Memorie van toelichting - Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 25791 - Wijziging begroting Infrastructuurfonds 1997 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-12-1997 |
Publicatiedatum | 12-03-2009 |
Nummer | KST25884 |
Kenmerk | 25791, nr. 2 |
Van | Verkeer en Waterstaat |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 1997–1998
25 791
Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
ALGEMEEN DEEL
-
1.Aansluiting
In aansluiting op de eerste begrotingswijziging (Wet van 11 september
1997, Stb. 411, Kamerstukken II, 1996/1997, 25 362) wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 1997 te verhogen met respektievelijk ca. f 105,5 mln. en ca. f 150,6 mln.
De mutaties die tot deze verhogingen leiden, zijn deels aangekondigd in bijlage 5 van de Miljoenennota 1998 (Kamerstukken II, 1997/1998, 25 600)
en betreffen verder wijzigingen, die in de Najaarsnota 1997 zijn opgenomen.
De aansluiting tussen de nota-mutaties en het onderhavige wetsvoorstel is als volgt (bedragen x f 1 mln.):
Uitgaven
|
18,7 (A) |
|
(Bijlage 5, IF, blz. 192) |
||
|
||
– Diversen |
86,8 |
86,8 (B) |
|
105,5 (C) |
|
|
||
stel |
105,5 (D) |
|
Ontvangsten |
||
|
18,7 (A) |
|
(Bijlage 5, IF, blz. 195) |
||
|
||
|
104,4 |
|
– Diversen |
24,9 |
129,3 (B) |
|
148,0 (C) |
|
|
||
stel |
150,6 (D) |
|
|
2,6 (E) |
Het verschil ad f 2,6 mln. (E) onder de ontvangsten bestaat enerzijds uit een afrondingsverschil van f 0,1 mln. en anderzijds uit een in dit wetsvoorstel opgenomen correctie van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen van het fonds ter grootte van f 2,7 mln.
Ter voorkoming van dubbeltellingen (de uitgaven en ontvangsten die tot het voordelig saldo hebben geleid, zijn reeds in een voorgaand jaar verantwoord), wordt het voordelig saldo of een correctie daarop niet in de uitvoeringsnota opgenomen.
De betreffende mutatie is echter wel rechtstreeks op het daarvoor in aanmerking komende ontvangstenartikel (05.04) aangebracht.
-
2.Budgettair kader
Slechts door het nemen van compenserende cq. beperkende maatregelen kan worden voorkomen dat er in dit uitvoeringsjaar op het fonds aanzienlijke overschrijdingen ontstaan.
De knelpunten doen zich met name voor bij wegen en vaarwegen.
Daarnaast is sprake van tekorten ten aanzien van de Onderhoudsbijdrage
NS, Investeringen stad-/streekvervoer en de GDU.
Ondanks de budgettaire problemen in 1997 is deels (f 114 mln.) invulling gegeven aan de taakstelling van f 295 mln. in 1998 voor de betaling aan
België met betrekking tot de aanleg van het langere tracé van de HSL-Zuid op Belgisch grondgebied.
De genoemde f 295 mln. is in de begroting 1998 geparkeerd op het nieuwe begrotingsartikel «Taakstelling naar aanleiding van betalingen
België» met de afspraak dat hierop in 1997 al geanticipeerd zal worden.
-
3.Verplichtingenverschuivingen
In dit wetsvoorstel is op een aantal uitgavenartikelen een wijziging in alleen de verplichtingenraming aangebracht. Deze mutaties, die in de bij de artikelen opgenomen tabel apart zichtbaar zijn gemaakt met de omschrijving Verplichtingenverschuiving, hebben voor het grootste deel betrekking op a) in 1996 geraamde verplichtingen, maar die in dat betreffende jaar om uiteenlopende redenen niet als verplichting zijn vastgelegd of b) verplichtingen die in de begroting voor 1997 zijn geraamd maar reeds in 1996 zijn aangegaan.
Hierdoor moet een verschuiving in de verplichtingenramingen van 1996 naar 1997 of andersom worden aangebracht.
Voor een kleiner deel gaat het om een verhoging van de verplichtingenraming als gevolg van negatieve bijstellingen (afboekingen) op in voorgaande jaren aangegane betalingsverplichtingen.
De hierboven vermelde mutaties worden, om een reeks van herhalende toelichtingen te voorkomen, in de artikelgewijze toelichting niet verder toegelicht.
Over het merendeel van deze verplichtingenverschuivingen is de Kamer reeds geïnformeerd door middel van de begroting voor het jaar 1998
(Kamerstukken II, 1997/1998, 25 600 Hoofdstuk A, nr. 2).
