Richtlijn 2011/61 - Beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 21 juli 2011 tot 12 januari 2019 en moest uiterlijk op 22 juli 2013 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2011/61/EU van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2011 inzake beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010 Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Directive 2011/61/EU of the European Parliament and of the Council of 8 June 2011 on Alternative Investment Fund Managers and amending Directives 2003/41/EC and 2009/65/EC and Regulations (EC) No 1060/2009 and (EU) No 1095/2010 Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2011/61
Origineel voorstel COM(2009)207 NLEN
Celex-nummer i 32011L0061

3.

Key dates

Document 08-06-2011
Bekendmaking in Publicatieblad 01-07-2011; Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 006,OJ L 174, 1.7.2011
Inwerkingtreding 21-07-2011; in werking datum publicatie +20 zie art 70
Deadline 22-07-2017; Heroverweging zie art 69.1
16-04-2026; zie art 69-a.2
16-04-2029; Heroverweging zie art 69-a.1
Einde geldigheid 12-01-2019; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 62 stilzwijgende opheffing door 32016L2341
31-12-9999
Omzetting 22-07-2013; ten laatste zie art. 66

4.

Wettekst

1.7.2011 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 174/1

I

(Wetgevingshandelingen)

5.

RICHTLIJNEN

RICHTLIJN 2011/61/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 8 juni 2011

inzake beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen en tot wijziging van de Richtlijnen 2003/41/EG en 2009/65/EG en van de Verordeningen (EG) nr. 1060/2009 en (EU) nr. 1095/2010

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 53, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

financiele problemen, ook bepaalde risico’s door het financiele stelsel verspreiden of versterken. Ongecoordi-neerde nationale maatregelen bemoeilijken een efficient beheer van deze risico’s. Daarom heeft deze richtlijn tot doel voor de vergunningverlening aan en het toezicht op abi-beheerders gemeenschappelijke vereisten vast te stel-len en de desbetreffende risico’s en de gevolgen ervan voor de beleggers en markten in de Unie op samenhan-gende wijze aan te pakken.

Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comite (2),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Beheerders van alternatieve beleggingsinstellingen (abi’s) zijn verantwoordelijk voor het beheer van een aanzienlijk deel van de belegde activa in de Unie, nemen een fors deel van de handel op de markten voor financiele instru-menten voor hun rekening en kunnen grote invloed uit-oefenen op de markten waarop en de ondernemingen waarin zij beleggen.
  • (3) 
    Blijkens de recente problemen op de financiele markten kunnen talrijke strategieen van abi-beheerders grote ri-sico’s meebrengen voor beleggers, andere marktdeel-nemers en markten. Met het oog op een breed, gemeen-schappelijk toezicht moet een kader worden vastgesteld waarmee deze risico’s op basis van de uiteenlopende beleggingsstrategieen en -technieken van abi-beheerders kunnen worden aangepakt. Daarom moet de onderhavige richtlijn van toepassing zijn op alle abi-beheerders die het beheer verrichten van alle typen van instellingen die niet onder Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot coordinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effec-ten (icbe’s) (4) vallen ongeacht de juridische of contractu-ele wijze waarop de abi-beheerder met deze verantwoor-delijkheid is belast. Abi-beheerders mogen niet het recht krijgen om icbe’s in de zin van Richtlijn 2009/65/EG te beheren op basis van een vergunning die hun uit hoofde van deze richtlijn is verleend.
  • (2) 
    Abi-beheerders hebben met hun werkzaamheden over het geheel genomen een positieve werking op de mark-ten waarop zij opereren, maar kunnen, gezien de recente
  • (1) 
    PB C 272 van 13.11.2009, blz. 1.
  • (2) 
    PB C 18 van 19.1.2011, blz. 90.
  • (3) 
    Standpunt van het Europees Parlement van 11 november 2010 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad) en besluit van de Raad van 27 mei 2011.
  • (4) 
    Deze richtlijn beoogt de totstandbrenging van een interne markt voor abi-beheerders en van een geharmoniseerd en stringent regelgevings- en toezichtkader voor de werk-zaamheden binnen de Unie van alle abi-beheerders, zo-wel abi-beheerders waarvan de statutaire zetel zich in een lidstaat bevindt (EU abi-beheerders) als abi-beheerders waarvan de statutaire zetel zich in een derde land bevindt (niet-EU abi-beheerders). Aangezien de praktische gevol-gen en mogelijke problemen die voortvloeien uit een geharmoniseerd regelgevingskader en een interne markt
 

voor niet-EU abi-beheerders die beheers- en/of verhan-delingswerkzaamheden in de Unie verrichten en voor EU abi-beheerders die niet-EU-abi's beheren, onzeker en moeilijk te voorspellen zijn omdat er op dit vlak...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.