Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33090 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu en het Waddenfonds 2011 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 06-12-2011 |
Publicatiedatum | 06-12-2011 |
Nummer | KST33090XII2 |
Kenmerk | 33090 XII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 090 XII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
-
2.de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst van dit ministerie.
-
3.de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Waddenfonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer 2
-
2.Het beleid 2
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties 2
2.2 De beleidsartikelen 4
2.3 De niet-beleidsartikelen 16
-
1.Leeswijzer
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2011.
Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.
Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2012 (Vermoedelijke Uitkomsten 2011), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2012 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 mln)
Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2011 9 085,0 99,8
Nota van Wijziging, Kamerstukken II,
2010–2011, 32 500 XII, nr. 4 1 604,4 – 41,4
Stand vastgestelde begroting 2011 10 689,4 58,3
Stand Voorjaarsnota 2011 11 300,5 57,7
– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011) – 66,6 9,6
– mutaties Najaarsnota 2011: 89,1 – 4,6
Stand Najaarsnota 2011 11 323,0 62,7
Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)
Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 000)
Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2011
Stand Voorjaarsnota 2011
– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011) – mutaties Najaarsnota 2011:
6 587 |
6 587,0 |
6 587 |
6 587 |
0,0 |
0,0 |
1 422 |
1 422 |
Stand Najaarsnota 2011
8 009
8 009
Toelichting Najaarsnota
Dit betreft een hogere Agentschapbijdrage aan Nederlandse Emissieautoriteit
(NEa) ten behoeve van voor de uitvoering van de Richtlijnen Hernieuwde energie en Brandstofkwaliteit en voor de toetsing van de naleving van de regels op dat terrein. Deze hogere uitgave is mogelijk door hogere ontvangsten.
Daarnaast zijn er bij de volgende kengetallen van de NEa wijzigingen opgetreden:
Indicatoren
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Kostprijzen per product (x € 1):
Vergunningaanvragen (per vergunning)
Onderhoud dossier (per dossier)
Audits (per audit)
Ad hoc onderzoeken (per onderzoek)
Afsluiten handelsjaar (per emissiejaarverslag)
Infodesk (per vraag)
Registeradministratie (per gemiddelde rekening in beheer)
Helpdesk en registeradministratie
Tarieven per uur (x € 1):
Laag
Midden
Hoog
Omzet per productgroep (x € 1 000)
Vergunningaanvragen (p*q) Onderhoud dossier (p*q) Validatie en toewijzing rechten luchtvaart Toezicht en handhaving Audits (p*q)
Ad hoc onderzoeken (p*q) Diepte- en themaonderzoeken Handhaving Bezwaren en beroepen Afsluiten handelsjaar (p*q) Infodesk (p*q) Registeradministratie (p*q) Helpdesk en registeradministratie Registeronderhoud Rekeningbeheer overheid Fraudebestrijding
Voorbereiding nieuwe regelgeving en beleidsafstemming
Advisering en beleidsafstemming Toewijzing rechten nieuwkomers Overige producten/diensten Projecten
Toezicht en handhaving
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op IGT en Nieuwkomers
4 029 |
3 716 |
3 660 |
3 678 |
3 641 |
3 605 |
3 569 |
852 |
722 |
711 |
715 |
708 |
701 |
694 |
7 024 |
6 919 |
6 815 |
6 713 |
6 612 |
||
6 712 |
6 611 |
6 512 |
6 414 |
6 318 |
||
424 |
418 |
411 |
405 |
399 |
||
138 |
136 |
134 |
132 |
130 |
924
750
601
592
583
574
107 |
85 |
84 |
83 |
82 |
81 |
136 |
95 |
94 |
93 |
92 |
91 |
139 |
116 |
115 |
114 |
113 |
112 |
117 |
93 |
91 |
90 |
89 |
87 |
399 |
365 |
359 |
354 |
348 |
343 |
81 |
79 |
75 |
74 |
||
1 864 |
2 072 |
- |
- |
- |
- |
1 004 |
982 |
934 |
906 |
||
470 |
456 |
436 |
423 |
||
250 |
240 |
225 |
215 |
||
94 |
212 |
209 |
204 |
194 |
190 |
83 |
81 |
77 |
76 |
||
212 |
209 |
206 |
203 |
||
235 |
231 |
228 |
224 |
||
571 |
562 |
554 |
546 |
||
905 |
818 |
- |
- |
- |
- |
769 |
1 063 |
959 |
938 |
889 |
870 |
88 |
86 |
82 |
81 |
||
43 |
42 |
39 |
38 |
||
350 |
342 |
315 |
308 |
||
203 |
355 |
- |
- |
- |
- |
96 |
94 |
90 |
88 |
||
974 |
327 |
132 |
129 |
120 |
120 |
1 448 |
2 704 |
2 582 |
2 437 |
2 257 |
2 131 |
110
135
87
77
77
62
566
80
90
111
86
338
74
893 417 223 185 75 200 221 537
864 80 37
300
87
119
2 128
70
Indicatoren
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op een steekproef
Aantal uitgevoerde audits bij luchtvaartoperators Aantal uitgevoerde ad hoc onderzoeken bij bedrijven Aantal uitgevoerde thema onderzoeken
nvt |
8 |
30 |
30 |
30 |
30 |
30 |
1 |
0 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
89 |
70 |
80 |
80 |
80 |
80 |
80 |
1 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
Waddenfonds
Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 mln)
Uitgaven Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting 2011
Stand Voorjaarsnota 2011
– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011) – mutaties Najaarsnota 2011:
Toevoegen Eindejaarsmarge 2011
80,5 |
33,9 |
80,5 |
33,9 |
26,4 |
|
27,8
Stand Najaarsnota 2011
81,9
0,9
Toelichting:
Toevoegen Eindejaarsmarge 2011
De middelen die in het begrotingsjaar 2010 niet tot besteding zijn gekomen worden door middel van deze mutatie doorgeschoven naar het begrotingsjaar 2011.
