Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32780 XIII - Wijziging begroting Economische Zaken, Landbouw en Innovatie 2011 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 07-06-2011
Publicatie­datum 07-06-2011
Nummer KST32780XIII2
Kenmerk 32780 XIII, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 780 XIII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:

de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken, landbouw en Innovatie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M. J. M. Verhagen

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer

De suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2011. In onderdeel B, de begrotingstoelichting, worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.

Daarnaast is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.

In de bijlage bij deze suppletoire begroting is ten behoeve van de instelling van de nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA) als tijdelijke baten-lastendienst opgenomen de baten-lastenparagraaf inclusief de openingsbalans en de doelmatigheidsindicatoren van deze dienst.

  • 2. 
    Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2011 (Voorjaarsnota)

Bedragen x € 1 mln.

Art.nr.

Uitgaven 2011

Stand Miljoenennota 2011

Stand na Incidentele Suppletoire Begroting

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    Compensatie FES slotwet
  • 2. 
    Eindejaarsmarge
  • 3. 
    Herprioritering uitgaven
  • 4. 
    Loon- en prijsbijstelling
  • 5. 
    Nationaal programma luchtvaart
  • 6. 
    Luchtvaartkredietregeling
  • 7. 
    Pieken in de Delta
  • 8. 
    Sterke regio’s
  • 9. 
    Actieplan veilig ondernemen
  • 10. 
    Valorisatie
  • 11. 
    Kernenergie
  • 12. 
    Geothermie
  • 13. 
    Kasschuif Carbon Capture Storage
  • 14. 
    Kasschuif MEP/SDE
  • 15. 
    World Expo
  • 16. 
    Compensatie schikking
  • 17. 
    Uitbetaling verliesdeclaraties
  • 18. 
    Kasschuif Natuur (NJN 2010)
  • 19. 
    Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit
  • 20. 
    Projecten bodemsanering
  • 21. 
    Apurement

Overige mutaties

Stand na 1e suppletoire begroting 2011

 
 

3 152,0

 

5 900,8

div.

  • 20,8

div.

65,8

div.

  • 38,1

div.

29,2

2

10,0

2

5,7

3

  • 7,5

3

5,0

3

4,0

3

4,1

4

7,9

4

5,0

4

  • 57,0

4

  • 58,3

5

4,0

10

5,5

31

5,0

33

  • 36,3

35

10,0

37

8,8

39

139,9

 

37,3

 

6 030,0

Toelichting:

  • 1. 
    Bij Slotwet 2010 heeft de laatste verrekening van het FES plaatsgevonden. Sommige projecten laten in 2010 onderuitputting zien en sommige projecten kennen een overschrijding. De onderuitputting of overschrijding in 2010 is gesaldeerd met de geraamde uitgaven in 2011. Het betreft onder andere het Programma Implementatie ICT Agenda, Innovatie agenda energie, Groene grondstoffen, Duurzame warmte, Carbon Capture Storage en Innovatie Prestatie Contracten.
  • 2. 
    Middels de eindejaarsmarge zijn middelen meegenomen naar 2011 ten behoeve van de overlopende verplichtingen van maatregelen uit het stimuleringspakket van het Aanvullende Beleidsakkoord. Dit betreffen onder andere High Tech Topprojecten, elektrische auto en de investeringsregelingen duurzame stallen en luchtwassers.
  • 3. 
    In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen de EL&I begroting een herprioritering van middelen plaatsgevonden. Het betreft met name de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen en middelen op de beleidsterreinen (duurzaam) ondernemen, kennis en innovatie, energie en telecom. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk.
  • 4. 
    Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De definitieve toedeling van de loon- en prijsbijstelling zal bij ontwerpbegroting 2012 plaatsvinden.
  • 5. 
    In verband met het opheffen van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) zijn liquide middelen overgeboekt naar de EL&I begroting. Zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met bijna € 10 mln.
  • 6. 
    De in 2010 niet-benutte middelen voor het CVO (Subsidie Civiele Vliegtuigontwikkeling) krediet worden in 2011 opnieuw beschikbaar gesteld om de in het laatste kwartaal van 2010 ingediende aanvragen te kunnen honoreren.
  • 7. 
    Voor het overgangsjaar 2011 is binnen de EL&I begroting voor Pieken in de Delta € 35 mln beschikbaar gesteld. Hiervoor worden de in het kader van de BSRI en Pieken in de Delta in 2010 niet benutte middelen ingezet. Daarnaast worden de in 2011 ontvangen restituties van afrekeningen van Investeringspremieregeling (IPR)-decentraal (€ 12,8 mln) en het Integraal Structuurplan ISP4/5 (€ 8,4 mln) als dekking ingezet. Op verzoek van vier van de zes de regio’s wordt een deel gedecentraliseerd via het Provincie- en Gemeentefonds (respectievelijk € 20 mln en € 9 mln).
  • 8. 
    Het Ministerie van I&M heeft € 5 mln beschikbaar gesteld voor de Sterke Regio projecten De Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard. Deze bedrijventerreinen zijn alternatieven voor een eerder voorgenomen bovenregionaal bedrijventerrein in de Hoeksche Waard.
  • 9. 
    Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft in 2011 € 4 mln beschikbaar gesteld voor het programma «Veiligheid Kleine Bedrijven» voor veiligheidsscans en daarmee samenhangende beveiligingsmaatregelen.
  • 10. 
    Het Ministerie van OCW heeft voor 2011 € 4,1 mln beschikbaar gesteld voor het actieprogramma Onderwijs & Ondernemen en het programma Valorisatie.
  • 11. 
    In verband met de bouw van eventueel een nieuwe kerncentrale wordt er budget vrij gemaakt voor het vergunningverleningtraject in afwachting van de aanpassing van het Bijdrage Besluit Kernenergiewet 1981, waarna de kosten bij de vergunningaanvrager kunnen worden neergelegd. Daarnaast is er budget nodig voor de uitbreiding van menskracht en voor middelen in verband met een aantal (verwachte) vergunningaanvragen, onder meer voor de vervanging hoge flux reactor in Petten, en voor de uitvoering van besluiten, die genomen zijn door het vorige kabinet zoals het langer openhouden van Borssele.
  • 12. 
    Tijdens de openstelling van de regeling Geothermie, van 1 september 2010 tot 1 april 2011, zijn 6 aanvragen ingediend. Om de committering aan te kunnen gaan wordt de resterende ruimte voor de garantieverplichtingen uit 2010 (€ 61,8 mln) en de bijbehorende kasdekking (€ 5 mln) in 2011 in plaats van 2010 beschikbaar gesteld.
  • 13. 
    Een groot deel van de geplande uitgaven 2011 voor het Carbon Capture Storage ROAD-project zijn vertraagd als gevolg van later aangaan van grote contracten. De voor 2011 geplande uitgaven van € 56 mln worden doorgeschoven naar 2012 en 2013.
  • 14. 
    De nog resterende uitgaven voor MEP/SDE vinden gespreid plaats over de jaren 2011 tot en met 2030. Naar de huidige inzichten zullen de uitgaven trager verlopen dan volgens de eerdere ramingen MEP/SDE. De raming is aangepast op de verwachte kasuitputting.
  • 15. 
    De eindejaarsmarge op het HGIS-budget wordt onder andere benut voor de financiële afwikkeling van de World Expo 2010.
  • 16. 
    Bij de frequentieverdeling in 2003 is een FM vergunning voor het (landelijke commerciële) Nederlandstalige kavel te laat afgegeven. Hiervoor heeft EL&I een schikking getroffen voor € 5,5 mln.
  • 17. 
    EL&I verwacht in 2011 € 5 mln uit te betalen aan verliesdeclaraties van de borgstellingsfaciliteit Landbouw. Om deze uitbetaling mogelijk te maken worden er middelen onttrokken aan de interne begrotingsreserve garantstelling (OD 31.11).
  • 18. 
    Zoals toegelicht in de suppletoire wet bij de Najaarsnota 2010 is een aantal knelpunten op het terrein van natuur en landschap opgelost, waaronder hogere uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer en de kosten van de programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling. De dekking heeft plaatsgevonden via een kasverschuiving vanuit 2011 en wordt geformaliseerd bij het onderhavige wetsvoorstel.
  • 19. 
    Met het fusieproces naar de nVWA vindt invulling plaats van de efficiencytaakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De voorziene voordelen en besparingen van de fusie komen zoals eerder gemeld met vertraging beschikbaar (TK 2009–2010, 26 991, nr. 274).
  • 20. 
    Zowel de uitgaven- als de ontvangstenbegroting 2011 wordt verhoogd met € 8,8 mln in verband met een meerjarig aangepast uitgavenverloop voor projecten in het kader van bodemsanering. Het betreft hier projecten ter verbetering van de waterkwaliteit. Ook de hiermee samenhangende ontvangsten van het Ministerie van I&M worden hierop aangepast. De uitgaven en ontvangsten waren oorspronkelijk voor 2010 geraamd.
  • 21. 
    De uitgaven worden in 2011 met ca. € 140 mln verhoogd. Hiervan is € 80 mln voor door de Europese Commissie reeds voorgestelde correcties (o.a. subsidieregelingen «aardappelzetmeel» en «groenten en fruit» alsmede het perceelsregistratiesysteem) en een bedrag van € 60 mln wordt gereserveerd voor mogelijk toekomstige financiële correcties van de Europese Commissie. De middelen worden voor dit doel in een interne begrotingsreserve gestort.

