Memorie van toelichting - Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 25785 - Wijziging begroting Sociale Zaken en Werkgelegenheid 1997 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting  
Document­datum 01-12-1997
Publicatie­datum 12-03-2009
Nummer KST25894
Kenmerk 25785, nr. 2
Van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 1997–1998

25 785

Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

Algemeen

In aansluiting op de eerste wijzigingswet (Wet van 11 september 1997, Stb. 444 (kamerstukken II, 1996/97, 25 384, nr. 1) wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 1997 met respectievelijk f 3 015,6 mln. en f 229,9 mln. te verhogen. De mutaties die tot deze verhogingen leiden, zijn deels aangekondigd in de Miljoenennota 1998 (kamerstukken II, 1997/98, 25 600, nrs. 1 en 2) en betreffen verder nadere wijzigingen, die in de Najaarsnota 1997 zijn verwerkt.

Uitgaven

  • 1. 
    Aangekondigd in de Miljoenennota 1998
  • 2. 
    Mutaties Najaarsnota Totaal van de verhoging

Ontvangsten

  • 1. 
    Aangekondigd in de Miljoenennota 1998
  • 2. 
    Mutaties Najaarsnota Totaal van de verhoging

f 3 103,6 mln.

–/– f 88,0 mln.

f 3 015,6 mln.

f 2,4 mln. f 227,5 mln. f 229,9 mln.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Algemeen

De in onderstaande tabellen onder «2e suppletore wet» opgenomen mutaties hebben betrekking op twee momenten van bijstellen.

De Cursiefopgenomen mutaties vloeien voort uit de Najaarsnota.

De overige mutaties (niet cursief) zijn in de ontwerp-begroting 1998 reeds ter kennis van het parlement gebracht, als uitvoeringsmutaties voor het jaar 1997. Deze mutaties zijn in de artikelsgewijze toelichting van de begroting toegelicht.

Overigens worden voor alle volledigheid eerst de mutaties herhaald, die het parlement met de 1e suppletore begrotingswet al heeft vastgesteld.

Toelichting bij wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen)

Artikel U1101–Personeel en Materieel

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

264 039

264 039

Mutaties 1e suppletore:

– Overboeking naar VROM/RGD; beveiliging pand Groningen

– Eindejaarsmarge

– Overboeking naar BuiZa; bijdrage 50 jr Marshallplan

– Overboeking naar Financiën; deelname EDP audit pool

– Overboeking van Financiën; kosten geldverkeer

– Loonbijstelling 1997

Mutaties 2e suppletore:

– Overboeking naar de Emancipatieraad

– Noodzakelijke verhogingen

– Overboeking naar het ministerie van VROM i.v.m. bouwkundige voorzieningen hoofdgebouw

– Loonbijstelling 1997

Overboeking SWI

– Noodzakelijke inhuur personeel

 
  • 11
  • 11

3 545

3 545

  • 300
  • 300

-180

  • 180

17

17

-113

  • 113

-313

  • 313

254

254

2 675

  • 2 675

1 884

1 884

725

725

1 170

1 170

Stand 2e suppletore begroting 1997

268 042

268 042

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld

– Een overboeking naar artikel U15.02 (Emancipatie); het gaat om de vrijvallende personele en materiële middelen in verband met het eindigen van de werkzaamheden van de Emancipatieraad per 1 mei

1997. – Ten opzichte van het beschikbare materiële budget zijn enkele niet voorziene mutaties noodzakelijk. Het betreft de kosten voor:

– uit te besteden primair onderzoek van de directie Toezicht in verband met systematisch toezicht op ZBO’s;

– apparaatsuitgaven van een nieuw opgericht bureau «Internationale Expertise Uitwisseling»;

– Hogere huisvestings- en advertentie-uitgaven;

– Enkele incidentele voorzieningen zoals de implementatie van een landelijk automatiseringssysteem bij de Arbeidsinspectie en een bijdrage aan interdepartementale samenwerkingsverbanden op het terrein van de arbeidsomstandigheden. – Een overboeking naar de RGD van het Ministerie van Volkshuisvesting,

Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer in verband met bouwkundige voorzieningen aan het hoofdgebouw van het ministerie van SZW. – De verdeling (van parkeerartikel U11.08) van de toegekende middelen van het CAO-akkoord sector Rijk en een correctie op de mutatie voor de interimvergoeding. – Een overboeking van artikel U15.06 (Samenwerking Werk en Inkomen)

voor de personele en materiële uitgaven van de landelijke coördinatie

van het SWI-proces (procesmanagement). De start hiervan heeft per 1

september 1997 plaatsgevonden. – Een incidentele verhoging van het artikel Personeel en Materieel in

verband met de tijdelijk noodzakelijke inhuur van extra menskracht om de continuïteit van de technologische infrastructuur, kantoorautomatisering en informatiesystemen te garanderen.

Artikel U1103–Post-actieven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997                uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997                                                                9126                               9126

Mutaties 1e suppletore: – Ongedaan maken parkeren efficiency-taakstelling                                                                                             3500                               3500 – Loonbijstelling 1997 –10                                 –10 Mutaties 2e suppletore 1997: – Lagere instroom –1000 –1000

Stand2esuppletore begroting 1997                                                     11616                             11616

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Een verlaging vanf1mln die mogelijk is omdat minder SZW-ambtenaren dan geraamd in de wachtgeldregelingen zijn ingestroomd. Dit is mede het gevolg van de activiteiten van een departementaal Transformatiepunt ten behoeve van de bemiddeling van boventallig geworden personeel.

