de oprichting van rijksbrede shared service organisaties richt de Rijksoverheid zich steeds meer op de vraag van de maatschappij om een kleinere, efficiënte, flexibele, kwalitatieve overheid. In 2011 gaat dé rijksbrede Haagse shared service organisatie Facilitair Management (FM), «FM-Holding» (werktitel) van start. In de FM-Holding worden krachtige samenwerkingsverbanden aangegaan tussen bedrijfseenheden. Als baten-lastendienst kan FM-Holding bedrijfsmatig werken en wordt de doelmatigheid van de bedrijfsvoering van organisatieonderdelen van de rijksoverheid gestimuleerd.

FM-Holding bestaat uit twee bedrijfseenheden: 4FM en FaSam. In 4FM zijn de krachten gebundeld van de voormalige facilitaire organisaties van de ministeries van Buitenlandse Zaken, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Verkeer en Waterstaat en voormalig Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. 4FM is op 1 april 2010 gestart als tijdelijke baten-lastendienst.

FaSam is het facilitair bedrijf voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Veiligheid en Justitie. FaSam was in de vorige twee jaren bedrijfsonderdeel van de baten-lastendienst De Werkmaatschappij en is per 1 januari 2011 toegetreden tot FM-Holding.

Er is gekozen voor een stapsgewijze opbouw en inrichting van de FM-Holding. In 2011 zijn FaSam en 4FM als zelfstandige bedrijfseenheden onderbracht in de FM-Holding. De uitvoeringsonderdelen blijven onveranderd werken, in het bijzonder de staven zullen intensiever samenwerken. De bedrijfseenheden werken samen in aanbestedingen en speciale projecten (1 FMIS, 1 ProductenDienstenCatalogus). Ook bij (mogelijke) aansluitingen van nieuwe klanten wordt de samenwerking gezocht. De directeur FM-Holding heeft voor 2011 de opdracht gekregen te onderzoeken hoe de FM-Holding definitief moet worden georganiseerd en ingericht.

Exploitatie

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 ( x € 1000) Baten-lastendienst FM Holding

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde

 

Mutaties (+ of –) 1e suppletoire

 

begroting

 

begroting

 

Baten

       

Opbrengst moederdepartement

 

0

 

28 799

Opbrengst overige departementen

 

67 519

 
  • 11 708

Opbrengst derden

 

0

   

Rentebaten

 

0

   

Vrijval uit voorzieningen

 

0

   

Bijzondere baten

 

1 000

   

Totaal baten

 

68 519

 

17 091

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

 

14 494

 

5 651

– materiële kosten

 

49 548

 

10 593

Rentelasten

 

667

 
  • 271

Afschrijvingskosten

       

– materieel

 

3 810

 
  • 403

– immaterieel

 

0

   

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

 

0

   

– bijzondere lasten

 

0

 

1 000

Totaal lasten

 

68 519

 

16 570

Totaal geraamd

Saldo van baten en lasten

521

28 799

55 811

0

0

0

1 000

85 610

20 145

60 141

396

0

3 407

0

0

0

1 000

85 089

521

Toelichting

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van FM-Holding is een kostendekkende exploitatie, zonder winstoogmerk. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden teruggegeven.

De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van 4FM omdat FaSam bij het indienen van de begroting nog onder de baten-lastendienst De Werkmaatschappij viel.

De beide bedrijfseenheden kennen voor 2011 verschillende begrotingssys-tematieken.

4FM heeft, voor zover er voorschotafspraken gemaakt zijn met de klanten, in de DienstVerleningsOvereenkomsten, Basis+, maatwerkprojecten en producten / diensten die op basis van werkelijke kosten worden afgerekend, wel meegenomen in de begroting. FaSam heeft voor maatwerkprojecten wel de uren van de projectmedewerkers meegenomen in de begroting. De inkoopkosten en de bijbehorende omzetten voor maatwerkprojecten en plusdiensten zijn door FaSam niet meegenomen in de begroting.

Door de bestuurlijke herindeling is er voor de voormalige VROM-panden een DVA afgesloten met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierdoor verschuift de bijbehorende omzet van opbrengst overige departementen naar opbrengst moederdepartement. Daarnaast zijn de kosten die ten laste van de Vernieuwing Rijksdienst gelden geboekt worden uit de reguliere lasten gehaald en gepresenteerd onder de bijzonder lasten.