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2011 (Voorjaarsnota)

Bedragen x € 1 mln.

Art.nr.

Ontvangsten 2011

Stand Miljoenennota 2011

Stand na Incidentele Suppletoire Begroting

10 283,6 10 744,9

Belangrijkste suppletoire mutaties:

  • 1. 
    NIVR
  • 2. 
    ISP/IPR
  • 3. 
    Aardgasbaten
  • 4. 
    Onttrekking interne begrotingsreserve tbv verliesdeclaraties
  • 5. 
    Plan van Aanpak Schiphol (PASO)
  • 6. 
    Overige mutaties

2 3 4

31 34

10,0

21,3

1 600,0

5,5 12,9 17,5

Stand na 1e suppletoire begroting 2011

12 412,1

Toelichting:

  • 1. 
    In verband met het opheffen van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) zijn liquide middelen overgeboekt naar de EL&I begroting. Zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met bijna € 10 mln.
  • 2. 
    Ontvangen restituties van afrekeningen van de Investeringspremieregeling (IPR)-decentraal (€ 12,8 mln) en het Integraal Structuurplan ISP4/5 (€ 8,4 mln).
  • 3. 
    De aardgasbatenraming is omhoog bijgesteld. De belangrijkste reden van de bijstelling is dat het CPB het scenario voor de olieprijs in 2011 en 2012 naar boven heeft bijgesteld tot $ 97 per vat. Deze was bij

Miljoenennota $ 75 en $ 76 per vat voor respectievelijk de jaren 2011 en 2012.

  • 4. 
    EL&I verwacht dit jaar € 5,0 mln uit te moeten betalen aan verliesde-claraties van de borgstellingsfaciliteit Landbouw. Om deze uitbetaling mogelijk te maken worden er middelen onttrokken aan de interne begrotingsreserve garantstelling.
  • 5. 
    De ontvangstenverhoging houdt verband met het feit dat de geraamde ontvangsten vanuit het Groenfonds voor de kosten van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) pas in 2011 worden ontvangen in plaats van 2010. Het betreft hier de realisatie van 500 ha groen in de Haarlemmermeer. De middelen die hiervoor beschikbaar zijn, zijn in het verleden door diverse partijen (o.a. NV Schiphol, provincie en VROM) in het Groenfonds gestort.
  • 3. 
    De beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

1 Goed functionerende economie en Markten in Nederland en Europa

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

87 172 87 034

 
  • 330
  • 230

86 842 86 804

  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87

Programma-uitgaven

OD 1 Optimale marktordening en mededinging bevorderen

Algemeen1

27 207

24 303 2 904

 
  • 155
  • 155

27 052

24 148 2 904

       

Apparaatsuitgaven

Algemeen: Apparaat

59 827

59 827

 
  • 75
  • 75

59 752

59 752

  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87
  • 87

ONTVANGSTEN

43 204

   

43 204

       

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

2 Een sterk innovatiever-

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

mogen

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

639 731

250 789

90 931

981 451

109 586

100 934

89 771

87 896

UITGAVEN

655 432

153 778

12 933

822 143

90 223

73 569

76 122

86 296

Programma-uitgaven

OD 1 Meer bedrijven die meer (technologische)

kennis ontwikkelen en benutten

OD 2 Topprestaties op innovatiethema’s

Algemeen1

Apparaatsuitgaven

Algemeen: Apparaat Algemeen: Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

583 302

123 786

453 956 5 560

72 130

6 266

65 864

42 519

153 613

153 613

165

165

6 247

8 888

16 197 - 1 062

6 686

134

6 552

9 968

743 162

114 898

89 206

1 800

72 881

1 200

75 522

85 313

 

623 766

86 995

71 470

75 311

85 302

4 498

411

211

211

11

78 981

1 017

688

600

983

6 565

81

79

76

74

72 416

936

609

524

909

52 487

       

1 De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie in de verplichtingen betreft voornamelijk de committering aan NanonextNL (Fes-project High Tech Systems & Materials). Doordat het traject rondom de voorbereiding van de committering langer heeft geduurd dan eerder werd verwacht, is het niet mogelijk gebleken de committering in 2010 af te ronden. Om de committering alsnog aan te kunnen gaan wordt voorgesteld om het verplichtingenbudget in 2011 met € 124 mln op te hogen.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD1 Meer bedrijven die meer (technologische) kennis ontwikkelen en benutten

De mutatie betreft voornamelijk de compensatie voor het meer declareren van FES-middelen voor de Innovatie Prestatie Contracten bij Slotwet 2010 dan er oorspronkelijk geraamd stond. Daarnaast worden middels de eindejaarsmarge middelen meegenomen naar 2011 ten behoeve van de overlopende verplichtingen van het Duurzaam Innovatiekrediet.

OD2 Topprestaties op innovatiethema’s

De mutatie op de programma-uitgaven van deze operationele doelstelling betreft het saldo van meerdere mutaties:

– Vanwege een langdurige staatssteunprocedure kon één High Tech Topproject niet meer in 2010 worden uitgefinancierd. In het kader van deze overlopende verplichting is middels de eindejaarsmarge € 25 mln meegenomen naar 2011.

– De in 2010 niet-benutte middelen voor het CVO krediet zijn naar 2011 doorgeschoven om de in het laatste kwartaal van 2010 ingediende aanvragen te kunnen honoreren. Volgens de CVO-regeling dienen kredieten te worden verleend aan aanvragen die tijdig zijn ingediend en waarvoor ten tijde van het indienen nog budget beschikbaar was. Verlening zal in de eerste helft van 2011 plaatsvinden. Het betreft een ophoging van de kasuitgaven van € 5,7 mln en een ophoging van de verplichtingenruimte met € 23,2 mln.

– De raming van een aantal voormalig FES-projecten is aangepast, waardoor de uitgaven in 2011 met € 11 mln worden verlaagd.

– In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen deze operationele doelstelling een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig met name de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 worden de uitgaven verlaagd met € 11 mln.

– Het Ministerie van OCW heeft vanaf 2012 de middelen voor de bijdrage aan TNO overgeboekt, in het kader van de overdracht van taken tussen het Ministerie van OCW en EL&I.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

De mutatie in het kader van de baten-lastendiensten betreft het budget voor de kosten voor uitvoering van regelingen door Agentschap NL. Het gaat daarbij voornamelijk om de overheveling van de uitvoeringskosten vanuit de beleidsbudgetten voor Eureka, HTAS EVT en het Innovatiekrediet.

Toelichting op de ontvangsten

In verband met het opheffen van het Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) zijn liquide middelen overgeboekt naar de EL&I begroting. Zowel de uitgaven als de ontvangsten worden verhoogd met bijna € 10 mln.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

3 Een excellent

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

ondernemings- en

oorspronkelijk

mutaties ISB

(+of -)

suppletoire

2012

2013

2014

2015

vestigingsklimaat

vastgestelde begroting 2011

2011

suppletoire begroting VJN 2011

begroting VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

2 302 641

  • 50 607
  • 12 342

2 239 692

8 007

1 221

2 507

2 507

UITGAVEN

486 241

3 893

4 173

494 307

  • 11 830
  • 6 326
  • 39 398

784

Programma-uitgaven

470 217

1 600

  • 441

471 376

  • 11 830
  • 6 326
  • 39 398

784

OD 1 Bevorderen level

               

playing field

37 969

 

650

38 619

575

25

  • 1 375
  • 1 375

OD 2 Stimuleren meer en

               

beter ondernemerschap

189 213

200

6 368

195 781

8 319

2 800

2 500

2 500

OD 3 Benutten van

               

gebiedsgerichte economi-

               

sche kansen in (inter)na-

               

tionale concurrerende

               

clusters

239 758

1 400

  • 7 424

233 734

  • 20 724
  • 9 151
  • 40 523
  • 341

Algemeen1

3 277

 
  • 35

3 242

       

Apparaatsuitgaven

16 024

2 293

4 614

22 931

       

Algemeen: Apparaat

11 149

2 293

8

13 450

       

Algemeen: Baten-

               

lastendiensten

4 875

 

4 606

9 481

       

ONTVANGSTEN

105 772

 

21 294

127 066

       

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie op de verplichtingen betreft het saldo van meerdere mutaties.

– De mutatie op de verplichtingen wordt voor € 24 mln veroorzaakt door een ophoging van het verplichtingenbudget voor de Sterke Regio en Nota Ruimte projecten HST Cargo Amsterdam, Alternatief Hoeksche Waard en Institute for Global Justice. Het betreft voormalig FES-middelen die in 2010 aan de EL&I begroting zijn toegevoegd en waarvoor in 2011 de committering zal worden aangegaan.

– Daarnaast zullen nog de committeringen voor de tweede tender 2010 van Pieken in de Delta plaatsvinden. Om deze committeringen in de eerste helft van 2011 aan te kunnen gaan, wordt het verplichtingenbudget in 2011 opgehoogd met € 6 mln. Zie ook toelichting bij de programma-uitgaven.