Artikel U1104–Automatisering

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997                uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997                                                              28144                             28144

Mutaties 1e suppletore:

– Overboeking van Biza; verdeling IPA-budget

– Eindejaarsmarge

Mutaties 2e suppletore:

– Desaldering Cafas

Overboeking SWI

– Departementale dekking IT-projecten

Stand2esuppletore begroting 1997                                                     32107                             32107

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Een verhoging van het Automatiseringsartikel met een bedrag van f 0,323 mln, als gevolg van een gerealiseerde kwantumkorting van het RCC op basis van in 1996 afgenomen diensten. Met deze mutatie wordt gelijktijdig het middelenartikel M11.01 Algemene ontvangsten verhoogd met eenzelfde bedrag (de daadwerkelijke ontvangst wordt aldaar verantwoord).

Een overboeking van artikel 15.06 Samenwerking en Inkomen voor de aanschaf en inrichting van het automatiseringsnetwerk van het procesmanagement SWI (vestiging Den Haag).

– Een verhoging van diverse budgetten voor automatiseringsdoeleinden. Het gaat hierbij onder meer om de laatste fase ontwikkeling en implementatie van GISAI (Geïntegreerd Informatiesysteem Arbeidsinspectie), de realisatie van een informatienetwerk binnenSZW en investeringen in verband met verouderde pc’s en printers.

 

187

187

200

200

323

323

25

25

3 228

3 228

Artikel U1105–Onderzoek

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
   

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

 

18 738

16 969

Mutaties 2e suppletore: – Overboeking SWI – Tekort onderzoek

 

540 1 000

540 1 000

Stand 2e suppletore begroting

1997

20 278

18 509

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De overboeking Samenwerking Werk en Inkomen (SWI) van artikel U15.06 houdt verband metf0,390 onderzoek voor het procesmanagement SWI. Het restant adf0,150 mln heeft betrekking op onderzoek CVCS (zie artikel U15.06).

– Op dit artikel is een tekort aan kasmiddelen opgetreden dat wordt veroorzaakt door het korter worden van de doorlooptijd van onderzoeksprojecten. Hierdoor vinden afrekeningen eerder plaats dan geraamd. De stijging van de verplichtingenruimte is onder meer noodzakelijk om het afsluiten van een meerjarig contract budgettair mogelijk te maken.

Artikel U1106–Voorlichting

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

6 039

6 039

Mutaties 1e suppletore:

– Eindejaarsmarge

– Overboeking naar Algemene Zaken/RVD;

Infolijn Postbus 51 Mutaties 2e suppletore: – Overboeking SWI – Tekort voorlichting

 

225

225

  • 78
  • 78

160

160

400

400

Stand 2e suppletore begroting 1997

6 746

6 746

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De overboeking Samenwerking Werk en Inkomen (SWI) komt ten laste van artikel U15.06 en houdt verband met voorlichting door het procesmanagement SWI.

– Het optredende tekort heeft twee oorzaken. Ten eerste een noodzakelijke verschuiving van enkele in 1998 geplande voorlichtingsprojecten naar 1997. Ten tweede zijn de distributiekosten hoger dan geraamd door het toenemende aantal telefoontjes bij de informatietelefoon.

Artikel U1107–Onvoorziene uitgaven

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

95

95

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

-95

-95

Stand 2e suppletore begroting 1997

0

0

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Op basis van de uitvoeringvan de begroting per ultimo september wordt verwacht dat er in de resterende maanden geen aanspraak zal worden gedaan op het budget voor onvoorziene uitgaven.

Artikel U1108–Loonbijstelling

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

1 309

1 309

Mutaties 1e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

– Verdeling loonbijstelling 1997

Mutaties 2e suppletore:

– Departementale dekking

– Loonbijstelling 1997

– Uitvoering 1997

 

95 475

95 475

93 343

  • 93 343
  • 254
  • 254
  • 1 884
  • 1 884

- 1 303

- 1 303

Stand 2e suppletore begroting 1997

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De mutatie «Departementale dekking» vloeit voort uit een saldo van diverse herschikkingen. Deze herschikkingen leiden tot verhogingen van materiële uitgaven, automatisering, voorlichting, onvoorzien en subsidies. – De verdeling van de op dit artikel geparkeerde reguliere loonbijstelling

1997 naar het artikel U1101 (P&M). – Op basis van de uitvoeringvan de begroting per ultimo september wordt verwacht dat er in de rest van 1997 geen aanspraak zal worden gedaan op het resterende budget voor «loonbijstelling».

0

0

Artikel U1109–Prijsbijstelling

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

46

46

Mutaties 1e suppletore:

– Prijsbijstelling

– Invullen geparkeerde efficiencytaakstelling

Mutaties 2e suppletore:

– Uitvoering 1997

5 384 - 3 500

- 1 930

5 384 3 500

- 1 930

Stand 2e suppletore begroting 1997

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Op basis van de uitvoering van de begroting per ultimo september wordt verwacht dat er in de resterende maanden geen aanspraak zal worden gedaan op het budget voor «prijsbijstelling».

Artikel U1202–Wet Sociale Werkvoorziening

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

3 458 000

3 483 600

Mutaties 1e suppletore:

– Eindejaarsmarge

– Loonbijstelling

– Invoering nWSW

Mutaties 2e suppletore:

– Correctie loonbijstelling i.v.m. SPAK

– Invoeringskosten nWSW

– Verplichtingenschuif

 

46 000

46 000

87 100

87 100

83 800

83 800

3 400

3 400

-5 800

-5 800

-3 411 700

 

Stand 2e suppletore begroting 1997

260 800

3 698 100

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Door wijzigingen in de SPAK-bedragen wordt de toegekende loonbijstelling (tranche 1997) gecorrigeerd.