-
3.Pilot Meetkundige Dienst
Door middel van de eerste begrotingswijziging van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (XII) over 1997 (Wet van 11 september 1997, Stb. 410, Kamerstukken II, 1996/1997, 25 358) is de Kamer geïnformeerd over (de doelstelling en de boekingsgang van) de IBO-Pilot Bedrijfsadministratie bij de Meetkundige Dienst van Rijkswaterstaat. Omdat wordt afgeweken van de Comptabiliteitswet, is in de betreffende suppletoire wet een daartoe strekkend artikel opgenomen en ter autorisatie aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal voorgelegd.
In dit wetsvoorstel worden, naast eenzelfde wettelijke voorziening, de budgettaire (neutrale) gevolgen ten aanzien van deze pilot in de begroting verwerkt.
-
4.Actie Apparaat op peil (AOP)
Binnen Rijkswaterstaat heeft in 1996 een herbezinning plaatsgevonden op de verhouding tussen het zelf verrichten van taken en het uitbesteden daarvan (de aktie Apparaat Op Peil). Deze aktie heeft geresulteerd in een aantal verschuivingen vanuit de uitbestedings- en de werkartikelen in de V&W-begroting (XII) en het Infrastructuurfonds naar de artikelen voor apparaatsuitgaven in de begroting van V&W (XII).
Voor een belangrijk deel is de doorwerking van deze herschikkingen naar 1997 (en verder) al verwerkt in de eerste begrotingswijziging over 1997 (Voorjaarsnota); in dit wetsvoorstel wordt een aantal nieuwe mutaties in dit kader aangebracht.
ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING
Wetsartikel 1 (Uitgaven/verplichtingen)
01 Rijkswegen
Artikel 01.01 Investeringen Rijkswegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 Amendement 1996/1997, 25 000 A, nr. 5 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Invulling amendement 1996/1997, 25 000 A, nr. 5 (Van Heemst)
-
2.Overboeking naar VROM: huisvesting
-
3.Project Groenvoorziening Schiphol
-
4.Pilot Meetkundige Dienst
-
5.Desaldering: Bijdrage EU
-
6.Verkeerssignaleringsprojecten/aanleg rijkswegen
-
7.Verplichtingenverschuiving 1999/2001–1997
-
8.Verplichtingenverschuiving Stand 2e suppletoire begroting 1997
2 122 178 |
1 286 733 |
|
|
26 699 |
24 793 |
25 000 |
25 000 |
|
|
|
|
2 360 |
2 360 |
2 230 |
2 230 |
303 000 |
136 000 |
300 000 |
|
248 661 |
|
2 986 253 |
1 451 941 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Het amendement Van Heemst inzake het Verkeersveiligheidsbeleid, dat gericht was op een start per 1997, kan niet worden uitgevoerd. Dit omdat de besprekingen met het InterProvinciaal Overleg (IPO) en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over het programma nog gaande zijn, waardoor pas in 1998 een aanvang kan worden gemaakt (zie ook uitgavenartikel 05.06).
Hierdoor kunnen deze gelden alsnog worden teruggeboekt naar het Rijkswegenprogramma.
-
2.Voor de huur van de Randwijcksingel 20 te Maastricht wordt ca. f 0,4 mln. overgeboekt naar de begroting van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer/Rijksgebouwendienst (VROM/RGD).
-
3.Uit dit artikel wordt f 18,7 mln. aan verplichtingenbudget afgeboekt ten behoeve van artikel 02.06 (Groenvoorziening Schiphol) op de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII).
Door middel van de eerste begrotingswijziging over 1997 (Kamerstukken II, 1996/1997, 25 358) is het verplichtingenbudget ten behoeve van de volledige rijksbijdrage aan dat artikel toegevoegd en als betalingsverplichting vastgelegd. De totale rijksbijdrage komt in de jaren 1997–2007 tot betaling.
-
5.Voor het projekt «Afstemming van het Dynamisch verkeersmanagement over de grenzen» worden uitgaven voorzien van ca. f 2,2 mln. De financiering geschiedt uit een bijdrage van de EU.
-
6.De extra gelden (f 48,5 mln.) voor verkeerssignalering zijn nodig om de aanleg hiervan voor eind 1998 gereed te hebben. Het programma voor de aanleg van verkeerssignalering werd in eerste instantie geconfronteerd met flinke opstartproblemen. Nu is de organisatie en de kennis zodanig opgetuigd dat de in een eerder stadium vertraagde projecten alsnog versneld opgepakt kunnen worden teneinde in 1998 de rijkswegen te kunnen voorzien van verkeerssignalering.
Voor de realisatie van rijkswegenprojekten is ca. f 88 mln. extra benodigd.
Het gaat om de volgende projecten: – RW 4 Leiden-Clausplein-Ypenburg-Delft; – RW 4 2e Beneluxtunnel; – RW 11 Gouwe-aquduct;
– RW 15 Europaweg (Dintelhavenbrug, Calandtunnel, 3 aansluitingen); – RW 15 Vaanplein-Ridderster.