– Voorgesteld wordt om het verplichtingenbudget van de Subsidieregeling Innovatieve Zeescheepsbouw op te hogen met € 4,2 mln, waarbij het resterende budget uit 2010 (€ 4,2 mln) aan het budget 2011 wordt toegevoegd. Het EU-steunkader voor de scheepsbouw staat lidstaten toe hun nationale scheepsbouw ook in 2011 te steunen. Met het beschikbaar stellen van subsidiebudget voor 2011 kunnen Nederlandse scheepswerven op een gelijk speelveld blijven concurreren.

– In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen operationele doelstelling 3 een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 heeft dit alleen een effect op de verplichtingen die met € 66 mln worden verlaagd.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 2 Stimuleren meer en beter ondernemerschap

– Het Ministerie van Veiligheid en Justitie heeft middelen (€ 4 mln in 2011 en € 1 mln in 2012) beschikbaar gesteld voor het programma «Veiligheid Kleine Bedrijven» en het Ministerie van OCW heeft middelen beschikbaar gesteld voor het actieprogramma Onderwijs & Ondernemen en het programma Valorisatie voor de jaren 2011, 2012 en 2013 van respectievelijk € 4,1 mln, € 4,7 mln en € 0,3 mln.Dit zijn lopende programma’s waar andere departementen aan bijdragen. Veiligheid gaat om MKB-ers die zichzelf moeten beveiligen en daarbij worden geholpen met o.a. veiligheidsadviezen; Onderwijs gaat over het stimuleren van ondernemerschap op scholen; valorisatie gaat over het sluitstuk op de keten Kennis Kunde Kassa, oftewel het te gelde maken van kennis en kunde in concrete producten.

– In het kader van de vermindering van de administratievelasten/ regeldruk is binnen de EL&I begroting voor de jaren 2011 t/m 2015 € 2,5 mln per jaar vrij gemaakt. De middelen zijn onder andere bedoeld voor het Programma Regeldruk Bedrijven.

OD 3 Benutten van gebiedsgerichte economische kansen in (inter)na-tionale concurrerende clusters

De mutatie op de programma-uitgaven van deze operationele doelstelling betreft het saldo van meerdere mutaties.

– Zo heeft in het kader van de slotwet een correctie plaatsgevonden op het kasbudget voor bedrijventerreinen, waarbij deze met € 5 mln naar beneden wordt bijgesteld en heeft het Ministerie van I&M € 5 mln beschikbaar gesteld voor de Sterke Regio projecten De Westelijke Dordtse Oever en Nieuw Reijerwaard. Deze bedrijventerreinen zijn alternatieven voor een eerder voorgenomen bovenregionaal bedrijventerrein in de Hoeksche Waard.

– Daarnaast is voor het overgangsjaar 2011 binnen de EL&I begroting voor Pieken in de Delta € 35 mln beschikbaar gesteld. Dekking wordt gevonden binnen het niet benutte budget van Pieken in de Delta in 2010 (€ 8 mln) en het niet benutte budget voor de BSRI in 2010 (€ 5,5 mln). Ook worden de in 2011 ontvangen restituties van afrekeningen van IPR-decentraal (€ 12,8 mln) en ISP4/5 (€ 8,4 mln) als dekking ingezet. Op verzoek van vier van de zes de regio’s wordt een deel gedecentraliseerd via het Provinice- en Gemeentefonds (respectievelijk € 20 mln en € 9 mln). Het overige deel wordt in de twee andere regio’s ingezet voor een ophoging van het beschikbare budget voor de nog te committeren tweede tender uit 2010 (zie ook de toelichting op de verplichtingen).

Toelichting op de ontvangsten

Zie toelichting op de verplichtingen en uitgaven.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

4 Doelmatige en duurzame

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

energiehuishouding

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

324 331

10 162

3 170 602

3 505 095

15 952

19 102

  • 1 121
  • 410

UITGAVEN

1 397 280

10 818

  • 129 258

1 278 840

  • 13 788
  • 15 064
  • 42 288
  • 11 055

4 Doelmatige en duurzame

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

energiehuishouding

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

Programma-uitgaven

1 369 371

7 058

  • 128 884

1 247 545

613

20 083

83

33

OD 1 Optimale ordening en

               

werking van de energie-

               

markten

19 500

  • 9 500
 

10 000

       

OD 2 bevorderen van de

               

voorzieningszekerheid

96 970

 
  • 14

96 956

33

33

33

33

OD 3 verduurzaming van de

               

energiehuishouding

1 241 802

16 558

  • 130 396

1 127 964

  • 28 963
  • 14 742
  • 41 944
  • 10 885

Algemeen1

11 099

 

1 526

12 625

443

  • 54
  • 76

98

Apparaatsuitgaven

               

(algemeen)

27 909

3 760

  • 374

31 295

14 699

  • 301
  • 301
  • 301

Algemeen: apparaat

8 512

3 760

752

13 024

620

620

620

620

Algemeen: baten-

               

lastendiensten

19 397

 
  • 1 126

18 271

14 079

  • 921
  • 921
  • 921

ONTVANGSTEN

10 049 911

 

1 600 000

11 649 911

       

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De mutatie in de verplichtingen wordt met name veroorzaakt door mutaties om de committeringen voor de SDE en de SDE+ mogelijk te maken.

– Eind 2010 is de SDE stopgezet in de zin dat er geen nieuwe SDE-aanvragen meer konden worden ingediend. Dit betekent niet dat er in 2011 geen SDE-beschikkingen meer zijn en zullen worden afgegeven. Er dienen in 2011 nog aanvragen te worden afgehandeld die vóór het sluiten van de SDE waren ingediend. In totaal gaat het daarbij om een bedrag van ruim € 1,5 mld aan in 2011 af te geven beschikkingen. Daarvan heeft bijna € 1 mld betrekking op het restbudget van de Regeling windenergie op zee 2009. Hiertoe worden de verplichtingen met € 1,5 mld opgehoogd.

– Met ingang van 2011 is de SDE+ de opvolger van de SDE. Om de openstelling van deze nieuwe regeling mogelijk te maken worden de verplichtingen eveneens opgehoogd met € 1,5 mld.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 3 verduurzaming van de energiehuishouding

De mutatie betreft het saldo van meerdere mutaties.

– Er vindt compensatie plaats voor het meer declareren van FES-middelen bij Slotwet 2010 dan er oorspronkelijk geraamd stond op de de dossiers Duurzame warmte (– € 8 mln), Energie innovatie (– € 9,5 mln) en de bijdrage aan ECN (– € 5 mln). Daarnaast worden middels de eindejaarsmarge middelen meegenomen naar 2011 ten behoeve van de overlopende verplichtingen van het flankerend beleid voor Duurzame energie (€ 3,2 mln) uit het stimuleringspakket.

– In verband met de behandeling van een mogelijke vergunningaanvraag voor de bouw van een nieuwe kerncentrale wordt er budget vrij gemaakt voor het vergunningverleningtraject in afwachting van de aanpassing van het Bijdragenbesluit kernenergiewet 1981, waarna de kosten bij de vergunningaanvrager kunnen worden neergelegd. Daarnaast is er budget nodig voor de uitbreiding van menskracht en voor middelen in verband met een aantal (verwachte) vergunningaanvragen, onder meer voor de vervanging hoge flux reactor in Petten en de uitbreiding van Urenco, en voor de uitvoering van besluiten, die genomen zijn door het vorige kabinet zoals het langer openhouden van Borssele. De uitgaven worden opgehoogd met € 7,9 mln in 2011, € 15,9 mln in 2012 en € 18,7 mln in 2013.

– Tijdens de openstelling van de regeling Geothermie, van 1 september 2010 tot 1 april 2011, zijn 6 aanvragen ingediend. Om de committering aan te kunnen gaan wordt de resterende ruimte voor de garantieverplichtingen uit 2010 (€ 61,8 mln) en de bijbehorende kasdekking (€ 5 mln) in 2011 wederom beschikbaar gesteld.

– De kasuitgaven en de verdeling over de jaren voor de MEP en SDE projecten zijn opnieuw geraamd, mede met gebruikmaking van ramingen van het Agentschap NL, de uitvoerder van beide regelingen. Het totaal van de uitgaven MEP/SDE is verdeeld over de jaren 2011 tot en met 2030. Naar de huidige inzichten zullen de uitgaven trager oplopen dan volgens de eerdere ramingen MEP/SDE. Om het benodigde en het beschikbare budget beter op elkaar af stemmen vindt een meerjarige kasherschikking plaats waarbij de uitgaven 2011 met € 58,3 mln worden verlaagd.

– Een groot deel van de geplande uitgaven voor het Carbon Capture Storage ROAD-project zijn vertraagd als gevolg van later aangaan van grote contracten. Het voor 2011 geplande voorschot van € 56 mln wordt doorgeschoven naar 2012 en 2013.

– In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen deze operationele doelstelling een herprioritering plaatsgevonden. Het betreft meerjarig met name de inzet van nog niet gecommitteerde voormalige FES middelen. De middelen dienen als dekking voor financiële correcties vanuit de Europese Commissie en andere juridische procedures en als aanvulling van het budget inzake kernenergie en regeldruk. In 2011 worden de uitgaven verlaagd met € 7 mln.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

Voor het energie innovatiebeleid (€ 8 mln) en de Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE) (€ 7mln) worden voor 2012 de kosten voor uitvoering van de regelingen overgeheveld naar de bijdrage aan de baten-lastendiensten.