Investeringen

0

Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000) Baten-lastendienst FM-Holding

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –) 1e Totaal geraamd suppletoire begroting

  • 1. 
    Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)
  • 2. 
    Totale operationele kasstroom

3a.        Totaal investeringen (–/–)

3b.        Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

  • 3. 
    Totaal investeringkasstroom

4a.        Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

4b.        Eenmalige storting door het moederdepartement(+)

4c.         Aflossingen op leningen (–/–)

4d.        Beroep op leenfaciliteit (+)

  • 4. 
    Totaal financieringskasstroom
  • 5. 
    Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)
 
  • 65

21 182

21 117

3 810

  • 9 817
  • 6 007

4 000

  • 650
  • 4 650

0

 

0

4 000

  • 650
  • 4 650

0

 

0

0

 

0

3 810

 
  • 3 810

4 000

 

4 000

190

0

190

  • 65

10 715

10 650

N.B.: Maximale roodstand is € 0,5 mln.

Toelichting

De oorspronkelijk vastgestelde begroting bestond alleen uit de begroting van 4FM omdat FaSam bij het indienen van de begroting nog onder de baten-lastendienst De Werkmaatschappij viel. FaSam heeft bij de start geen activa overgenomen van haar klanten. FaSam heeft in 2009 en 2010 nauwelijks geïnvesteerd en FaSam dus ook geen leningen. In 2011 zal FaSam voor € 0,650 mln. investeren in vervoersmiddelen.

Doelmatigheid

Overzicht doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen voor het jaar 2011. Omschrijving Generiek Deel                                                                                    2011                 2011

Oorspronkelijk Bijgesteld

Generieke indicatoren Kostprijs per werkplek (in €)

In % van 2010

Kostenontwikkeling

– Totale kosten als % van de kosten in 2010

– Personele kosten als % van de totale kosten

– Materiele kosten als % van de totale kosten

Apparaatskosten 4FM *

 

€ 5 693

€ 5 492

99,1%

95%

99,1%

95%

21,2%

22,9%

72,3%

71,1%

€ 14 887 935 € 15 287 000 * exclusief eenmalige kosten, kosten decentrale werkplekken en servicekosten BZK

Specifieke indicatoren

Klanttevredenheid

Kostenbesparing aanbestedingen (5%) (in €) Duurzaamheid

KTO 1e kw

KTO 1e kw € 1 432 000 € 1 266 000

100%

100%

Toelichting

Bovenstaande doelmatigheidsindicatoren hebben betrekking op 4FM. Er zijn nog geen doelmatigheidsindicatoren voor FM-Holding. Bij de oorspronkelijk vastgestelde begroting van 4FM zijn wel doelmatigheidsin-dicatoren genoemd. Bij de oorspronkelijk vastgestelde begroting van FaSam zijn geen doelmatigheidsindicatoren genoemd. De doelmatig-heidsindicatoren van 4FM zijn, o.a. door de verschillende begrotingssyste-matieken, niet een op een toe te passen op FaSam en dus ook niet op FM-Holding. Gedurende 2011 zullen doelmatigheidsindicatoren /

kengetallen worden ontwikkeld die vanaf 2012 van toepassing zijn op beide bedrijfseenheden.

Baten-lastendienst Werkmaatschappij

Inleiding

De aanleiding voor De Werkmaatschappij om een 1e suppletoire begroting in te dienen is de uittreding per 1 januari 2011 van de bedrijfseenheid FaSam uit De Werkmaatschappij. De bedrijfseenheid FaSam is per deze datum toegetreden tot de baten-lastendienst FM-Holding. In FM-Holding zijn vanaf 1 januari 2011 de bedrijfseenheden 4-FM en FaSam ondergebracht.

De samenstelling van De Werkmaatschappij is hiermee gewijzigd in een houdster en 17 bedrijfseenheden.

Exploitatie

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 ( x € 1000) Baten-lastendienst Werkmaatschappij

 
 

Oorspronkelijk

Mutaties (+ of –)

Totaal

 

vastgestelde

1e suppletoire

geraamd

 

begroting

begroting

 

Baten

     

Opbrengst moederdepartement

34 859

  • 10 305

24 554

Opbrengst overige departementen

83 107

  • 11 260

71 847

Opbrengst derden

5 128

 

5 128

Rentebaten

10

 

10

Bijzondere baten

503

 

503

Totaal baten

123 607

  • 21 565

102 042

Lasten

     

Apparaatskosten

     

– personele kosten

56 397

  • 7 028

49 369

– materiële kosten

61 162

  • 13 842

47 320

Rentelasten

700

 

700

Afschrijvingskosten

3 195

 