– Bij de eerste suppletore wet is een bedrag vanf83,8 mln aan de begroting toegevoegd. Voor een deel was dat bedrag bestemd voor managementondersteuning en oplossen van knelpunten bij de invoering van de nWSW (f 65 mln). Een ander deel was bestemd voor een structurele verkorting van de wachtlijsten. Om dit structurele niveau in 1998 te bereiken is in 1997 eenmalig een bedrag vanf78,0 mln nodig,f5,8 mln minder dan oorspronkelijk was voorzien.

– De nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening treedt per1januari 1998 in werking. Met ingang van die datum kunnen de budgetten formeel op grond van de nieuwe wet worden toegekend aan gemeenten. In de raming was er rekening mee gehouden dat de budgetten in oktober 1997 zouden worden toegekend.De verplichtingenruimte 1997, waarop uitgaven 1998 zijn gebaseerd, wordt derhalve overgeheveld naar 1998.Deze technische mutatie heeft geen invloed op de feitelijke betalingen aan gemeenten (verplichtingenschuif).

0

0

Artikel U1203–Jeugdwerkgarantiewet

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

385 400

385 400

Mutatie 1e suppletore:

– Doorwerking realisatie 1996

– Bevriezing invoeringstraject

– Overgang 36-urige werkweek

Mutaties 2e suppletore:

– Werkloosheid MEV

– Loonbijstelling 1997

 

86 500

86 500

53 800

  • 53 800

24 400

24 400

-1 200 4 300

1 200 4 300

Stand 2e suppletore begroting 1997

445 600

445 600

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Als gevolg van de macro-economische inzichten van het Centraal Planbureau, die een verdere daling van de werkloosheid indiceren, is het verwachte beroep op de JWG neerwaarts bijgesteld.

– De toedeling van de loonbijstelling 1997.

Artikel U1204–Banenpools

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

602 000

602 000

Mutatie 1e suppletore:

– Invoeringskosten WIW

– Doorwerking realisatie 1996

Mutaties 2e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

– Overboeking naar het ministerie van OC&W

– Uitvoering 1997

 

20 000

20 000

8 300

8 300

6 600

6 600

-3 000

-3 000

95 600

- 95 600

Stand 2e suppletore begroting 1997

538 300

538 300

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De toekenning van de loonbijstelling in verband met de loonontwikkeling.

– Een overboeking naar het ministerie van OC&W voor een bijdrage aan de uitvoering van het tijdelijke besluit regionale meld- en coordinatie-functie. Dit houdt in dat een aantal gemeenten zorgen voor een registratiesysteem en een netwerk voor opvang en herleiding naar school van voortijdige schoolverlaters.

– Het beschikbare bedrag wordt per saldo verlaagd metf95,6 mln vanwege ontwikkelingen in de uitvoering 1997:

  • het afboeken van de gereserveerde middelen adf86,7 mln voor werkervaringsplaatsen. Omdat deze middelen via vrijval van bijstandsuitgaven ingeboekt zijn worden ze naar het budget Algemene Bijstandswet (zie U1401) teruggeboekt. Met ingang van 1998 gaan de middelen op in het Gemeentelijk Werkfonds.
  • een verlaging metf19,4 mln met name vanwege vertraging in de uitvoering van de tijdelijke regeling bevordering uitstroom JWG-ers en banenpoolers waarvoor dit jaar voor de G-4f34,2 mln is uitgetrokken.
  • een verhoging van het budget metf10,5 mln die voortvloeit uit het feit dat in het derde kwartaal de door de gemeenten ingediende declaraties aanmerkelijk hoger waren. Op basis van ervaringscijfers over het vierde kwartaal is de verwachting dat het totale budget wordt overschreden als er geen bijstelling plaatsvindt.

Artikel U1205–Inkoop sociale diensten bij arbeidsvoorziening

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

45 000

45 000

Mutaties 1e suppletore:

– Overboeking van BiZa; uitbreiding met G6

Mutaties 2e suppletore:

– Intertemporele schuif

5 000

5 000 - 1 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

50 000

49 000

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. In mei 1997 zijn de extra middelen voor de uitbreiding van de regeling met zes grote steden toegekend. De tijdsspanne tot het einde van het jaar is te kort om het volledige bedrag aan de zes gemeenten te bevoor-schotten. Een deel van de middelen zal eerst in 1998 een aanwending krijgen en tot betalingen leiden (intertemporele schuif).

Artikel U1206–Gemeentelijk Werkfonds

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
   

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

Mutaties 1e suppletore: – Invoering Wiw Mutaties 2e suppletore: – Verplichtingenschuif

 

713 300 - 713 300

0 0

Stand 2e suppletore begroting

1997

0

0

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Vooruitlopend op de invoering van de Wet Inschakeling Werkzoekenden is bij 1e suppletore wet het verplichtingenbudget opgevoerd om in 1997 budgetten aan de gemeenten te verplichten, die in 1998 tot uitbetaling zouden leiden. Juridisch kunnen echter pas verplichtingen worden aangegaan als de wet formeel in werking treedt. Dat gebeurt per1januari 1998. Het verplichtingenbudget wordt dan ook overgeheveld naar 1998 (verplichtingenschuif).