Toelichting op de ontvangsten

De raming voor de aardgasbaten is met € 1,6 mld naar boven bijgesteld. De belangrijkste reden van de bijstelling is dat het Centraal Planbureau het scenario voor de olieprijs in 2011 en 2012 naar boven heeft bijgesteld tot $ 97 per vat. Deze was bij Miljoenennota $ 75 en $ 76 per vat voor respectievelijk de jaren 2011 en 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

5 Internationale econo-

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

mische betrekkingen

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

144 284 128 912

110 012

  • 3 500

0

500

  • 763 6 417

5 195

140 021 135 329

115 707

  • 7 536 3 112

1 923

  • 6 937 2 821

1 616

  • 7 838 472
  • 758

356 356

  • 985

5 Internationale economische betrekkingen

 

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

oorspronkelijk

mutaties ISB

(+of -)

suppletoire

2012

2013

2014

2015

vastgestelde

2011

suppletoire

begroting

       

begroting 2011

 

begroting VJN 2011

VJN 2011

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

 

OD 1 Een open internatio-

 

naal handels- en investe-

 

ringsverkeer en een

 

versterkte duurzame

 

internationale economische

 

rechtsorde

4 007

OD 2 Bevorderen internatio-

 

naal ondernemen

 

(inkomend en uitgaand)

18 389

OD 3 Het gericht ondersteu-

 

nen van het bedrijfsleven in

 

kansrijke sectoren op

 

buitenlandse markten

53 527

Algemeen1

34 089

Apparaatsuitgaven

18 900

Algemeen: Apparaat

6 136

Algemeen: Baten-

 

lastendiensten

12 764

ONTVANGSTEN

11 815

1 000

500

  • 500

500

120

3 775

1 300

1 222

  • 149

1 371

4 127

23 164

120

197

120

651

120

878

120

1 105

 

54 327

2 000

2 147

 

34 089

     

19 622

1 189

1 205

1 230

5 987

  • 182
  • 166
  • 111

13 635

1 371

1 371

1 341

11 815

     

1 341

1 341

De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 2 bevorderen internationaal ondernemen (inkomend en uitgaand

De mutatie betreft met name de toevoeging aan de begroting van de opgevraagde Eindejaarsmarge HGIS inzake de uitfinanciering World Expo Shanghai 2010.

OD 3 het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten

De mutatie betreft met name de toevoeging aan de begroting van de opgevraagde Eindejaarsmarge HGIS de uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen programmatisch pakket.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

8 Economische analyses en

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

prognoses

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

12 997

 
  • 25

12 972

  • 25
  • 25
  • 25
  • 25

UITGAVEN

12 997

 
  • 25

12 972

  • 25
  • 25
  • 25
  • 25

Apparaatuitgaven

12 997

 
  • 25

12 972

  • 25
  • 25
  • 25
  • 25

Apparaat CPB

12 997

 
  • 25

12 972

  • 25
  • 25
  • 25
  • 25

ONTVANGSTEN

1 643

   

1 643

       

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

9 Voorzien in maatschappe-

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

lijke behoefte aan statis-

oorspronkelijk

mutaties ISB

(+of -)

suppletoire

2012

2013

2014

2015

tieken

vastgestelde begroting 2011

2011

suppletoire begroting VJN 2011

begroting VJN 2011

       
 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

187 431

 

459

187 890

  • 162
  • 162
  • 162
  • 162

UITGAVEN

187 431

 

459

187 890

  • 162
  • 162
  • 162
  • 162

Apparaatuitgaven

187 431

 

459

187 890

  • 162
  • 162
  • 162
  • 162

Apparaat CBS

187 431

 

459

187 890

  • 162
  • 162
  • 162
  • 162

ONTVANGSTEN

               

Budgettaire gevolgen van

beleid (bedragen x € 1 000)

           

10 Elektronische communi-

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

catie en post

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

83 579

  • 300

13 805

97 084

  • 1 498
  • 1 641
  • 1 194
  • 1 186

UITGAVEN

89 934

  • 100

13 445

103 279

  • 105
  • 105
  • 75
  • 75

Programma-uitgaven

OD1 Een efficiënt werkende communicatie- en postmarkt

OD 2 Een veilig en betrouwbaar elektronisch-en postnetwerk OD 3 Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor de burgers-,bedrijven en overheid

Algemeen1

Apparaatuitgaven

Algemeen: Apparaat Algemeen: Bijdrage Agentschappen

ONTVANGSTEN

70 449

6 083

100

13 395

45

83 744

6 128

105

45

105

45

75

75

  • 75

75

52 683 11 683

19 485

7 108

12 377

26 400

100

 

7 900

60 483

5 450

17 133

50

19 535

50

7 158

 

12 377

 

26 400

150

150

150

1 De posten algemeen vormen samen de in de Ontwerpbegroting 2011 gepresenteerde post Algemeen.

Toelichting op de verplichtingen

De Stichting Regionale Omroep Overleg & Samenwerking en ontvangstproblemen Nederlandse Publieke Omroep (ROOS) wordt gecompenseerd voor de dubbele distributiekosten (zowel analoog als digitaal) die zij in de transitie naar digitale radio maakt. Voorgesteld wordt om hiervoor de voor 2012 t/m 2017 gereserveerde verplichtingenbudgetten over te hevelen naar 2011.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 3 Realiseren van de economische en maatschappelijke meerwaarde van ICT-toepassingen en diensten voor de burgers, bedrijven en overheid

Bij Slotwet 2010 heeft de laatste verrekening van het FES plaatsgevonden. De onderuitputting in 2010 voor PRIMA (Programma Implementatie ICT agenda) is gesaldeerd met de geraamde uitgaven in 2011. Het kasbudget wordt met € 10 mln verhoogd.

Algemeen

Bij de frequentieverdeling in 2003 is een FM vergunning voor het (landelijke commerciële) Nederlandstalige kavel te laat afgegeven. Hiervoor heeft EL&I een schikking getroffen voor € 5,5 mln. Met deze generale mutatie wordt het budget hiervoor gecompenseerd.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

31 Duurzaam ondernemen

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

31.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat

31.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaar-den en dierenwelzijn

31.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw

31.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren

Apparaatsuitgaven

U31.21 Apparaat

U31.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

 

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

oorspronkelijk

mutaties ISB

(+of -)

suppletoire

2012

2013

2014

2015

vastgestelde

2011

suppletoire

begroting

       

begroting 2011

 

begroting VJN 2011

VJN 2011

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       
 

301 001

50 385

351 386

2 058

608

608

858

 

277 871

47 041

324 912

1 837

758

858

858

130 688

13 129

25 137

85 408

7 014

35 567

8 125

19 761

4 374

3 307

166 255

21 254

44 898

89 782

10 321

979

1 000

101

80

100

500

1 500

600

1 500

1 500

1 500

 

147 183

11 474

158 657

858

858

858

858

8 656

2 523

11 179

1 323

1 323

1 323

1 323

138 527

8 951

147 478 0

24 666

  • 465
  • 465
  • 465
  • 465

11 966

12 700

       

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 31.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat

EL&I verwacht dit jaar € 5,0 mln uit te moeten betalen aan verliesdecla-raties van de borgstellingsfaciliteit landbouw. Om deze uitbetaling mogelijk te maken worden er middelen onttrokken aan de interne begrotingsreserve garantstelling. OD 31.11 wordt hiervoor verhoogd met € 5 mln en OD31.22 met € 0,5 mln voor de uitvoeringskosten van Dienst Regelingen.

In het kader van de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt een aantal proefprojecten uitgevoerd. In het kader van deze pilots ontvangen samenwerkingsverbanden van agrariërs in een bepaald gebied een vergoeding voor verleende diensten op het vlak van landschaps- en waterbeheer. Het gaat om 4 gebieden: Oost-Groningen, Noordelijke Friese Wouden, Laag Holland (boven Amsterdam) en rond Winterswijk. De ervaringen worden gebruikt bij de discussie over het EU-landbouwbeleid en de resultaten van deze pilots worden meegenomen bij de herziening van het GLB beleid. OD 31.11 wordt hiervoor verhoogd met € 1,4 mln in 2011 en € 1 mln in 2012.

Tenslotte wordt OD 31.11 in 2011 verhoogd met € 1,5 mln voor de openstelling 2011 van de Reddings- en herstructureringsregeling Q-koorts en met € 1,1 mln om groentetelers rondom Moerdijk te compenseren voor geleden schade aan gewassen (spruiten).

OD 31.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoor-waarden en dierenwelzijn

In 2009 en 2010 zijn ter stimulering van de economie middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van de agrarische sector. Doel is onder meer de ontwikkeling van en investering in duurzame stallen te versnellen en te investeren in Biobased economy en Agrologistiek. Middels de eindejaarsmarge is € 20,4 mln meegenomen naar 2011 voor overlopende verplichtingen.

OD 31.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw

De verhoging van OD 31.13 betreft het volgende:

– In 2009 en 2010 zijn ter stimulering van de economie middelen beschikbaar gesteld voor verduurzaming van de agrarische sector. Deze worden onder meer ingezet voor de investeringsregeling luchtwassers en het Algenonderzoekscentrum in Wageningen.

– Middels de eindejaarsmarge is € 18,5 mln meegenomen naar 2011 voor overlopende verplichtingen 2010.