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 31. Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000) 31 Integraal Waterbeleid
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m ISB1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN 2 |
Milj.nota |
NJN |
|||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||||
Verplichtingen |
63 491 |
3 484 |
66 975 |
796 |
6 604 |
74 375 |
||||
Uitgaven: |
67 508 |
184 |
67 692 |
208 |
3 999 |
71 899 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming
31.01.02 HGIS Partners voor Water
31.01.03 Leven met Water
31.02 Veiligheid
31.02.01 Hoogwaterbescherming
31.02.02 Kust
31.02.03 Inspectie VenW
31.03 Waterkwantiteit
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw
31.04 Waterkwaliteit
31.04.01 Stroomgebieden, Meren en Delta
31.04.02 Noordzee en Wadden
31.04.03 Inspectie VenW
24 692 |
2 110 |
26 802 |
168 |
4 099 |
31 069 |
15 156 |
421 |
15 577 |
168 |
4 324 |
20 069 |
9 536 |
1 689 |
11 225 |
0 |
|
11 000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
22 175 |
|
19 185 |
|
0 |
19 102 |
12 089 |
|
9 329 |
|
0 |
9 187 |
1 261 |
|
1 063 |
9 |
0 |
1 072 |
8 825 |
|
8 793 |
50 |
0 |
8 843 |
274 |
30 |
304 |
2 |
0 |
306 |
274 |
30 |
304 |
2 |
0 |
306 |
20 367 |
1 034 |
21 401 |
121 |
|
21 422 |
18 634 |
|
17 474 |
258 |
60 |
17 792 |
1 733 |
2 194 |
3 927 |
|
|
3 630 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
8 855
31 Integraal Waterbeleid
Stand Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand begroting (+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire
t/m ISB1 suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN 2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
– Agentschapsbijdragen – Restant – waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht |
28 142 34 902 100% |
||||||||
31.09 Ontvangsten |
570 |
0 |
570 |
0 |
|
270 |
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
De bijstelling van dit artikel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de bijdrage van I&M aan de Waterschappen voor het opruimen van de schade die ontstaan is naar aanleiding van de brand Chemiepark.
Het verschil tussen de kas en verplichtingen in de Najaarsnota 2011 wordt veroorzaakt doordat er in 2011 verplichtingen worden aangegaan waarvan de uitgaven in latere jaren plaatsvinden (o.a. subsidie aan de IGRAC).