Artikel U1301–Algemene Kinderbijslagwet

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

6 439 600

6 439 600

Mutaties 1e suppletore:

– Aanpassing inkomenseis

Mutaties 2e suppletore:

– Extra fraudebesparing

– Bijstelling lasten (juni-nota SVb)

– Indexering 1997

– Uitvoering 1997

1 000

1 000

 
  • 4 000

- 4 000

  • 5 400
  • 5 400

68 100

68 100

52 700

- 52 700

Stand 2e suppletore begroting 1997

6 446 600

6 446 600

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De raming van de uitkeringslasten is met f 4,0 mln verlaagd (verplichtingen en uitgaven) vanwege een groter effect van fraudebestrijding dan oorspronkelijk geraamd. Verwacht wordt dat reeds in 1997 de structurele besparing van f 19,0 mln wordt bereikt (geraamd was f 15,0 mln).

– Mede op basis van inzichten van de Sociale Verzekeringsbank

(juni-nota) zijn de ramingen voor 1997 verlaagd met f 5,4 mln, onder meer vanwege achteraf vastgesteld lagere uitkeringsrechten dan oorspronkelijk geraamd.

– De ramingen zijn aangepast voor de wettelijke indexering van de kinderbijslagbedragen per 1 januari en 1 juli 1997.

– Op basis van de verwerkte voorschotdeclaraties derde en vierde kwartaal en de voorlopige afrekening tot en met het tweede kwartaal zijn de ramingen verlaagd metf52,7 mln (f 44,1 mln uitkeringen en f 8,6 mln uitvoeringskosten) (f6296,6 mln uitkeringen enf150,0 mln uitvoeringskosten). Nadere informatie van de SVb over de oorzaken van deze verlaging ontbreekt op dit moment nog.

Artikel U1302–Toeslagenwet

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

723 400

723 400

Mutaties 1e suppletore:

– Eindejaarsmarge

– Volume-ontwikkeling CEP ’97

Mutaties 2e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

– Bijstelling TW-lasten MEV

– Uitvoering 1997

 

4 100

4 100

12 400

  • 12 400

10 200

10 200

  • 1 400
  • 1 400

-6 500

-6 500

Stand 2e suppletore begroting 1997

717 400

717 400

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De toedeling van de loonbijstelling 1997.

– Op basis van de geraamde volume- en prijsontwikkeling volgens de macro-economische inzichten (MEV) van het Centraal Planbureau zijn de verplichtingen- en uitgavenraming verlaagd met f 1,4 mln.

– Nadere uitvoeringsgegevens in het derde kwartaal geven aanleiding een onderuitputting te verwachten vanf36,5 mln. Het betreft hier

hoofdzakelijk uitkeringslasten. Op basis van thans bekende volume-gegevens t/m juli 1997, afkomstig van het LISV, wordt rekening gehouden met circa 94 000 jaaruitkeringen. Bij Miljoenennota 1998 werd voor 1997 nog uitgegaan van 99 500 jaaruitkeringen. Omdat het LISV een nadeclaratie over 1996 heeft aangekondigd van ca.f30 mln (waarvan ca.f23 mln uitvoeringskosten) is de raming per saldo verlaagd metf6,5 mln totf717,4 mln (f 637,8 mln uitkeringen enf79,6 mln uitvoeringskosten).

Artikel U1303–Rijksbijdragen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

345 000

295 000

Mutaties 1e suppletore:

– Extra rijksbijdrage AOW-fonds

Mutaties 2e suppletore:

– Rijksbijdrage AOW

– Rijksbijdrage ANW

1 000 000

1 100 000 1 000 000

1 000 000

1 100 000 1 000 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

3 445 000

3 395 000

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Er wordt in 1997 een extra rijksbijdrage van f 1,1 miljard gestort in het Ouderdomsfonds waardoor het vermogenstekort is weggewerkt.

– De bij Voorjaarsnota 1997 voorziene rijksbijdrage AWBZ in 1997 ad f 1,0 miljard is in het kader van het totale lasten- en koopkrachtbeeld Miljoenennota 1998 verschoven naar het ANW-fonds.

Artikel U1304–Premiebijdragen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

2 700

2 700

Mutaties 2e suppletore:

– Overloop 1996

– Volume- en prijsontwikkeling

– Uitvoering 1997

200

  • 800

200

200

  • 800

200

Stand 2e suppletore begroting 1997

2 300

2 300

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De verplichtingen- en uitgavenraming zijn in eerste instantie éénmalig verhoogd met f 0,2 mln voor geraamde overloopverplichtingen uit

1996. – Daarnaast zijn de ramingen in 1997 structureel verlaagd met f 0,8 mln in verband met een verminderd beroep op de vrijstelling, alsmede een lagere gemiddelde omvang van de vrijstelling. – Op basis van uitvoeringsgegevens in het derde kwartaal worden de

verplichtingen en uitgaven in 1997 ca.f0,2 mln hoger dan geraamd.

Artikel U1305–Liquidatiewet invaliditeitswetten

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

1 100

1 100

Mutaties 2e suppletore: – Ramingsbijstelling SVB

  • 300
  • 300

Stand 2e suppletore begroting 1997

800

800

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

Een verlaging van de verplichtingen- en uitgavenraming met f 0,3 mln op basis van informatie van de Sociale Verzekeringsbank.