– Als gevolg van vertraging in de uitvoering op de FES programma’s Innovatieagenda energie, fijnstofmaatregelen, Luchtkwaliteit, Ketenefficiency is in 2010 minder uitgegeven. De uitgaven worden in 2011 voorzien. Hiervoor wordt OD 31.13 in 2011 verhoogd met € 5,3 mln.

– Ter stimulering van de ontwikkeling van de multifunctionele landbouw worden sectorale en thematische programma’s uitgevoerd gericht op marktontwikkeling en ketenversterking en worden kennisnetwerken ontwikkeld en benut. Hiervoor wordt € 1,8 mln onttrokken uit de interne begrotingsreserve landbouw.

Hiertegenover staan de volgende verlagingen:

– Er wordt € 3,5 mln overgeboekt naar artikel 36 voor de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten door Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO), € 1,6 mln naar artikel 33 voor de Floriade 2012 en € 8 mln. naar OD 31.22 voor de opdrachtenpakketten van Dienst Regelingen en de Voedsel en Warenautoriteit.

– In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen de EL&I begroting een herprioritering van middelen plaats gevonden. Hiervan is € 9 mln verwerkt op OD 31.13.

OD 31.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren

De verhoging van OD 31.14 betreft het volgende:

– In het kader van de innovatie, kennisontwikkeling en verspreiding worden projecten uitgevoerd, die niet in aanmerking komen voor Europese cofinanciering, zoals onderzoek Pulskor, garnalenonderzoek en ontwikkelen ASC-keurmerk. Hiervoor wordt thans € 2 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve visserij.

– De lidstaat Nederland heeft in december 2010 van de Europese Commissie toestemming gekregen om meer vaartuigen met de Pulskor te laten vissen. Dit onder de toezegging van Nederland dat de vaartuigen worden ingezet voor onderzoeken naar de effecten van pulsvisserij. De onderzoekskosten worden ingeschat op € 0,6 mln in totaal, waarvan € 0,4 mln in 2011 en € 0,2 in 2012. Thans wordt hiervoor € 0,4 mln onttrokken aan de interne begrotingsreserve visserij.

– In 2009 is vertraging opgetreden in de uitvoering van projecten in het kader van de regelingen Investering aquacultuur en Investering mosselzaadinvanginstallaties (Europees Visserij Fonds EVF As 2) en in de uitvoering van innovatieve proefprojecten (EVF As 3). De voornaamste oorzaak was dat de vereiste vergunningen niet op tijd zijn verstrekt. De uitbetalingen vinden derhalve in latere jaren plaats. In 2011 wordt het EVF-budget verhoogd met € 1,9 mln.

Hiertegenover staan de volgende verlagingen:

Er wordt € 0,2 mln overgeboekt naar artikel 36 voor de uitvoering van diverse onderzoeksprojecten door Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) en € 0,5 mln naar artikel 33 voor het programma Rijke Waddenzee. Dit betreft de verdere uitvoering van de transitie mosseltransitie en het opstellen van een agenda voor een duurzame garnalenvisserij.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD31.21 Apparaat

Deze mutatie houdt verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten.

OD31.22 Baten-lastendiensten

De bijdragen aan de batenlasten-diensten Dienst Regelingen, Dienst Landelijk Gebied en de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit zijn bijgesteld op basis van de opdrachtenpakketten op het gebied van Agroketens en Visserij. Daarnaast is OD 31.22 verhoogd voor kosten van de Rijksrederij (€ 1,2 mln)

Toelichting op de ontvangsten

De verhoging van de ontvangstenraming heeft voor het grootste deel de volgende oorzaken:

– Onttrekking van € 5,5 mln aan de interne begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit voor de uitbetaling van verliesdeclaraties en de uitvoering daarvan.

– Onttrekking van € 2,5 mln aan de interne begrotingsreserve landbouw voor de betaling van schadeclaims van telers die getroffen zijn door de PSTVd en voor een uitkering aan boomkwekers in de regio Boskoop in verband met kosten van extra inspecties in het kader van de bestrijding van de Boktor die verplicht zijn vanuit de EU en voor programma’s in het kader van de ontwikkeling van multifunctionele landbouw.

– Onttrekking van € 2 mln aan de interne begrotingsreserve visserij voor de uitvoering van visserijprojecten.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

32 Agrarische ruimte

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

32.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw

32.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw

Apparaatsuitgaven

U32.21 Apparaat

U32.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

18 032 53 368

43 608

26 208 17 400

9 760

9 760

44 231

7 482 - 482

482

482

10 550 52 886

43 126

25 726 17 400

9 760

9 760

44 231

Toelichting op de verplichtingen

Het verplichtingenbudget op OD 32.12 (Ruimte voor niet-grondgebonden landbouw) wordt verlaagd aangezien in het kader van de Stimuleringsregeling Duurzame Glastuinbouwgebieden (STIDUG), Greenports, Mooi en Vitaal Delfland (ILG) geen verplichtingen meer worden aangegaan. Op dit OD is enkel nog sprake van uitfinanciering van reeds aangegane verplichtingen.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

33 Natuur

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur

33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

33.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

Apparaatsuitgaven

U33.21 Apparaat

U33.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

345 570 565 272

487 221

142 123 110 709 164 393

69 996

6 597 28 364

28 824

38 259

2 000

7 435

 

352 167

2 692

  • 1 321
  • 1 321

536 908

2 667

  • 1 346
  • 1 321

458 397

2 220

  • 1 780
  • 1 755

103 864

     

110 709

     

166 393

     

77 431

2 220

1 780

1 755

44 394

44 394

434 434

 

78 051

460

78 511

447

434

434

434

7 778

775

8 553

561

548

548

548

70 273

  • 315

69 958

  • 114
  • 114
  • 114
  • 114

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur

De verlaging van € 38,3 mln houdt voornamelijk verband met het volgende. Zoals toegelicht in de suppletoire wet bij de Najaarsnota 2010 zijn een aantal knelpunten op het terrein van natuur en landschap opgelost waaronder hogere uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer en de kosten van de programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling. De dekking heeft plaatsgevonden via een horizontale kasverschuiving vanuit 2011 en wordt geformaliseerd bij het onderhavige wetsvoorstel.

OD 33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur

Op deze OD staat het budget geraamd voor de uitfinanciering de verschillende amendementen die in de afgelopen jaren zijn aangenomen. Het gaat hier om amendement Cramer voor riettelers en amendement Jabobi en Atsma voor weidevogelbeheer. De uitvoering van deze amendementen werkt door naar 2011. Het budget wordt verhoogd met € 2 mln.

OD 33.14 Beheer natuur buiten EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit

Deze OD wordt conform het Regeerakkoord verhoogd met € 5 mln ten behoeve van de Programmatische Aanpak Stikstofprobleem. Het betreft hier maatregelen van het Rijk om de stikstofbelasting terug te dringen zodat (economische) ontwikkeling in de omgeving van Natura 2000-gebieden mogelijk blijft en de natuur goed wordt beschermd. Tevens levert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een bijdrage in 2011 en 2012 als voorfinanciering van de deelprogramma’s Zuidwestelijke Delta en Waddengebied. De middelen vloeien in de jaren 2013 en 2014 weer terug naar de begroting van het Ministerie van I&M. Voor 2011 en 2012 betekent dit een verhoging met € 2 mln per jaar en voor 2013 en 2014 een verlaging met € 2 mln per jaar.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

34 Landschap en recreatie

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

34.11 Nationale Landschappen

34.12 Landschap Algemeen

34.13 Groen en de stad

34.14 Recreatie

Apparaatsuitgaven

U34.21 Apparaat

U34.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

82 324 257 823

225 693

24 936

17 573

146 452

36 732

32 130

32 130

7 560

3 423 - 623

623

3 423 2 800

12 916

78 901 257 200

225 070

24 936

14 150

149 252

36 732

32 130

32 130

20 476

123 123

123

123

123 123

123

123

123 123

123

123

123 123

123

123

Toelichting op de verplichtingen

Voor een toelichting wordt verwezen naar OD 34.12.

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 34.12 Landschap Algemeen

Ten behoeve van het in 2009 ingezette project renovatie Kasteel Groeneveld wordt bij onderhavig wetsvoorstel € 2,3 mln vanuit deze OD overgeheveld naar artikel 29 algemeen alwaar de betreffende uitgaven worden verantwoord. Tevens wordt voor het Uitvoeringsprogramma Innovatie Landbouw Noord-Nederland (UILN-N) € 1 mln overgeheveld naar artikel 31 Duurzaam Ondernemen.

34.13 Groen en de stad

Ter compensatie van natuurprojecten rond de nieuwe Amerikaanse ambassade in Den Haag/Wassenaar is bij tweede suppletoire begroting 2010 € 5 mln beschikbaar gesteld. Het betreft hier het realiseren c.q. verbeteren van de ecologische structuur, het versterken van de cultuurhistorische en recreatieve waarden van de landgoederen en het verbeteren van de recreatieve voorzieningen. Van dit bedrag komt € 2,8 mln. in 2011 tot betaling.