Artikel 32. Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN 2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
56 813 |
|
56 704 |
2 483 |
|
58 447 |
|||
Uitgaven: |
57 245 |
|
57 156 |
1 926 |
|
58 282 |
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm. 49 211
32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 1 814
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie 4 349
32.01.03 Gedragsbeinvloeding 21 216
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur 0
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat 21 832
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm. 7 944
32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 316
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» 206
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat 7 422
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren 90
32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 24
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV 66
59 |
49 152 |
0 |
1 814 |
0 |
4 349 |
0 |
21 216 |
0 |
0 |
59 |
21 773 |
30 |
7 914 |
0 |
316 |
0 |
206 |
30 |
7 392 |
0 |
90 |
0 |
24 |
0 |
66 |
1 459
261
-
-461
-
-186
0 1 845
251
211
0 40
216
216
0
800
0
0
800
0
0
0
0
0 0
0
0 0
49 811
2 075
3 888 20 230
0
23 618
8 165
527
206
7 432
306
240
66
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
2 799 31 910 23 573
100%
32.09 Ontvangsten
4 642
4 642
4 642
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
2
0
0
0
2
Artikel 33. Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN 2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
56 038 |
|
55 036 |
3 718 |
|
58 317 |
|||
Uitgaven: |
57 401 |
|
57 064 |
2 116 |
|
58 734 |
33.01 Externe veiligheid
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens
33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren
33.02.04 IMO (HGIS)
33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.02.06 CCR (HGIS)
33.03 Veiligheid luchtvaart
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)
33.03.03 Internationaal
33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden
33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS)
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens
33.04.02 Beveiliging luchtvaart 33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer
6 658 |
|
6 538 |
563 |
|
6 651 |
5 062 |
0 |
5 062 |
236 |
|
4 848 |
272 |
0 |
272 |
200 |
0 |
472 |
1 324 |
|
1 204 |
127 |
0 |
1 331 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 183 |
82 |
21 265 |
588 |
|
21 747 |
1 622 |
0 |
1 622 |
2 |
454 |
2 078 |
959 |
12 |
971 |
14 |
|
464 |
499 |
30 |
529 |
2 |
11 |
542 |
416 |
0 |
416 |
0 |
|
366 |
17 178 |
40 |
17 218 |
570 |
0 |
17 788 |
509 |
0 |
509 |
509 |
||
29 149 |
|
28 850 |
965 |
152 |
29 967 |
1 287 |
328 |
1 615 |
0 |
0 |
1 615 |
1 265 |
|
1 165 |
0 |
58 |
1 223 |
334 |
|
184 |
58 |
94 |
336 |
22 859 |
|
22 782 |
884 |
0 |
23 666 |
3 104 |
0 |
3 104 |
23 |
0 |
3 127 |
300 |
|
0 |
0 |
||
411 |
0 |
411 |
0 |
|
369 |
97 |
0 |
97 |
0 |
|
55 |
247 |
0 |
247 |
0 |
0 |
247 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4 307 |
|||||
45 523 |
|||||
8 904 |
|||||
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
33.09 Ontvangsten
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
Artikel 34. Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid en een goede bereikbaarheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
57 331 |
|
52 575 |
14 975 |
|
50 372 |
0
0
0
0
0
0
2
34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m 1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN2 |
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Uitgaven: |
78 699 |
|
78 132 |
10 579 |
|
80 066 |
34.01 Netwerk weg
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.01.02 Beheer en onderhoud
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.02 Netwerk vaarwegen
34.02.01 Vaarweginfrastructuur
34.03 Netwerk spoor
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet
34.03.03 Beheer overig
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 34.03. 05 Vervoer overig
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden
34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maat-sch.org.
34.04.04 Stimulering marktwerking OV
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat
34.04.08 Regionale bereikbaarheid
34.04.09 Regionale OV-systemen
34.05 Beter Benutten
34.05.01 Beter Benutten
8 723
7 445
87
0
629
562
0
2 194
2 194 36 374
476 557 635 34 563 143
0
0
31 408
3 284
0
0
1 129
0
0
937
21 951
4 107
0 0
0 |
8 723 |
2 366 |
0 |
7 445 |
2 359 |
0 |
87 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
629 |
4 |
0 |
562 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 194 |
12 |
0 |
2 194 |
12 |
150 |
36 224 |
4 842 |
0 |
476 |
544 |
0 |
557 |
3 |
0 |
635 |
4 |
150 |
34 413 |
4 290 |
0 |
143 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
417 |
30 991 |
|
0 |
3 284 |
430 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 129 |
2 237 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
934 |
6 |
360 |
21 591 |
|
|
4 053 |
2 904 |
0 |
0 |
8 218 |
0 |
0 |
8 218 |
0
0 0 0 0
0 0
0
0
1 744
0 0 0 1 744 0
0 0
3 313
693
0
0 0 0 0 0
4 022
16
7 076
7 076
11 089
9 804
88
0
633
564
0
2 206
2 206 42 810
1 020
560
639
40 447
144
0
0
22 819
4 407
0
0
3 366
0 0 940 7 133 6 973 1 142 1 142
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
14 792 4 213
61 061 100%
34.09 Ontvangsten
98
98
98
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
De bijstelling van dit artikel wordt met name veroorzaakt bij:
– het programma Beter Benutten. Het programma Beter Benutten is trager op gang gekomen dan verwacht. Bij Miljoenennota 2012 is hiervoor uit het Infrastructuurfonds compensatie verleend, welke wordt teruggeboekt. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar artikel 41 voor de apparaats-en programma uitgaven van Beter Benutten.
– Actieplan groei op het spoor. Een aantal projecten binnen het actieplan kent in 2011 een inloop van vertragingen uit het verleden.