Artikel U1306–Regelingen ex-mijnwerkers

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

3 800

17 200

Mutaties 1e suppletore:

– doorwerking volumedaling VVU 1996

Mutaties 2e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

– Uitvoering 1997

200 - 1 700

3 400

100 -2 900

Stand 2e suppletore begroting 1997

2 300

11 000

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De toekenning van de loonbijstelling 1997 voor de Vrijwillig vervroegde uittredingsregeling ex-mijnwerkers (VVU-regeling).

– Op basis van nadere uitvoeringsgegevens zijn de ramingen van de verplichtingen en uitgaven verlaagd met resp.f1,7 mln enf2,9 mln. Hiervan heeftf1,7 mln (verplichtingen en uitgaven) betrekking op de Silicose-regeling enf1,2 mln (alleen uitgaven) op de VVU-regeling. Bij beide regelingen blijft de feitelijke uitgavenontwikkeling achter bij de verwachting. Voor de Silicose-regeling houdt dit verband met de thans nog lopende beroepszaken; bij de VVU-regeling is sprake van een snellere terugloop van het volume dan geraamd.

Artikel U1309–Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

64 200

64 200

Mutaties 1e suppletore: – Effecten herkeuringen Mutaties 2e suppletore: – Loonbijstelling 1997 – Ramingsbijstelling MEV – Uitvoering 1997

  • 40 000

40 000

 

300

300

14 400

  • 14 400

- 1 700

- 1 700

Stand 2e suppletore begroting 1997

8 400

8 400

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De toedeling van de loonbijstelling 1997.

– Daarnaast zijn de ramingen verlaagd met f 14,4 mln op basis van de geraamde volume- en prijsontwikkeling volgens de macro-economische inzichten (MEV) van het Centraal Planbureau.

– Op basis van nadere uitvoeringsgegevens zijn de verplichtingenen uitgavenraming verder verlaagd metf1,7 mln. Vooralsnog ontbreekt nadere informatie van het LISV over het volume uitkeringen en de uitvoeringskosten.

Artikel U1310–Regeling financiële tegemoetkoming aan ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

0

Nota van Wijziging Mutaties 2e suppletore: – Indexering 1997 – Uitvoering 1997

30 000

200 -21 100

30 000

200 -21 100

Stand 2e suppletore begroting 1997

9 100

9 100

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

– De verplichtingen- en uitgavenraming zijn verhoogd met de indexering van de uitkeringen per 1 juli 1997.

– Op basis van nadere uitvoeringsgegevens zijn de verplichtingen- en uitgavenraming verlaagd metf21,1 mln totf9,1 mln. Er is tot nu toe sprake van een beperkt aantal aanvragen. Oorzaak is waarschijnlijk onbekendheid met deze nieuwe regeling. Inmiddels heeft het ministerie besloten om extra voorlichting te verstrekken. In dit opstartjaar zijn de uitvoeringskosten van de SVbf0,8 mln hoger dan aanvankelijk geraamd in verband met het incidentele karakter van een deel van de uitvoeringskosten; voor 1998 en volgende jaren raamt de SVb daarentegen caf1,0 mln minder aan uitvoeringskosten dan de in het meerjarenbeeld van SZW verwerktef2,0 mln per jaar.

Artikel U1311–Rijksbijdrage AOW-Spaarfonds

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

Mutaties 2e suppletore: – Spaarfonds AOW

750 000

750 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

750 000

750 000

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. De regering heeft besloten reeds in 1997 een begin te maken met stortingen in het in te stellen Spaarfonds AOW om inpassing van toekomstige AOW-uitgaven vanwege de vergrijzing van de bevolking te vergemakkelijken. Dit nieuwe artikel dient ter voeding van het spaarfonds dat wordt vormgegeven door middel van een apart begrotingsfonds. Voor 1997 is de bijdrage vooralsnog gesteld op 750 mln. Het wetsvoorstel waarbij het Spaarfonds AOW formeel wordt ingesteld is met bijbehorende begrotingswetsvoorstellen op 27 oktober jl. bij de Tweede Kamer ingediend.

Artikel U1401–Algemene bijstandswet

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

8 912 400

8 912 400

Mutaties 1e suppletore:

   

– Eindejaarsmarge

4 100

4 100

– Actualisatie EAU

100 000

100 000

– Doorwerking uitvoering JWG en Banenpools

  • 13 100
  • 13 100

– Uitstel Wik naar 1-1-98

96 600

96 600

– Intertemporele schuif handhavingsmiddelen

  • 5 500
  • 5 500

– Invoering en structurele kosten Wet Boeten

  • 5 000
  • 5 000

– Uitstel Wet Boeten en Maatregelen

9 000

9 000

– Doorwerking uitvoering 1996

6 300

6 300

Mutaties 2e suppletore:

   

– Werkloosheid MEV

  • 38 300
  • 38 300

– Koppeling uitkeringen 1997

236 500

236 500

– Uitstel koppelingswet

10 850

10 850

– Experimenten schoonmaakbranche

28 850

28 850

– Experimenten activering uitkeringsgelden

50 000

50 000

– Werkervaringsplaatsen

86 700

86 700

Stand 2e suppletore begroting 1997

9 479 400

9 479 400

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De voorspelde werkloosheidsontwikkeling leidt tot een neerwaartse aanpassing met f 38,3 mln van de geraamde bijstandsuitgaven. Het volume daalt in 1997 naar verwachting op jaarbasis met 2 000 uitkeringen.

– De raming is met f 236,5 mln aangepast voor de kosten van de volledige koppeling in 1997 van de uitkeringen aan de loonontwikkeling.