Toelichting op de ontvangsten

De ontvangstenverhoging houdt verband met het feit dat de geraamde ontvangsten voor 2010 vanuit het Groenfonds voor de kosten van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) pas in 2011 zijn ontvangen. Het betreft hier de realisatie van 500 ha groen in de Haarlemmermeer. De middelen die hiervoor beschikbaar zijn, zijn in het verleden door diverse partijen (o.a. NV Schiphol, provincie Noord-Holland en oud Ministerie van VROM) in het Groenfonds gestort.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

35 Voedselkwaliteit en

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Diergezondheid

oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

mutaties ISB 2011

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

suppletoire begroting VJN 2011

2012

2013

2014

2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN

 

66 301

12 579

78 880

1 534

1 615

1 771

1 923

UITGAVEN

 

67 211

11 462

78 673

1 606

1 640

1 771

1 923

Programma-uitgaven

35.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon

35.12 Handhaven dierge-zondheidsniveau

Apparaatsuitgaven

35.21 Apparaat

35.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

30 428

1 247

461

907

29 967

  • 317

283

2 154

152

 

14 033

  • 452

13 581

47

     

16 395

  • 9

16 386

  • 364
  • 283
  • 152
 

36 783

11 923

48 706

1 923

1 923

1 923

1 923

4 797

1 534

6 331

1 534

1 534

1 534

1 534

31 986

10 389

42 375

389

389

389

389

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD 35.21 Apparaat

Deze mutatie houdt verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten.

OD 35.22 Baten-lastendiensten

Met het fusieproces naar de nVWA vindt invulling plaats van de efficiency-taakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De voorziene voordelen en besparingen van de fusie komen zoals eerder gemeld met vertraging beschikbaar (TK 2009–2010, 26 991, nr. 274). Daarnaast wordt het budget structureel met € 0,4 mln verhoogd omdat de nVWA met ingang van 2011 is belast met het toezicht op de naleving van de Wet energiebesparing toestellen.

Toelichting op de ontvangsten

De ontvangsten ad € 0,9 mln betreffen de bijdrage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de uitvoering van het project Aviaire Influenza in Indonesië.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

36 Kennis en Innovatie

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

36.15 Kennisontwikkeling en innovatie

36.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs

Apparaatsuitgaven

36.21 Apparaat

36.22 Baten-lastendiensten

ONTVANGSTEN

 

Stand

Vastgestelde

Mutaties

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

oorspronkelijk

mutaties ISB

(+of -)

suppletoire

2012

2013

2014

2015

vastgestelde

2011

suppletoire

begroting

       

begroting 2011

 

begroting VJN 2011

VJN 2011

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       
 

963 326

  • 5 937

957 389

  • 717
  • 7 970
  • 10 690
  • 15 570
 

979 039

  • 3 297

975 742

  • 126
  • 7 870
  • 10 690
  • 15 570
 

968 637

  • 2 530

966 107

641

  • 7 103
  • 9 923
  • 14 803
 

150 132

  • 2 568

147 564

404

     
 

818 505

38

818 543

237

  • 7103
  • 9923
  • 14803
 

10 402

  • 767

9 635

  • 767
  • 767
  • 767
  • 767
 

9 685

  • 767

8 918

  • 767
  • 767
  • 767
  • 767
 

717

 

717

       

10 441

577

11 018

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 36.15 Kennisontwikkeling en innovatie

In het kader van de voorjaarsbesluitvorming 2011 heeft binnen de EL&I begroting een herprioritering van middelen plaats gevonden. Hiervan is € 9 mln verwerkt op OD 36.15. Verder zijn middelen overgeboekt vanuit artikel 31, 33 en 35 voor de uitvoering van diverse projecten door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek (DLO) op het gebied van onder andere natuur, mestbeleid, gewasbescherming, visserij, dierenwelzijn en smaaklessen.

OD 36.16 Waarborgen en vernieuwen onderzoek en onderwijs

Vanaf 2013 wordt er een bijdrage geleverd aan de bezuinigingsmaatregel voor 30-plussers uit het Regeerakkoord. De bijdrage wordt overgeboekt naar het ministerie van OCW, waar de taakstelling wordt ingevuld.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

 

37 Bodem, water en reconstructie zandgebieden

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand suppletoire begroting

VJN 2011

Mutatie 2012

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

 

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

       

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

 

19 625 107 059

8 805

19 625 115 864

       

Programma-uitgaven

37.11 Reconstructie zandgebieden

37.12 Bodem en Water

 

89 685

61 764 27 921

8 805

8 805

98 490

61 764 36 726

       

Apparaatsuitgaven

37.21 Apparaat

37.22 baten-lastendiensten

 

17 374

17 374

 

17 374

17 374

       

ONTVANGSTEN

 

27 928

8 805

36 733

       

Toelichting op de programma-uitgaven en ontvangsten

Het uitgavenbudget op OD 37.12 wordt met € 8,8 mln verhoogd in verband met een meerjarig aangepast uitgavenverloop voor projecten in het kader van bodemsanering. Het betreft hier projecten ter verbetering van de waterkwaliteit. Op grond hiervan worden ook de daarmee samenhangende ontvangsten van I&M hierop aangepast. De uitgaven en ontvangsten waren oorspronkelijk voor 2010 geraamd.

  • 4. 
    De niet-beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

21 Algemeen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde            Mutaties mutaties ISB                (+of –)

2011 suppletoire begroting

VJN 2011

 

Stand

Mutatie

Mutatie

Mutatie

Mutatie

suppletoire

2012

2013

2014

2015

begroting

       

VJN 2011

       

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Apparaatuitgaven

Personeel Materieel

98 560 103 922

103 922

50 205 53 717

288 288

288

288

3 783 2 783

2 783

455

3 238

 

95 065

595

579

101 427

   

101 427

595

579

50 660

50

34

50 767

545

545

524

24

21 45

413

  • 87

132 45

ONTVANGSTEN

2 300

2 300

Toelichting op de apparaatsuitgaven

– De middelen voor nieuwe activiteiten in verband met Caribisch

Nederland, die bij Miljoenennota 2011 aan dit artikel zijn toegevoegd, zijn verdeeld over de betrokken (beleids)artikelen.

– Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.

22 Nominaal en onvoorzien

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Loonbijstelling Prijsbijstelling Budget onvoorzien Nog te verdelen

ONTVANGSTEN

2 775 2 775

3 440

250

  • 915

13 403 13 403

5 719 7 684

 

16 178

21 551

21 055

20 194

18 698

16 178

21 551

21 055

20 194

18 698

5 719

5 396

5 152

4 984

4 779

11 124

16 155

15 903

15 210

13 919

250

       
  • 915
       

Toelichting op de uitgaven

Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De definitieve toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij ontwerpbegroting 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

38 Nominaal en onvoorzien

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

38.11 Prijsbijstelling

38.12 Loonbijstelling

38.13 Onvoorzien

4 019 4 019

6 891 - 2 872

29 534 29 534

21 559 7 975

 

33 553

23 670

22 269

19 138

17 732

33 553

23 670

22 269

19 138

17 732

28 450

16 116

14 980

12 058

10 735

7 975

7 554

7 289

7 080

6 997

  • 2 872
       

ONTVANGSTEN

Toelichting op de uitgaven

Voor 2011 en latere jaren is loon- en prijsbijstelling ontvangen. De defnitive toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt bij de ontwerpbegroting 2012.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

39 Algemeen

Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting 2011

Vastgestelde mutaties ISB

2011

Mutaties

(+of –)

suppletoire begroting

VJN 2011

Stand Mutatie suppletoire            2012

begroting VJN 2011

Mutatie 2013

Mutatie 2014

Mutatie 2015

(1)

(2)

(3)

(4)=(1+2+3)

VERPLICHTINGEN UITGAVEN

Programma-uitgaven

39.11 Internationale contributies

39.12 Uitvoering van EU-maatregelen

39.13 Verzameluitkeringen

Apparaatsuitgaven

39.21 Apparaat

39.22 Baten-lastendiensten

Ontvangsten

268 488 268 484

63 796

9 887

50 609 3 300

204 688

188 761 15 927

313 556

146 637 146 637

145 184

5 284 139 900

1 453

2 585 4 038

415 125 415 121

208 980

15 171

190 509 3 300

206 141

186 176 19 965

313 556

  • 3 368
  • 3 368

250

250

  • 3 618
  • 3 618

3 488 3 488

4 375 4 375

4 375 4 375

3 488

3 488

4 375

4 375

4 375

4 375

Toelichting op de programma-uitgaven

OD 39.11 Internationale contributies

Deze mutatie houdt voor € 3,2 mln verband met een bijdrage aan de tentoonstelling van de Floriade 2012. Daarnaast wordt het in 2010 vertraagde Ontwikkelings Samenwerkingsproject ad. € 2 mln in 2011 definitief uitgevoerd.

OD 39.12 Uitvoering van EU-maatregelen

Het Europese landbouw- en visserijbeleid en de Europese regelgeving worden omgezet in nationale regelgeving op basis waarvan subsidies worden verleend en/of heffingen worden opgelegd welke worden gedeclareerd bij de Europese Fondsen. De Europese Commissie is belast met de goedkeuring van de ingediende declaraties en voert hiertoe audits uit. Over de afgelopen jaren zijn vanuit de Commissie correctievoorstellen en -besluiten ontvangen tot circa € 107 mln. Een deel daarvan komt ten laste van de begroting 2011 en een ander deel ten laste van latere jaren.