-
7.Dit jaar zullen de tweede Beneluxtunnel, de Calandtunnel en RW14 als betalingsverplichting worden vastgelegd (totaal f 300 mln.). Omdat het aangaan van deze projecten oorspronkelijk was voorzien in de periode 1999–2001 (achtereenvolgens f 50, f 100 en f 150 mln.), treedt er een verschuiving op vanuit deze jaren naar 1997.
-
8.De verschuiving heeft met name betrekking op het feit dat er in 1996 minder verplichtingen zijn aangegaan voor de projecten 2e Lekbrug in RW2 Oudenrijn-Everdingen en de Rondweg Sneek.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
01.01.01 Aanleg en verbetering rijkswegen 01.01.02 Benuttingsmaatregelen 01.01.03 Wijkertunnel |
1 760 178 337 000 |
|
552 107 309 200 1 069 |
944 897 282 141 34 695 |
|
114 685 50 730 |
Totaal |
2 097 178 |
26 699 |
862 376 |
1 261 733 |
24 793 |
165 415 |
Artikel 01.02 Onderhoud Rijkswegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Overboeking naar VROM: huisvesting
-
2.Overboeking uit begroting V&W (XII): ont-snippering ecol. zones
-
3.Pilot Meetkundige Dienst
-
4.AOP
-
5.Forenzenkrant
-
6.Verplichtingenverschuiving 1996–1997 Stand 2e suppletoire begroting 1997
881 140 |
824 178 |
|
|
|
|
5 500 |
5 500 |
4 230 |
4 230 |
|
|
|
|
31 948 |
|
909 580 |
820 670 |
b. Toelichting mutaties
-
1.De overboeking naar VROM/RGD heeft betrekking op de investeringskosten van de nieuwbouw van het dienstkringkantoor Rhoon, het Steunpunt Harlingen, het Rijkswaterstaatkantoor te Terneuzen alsmede voor de huur- en investeringskosten van het pand St.Pieterskade 26.
-
2.In het kader van Cluster III is f 15 mln. aan de V&W-begroting (XII) toegevoegd voor Natuur aan het werk. Voorgesteld wordt in dit kader f 5,5 mln. over te boeken naar dit artikel ten behoeve van de ontsnip-pering van ecologische zones, i.c. de aanleg van tunnels onder wegen. Hierdoor hebben dieren de mogelijkheid om veilig van het ene naar het andere natuurgebied te gaan.
-
5.Ten behoeve van het promotieplan Noord-Nederland en een pilot in Zeeland en Zuid-Holland met betrekking tot de Forenzenkrant wordt uit dit artikel een bijdrage verstrekt van ca. f 1,9 mln. De bijdrage wordt betaald ten laste van het B&M-artikel 03.18 op de begroting van V&W (XII).
Artikel 01.03 Apparaatsuitgaven Rijkswegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Uitbesteding
-
2.AOP Stand 2e suppletoire begroting 1997
101 578 |
102 744 |
|
|
65 229 |
50 000 |
|
|
157 979 |
143 916 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Door V&W zijn in 1996 diverse acties ondernomen om de dreigende onderuitputting dat jaar te voorkomen (de zogeheten operatie Task-Force). Hiertoe zijn destijds zoveel mogelijk projecten in voorbereiding genomen, ook de planstudie- en verkenningsprojecten waarvoor veel inzet van ingenieursbureaus nodig is. In 1997 leidt dit tot extra produktie en daarmee ook tot meer uitbesteding. Dit is met name zichtbaar bij de projecten in het kader van Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB).
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
01.03.01 Personeel RWS 01.03.02 Uitbesteding 01.03.03 Materiële uitgaven |
101 578 |
|
62 568 |
102 744 |
|
47 339 |
Totaal |
101 578 |
|
62 568 |
102 744 |
|
47 339 |
02 Rijksvaarwegen
Artikel 02.01 Investeringen Rijksvaarwegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997 |
Uitgaven 1997 |
|
Stand ontwerp-begroting 1997 |
288 080 |
230 915 |
1e suppletoire begroting 1997 |
684 |
684 |
|
|
|
|
||
vaart |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
sloopregeling |
|
|
|
||
Momaro |
54 000 |
|
|
94 150 |
|
|
|
|
Stand 2e suppletoire begroting 1997 |
217 139 |
205 868 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Voor de herhuisvesting van de dienstkring Noordzeekanaal en de financiering van het dienstengebouw Hansweert wordt (onder aftrek van het restantbedrag op het afsluitingsplan van de herindeling van het kantoorgebouw Rilland) ruim f 1 mln. naar de begroting van VROM/RGD overgeboekt.
-
2.Door V&W wordt via het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij (LNV) een bijdrage verleend van f 1,6 mln. aan de Stichting Recreatievaart Nederland. In verband hiermee wordt dit artikel, evenals in 1996, verlaagd met genoemd bedrag.