– het onderdeel monitoring haltes, bijdrage Cie. gelijke behandeling en het platform TOV. De uitgaven op dit budget zullen pas worden geraliseerd op het moment dat de nieuwe wetgeving inzake toegankelijkheid in werking is getreden.
0
0
0
2
– het onderdeel actuele multimodale reisinformatie. Actuele reisinformatie komt minder snel op gang dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat de verplichtingen aan de meerjarige kas zijn aangepast.
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000) 35 Mainports en logistiek
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m 1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN2 |
Milj.nota |
NJN |
|||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||||
Verplichtingen |
31 893 |
1 083 |
32 976 |
409 |
|
33 047 |
||||
Uitgaven: |
38 909 |
|
38 843 |
751 |
|
38 992 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol
35.01.02 Ontwikkeling luchthavens
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthaven-besl.
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens
35.02.01 Verbetering marktwerking
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaci-teit
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens
35.03.02 Luchtruim
35.03.03 Marktordening en markttoegang
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriënta-tie
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat
6 982
0 3 882
0
0
3 100
0
1 265
888
197
180 9 054 1 191
1 826
2 648
3 389 21 608
3 495 5 202
4 057 4 811 4 043
0
0 |
6 982 |
0 |
0 |
371 |
4 253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
371 |
2 729 |
0 |
0 |
191 |
1 456 |
191 |
1 079 |
0 |
197 |
0 |
180 |
515 |
9 569 |
356 |
835 |
300 |
2 126 |
582 |
3 230 |
|
3 378 |
772 |
20 836 |
0 |
3 495 |
599 |
4 603 |
173 |
3 884 |
0 |
4 811 |
0 |
4 043 |
0 |
0 |
587
0 75
0
0
662 0
36
29
0
7
598
188
105
286
19
704
77 273 167 417 650 0
0 0
-
-73
-
-73
0
0
440
0
0
440
0
-
-89
-
-50 96
0
0
135
0
6 395
0
4 328
0
0
2 067
0
1 419
1 035
197
187 9 727
1 023
2 231
3 076 3 397
21 451
3 522
4 426
3 717
5 228
4 558
0
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
12 513 7 159
19 320 100%
35.09 Ontvangsten |
2 042 |
26 |
2 068 |
0 |
0 |
2 068 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat |
2 042 |
26 |
2 068 |
0 |
0 |
2 068 |
35.09.02 Overige ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
0
2
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
59 612 |
|
52 821 |
30 482 |
|
82 831 |
|||
Uitgaven: |
117 844 |
|
100 806 |
|
|
61 086 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss-.wegverv.
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer
36.02 Leefomgeving spoorwegen
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor
36.02.03 Bodemsanering NS percelen
36.03 Luchtvaart
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol
36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens
36.03.10 Duurzame luchtvaart
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat
36.04 Scheepvaart
36.04.01 Duurzame zeevaart
36.04.02 Duurzame zeehavens
36.04.03 Duurzame binnenvaart
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat
44 206 |
749 |
44 955 |
|
|
16 672 |
816 |
0 |
816 |
6 |
200 |
1 022 |
0 |
0 |
0 |
200 |
0 |
200 |
37 858 |
749 |
38 607 |
|
|
9 891 |
1 017 |
0 |
1 017 |
9 |
0 |
1 026 |
149 |
0 |
149 |
1 |
0 |
150 |
4 366 |
0 |
4 366 |
|
700 |
4 383 |
9 120 |
0 |
9 120 |
0 |
0 |
9 120 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
44 |
0 |
44 |
0 |
0 |
44 |
9 076 |
0 |
9 076 |
0 |
0 |
9 076 |
63 133 |
|
44 915 |
|
|
33 725 |
2 264 |
0 |
2 264 |
3 833 |
0 |
6 097 |
606 |
|
421 |
|
0 |
208 |
38 918 |
|
26 860 |
|
0 |
14 709 |
1 617 |
|
601 |
58 |
0 |
659 |
0 |
0 |
0 |
219 |
0 |
219 |
17 891 |
|
13 454 |
|
904 |
11 000 |
1 324 |
|
802 |
525 |
|
100 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
93 |
93 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39 |
39 |
513 |
0 |
513 |
88 |
0 |
601 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 385 |
431 |
1 816 |
17 |
|
1 569 |
632 |
0 |
632 |
9 |
|
585 |
114 |
5 |
119 |
2 |
0 |
121 |
639 |
426 |
1 065 |
6 |
|
863 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
0 |
1 241 |
||||
0 |
378 |
||||
0 |
59 467 |
||||
0 |
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
2
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||
(3) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6)=(1 t/m 5) |
|||
36.09 Ontvangsten |
0 |
43 718 |
0 |
|
33 718 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens
36.09.07 Overige ontvangsten
2 323
2 323
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
29 081 |
0 |
|
19 081 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 039 |
0 |
0 |
12 039 |
0 |
250 |
0 |
0 |
250 |
0 |
25 |
0 |
0 |
25 |
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
De bijstelling van de heffingen GIS 2 en 3 worden veroorzaakt door een herziene raming. Hieruit blijkt dat de heffingen dit jaar lager zullen zijn dan in de begroting is geraamd.