Op basis van het bovenstaande wordt de begroting voor 2011 met ca. € 140 mln verhoogd. Hiervan is € 80 mln noodzakelijk voor door de Commissie reeds voorgestelde correcties (subsidieregelingen «aardappelzetmeel» en «groenten en fruit» alsmede het perceelregistratiesysteem). € 60 mln wordt opgenomen in een begrotingsreserve voor risico’s van mogelijke toekomstige financiële correcties van de Europese Commissie, omdat vooraf niet is vast te stellen hoe hoog de definitieve correctiebe-sluiten van de Europese Commissie zullen zijn en in welk jaar deze kosten op de nationale begroting zullen neerslaan.

Inmiddels heeft het ministerie maatregelen genomen om de risico’s op toekomstige financiële correcties te verkleinen door interpretaties van EU-regelgeving zoveel mogelijk vooraf voor te leggen voor verduidelijking aan de Commissie, echter door de lange doorlooptijden die gemoeid zijn met de definitieve afwikkeling van de EU-dossiers is het noodzakelijk hiervoor een voorziening in de vorm van een interne begrotingsreserve te treffen.

Toelichting op de apparaatsuitgaven

OD 39.21 Apparaat

De mutatie heeft met name betrekking op de volgende onderdelen:

– In het kader van de herziening van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) wordt € 1,4 mln overgeboekt naar OD 31.11 ter uitvoering van proefprojecten. In het kader van deze pilots ontvangen samenwerkingsverbanden van agrariërs in een bepaald gebied een vergoeding voor verleende diensten op het vlak van landschaps- en waterbeheer. De ervaringen worden gebruikt bij de discussie over het EU-landbouw-beleid en de resultaten van deze pilots worden meegenomen bij de herziening van het GLB beleid.

– Een budget ad € 4,0 mln voor de ICT-dienstverlening van het kerndepartement wordt conform het accountplan overgeheveld naar de uitvoerende baten-lastendienst op OD 39.22.

– In verband met een herschikking van de budgetten ambtelijk personeel van de beleidsdirecties op basis van de toegestane formatie en de daarbij behorende genormeerde budgetten is een budget van € 2,7 mln overgeboekt naar het apparaat van de beleidsartikelen.

– Een budget van € 2,5 mln is overgeboekt ten laste van artikel 21 naar OD 39.21 vanwege het centraliseren van de facilitaire dienstverlening.

– Voor de renovatie van Kasteel Groeneveld wordt € 2,3 mln overgeboekt naar dit OD.

OD 39.22 Baten-lastendiensten

De mutatie ad. € 4,0 mln is bij OD39.21 toegelicht.

Nieuwe Voedsel en Warenautoriteit (nVWA)

Profiel

De Algemene Inspectiedienst (AID), Plantenziektekundige Dienst (PD) en Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) fuseren. In 2012 vormen deze inspectiediensten één nieuwe organisatie. Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.

Als voorbereiding op de fusie per 1 januari 2012 hebben de PD, de AID en de VWA hun organisaties bijeengebracht tot een tijdelijke werkorganisatie van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA), is een nieuwe producten en diensten catalogus opgesteld en het daaraan gekoppelde kostprijsmodel geïmplementeerd.

De missie van de nVWA is het bewaken van de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, en het handhaven van de natuurwetgeving.

De handhavingsstrategie gaat er van uit dat bedrijven, instellingen en consumenten eigen verantwoordelijkheid nemen in het naleven van weten regelgeving. De houding van de nieuwe VWA ten opzichte van bedrijven en consumenten kenmerkt zich door het principe «vertrouwen, tenzij...». De nieuwe VWA werkt met een risicogerichte aanpak, gebaseerd op kennis van en samenwerking met de sector en op gedragsbeïnvloeding. De kerntaken zijn handhaving, risicobeoordeling en risicocommunicatie.

Openingsbalans per 1-1-2011 nVWA

ACTIVA                                                                                                                                     01-01-2011

VASTE ACTIVA

Immateriële vaste activa                                                                                                                10 977 Materiële vaste activa

– grond en gebouwen                                                                                                                      2 313

– machines en installaties                                                                                                                3 539

– overige materiële vaste activa                                                                                                    17 405

VLOTTENDE ACTIVA

Voorraden                                                                                                                                         1 248

Debiteuren                                                                                                                                      11 831

Nog te ontvangen                                                                                                                           13 185

Liquide middelen                                                                                                                            34 419

Totaal activa                                                                                                                                    94 918

PASSIVA

EIGEN VERMOGEN

– exploitatiereserve                                                                                                                          3 662

– verplichte reserves                                                                                                                               0

– onverdeeld resultaat                                                                                                                            0

LENINGEN BIJ MvF                                                                                                                        19 806

VOORZIENINGEN                                                                                                                           24 565

Crediteuren                                                                                                                                       7 124

Nog te betalen                                                                                                                                39 761

Totaal passiva                                                                                                                                 94 918

Toelichting

De nVWA is een nieuwe baten-lasten dienst. De openingsbalans 01-01-2011 is gebaseerd op de geconsolideerde eindbalans 31-12-2010 van de AID, PD en VWA. Deze eindbalans maakt deel uit van de geconsoli- deerde jaarrekening nVWA 2010. Deze jaarrekening is voorzien van een goedkeurende accountantsverklaring.

Begroting van baten en lasten voor het jaar 2011 nVWA

De begroting van baten en lasten 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.

Bedragen x 1 000

 
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Baten

             

opbrengst moederdepartement

139 542

99 655

99 823

87 667

83 555

83 564

85 164

opbrengst overige departementen

81 564

80 484

72 537

72 537

72 537

72 537

72 537

opbrengst DGF

1 160

500

500

500

500

500

500

opbrengst derden

58 506

67 400

65 951

65 951

65 951

65 951

65 951

Rentebaten

445

100

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

overige baten

2 100

0

2 000

2 000

2 000

2 000

2 000

Totale baten

283 317

248 139

240 811

228 655

224 543

224 552

226 152

Lasten

             

Apparaatskosten

             

– personele kosten

181 117

155 940

153 117

143 674

141 472

142 282

144 310

– materiële kosten

88 748

77 059

73 445

68 279

67 101

67 485

68 439

Rentelasten

1 370

1 409

1 312

1 343

1 217

1 131

1 065

afschrijvingskosten

             

– materieel

7 980

6 556

6 540

6 821

6 507

5 901

5 627

– immaterieel

2 643

5 408

5 547

7 688

7 396

6 903

5 861

overige lasten

             

– dotaties voorzieningen

1 220

1 767

850

850

850

850

850

– bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totale lasten

283 078

248 139

240 811

228 655

224 543

224 552

226 152

Saldo van baten en lasten

239

0

0

0

0

0

0

Baten

Opbrengst moederdepartement

De post opbrengst moederdepartement is gerelateerd aan de te verwachten opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken. De meerjarenbegroting laat een daling zien als gevolg van de invulling van de taakstellingen die zijn vastgesteld.

Opbrengst overige departementen

De opbrengst overige departementen bestaat uit de bijdragen van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS). De opbrengst valt t.o.v. 2010 ca. € 8 mln. lager uit door beleidsmatige taakstellingen zoals onder andere op het toezicht op alcohol en tabak.

Opbrengst DGF

De opbrengt DGF ad € 0,5 mln. heeft betrekking op de inkomsten voor dierziektebestrijding. De nVWA zet zich in voor het afhandelen van verdenkingen en bestrijdingen van uitbraken.

Opbrengst derden

De opbrengst derden bestaat vooral uit retributie-inkomsten die bij het bedrijfsleven in rekening worden gebracht voor keuringen en inspecties.

Rentebaten

Er zijn geen rentebaten geraamd.

Overige baten

De overige baten zijn opbrengsten van verlening vergunningen en registraties en uitgevoerde EU projecten.

Bijzondere baten

Er zijn geen bijzondere baten geraamd.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten bestaan uit salarissen, sociale lasten, opleidings-kosten en overige direct aan het personeel gerelateerde kosten. De kosten zijn inclusief inhuur derden, practitioners en uitzendkrachten. Voor 2011 wordt een gemiddelde personele bezetting verwacht van 2 353 fte.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan onder andere uit ICT-, reis- en verblijf- en huisvestingskosten. Verder zijn in de materiële kosten de bureaukosten, specifieke kosten voor kleding en laboratoriumbenodigdheden en overige algemene kosten opgenomen.

Rentelasten

De rentelasten zijn gebaseerd op de uitstaande leningen die de nVWA afsluit voor investeringen. Het rentepercentage van de leningen varieert tussen de 1,4% en 5,6%.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn de afschrijvingen van investeringen in materiële en immateriële vaste activa.

De afschrijvingstermijnen voor immateriële vaste activa:

– Computer software 3–5 jaar

– Overige immateriële vaste activa 2–5 jaar

De afschrijvingstermijnen voor materiële vaste activa:

– Grond en gebouwen, Verbouwingen 5–10 jaar

– Inventaris en installaties 5–10 jaar

– Vervoermiddelen 4–5 jaar

– Computer hardware 3–5 jaar

– Overige materiële vaste activa 2–5 jaar

Dotaties aan voorzieningen

De dotaties voorzieningen zijn ten behoeve van dubieuze debiteuren en schadeclaims.