-
4.Dit artikel wordt taakstellend verlaagd ten behoeve van de hogere uitgaven op artikel 02.03.
-
5.Uit het vaarwegenbudget wordt ca. f 3 mln. naar artikel 05.34 Uitkeringen herstructurering binnenvaart in de begroting van V&W (XII) overgeboekt. Dit ter financiering van de kosten van de tweede tranche van de nieuwe sloopregeling (Verordening 241/97 i). Deze gelden zijn in het verleden oorspronkelijk op dit artikel gereserveerd.
-
6.Oorspronkelijk was de verwachting dat de verplichtingen voor MOMARO (Modernisering MaasRoute) in de periode 1998–2000 gefaseerd zouden worden aangegaan (achtereenvolgens (f 20, f 20 en f 14 mln.). Nu blijkt dat de verplichtingen al in 1997 geheel zullen worden vastgelegd.
-
7.Voor de aanbesteding van de bouw van de tweede sluis in Lith is in 1996 de verplichtingenbegroting verhoogd ten laste van 1997. Dit is destijds ten onrechte op deze wijze verwerkt, en wordt door middel van deze begrotingswijziging dan ook gecorrigeerd. 8. Doordat in 1996 meer verplichtingen zijn aangegaan dan verwacht, kan de raming nu neerwaarts worden bijgesteld.
Artikel 02.02 Onderhoud Rijksvaarwegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Aandeel nieuwbouw Steunpunt Harlingen
-
2.Pilot Meetkundige Dienst
-
3.Meerwerk Maasgeul
-
4.Indexering Kanaal Walcheren
-
5.Diversen
-
6.AOP
-
7.Overboeking naar VROM: huisvesting
-
8.Overboeking naar begroting V&W (XII): P-uitgaven
-
9.Verplichtingenverschuiving Stand 2e suppletoire begroting 1997
399 883 |
322 783 |
|
7 437 |
|
|
910 |
910 |
4 800 |
4 800 |
|
|
26 930 |
55 050 |
|
|
|
|
|
|
25 780 |
|
443 187 |
388 071 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Deze verlaging heeft betrekking op het aandeel van dit artikel in de kosten voor de nieuwbouw van het Steunpunt Harlingen, die via uitgavenartikel 01.02 naar VROM/RGD worden overgeboekt.
-
3.Het gaat om hogere uitgaven voor de tweede staat van meerwerk ten aanzien van de overeenkomst inzake de Maasgeul. Concreet betreft dit het ontgraven van zeezand uit de geul.
-
4.Ten behoeve van de vaste geïndexeerde jaarlijkse bijdrage voor het Kanaal door Walcheren wordt begrotingsgeld overgeboekt naar artikel 04.03, waar een en ander wordt verantwoord.
-
5.Deze diversenpost betreft hoofdzakelijk de optelsom van de volgende zaken:
– werken die in 1996 zijn uitgevoerd, maar waarvan de betaalbaarstelling in 1997 geschiedt (onder andere een betalingstermijn voor het Ketelmeer);
– de calamiteuze situatie bij de Slufter;
– de gevolgen van de winter 1996/1997 (ijsbestrijding).
-
7.De overboeking naar VROM heeft betrekking op de inrichting en aanpassing van de huisvesting van de Werktuig Electronische Dienst, de dienstkring Waterwegen in Roermond en de nieuwbouw van het Rijkswaterstaatkantoor te Terneuzen.
-
8.Compensatie wordt verstrekt ten behoeve van de personeelsuitgaven die het Rijksinstituut voor Kust en Zee (op de begroting van V&W) maakt voor haar onderzoeken in het kader van rijksvaarwegen.
Artikel 02.03 Apparaatsuitgaven Rijksvaarwegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Uitbesteding
-
2.AOP
-
3.Verplichtingenverschuiving Stand 2e suppletoire begroting 1997
13 593 |
13 593 |
|
|
30 000 |
20 000 |
|
|
|
|
38 960 |
29 056 |
b. Toelichting mutaties
-
1.De in 1996 in gang gezette acties om de dreigende onderuitputting dat jaar te voorkomen (operatie Task-Force), leiden in 1997 tot extra produktie en daarmee uitbesteding. Het gaat vooral om de projecten uit de nota Transport in Balans.