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologieen aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
53 829 |
|
53 571 |
|
0 |
45 195 |
|||
Uitgaven: |
53 093 |
|
52 835 |
|
0 |
44 277 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie
37.01.01 Weer
37.01.02 Klimaat
37.01.03 Seismologie
37.01.04 Contributie WMO (HGIS)
37.02 Aardobservatie
37.02.01 EUMETSAT
34 043 |
|
33 785 |
862 |
260 |
34 907 |
19 894 |
|
19 556 |
|
191 |
19 427 |
11 897 |
|
11 795 |
1 190 |
85 |
13 070 |
1 516 |
0 |
1 516 |
|
|
1 492 |
736 |
182 |
918 |
0 |
0 |
918 |
19 050 |
0 |
19 050 |
|
|
9 370 |
19 050 |
0 |
19 050 |
|
|
9 370 |
51 917 |
43 359 |
||||
918 |
918 87% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
37.09 Ontvangsten
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
Artikel 51 Optimaliseren van de ruimtelijke afweging
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
37 759 |
437 |
38 196 |
2 846 |
|
39 154 |
||
Uitgaven: |
43 181 |
|
41 028 |
7 781 |
|
46 361 |
51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren
51.02.14 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren
51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie
51.04.01 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie
4 282 |
|
489 |
7 809 |
|
7 144 |
4 282 |
|
489 |
7 809 |
|
7 144 |
38 899 |
1 640 |
40 539 |
|
|
39 217 |
38 899 |
1 640 |
40 539 |
|
|
39 217 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
46 361
57%
51 Ontvangsten
934
934
934
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Artikel 52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
75 086 |
|
74 536 |
|
|
24 022 |
||
Uitgaven: |
160 779 |
|
158 907 |
|
|
80 329 |
52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit
52.04.03 FES Mooi Nederland
52.04.09 Bufferzones
52.04.10 Overige instrumenten
52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis
52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling (FES) 52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling 52.06.16 Het Waddenfonds
52.08 Stimuleren architectonische kwaliteit
52.08.01 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid
11 387 |
|
7 445 |
1 194 |
|
4 505 |
7 361 |
|
3 419 |
600 |
|
3 535 |
3 661 |
0 |
3 661 |
0 |
|
0 |
365 |
0 |
365 |
594 |
11 |
970 |
148 655 |
2 020 |
150 675 |
|
|
74 770 |
100 667 |
4 517 |
105 184 |
|
|
68 055 |
14 110 |
|
11 613 |
|
|
5 837 |
33 878 |
0 |
33 878 |
|
0 |
878 |
737 |
50 |
787 |
7 |
260 |
1 054 |
737
50
787
260
1 054
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen – Restant
80 329
0
0
0
7
52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht |
100% |
||||||||
52 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
7 105 |
0 |
7 105 |
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Aan EL&I wordt een bijdrage van € 3,7 mln geleverd tbv het Investeringsbudget Landelijk Gebied. Tevens krijgt EL&I € 2,8 mln ter compensatie van de kosten als gevolg van het niet doorgaan van de verplaatsing van TNO Ypenburg naar Cromstrijen. Naar het Gemeentefonds wordt € 2,7 mln overgeboekt tbv het project Venekoten waarmee uitvoering wordt gegeven aan de motie Van Heugten. Daarnaast wordt € 4,5 mln van de BIRK middelen die dit jaar niet tot besteding komen ingezet tbv verkeersmaatregelen.