Bijzondere lasten

Er zijn voor 2011 geen bijzondere lasten geraamd.

Saldo van baten en lasten

Voor de jaren 2011 tot en met 2015 zijn de begrote baten gelijk aan de begrote lasten.

Begroting van het kasstroomoverzicht voor het jaar 2011 nVWA

De begroting van het kasstroomoverzicht 2011 van de nVWA bestaat uit de geconsolideerde realisatiecijfers t/m 2010 conform jaarrekening nVWA en begroting van de Voedsel en Waren Autoriteit, de Plantenziektekundige Dienst en de Algemene Inspectiedienst zoals opgenomen in de Rijksbegroting 2011.

Bedragen x € 1 000

 
 

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

Slotwet

Vastgestelde begroting

         

Rekening-courant RHB + stand

             

deposito’s 1 januari 2011

53 840

49 532

34 419

33 310

33 793

34 108

32 961

Totaal operationele kasstroom

14 571

  • 4 724

11 086

14 509

13 903

12 804

11 488

Totaal investeringen (–/–)

- 13 393

- 14 630

- 18 763

- 12 365

- 12 365

- 11 582

- 9 953

Totaal boekwaarde desinvesteringen

             

(+)

484

4 345

0

0

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

  • 12 909
  • 10 285
  • 18 763
  • 12 365
  • 12 365
  • 11 582

- 9 953

Eenmalige uitkering aan moederde-

             

partement (-/-)

0

- 1 641

0

0

0

0

0

Eenmalige storting door moederde-

             

partement (+)

0

0

0

0

0

0

0

Aflossingen op leningen (–/–)

- 9 774

- 8 713

- 12 195

- 14 026

- 13 588

- 13 951

- 13 476

Beroep op leenfaciliteit (+)

3 804

10 250

18 763

12 365

12 365

11 582

9 953

Totaal financieringskasstroom

- 5 970

  • 104

6 568

- 1 661

- 1 223

- 2 369

- 3 523

Rekening-courant RHB + stand

             

deposito’s 31 mrt 2011 (=1+2+3+4)

49 532

34 419

33 310

33 793

34 108

32 961

30 973

Het kasstroomoverzicht toont aan dat de nVWA meerjarig een positief saldo op de rekening courant bij het Ministerie van Financiën voorziet.

Doelmatigheidsindicatoren nVWA

In onderstaande tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren van de nVWA opgenomen.

Overzicht doelmatigheids indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

Tarieven

Index in reële termen t.o.v. 2011 (2011 = 100)

Omzet per productgroep (x € mln.)

Klantinteractie en dienstverlening

Toezicht

Inlichtingen en opsporing

Laboratoriumonderzoek

Kennis en expertise

FTE

Aantal FTE (excl. externe inhuur) Verhouding FTE direct/indirect Personeelskosten per fte

Saldo van baten en lasten

Saldo van baten en lasten als % van de totale baten

Productiviteit

100

0%

99

0%

97

0%

97

0%

98

 

13

13

13

13

13

164

152

148

148

148

13

13

13

13

13

20

20

20

20

20

10

10

10

10

10

2 250

2 153

2 153

2 153

2 153

1 800/450

1 732/421

1 732/421

1 732/421

1 732/421

70 000

70 000

70 000

70 000

70 000

0%

Overzicht doelmatigheids indicatoren

2011

2012

2013

2014

2015

Declarabele / productieve uren 1)

Kwaliteit

Gegrond verklaarde bezwaarschriften (aantal en in %)

Aantal klachten over handelen nVWA Aantal verzoeken, klachten en meldingen Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen 2)

Aantal boetebeschikkingen per wet

– Warenwet

– Tabakswet

– Drank en horecawet

– Wet gewasbescherming biociden

– Gezondheid en Welzijnswet voor Dieren

– Geneesmiddelenwet

Naamsbekendheid

– spontaan – geholpen

70%

70%

70%

70%

70%

 

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

100 (5%)

110

110

110

110

110

40 000

40 000

40 000

40 000

40 000

95%

95%

95%

95%

95%

2 500

2 500

2 500

2 500

2 500

1 000

1 000

1 000

1 000

1 000

200

200

200

200

200

300

300

300

300

300

50

50

50

50

50

10

10

10

10

10

20%

20%

20%

20%

20%

80%

80%

80%

80%

80%

  • 1. 
    Hoe hoger de declarabiliteit van de uren, hoe gunstiger dit is voor het tarief. Directe uren / totaal beschikbare uren (=werkbare uren minus vakantie, adv, feestdagen) van directe FTE.
  • 2. 
    Percentage verzoeken, klachten en meldingen dat binnen de nagestreefde behandeltermijn van 6 weken wordt afgehandeld.

Toelichting

De productgroepen van de nVWA zijn vernieuwd ten opzichte van de productgroepen van de AID, PD en VWA. De belangrijkste productgroep is toezicht die circa twee derde van de omzet genereert. Verder sluiten de doelmatigheidsindicatoren zoveel mogelijk aan op die van de AID, PD en VWA. Daarbij is een consolidatieslag gemaakt.

Met de fusie vindt een integratie van de werkprocessen plaats waarbij het toezicht wordt vernieuwd en er tegelijkertijd efficiënter en effectiever wordt gehandhaafd.

De omvang van de organisatie in 2012 (aantal fte) is gebaseerd op de efficiencytaakstelling uit het kabinet Balkenende IV. De drie diensten waaruit de nVWA is opgebouwd hadden voor het besluit tot fusie samen 2678 fte (2008) in dienst.

Bijlage 1:

mutaties begroting van baten en lasten voor het jaar 2011

In de drie afzonderlijke begrotingen van baten en lasten voor het jaar 2011 zijn de mutaties verwerkt. De afzonderlijke begroting zijn geconsolideerd tot één nVWA begroting.

Begroting Voedsel en Waren Autoriteit

 

Bedragen x € 1 000

         
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

opbrengst moederdepartement opbrengst overige departementen

Opbrengst DGF

opbrengst derden rentebaten bijzondere baten overige baten

Totale baten

Lasten

apparaatskosten

– personele kosten

– materiele kosten rentelasten afschrijvingskosten

– materieel

– immaterieel

Overige kosten

– dotaties voorzieningen

– bijzondere lasten

Totale lasten

 

46 228

19 890

15 946

  • 15 946

81 564

80 484

72 537

  • 72 537

1 160

500

500

  • 500

55 330

64 949

63 500

  • 63 500

400

0

0

0

0

0

0

0

2 100

0

2 000

  • 2 000

186 782

165 823

154 483

  • 154 483

179 885

157 227

144 535

  • 144 535

121 783

105 365

98 556

  • 98 556

58 102

51 862

45 979

  • 45 979

831

986

776

  • 776

6 656

6 910

8 322

  • 8 322

5 247

3 794

4 151

  • 4 151

1 409

3 116

4 171

  • 4 171

812

700

850

  • 850

812

700

850

  • 850

0

0

0

0

188 184

165 823

154 483

  • 154 483

Saldo van baten en lasten

1 402

Begroting Algemene Inspectiedienst

 

Bedragen x € 1 000

         
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

opbrengst moederdepartement opbrengst overige departementen opbrengst derden rentebaten bijzondere baten

Totale baten

Lasten

apparaatskosten

– personele kosten

– materiele kosten rentelasten afschrijvingskosten

– materieel

– immaterieel

Overige kosten

– dotaties voorzieningen

– bijzondere lasten

Totale lasten

 

70 660

63 226

57 167

  • 57 167

0

0

0

0

575

300

300

  • 300

12

100

0

0

0

0

0

0

71 247

63 626

57 467

  • 57 467

66 424

58 307

54 302

  • 54 302

46 637

40 628

38 012

  • 38 012

19 787

17 679

16 290

  • 16 290

392

298

401

  • 401

2 938

3 954

2 764

  • 2 764

2 248

2 281

1 903

  • 1 903

690

1 673

861

  • 861
 

1 067

0

0

   

0

0

0

0

0

0

69 754

63 626

57 467

  • 57 467

Saldo van baten en lasten

1 493

0

0

0

0

0

0

0

0

Begroting Plantenziektenkundige Dienst

 

Bedragen x € 1 000

         
 

2009

2010

2011

2011

2011

 

slotwet

Vastgestelde begroting

miljoenennota

mutatie

voorjaarsnota

Baten

opbrengst moederdepartement opbrengst overige departementen opbrengst derden rentebaten bijzondere baten

Totale baten

Lasten

apparaatskosten

– personele kosten

– materiele kosten rentelasten afschrijvingskosten

– materieel

– immaterieel

Overige kosten

– dotaties voorzieningen

– bijzondere lasten

Totale lasten

 

22 654

16 539

16 710

  • 16 710

0

0

0

0

2 601

2 151

2 151

  • 2 151

33

0

0

0

0

0

0

0

25 288

18 690

18 861

  • 18 861

23 556

17 465

17 725

  • 17 725

12 697

9 947

9 856

  • 9 856

10 859

7 518

7 869

  • 7 869

147

125

135

  • 135

1 029

1 100

1 000

  • 1 000

485

481

486

  • 486

544

619

515

  • 515

408

0

0

0

408

0

0

0

0

0

0

0

25 140

18 690

18 861

  • 18 861

Saldo van baten en lasten

148

0

0

0

0

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.