Zo zijn in 1996 bijvoorbeeld zoveel mogelijk projecten al in voorbereiding genomen, ook de zogeheten planstudie-en verkenningsprojecten waarvoor veel inzet van ingenieursbureaus nodig is.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
02.03.01 Personeel 02.03.02 Uitbesteding 02.03.03 Materiële uitgaven |
13 593 |
|
28 404 |
13 593 |
|
18 500 |
Totaal |
13 593 |
|
28 404 |
13 593 |
|
18 500 |
03 Nationale railwegen
Artikel 03.01 Investeringsbijdragen ten behoeve van spoorwegen a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Correctie prijscompensatie 1996
-
2.Vertraging rail-programma
-
3.Wijziging kasritme Hogesnelheidslijn (HSL)
-
4.Verplichtingenverschuiving: HSL
-
5.CO2-schuif (+ 2 000/– 2 000)
-
6.Bijdrage CO2-fonds: Verleggen versgrenzen
-
7.Verplichtingenverschuiving 1997–1998: Diversen
-
8.Grondaankopen BR
-
9.Tegenvallers
-
10.Overschot Intermodaal vervoer
-
11.Overboeking naar begroting V&W (XII): P-uitgaven HSL-HST
Stand 2e suppletoire begroting 1997
4 271 600 |
1 848 005 |
103 129 |
14 979 |
|
|
|
|
17 000 |
|
247 920 |
|
0 |
0 |
9 950 |
2 229 |
|
|
231 700 |
|
24 600 |
24 600 |
|
|
|
|
4 197 555 |
1 646 984 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Dit betreft een correctie op de prijscompensatie-tranche 1996 die ten onrechte aan dit artikel is toegevoegd. Door middel van een overboeking naar uitgavenartikel 03.02 wordt dit gecorrigeerd.
-
2.Als gevolg van vertragingen op diverse kleine projekten op het Rail-programma, ontstaat er een onderuitputting van ruim f 28 mln. Deze gelden worden overgeboekt naar uitgavenartikel 04.04 ten behoeve van de investeringsbijdragen voor het stad- en streekvervoer.
-
3.Ten aanzien van het projekt HSL is het kasritme gewijzigd; de verhoging in 1997 heeft volledig betrekking op Fes-gelden.
-
4.Ten behoeve van de grondverwerving en de voorbereidingskosten voor het tracé-besluit met betrekking tot de aanleg van de HSL, wordt een verschuiving (f 247,9 mln.) in de verplichtingenramingen aangebracht in de periode 1997–2000.
-
5.Vanuit het FES zijn middelen toegekend voor CO2-projecten. Gezien de reikwijdte van het FES zijn deze extra gelden toegevoegd aan de Betuweroute waardoor reguliere gelden voor de Betuweroute vrijvallen en kunnen worden overgebracht naar CO2-projekten.
-
6.In het kader van de Kabinetsbeslissing om een extra inspanning te plegen om de CO2-emissies structureel te verminderen is het CO2-fonds ingesteld. Het project «Verleggen Versgrenzen» valt binnen het kader van deze beslissing. Het budget is bestemd voor de modernisering van een aantal terminals aan de spoorshuttle Rotterdam-Moskou.
-
7.Wat betreft de volgende projecten geldt dat het moment van aangaan van de betalingsverplichting is verschoven van (oorspronkelijk) 1997 naar 1998:
– Amsterdam-Bijlmer/Loenen;
– Maarssen/Utrecht;
– Amsterdam CS westelijke tunnel;
– Amsterdam Spoor 16;
– Flevolijn Oostboog.
-
8.Als gevolg van vertragingen in de grondaankopen ten behoeve van de aanleg van de Betuweroute zal er dit jaar naar verwachting f 168,7 mln. niet worden gerealiseerd.
Van dit overschot heeft ca. f 54,7 mln. betrekking op gelden die uit het Fonds economische structuurversterking worden verstrekt. Deze gelden worden naar het fonds teruggeboekt (zie ontvangstenartikel 07.04) en in een later stadium weer aangevraagd. Het restantbedrag (f 114 mln.) wordt aangewend voor het in 1998 nog te compenseren bedrag (f 295 mln.) ten behoeve van de betaling aan België voor de HSL/Zuid; zie ook het algemeen deel van de memorie van toelichting bij dit wetsvoorstel.
-
9.In de eerste plaats heeft dit betrekking op een rentevergoeding van f 14,3 mln. (over de periode 1 januari tot en met 31 juli 1997) aan België met betrekking tot de restant-betaling inzake de HSL-Zuid. Verder is de ontvangen declaratie van de NS (personenvervoer) over het vierde kwartaal 1997 hoger dan geraamd.
-
10.Het overschot op Intermodaal vervoer wordt veroorzaakt door vertragingen bij de aanleg van de railservice-centers Maasvlakte en Waalhaven en vanwege het terugzetten naar de planstudiefase van het project railservice-center Twente.