Artikel 53 Klimaat en luchtkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
53 Klimaat en luchtkwaliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
64 605 |
|
53 056 |
|
7 409 |
58 927 |
|||
Uitgaven: |
91 580 |
|
76 141 |
176 |
7 409 |
83 726 |
53.08 Tegengaan klimaatverandering
53.08.02 Tegengaan klimaatverandering
53.14 Verbeteren luchtkwaliteit
53.14.10 Verbeteren luchtkwaliteit
53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit
53.16.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit
53.18 Bevorderen duurzame industrie
53.18.18 Bevorderen duurzame industrie
12 003 |
491 |
12 494 |
|
|
11 313 |
12 003 |
491 |
12 494 |
|
|
11 313 |
50 538 |
|
46 008 |
231 |
3 772 |
50 011 |
50 538 |
|
46 008 |
231 |
3 772 |
50 011 |
15 336 |
|
13 133 |
148 |
4 881 |
18 162 |
15 336 |
|
13 133 |
148 |
4 881 |
18 162 |
13 703 |
|
4 506 |
|
|
4 240 |
13 703 |
|
4 506 |
|
|
4 240 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
83 726
94%
53 Ontvangsten
3 200
3 200
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
Aan verkeersmaatregelen wordt op dit artikel € 4,5 mln meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast wordt € 3,2 mln van de Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) middelen terugontvangen. Dit geld wordt weer bij de uitgaven aan het NSL-budget toegevoegd.
0
0
0
0
2
Artikel 54 Duurzaam produceren
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
54 Duurzaam produceren
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand
(+ of –) suppletoire suppletoire begroting begroting VJN
VJN2
Mutaties suppletoire begroting NJN
Stand suppletoire begroting NJN
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
17 395 |
2 007 |
19 402 |
1 156 |
|
20 378 |
|||
Uitgaven: |
136 370 |
|
133 034 |
656 |
762 |
134 452 |
54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afvalproducten
54.14.01 Reductie van milieubel door (ketengericht) afvalproducten
54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem
54.16.02 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem
54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen
54.26.12 Duurzaam gebruik ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen
124 262 |
|
118 194 |
581 |
0 |
118 775 |
124 262 |
|
118 194 |
581 |
0 |
118 775 |
5 227 |
|
4 583 |
50 |
1 601 |
6 234 |
5 227 |
|
4 583 |
50 |
1 601 |
6 234 |
6 881 |
3 376 |
10 257 |
25 |
|
9 443 |
6 881 |
3 376 |
10 257 |
25 |
|
9 443 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
134 452 100%
54 Ontvangsten
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Artikel 56 Risicobeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
56 Risicobeleid
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m 1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN2 |
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
46 726 |
1 201 |
47 927 |
30 300 |
|
76 157 |
||
Uitgaven: |
56 933 |
|
54 559 |
30 050 |
|
82 539 |
56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen
56.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen
56.38 Bescherming tegen straling
56.38.06 Bescherming tegen straling
56.40 Verantwoorde toepassing van ggo’s
56.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo’s
56.42 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid
56.42.10 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid
3 109 |
|
3 025 |
1 530 |
543 |
5 098 |
3 109 |
|
3 025 |
1 530 |
543 |
5 098 |
1 680 |
|
1 477 |
16 |
0 |
1 493 |
1 680 |
|
1 477 |
16 |
0 |
1 493 |
2 756 |
|
805 |
1 027 |
|
1 437 |
2 756 |
|
805 |
1 027 |
|
1 437 |
9 388 |
|
49 252 |
27 477 |
|
74 511 |
9 388 |
|
49 252 |
27 477 |
|
74 511 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen
0
0
56 Risicobeleid
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||
– Restant – waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht |
82 539 100% |
||||||
56 Ontvangsten |
0 |
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Artikel 57 Versterken van het internationaal beleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
57 Versterken van het internationale milieubeleid
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
8 456 |
344 |
8 800 |
|
234 |
8 895 |
|||
Uitgaven: |
101 180 |
|
98 769 |
|
285 |
98 915 |
57.44 Internationaal milieubeleid
57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) 57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)
57.48 Clean Development Mechanism
57.48.08 Clean Development Mechanism
57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken
57.50.10 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken
57.52 Interreg
57.52.12 Interreg
4 386 |
|
3 128 |
10 |
285 |
3 423 |
3 310 |
|