3 195

– materieel

2 905

 

2 905

– immaterieel

290

 

290

Overige lasten

603

 

603

– dotaties voorzieningen

148

 

148

– bijzondere lasten

455

 

455

Totaal lasten

122 057

  • 20 870

101 187

Saldo van baten en lasten

1 550

  • 695

855

Toelichting

De wijziging op de ontwerpbegroting 2011 van De Werkmaatschappij (DWM) wordt veroorzaakt door de uittreding van FaSam en de overgang van het beveiligingspersoneel van FaSam naar de bedrijfseenheid RBO per 1-1-2011. FaSam is toegetreden tot de baten-lastendienst FM-Holding.

In de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011 zijn ten onrechte de opbrengsten en kosten van de beveiligingsactiviteiten bij de ministeries BZK en Veiligheid & Justitie zowel in de begroting van RBO als van FaSam opgenomen. In de bovenstaande mutaties is zowel het effect van de overgang van Fasam op de DWM cijfers als de ontdubbeling voor de beveiligingsactiviteiten verwerkt. Tevens levert, door de uittreding, FaSam geen bijdrage aan de kosten van de Houdster van DWM in 2011. Ook dit effect is in mindering gebracht op de vastgestelde begroting 2011.

De Werkmaatschappij kan de terugval in het saldo van Baten en Lasten 2011 opvangen binnen haar eigen vermogen.

Investeringen

Kasstroomoverzicht 2011 (x € 1 000) Baten-lastendienst Werkmaatschappij

  • 1. 
    Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito)
  • 2. 
    Totale operationele kasstroom

3a.     Totaal investeringen (–/–)

3b.     Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

  • 3. 
    Totaal investeringkasstroom

4a.     Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

4b.     Eenmalige storting door het moederdepartement(+)

4c.     Aflossingen op leningen (–/–)

4d.     Beroep op leenfaciliteit (+)

  • 4. 
    5.

Totaal financieringskasstroom Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4)

 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties (+ of –)

1e suppletoire begroting

Totaal geraamd

21 986 4 745

 

0 - 695

21 986 4 050

  • 3 335
 

0

  • 3 335

0

  • 3 335
 

0

0

0

  • 3 335

0

 

0

0

0

 

0

0

  • 250
 

0

  • 250

0

  • 250 23 146
 

0

0 - 695

0

  • 250 22 451

N.B.: Maximale roodstand is € 0,5 mln.

Toelichting

Door de uittreding van FaSam is de operationele kasstroom van 2011 gewijzigd en meerjarig doorgerekend.

Doelmatigheid

In de set van doelmatigheidsindicatoren bij DWM vervallen bij deze 1e suppletoire begroting 2011 de doelmatigheidsindicatoren van FaSam vanwege de uittreding per 1 januari 2011. De overige doelmatigheidsindi-catoren van DWM blijven ongewijzigd.

Baten-lastendienst Rijksgebouwendienst

Inleiding

De aanleiding voor de Rijksgebouwendienst om een 1e suppletoire begroting in te dienen is de verhoging van het beroep op de leenfaciliteit in 2011.

Kasstroomoverzicht per 31 december 2011 bedragen in € * 1 000

Omschrijving

 

Oorspronkelijk vastgestelde

Mutaties (+ of –) 1e

Stand 1e suppletoire

begroting

suppletoire begroting

begroting

 

493 782

  • 57 001
 

436 781

299 712

-

 

299 712

  • 425 000
  • 249 000
 
  • 674 000

59 000

-

 

59 000

  • 366 000
  • 249 000
 
  • 615 000
  • 460

 
  • 460
  • 316 730

-

 
  • 316 730

425 000

249 000

 

674 000

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2010

2.

Operationele kasstroom

3a.

Investeringen

3b.

Desinvesteringen

3.

Investeringskasstroom

4a.

Afdracht

4b.

Aflossing

4c.

Beroep op leenfaciliteit

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde         Mutaties (+ of –) 1e         Stand 1e suppletoire begroting                                       suppletoire                      begroting begroting

  • 4. 
    Financieringskasstroom
  • 5. 
    Rekening-courant RHB 31 dec. 2011

107 810

535 304

249 000

57 001

356 810

478 303

Toelichting:

De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast aan de realisatie per ultimo 2010.

Daarnaast zijn de investeringen en het beroep op de leenfaciliteit verhoogd als gevolg van een actueel inzicht in de uitfinanciering van voornamelijk lopende huisvestingsprojecten.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.