– Door het uitstel van invoering van de Koppelingswet houden bepaalde categorieën vreemdelingen zonder verblijfsvergunning in 1997 recht

op een bijstandsuitkering. De bijstandsuitgaven stijgen hierdoor voor 1997 metf10,85 mln.

– De bijstandsuitgaven komen bijnaf29 mln hoger uit doordat het aantal personen dat in de experimenten schoonmaakbranche werkt lager is dan was geraamd. Als gevolg hiervan daalt het aantal bijstandsgerechtigden minder dan was voorzien. De mutatie is hoger dan die van de experimenten doordat bij die experimenten gebruik kan worden gemaakt van SPAK/VLW (zie artikel U1406).

– Door de voorziene lagere uitgaven voor de experimenten activering uitkeringsgelden dalen de bijstandsuitgaven minder dan in de raming was voorzien. De financiering van deze experimeten vindt plaats uit bespaarde Abw-middelen. Een lagere realisatie van experimentele plaatsen betekent dan ook dat betrokkenen later uit de bijstand stromen dan oorspronkelijk was voorzien, waardoor de bijstandsuitgaven metf50 mln stijgen (zie artikel U1406).

– Door het betrekken van de werkervaringsplaatsen bij de Wet Inschakeling Werkzoekenden is deze component van de banenpools in 1997 niet gerealiseerd. Spiegelbeeldig stijgen hierdoor de bijstandsuitgaven metf86,7 mln (zie artikel U12.04).

Artikel U1402–Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklozewerknemers (Ioaw)

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

410 200

410 200

Mutaties 1e suppletore:

– Doorwerking uitvoering 1996

Mutaties 2e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

  • 18 300 7 800
  • 18 300 7 800

Stand 2e suppletore begroting 1997

399 700

399 700

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

– De raming is met f 7,8 mln aangepast voor de kosten van de volledige koppeling in 1997 van de uitkeringen aan de loonontwikkeling

(loonbijstelling).

Artikel U1403–Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschiktegewezen zelfstandigen (Ioaz)

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

95 400

95 400

Mutaties 1e suppletore:

– Doorwerking uitvoering 1996

Mutaties 2e suppletore:

– Koppeling uitkeringen 1997

– Uitvoering 1997

7 800

2 000 -8 200

7 800

2 000 -8 200

Stand 2e suppletore begroting 1997

97 000

97 000

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– De raming is met f 2,0 mln aangepast voor de kosten van de volledige koppeling in 1997 van de uitkeringen aan de loonontwikkeling. – De nu bekende uitvoeringsgegevens over 1997 wijzen erop dat de

uitkeringslastenf8,2 mln lager uitkomen dan bij 1e suppletore wet

was voorzien. Zowel volume als prijs komen iets lager uit dan was

geraamd.

Artikel U1404–Financiële afwikkeling afgesloten regelingen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

0

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

100

100

Stand 2e suppletore begroting 1997

100

100

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

– Een verhoging van de raming vanwege in 1997 reeds gedane uitgaven voor nadeclaraties op de buiten werking gestelde WWV. Het uitgavenpatroon is op dit artikel weinig voorspelbaar.

Artikel U1406–Experimenten activering uitkeringsgelden

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

23 500

343 500

Mutaties 1e suppletore:

– Herverdeling arbeidsplaatsen

– Actualisatie EAU

Mutaties 2e suppletore:

– Uitvoering experimenten activering uitkeringsgelden

– Uitvoering experimenten schoonmaakbranche

10 200

- 20 200

100 000

- 50 000

- 20 200

Stand 2e suppletore begroting 1997

13 500

173 300

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Het geraamde aantal afgesloten arbeidsovereenkomsten (20 000) voor de experimenten activering uitkeringsgelden wordt naar verwachting per eind 1997 gehaald.Een latere instroom van langdurig werklozen in deze experimenten en een gemiddeld kortere contractduur dan voorzien leiden er echter toe dat de uitgaven dit jaarf50 mln lager zijn dan geraamd. Deze mutatie leidt tot hogere uitgaven bij de Algemene bijstandswet van dezelfde omvang (zie artikel U1401).

– Op basis van de realisatiegegevens tot en met het 3e kwartaal 1997 wordt een onderbesteding adf20,2 mln voorzien bij de experimenten dienstverlening particuliere marktsector. Verwacht wordt dat het gemiddeld aantal uitkeringsjaren in deze experimenten over 1997 op ongeveer 300 zal uitkomen. Evenals bij de experimenten activering uitkeringsgelden het geval is, leidt deze ontwikkeling tot hogere bijstandsuitgaven. De mutatie bij de bijstand is echter hoger, doordat

bij onderhavige experimententen gebruik kan worden gemaakt van SPAK/VLW (zie artikel U1401).

Artikel U1408–Tijdelijke regeling kinderopvang voor alleenstaande ouders met kinderen in de Abw

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

85 000

85 000

Mutaties 2e suppletore: – Bevoorschotting 1997 – Loonbijstelling 1997 – Uitvoering 1996/’97

0

2 500

200

  • 17 000

2 000

200

Stand 2e suppletore begroting 1997

87 700

70 200

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Van de voor de regeling 1997 te verdelen middelen wordt in 1997 80% bevoorschot, wat leidt tot een verlaging van de benodigde kasmiddelen met f 17 mln. Dit bedrag wordt in 1998 betaalbaar gesteld.

– De raming is met f 2,5 mln aangepast voor de kosten van de loonontwikkeling in 1997.

– Een gering aantal toegewezen bezwaren tegen subsidiebeschikkingen voor de regelingen 1996 en 1997 leidt naar verwachting tot een extra benodigd budget vanf0,2 mln.