-
11.Uit dit artikel wordt compensatie verleend voor de hogere uitgaven op de begroting van V&W (XII) ten behoeve van de inhuur van deskundig personeel voor de HSL-HST.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting |
1e suppl. |
2e suppl. |
Begroting |
1e suppl. |
2e suppl. |
|
1997 |
begr. 1997 |
begr. 1997 |
1997 |
begr. 1997 |
begr. 1997 |
|
03.01.01 Personenvervoer |
1 535 975 |
|
|
841 210 |
|
|
03.01.02 Goederenvervoer |
16 625 |
17 225 |
44 795 |
5 005 |
||
03.01.04 Betuweroute |
1 700 000 |
|
231 700 |
792 000 |
|
|
03.01.05 HSL-Zuid |
923 000 |
259 520 |
111 000 |
395 000 |
28 600 |
|
03.01.06 Intermodaal vervoer |
96 000 |
113 500 |
|
59 000 |
16 000 |
|
Totaal |
4 271 600 |
103 129 |
|
1 848 005 |
14 979 |
|
Artikel 03.02 Onderhoudsbijdragen en kapitaallasten ten behoeve van spoorwegen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Correctie prijscompensatie 1996
-
2.Prijscompensatie 1997
-
3.Loonbijstelling 1997
-
4.NS Railinfrabeheer Stand 2e suppletoire begroting 1997
1 200 000 |
1 224 000 |
5 447 |
5 447 |
12 850 |
12 850 |
20 196 |
20 196 |
9 700 |
9 700 |
141 740 |
|
1 389 933 |
1 272 193 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Deze mutatie betreft een correctie op de prijscompensatie-tranche 1996 die eerder ten onrechte aan uitgavenartikel 03.01 was toegevoegd.
-
4.In 1997 zal er een beschikking aan NS Railinfrabeheer worden afgegeven. Deze zal hoger zijn dan waarmee in de begroting is rekening gehouden.
04 Bijdragen ten behoeve van regionale/lokale wegen, vaarwegen en stads- en streekvervoer
Artikel 04.01 Investeringsbijdragen ten behoeve van wegen, fiets- en verkeersveiligheidsvoorzieningen
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.Vertragingen
-
2.Verplichtingenverschuiving 1996–1997 Stand 1e suppletoire begroting 1997
92 026 |
119 435 |
-13 000 |
|
21 467 |
|
100 493 |
106 435 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Het overschot ontstaat hoofdzakelijk door vertraging van de projecten Kop van Zuid te Rotterdam en Stationsplein te Leiden.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
04.01.01 Investeringsbijdragen wegen 04.01.01 Fietsvoorzieningen 04.01.03 Verkeersveiligheidsvoor-zieningen 04.01.04 Duurzaam Veilig |
92 026 |
8 274 193 |
104 435 15 000 |
|
||
Totaal |
92 026 |
0 |
8 467 |
119 435 |
0 |
|
Artikel 04.03 Onderhoudsbijdragen ten behoeve van vaarwegen a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
1e suppletoire begroting 1997
-
1.Indexering
Stand 1e suppletoire begroting 1997
8 638 |
63 537 |
60 |
|
4 755 |
411 |
13 393 |
64 008 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Dit betreft de aanpassing (indexering) van de vaste jaarlijkse bijdragen voor het kanaal door Walcheren, het Kanaal Almelo de Haandrik, het Apeldoorns Kanaal en het kunstmatig duin te Breskens.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
04.03.01 Bijdragen hoofdvaarwegen 04.03.02 Bijdragen overige vaarwegen |
8 638 |
4 755 |
27 343 36 194 |
|
411 |
|
Totaal |
8 638 |
0 |
4 755 |
63 537 |
60 |
411 |
Artikel 04.04 Investeringbijdragen ten behoeve van stads- en streekvervoer
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.Bijdrage van EZ: HOV Eindhoven
-
2.Stad-streek programma
-
3.Verplichtingenverschuiving Stand 2e suppletoire begroting 1997
52 500 |
283 921 |
15 000 |
15 000 |
28 379 |
|
2 130 845 |
|
2 198 345 |
327 300 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Door het ministerie van Economische Zaken (EZ) wordt via ontvangstenartikel 07.01 Bijdragen van begroting V&W (XII) f 15 mln. naar het fonds overgeboekt ten behoeve van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) Eindhoven.
-
2.De toevoeging aan het Stad-streek programma is nodig om de voortvarende realisatie van projecten (ondermeer de Beneluxmetro en de tramlijn Steenvoorde) te kunnen financieren. Dit jaar worden hogere uitgaven van minimaal ca. f 28 mln verwacht.
De toevoeging is mogelijk door de kasoverschotten op artikel 03.01 hiervoor in te zetten.
-
3.Deze mutatie is voor een groot deel bestemd voor de vastlegging van de betalingsverplichtingen ten behoeve van de Beneluxmetro. Voor een ander deel ligt de oorzaak in de in 1996 vertraagde besluitvorming bij de projekten Gebiedsgewijze aanpak Schiphol, IJ-rail, Oostertoegang, Piet Heijntunnel, Kop van Zuid Tram en Tramlijn Steenvoorde.