3 105 |
10 |
0 |
3 115 |
1 076 |
|
23 |
0 |
285 |
308 |
93 675 |
|
93 447 |
0 |
0 |
93 447 |
93 675 |
|
93 447 |
0 |
0 |
93 447 |
901
-
-729
172
181
901 |
|
172 |
9 |
0 |
181 |
2 218 |
|
2 022 |
|
0 |
1 864 |
2 218 |
|
2 022 |
|
0 |
1 864 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
98 915 100%
57 Ontvangsten
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
9
0
0
2
Artikel 59 Handhaving en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
59 Handhaving en toezicht
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
48 154 |
7 700 |
55 854 |
9 723 |
780 |
66 357 |
|||
Uitgaven: |
48 154 |
7 700 |
55 854 |
9 723 |
780 |
66 357 |
59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie
59.56.02 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie
59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte
59.58.04 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte
59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie
59.60.06 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie
59.62 Crisismanagement organiseren
59.62.08 Crisismanagement organiseren
59.64 Opsporen en bestrijden van fraude
59.64.10 Opsporen en bestrijden van fraude
59.82 Apparaat artikel 59 (IG)
59.82.02 Apparaat artikel 59 (IG)
Van totale uitgaven:
731 |
|
638 |
19 |
0 |
657 |
731 |
|
638 |
19 |
0 |
657 |
9 378 |
|
8 189 |
158 |
323 |
8 670 |
9 378 |
|
8 189 |
158 |
323 |
8 670 |
1 611
-
-204
1 407
41
1 448
1 611 |
|
1 407 |
41 |
0 |
1 448 |
5 456 |
|
4 765 |
92 |
481 |
5 338 |
5 456 |
|
4 765 |
92 |
481 |
5 338 |
1 146 |
|
1 001 |
29 |
|
1 006 |
1 146 |
|
1 001 |
29 |
|
1 006 |
29 832 |
10 022 |
39 854 |
9 384 |
0 |
49 238 |
29 832 |
10 022 |
39 854 |
9 384 |
0 |
49 238 |
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
49 238
17 119
99%
59 Ontvangsten
882
882
882
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Artikel 60 Leefomgevingskwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
60 Leefomgevingskwaliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||
Verplichtingen |
132 715 |
|
119 189 |
7 029 |
|
108 903 |
|
Uitgaven: |
103 627 |
|
92 124 |
3 194 |
|
66 281 |
60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,onder-grond en grondwater
60.01.02 Realiseren duurzaam gebruik bodem,onder-grond en grondwater
60.02 Tegengaan van geluidhinder
60.02.04 Tegengaan van geluidhinder 60.02.06 Geluidskaarten (FES)
60.03 Kennis, onderzoek en projecten klimaat
34 164
-
-6 800
27 364
702
12 938
13 724
34 164 |
|
27 364 |
|
|
13 724 |
23 970 |
1 983 |
25 953 |
1 140 |
|
23 593 |
23 970 |
|
23 560 |
3 440 |
|
23 500 |
0 |
2 393 |
2 393 |
|
0 |
93 |
24 621 |
|
23 070 |
2 555 |
|
21 069 |
0
0
0
0
60 Leefomgevingskwaliteit
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota
NJN
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
(4)
(5)
(6)=(3 t/m 5)
60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat
(FES)
60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie
60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling
60.04.12 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling
24 215 |
|
22 664 |
0 |
|
18 124 |
406 |
0 |
406 |
2 555 |
|
2 945 |
0 |
|||||
20 872 |
|
15 737 |
201 |
|
7 895 |
0 |
|||||
20 872 |
|
15 737 |
201 |
|
7 895 |
0 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
66 281 100%
60 Ontvangsten
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Er worden middelen bodemsanering overgeboekt naar het Provinciefonds en Gemeentefonds. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar EL&I in het kader van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Milieubeleid.
Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er verplichtingen van 2012 zijn overgeboekt naar 2011, zodat de overboeking naar het Provinciefonds en Gemeentefonds voor de Bodemsanering kan worden vastgelegd.
2.3 Niet-beleidsartikelen
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuur en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||||
Verplichtingen |
9 946 573 |
|
9 425 780 |
166 855 |
128 097 |
9 720 732 |
|||||
Uitgaven: |
9 971 798 |
|
9 451 005 |
134 617 |
124 197 |
9 709 819 |
|||||
39.01 Bijdrage 39.02 Bijdrage |
aan aan |
IF de BDU |
7 997 611 1 974 187 |
0 |
7 476 818 1 974 187 |
77 853 56 764 |
128 097 - 3 900 |
7 682 768 2 027 051 |
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
0
De bijstelling van de in de Najaarsnota opgenomen inkomstenraming betreft hoofdzakelijk de Bijdrage aan het Infrastructuurfonds. Deze bijstelling bestaat voor deel uit overboekingen naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A15 Maasvlakte – Vaanplein en de rentevrijval in verband met de verkoop van de NS-dochter Strukton.