Artikel U1409–Koopkrachttoeslagen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

Mutaties 1e suppletore:

– Eindejaarsmarge

– Koopkrachttoeslag 1997

Mutaties 2e suppletore:

– Overboeking naar het Gemeentefonds

13 600 51 000

2 000

13 600 51 000

2 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

62 600

62 600

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

– Een overboeking ad f 2 mln naar het Gemeentefonds om gemeenten in staat te stellen de ontvangers van een woonkostentoeslag de koopkrachttoeslag te verstrekken zoals die ook wordt verstrekt aan IHS-ontvangers.

0

0

Artikel U1501–Subsidies Algemeen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

15 749

24 761

Mutaties 1e suppletore:

– Eindejaarsmarge

– Correctie verplichtingen

– Loonbijstelling 1997

– Asbestslachtoffers

Mutaties 2e suppletore:

– CVCS

– Correctie verplichtingen

– Communicatieplan nWSW

 

930

930

1 800

 

353

353

3 000

3 000

1 750

  • 1 750

-513

0

70

70

Stand 2e suppletore begroting 1997

19 639

27 364

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Cliënt Volg Communicatie Systeem. De in 1997 beschikbare gelden zijn overgeboekt naar het nieuwe artikel U15.06 Samenwerking werk en Inkomen.

– De correctie verplichtingen betreft een budgettair neutrale herverdeling van de verplichtingenruimte tussen 1997 en 1998.

– Het op het artikel gereserveerde bedrag voor de aan de VNG en de CFO toegezegde subsidie voor het communicatieplan nWSW bleek niet voldoende te zijn en is tot een toereikend niveau aangevuld.

Artikel U1502–Emancipatie

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

6 103

10 888

Mutatie 1e suppletore:

– Loonbijstelling 1997

Mutaties 2e suppletore:

– Overboeking van de Emancipatieraad

– Diversen projecten

276

313 230

276

313 230

Stand 2e suppletore begroting 1997

6 922

11 707

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Een overboeking van het budget van de voormalige Emancipatieraad.

– Aan het Internationale Informatiecentrum en Archief voor de Vrouwenbeweging (IIAV) zal subsidie verstrekt worden voor de aanloopkosten van het project «Know how conference on the world of woman’s information» (f 0,1 mln) en voor de startconferentie voor het herdenkingsjaar 1998 van de tentoonstelling vrouwenarbeid1898–1998 (f 0,1 mln). Voor de Commissie Dagindelingwordtf0,03 mln extra beschikbaar gesteld.

Artikel U1504–Voorzieningen in het kader van de wet gewetensbezwaren militaire dienst

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

150

150

Mutaties 2e suppletore: – Afrekeningen

55

55

Stand 2e suppletore begroting 1997

205

205

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgsteld. Op dit artikel was een bedrag aan nabetalingen geraamd vanf0,150 mln. Op afrekeningen van voorschotten premies Werkloosheidswet, Ziekenfondsraad en OV-jaarkaarten is totaalf0,205 mln uitgegeven. Dit noodzaakt tot een verhoging van het budget metf0,055 mln.

Artikel U1505–Spaarwetten en regelingen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 
 

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

32 125

Mutaties 2e suppletore:

– Jeugdspaarwet uitvoering 1997

0

1 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

0

33 125

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Een bijstelling van de raming van het aantal in 1997 te premiëren jeugdspaarovereenkomsten met3000 tot 95 000. Afgezet tegen een gemiddelde premie vanf332,– resulteert dit in een verhoging van het budget metf1,0 mln.

Artikel U1506–Samenwerking Werk en Inkomen

Opbouw verplichtingen- en uitgavenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

verplichtingen 1997

uitgaven 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

Mutaties 1e suppletore:

– CVCS

– SWI-processturing

Mutaties 2e suppletore:

– Regiegroep SWI

– Overboeking SWI

– Overboeking naar U1105

 

25 000

25 000

2 000

2 000

1 750

1 750

- 1 300

- 1 300

- 150

- 150

Stand 2e suppletore begroting 1997

27 300

27 300

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld. – Voor de Regiegroep SWI was f 1,75 mln gereserveerd op het departementale subsidieartikel U15.01. Om de met SWI gemoeide middelen niet op twee verschillende artikelen te verantwoorden is de f 1,75 mln overgeheveld naar artikel U15.06 SWI.

– Voor de werkzaamheden van het procesmanagement SWI is voor een totaal aanf1,3 mln middelen overgeheveld van artikel U15.06 SWI naar de departementale artikelen P+M (artikel U11.01)f725 000,–, Automatisering (artikel U11.04)f25 000,–, Onderzoek (artikel U11.05) f 390 000,– en Voorlichting (artikel U11.06)f160 000,–.

– Ten behoeve van de evaluatie van de gecombineerde pilots CVCS/IB moet door middel van onderzoek een zogenaamde nulmeting worden verricht. De daarmee samenhangende onderzoekskosten van f 150 000,– worden verantwoord op het onderzoeksartikel U11.05 en worden derhalve naar dat artikel overgeheveld.

Artikel M1101–Algemene ontvangsten

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

8 911

Mutaties 2e suppletore: – Desaldering Cafas

323

Stand 2e suppletore begroting 1997

9 234

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. De bijstelling ad f 0,323 mln betreft een ontvangst als gevolg van een kwantumkorting op automatiseringsuitgaven in 1996. Omdat deze korting voortvloeit uit automatiseringsuitgaven en ook in deze sector wordt aangewend, is het beschikbaar begrotingsbedrag van artikel U1104 «Automatisering» met eenzelfde bedrag verhoogd.