Artikel 04.05 Onderhoudsbijdragen en kapitaallasten ten behoeve van stads- en streekvervoer
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Prijscompensatie 1997
-
2.Loonbijstelling 1997
-
3.Verplichtingenoverboeking Stand 2e suppletoire begroting 1997
233 397 |
380 244 |
5 853 |
5 853 |
2 928 |
2 928 |
2 692 |
2 692 |
235 482 |
|
480 352 |
391 717 |
b. Toelichting mutaties
-
3.Abusievelijk is hier een verplichtingenverhoging van ca. f 235 mln. opgenomen, waar feitelijk een verlaging voor eenzelfde bedrag had moeten staan. Een en ander zal bij slotwet worden gecorrigeerd. De afboeking houdt immers verband met het feit dat de Onderhoudsbijdragen en kapitaallasten ten behoeve van stads- en streekvervoer vanaf 1998 op de V&W-begroting (XII) onder uitgavenartikel 03.10.01 zullen worden verantwoord.
Artikel 04.07 Investeringsbijdragen aan provincies en kaderwetgebieden
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.GDU
Stand 2e suppletoire begroting 1997
- |
213 000 |
43 810 |
31 500 |
43 810 |
244 500 |
b. Toelichting mutaties
-
1.In verband met de afrekening van oude projecten ontstaat in 1997 een financieel knelpunt van f 31,5 mln. en moeten de verplichtingen met f 43,8 mln. worden aangepast.
05 Algemene uitgaven
Artikel 05.01 Te saneren uitgaven
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.Verplichtingenverschuiving 1997–1996
Stand 2e suppletoire begroting 1997
362 |
400 |
199 |
|
163 |
400 |
Artikel 05.05 Bodemsanering
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1. Investeringsimpulsprojecten Stand 2e suppletoire begroting 1997
35 000 |
61 000 |
100 |
|
35 100 |
35 100 |
b. Toelichting mutaties
-
1.De voorgestelde verlaging is met name een gevolg van vertraging in de uitvoering van saneringsactiviteiten voor de investeringsimpulsprojecten.
Het gaat hier om Fes-gelden die niet zondermeer elders voor kunnen worden ingezet.
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de verplichtingen en uitgaven (xf1000)
Artikelonderdeel |
Verplichtingen |
Uitgaven |
||||
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
|
05.05.01 Bodemsanering overig 05.05.02 Bodemsanering NS |
35 000 |
100 |
36 000 25 000 |
|
||
Totaal |
35 000 |
0 |
100 |
61 000 |
0 |
|
Artikel 05.06 Bevordering verkeersveiligheid
a. Opbouw ramingen vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Verplichtingen 1997
Uitgaven 1997
Amendement 1996/1997, 25 000 A, nr. 5
-
1.Vertraging
Stand 2e suppletoire begroting 1997
25 000 |
25 000 |
25 000 |
|
0 |
0 |
b. Toelichting mutaties
-
1.Het Start-programma Duurzaam Veilig bestaat uit een pakket van maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid. De gemeenten en provincies dragen de helft van de kosten van het programma. Het amendement Van Heemst – dat gericht was op een start per 1997 – kan niet worden uitgevoerd, omdat de besprekingen met het IPO en de
VNG over het programma nog gaande zijn, waardoor pas in 1998 kan worden gestart.
De ramingen hiervoor kunnen dan ook worden teruggeboekt naar uitgavenartikel 01.01. waar deze gelden oorspronkelijk uit zijn overgeboekt.
Wetsartikel 2 (Ontvangsten)
01 Rijkswegen
Artikel 01.01 Ontvangsten ten behoeve van investeringen Rijkswegen a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.Desaldering: EU-bijdrage
Stand 2e suppletoire begroting 1997
101 900
2 230
104 130
b. Toelichting mutaties
-
1.Van de EU wordt een bijdrage verkregen in het project «Afstemming dynamisch verkeersmanagement over de grenzen».
c. Onderverdeling naar artikelonderdelen van de ontvangsten (xf1000)
Artikelonderdeel |
Begroting 1997 |
1e suppl. begr. 1997 |
2e suppl. begr. 1997 |
01.01.00 Ontvangsten tbv investeringen Rijkswegen 01.01.03 Ontvangsten Wijker-tunnel |
97 000 4 900 |
2 230 |
|
Totaal |
101 900 |
0 |
2 230 |
02 Rijksvaarwegen
Artikel 02.01 Ontvangsten ten behoeve van investeringen Rijksvaarwegen a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997
-
1.Wrakwerkzaamheden
Stand 2e suppletoire begroting 1997
45 400 29 800 15 600
b. Toelichting mutaties
-
1.De lagere ontvangsten worden veroorzaakt doordat er minder wrakopruimings-werkzaamheden in de Westerschelde worden verricht, waardoor ook de bijdrage van België in de kosten voor die werkzaamheden lager is dan verwacht.
Artikel 02.02 Ontvangsten ten behoeve van onderhoud Rijksvaarwegen a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 13445
1e suppletoire begroting 1997 23168
-
1.Desaldering: bijdrage gemeente Rotterdam 5130
Stand2esuppletoire begroting 1997 41743
b. Toelichting mutaties
-
1.Door de gemeente Rotterdam wordt een vergoeding verstrekt in de kosten die worden gemaakt voor het vervoer naar én de verwerking van het ontgraven van zeezand op de Noordzeewesthoek van de Europahaven.
03 Nationale railwegen
Artikel 03.01 Ontvangsten ten behoeve van investeringsbijdragen spoorwegen
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 3100
-
1.Bijdrage EU: HSL/BR 66600
Stand2esuppletoire begroting 1997 69700
b. Toelichting mutaties
-
1.Van de EU wordt een bijdrage in 1997 verkregen in de voorbereidings-kosten van de HSL en de Betuweroute.
Artikel 03.07 Verrekening voorschotten openbaar vervoer en goederenvervoer per spoor
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 Memorie
-
1.Verrekeningen 50500
Stand2esuppletoire begroting 1997 50500
b. Toelichting mutaties
-
1.De inkomsten komen voort uit afrekeningen van in het vierde kwartaal 1996 aan de NS verstrekte voorschotten voor de aanleg van railinfrastructuur ten behoeve van personen- en goederenvervoer.
05 Algemene ontvangsten
Artikel 05.03 Overige ontvangsten
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 3000
1e suppletoire begroting 1997 1100
-
1.Opbrengst verkoop Overhoeken 3000
-
2.Pilot Meetkundige dienst 7500 Stand2esuppletoire begroting 1997 14600
b. Toelichting mutaties
-
1.Als gevolg van de verkoop van meer overhoeken (niet meer benodigde percelen grond) dan voorzien, wordt f 3 mln. meer gerealiseerd.
Artikel 05.04 Voordelig saldo van de afgesloten rekeningen
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 –
1e suppletoire begroting 1997 452 754
-
1.Correctie voordelig saldo 2658
Stand2esuppletoire begroting 1997 455 412
b. Toelichting mutaties
-
1.Het definitief vastgestelde voordelig saldo over het jaar 1996 bedraagt ca. f 455,4 mln.
In de eerste suppletoire begroting over 1997 is op basis van de voorlopige cijfers ruim f 452,7 mln. opgenomen. Daarom wordt de raming met ca. f 2,7 mln. verhoogd en gebracht op het niveau van het definitief vastgestelde voordelig saldo.
07 Bijdragen ten laste van andere begrotingen van het Rijk
Artikel 07.01 Bijdragen ten laste van de begroting van V&W
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 5169 411
1e suppletoire begroting 1997 212 270
-
1.Saldomutatie 104 395
Stand2esuppletoire begroting 1997 5486 076
b. Toelichting mutaties
-
1.Op deze plaats wordt volstaan met een verwijzing naar de toelichting bij de betreffende artikelen, waar de mutaties afzonderlijk zichtbaar zijn.
Nr. |
Omschrijving |
Bedrag |
IF-Artikel |
1. |
Prijsbijstelling |
98 224 |
Diversen |
2. |
Loonbijstelling |
12 392 |
U 03.02 en 04.05 |
3. |
Overboekingen met VROM: saldo |
|
U 01.01, 01.02, 02.01 en 02.02 |
4. |
Recreatietoervaart |
|
U 02.01 |
5. |
AOP |
|
U 01.02, 01.03, 02.01, 02.02 en 02.03 |
6. |
Forenzenkrant |
|
U 01.02 |
7. |
HSL/HST |
|
U 03.01 |
8. |
Co2-projecten |
|
U 03.01 |
9. |
Co2-fonds: Verleggen Versgrenzen |
2 229 |
U 03.01 |
10. |
Ontsnippering Droog |
5 500 |
U 01.02 |
11. |
P-uitgaven RIKZ |
|
U 02.02 |
12. |
Overboeking van EZ: HOV Eindhoven |
15 000 |
U 04.04 |
13. |
2e tranche Sloopregeling |
|
U 02.01 |
Totaal |
104 395 |
Artikel 07.04 Bijdragen ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking
a. Opbouw raming vanaf de stand ontwerp-begroting (xf1000)
Ontvangsten 1997
Stand ontwerp-begroting 1997 1e suppletoire begroting 1997
-
1.Betuweroute
-
2.HSL
-
3.Bodemsanering Stand 2e suppletoire begroting 1997
1 632 000 - 205 300
-
-52 700 17 000
-
-25 900 1 365 100
b. Toelichting mutaties
-
1.t/m 3. Voor een meer uitvoerige toelichting bij deze mutaties wordt verwezen naar de uitgavenartikelen 03.01 (BR en HSL) en 05.05 (Bodemsanering).
De Minister van Verkeer en Waterstaat, A. Jorritsma-Lebbink