Artikel M1201–Ontvangsten Arbeidsmarkt

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

336

Mutaties 2e suppletore: – Ramingsbijstelling

29 700

Stand 2e suppletore begroting 1997

30 036

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. De raming voor 1997 wordt bijgesteld met de gerealiseerde ontvangsten door verrekeningen over voorgaande jaren. Het betreft ontvangsten WSW: f 0,5 mln, JWG:f21,6 mln en Banenpools:f7,9 mln.

Artikel M1301–Samenloop van arbeidsongeschiktheidsuitkeringen met WSW-loon

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997                                                                                                    741 500

Mutaties 1e suppletore:

– Doorwerking realisatie 1996                                                                                                    –22000

– Invoering nWSW                                                                                                                           8800

Mutaties 2e suppletore:

– Ramingsbijstelling                                                                                                                   –30800

Stand2esuppletore begroting 1997                                                                                           697 500

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Met de verlaging van f 30,8 mln is de raming in overeenstemming gebracht met de verwachte feitelijke ontwikkeling van deze ontvangsten in 1997. Vooralsnog ontbreekt nadere informatie van het LISV over de oorzaak van deze lagere ontvangsten.

Artikel M1302–Overige ontvangsten SV

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

1 600

Mutaties 2e suppletore:

– Uitvoering 1997

– Nadere realisatie ontvangsten TW

29 400 2 800

Stand 2e suppletore begroting 1997

33 800

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– Op basis van de feitelijke ontwikkeling van de ontvangsten in de eerste

twee kwartalen van 1997 is de raming verhoogd metf29,4 mln. Het

betreft meerontvangsten AKW (f 21,0 mln) en TW (f 8,4 mln) als gevolg

van afrekeningen over voorgaande jaren. – De nadere bijstelling van de raming metf2,8 mln betreft

meerontvangsten TW als gevolg van een voorlopige afrekening over

het vierde kwartaal van 1996.

Artikel M1401–Ontvangsten bijstandszaken

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

193 200

Stand 2e suppletore begroting 1997

193 200

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Verrekeningen van declaraties over 1996 en voorgaande jaren hebben geleid tot restituties ter grootte van circaf190 mln. Deze verrekeningen

zijn vooraf nog niet goed te ramen. Omdat de verrekeningen pas sinds 1996 ten gunste van dit artikel worden verantwoord (tot en met 1995 werden deze verrekeningen gesaldeerd geboekt ten gunste van de uitgavenartikelen) zijn er ook nog te weinig ervaringsgegevens om vooraf een verantwoorde raming van de verrekeningen in de begroting op te nemen. Daarnaast is aan terugvorderingen in het kader van het zogeheten vaststellings- en maatregelenbeleid een bedrag van ongeveerf3mln ontvangen.

Artikel M1501–Ontvangsten subsidies algemeen

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

1 000

Stand 2e suppletore begroting 1997

1 000

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld.

Een verhoging van de raming met reeds ontvangen restituties adf1,0 mln

over diverse verstrekte subsudies.

Artikel M1502–Ontvangsten emancipatie

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

50

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

50

Stand 2e suppletore begroting 1997

100

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Een bijstelling van de raming met inmiddels gerealiseerde terugvorderingen op diverse verstrekte subsidies.

Artikel M1503–Ontvangsten migratie

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

0

Mutaties 2e suppletore:

– Overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken

– Uitvoering 1997

3 500 600

Stand 2e suppletore begroting 1997

4 100

Bij 2e suppletore wet worden de volgende mutaties voorgesteld.

– In het kader van de overdracht van het remigratiebeleid naar het ministerie van Binnenlandse Zaken per 1 januari 1997 zijn de ontvangsten migratie structureel naar BiZa overgeboekt. Doordat de ontvangsten over de jaren 1994 t/m 1996 nog op de SZW-begroting dienen te worden verantwoord, wordt de taakstelling alleen voor 1997 nog ten laste van SZW gebracht. – In het kader van de Regeling Vergoeding Remigratiebijdragen heeft het LISV de door het AWf aan SZW te vergoeden bijdrage over 1994 t/m 1996 vastgesteld. De voorlopige bijdrage bedraagtf4,1 mln. Na verificatie door de SVB zal de definitieve bijdrage worden vastgesteld.

Artikel M1504–Tewerkstellingsvergoedingen

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

300

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

200

Stand 2e suppletore begroting 1997

500

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. Een verhoging van de raming vanwege feitelijk gerealiseerde ontvangsten. Hetbetreft nagekomen ontvangsten voor tewerkstellingsvergoedingen en afrekeningen voorschotten WW- en ZFW-premies.

Artikel M1505–Ontvangsten Jeugdspaarwet

Opbouw ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (x f 1 000)

 

ontvangsten 1997

Stand ontwerp-begroting 1997

30

Mutaties 2e suppletore: – Uitvoering 1997

-25

Stand 2e suppletore begroting 1997

5

Bij 2e suppletore wet wordt de volgende mutatie voorgesteld. De teruggevorderde premies hebben voornamelijk betrekking op meerdere spaarregelingen, dat wil zeggen door één persoon bij verschillende spaarinstellingen gesloten JSW-overeenkomsten. Op grond van lager gerealiseerde ontvangsten wordt de raming metf0,025 mln verlaagd.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, A. P. W. Melkert

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.