Voor een ander deel wordt door het ministerie van Financiën uit de opbrengst van de verkoop van Strukton € 154,6 mln. beschikbaar gesteld ten behoeve van versnelde aflossingen van leningen van ProRail. Verder vinden via dit bijdrageartikel enkele overboekingen (o.a. de de terugboeking voor het programma Beter Benutten) plaats van en naar de begroting van hoofdstuk XII en de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
|
172 181 |
171 922 |
|
0 |
0 |
||
Uitgaven: |
|
172 181 |
171 922 |
|
0 |
0 |
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
185 024 |
18 819 |
203 843 |
11 114 |
8 135 |
223 092 |
||
Uitgaven: |
213 037 |
4 291 |
217 328 |
11 864 |
2 385 |
231 577 |
41.01 Centrale diensten
41.01.01 Interne en externe communicatie IenM
41.01.02 Bedrijfsvoering IenM
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding
41.01.04 Internationaal beleid IenM
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering
41.01.06 Financial en operational auditing
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak
41.01.08 HGIS-middelen
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit
122 671 |
|
122 533 |
|
|
119 917 |
9 712 |
228 |
9 940 |
|
734 |
10 618 |
45 043 |
|
44 891 |
|
230 |
43 463 |
9 505 |
84 |
9 589 |
1 030 |
50 |
10 669 |
3 000 |
0 |
3 000 |
|
0 |
24 |
9 554 |
|
9 471 |
159 |
0 |
9 630 |
5 658 |
0 |
5 658 |
2 126 |
0 |
7 784 |
6 881 |
487 |
7 368 |
264 |
329 |
7 961 |
2 104 |
0 |
2 104 |
0 |
0 |
2 104 |
25 736 |
|
25 049 |
|
|
22 761 |
5 478 |
|
5 463 |
38 |
|
4 903 |
41 Ondersteunen functioneren VenW
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m 1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN2 |
Milj.nota
NJN
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
(4)
(5)
(6)=(3 t/m 5)
41.02 Shared Services Organisatie
41.02.01 ICT dienstverlening
41.02.02 Facilitaire dienstverlening
41.02.03 Personele dienstverlening
41.02.04 Financiële dienstverlening
41.02.05 Communicatie en strategie
41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.
41.03.01 Regeringsvliegtuig
41.03.02 Personeel en materieel DGMo
41.03.03 Personeel en materieel DGLM
41.03.04 Personeel en materieel DGW
69 766 |
4 148 |
73 914 |
15 254 |
1 649 |
90 817 |
13 016 |
3 328 |
16 344 |
5 477 |
410 |
22 231 |
34 933 |
1 332 |
36 265 |
4 408 |
183 |
40 856 |
10 115 |
1 155 |
11 270 |
1 717 |
|
12 560 |
8 464 |
45 |
8 509 |
|
1 233 |
9 625 |
3 238 |
|
1 526 |
3 769 |
250 |
5 545 |
20 600 |
281 |
20 881 |
|
1 988 |
20 843 |
7 220 |
0 |
7 220 |
70 |
0 |
7 290 |
3 735 |
|
3 405 |
|
2 572 |
4 707 |
7 034 |
|
6 694 |
|
|
5 569 |
2 611 |
951 |
3 562 |
142 |
|
3 277 |
219 203 |
|||||
635 |
|||||
11 739 |
|||||
100% |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht
41.09 Ontvangsten
3 626
214
3 840
2 505
6 345
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspropnkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.
De bijstelling betreft een overboeking van artikel 34 voor Beter Benutten van de apparaats-en programma uitgaven.
Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er in 2011 verplichtingen worden aangegaan waarvan het kaseffect in latere jaren is.
Artikel 61 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
61 Algemeen
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand
(+ of –) suppletoire suppletoire begroting begroting VJN
VJN2
Mutaties suppletoire begroting NJN
Stand suppletoire begroting NJN
Milj.nota |
NJN |
|||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
|||
Verplichtingen |
263 814 |
|
245 588 |
11 085 |
5 726 |
262 399 |
||
Uitgaven: |
252 668 |
39 933 |
292 601 |
9 305 |
7 403 |
309 309 |
61.81 Programma
61.81.02 Communicatie-instrumenten
61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak
(StaB)
61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening
61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken
61.81.90 Verzameluitkering
61.82 Beleidsartikelen begroting XI-VROM
61.82.50 Apparaat beleidsartikelen VROM
61.85 Planbureau en Raden
61.85.62 VROM-Raad
19 749 |
3 421 |
23 170 |
|
|
18 370 |
3 367 |
304 |
3 671 |
|
549 |
3 974 |
5 801 |
0 |
5 801 |
34 |
500 |
6 335 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
8 371 |
0 |
8 371 |
885 |
|
5 076 |
2 210 |
3 117 |
5 327 |
|
0 |
2 985 |
43 450 |
456 |
43 906 |
2 110 |
2 503 |
48 519 |
43 450 |
456 |
43 906 |
2 110 |
2 503 |
48 519 |
29 821 |
|
28 528 |
336 |
5 257 |
34 121 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0
61 Algemeen
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties suppletoire |
Stand |
begroting |
(+ of –) |
suppletoire |
begroting NJN |
suppletoire |
t/m 1 |
suppletoire |
begroting |
begroting |
|
begroting |
VJN |
NJN |
||
VJN2 |
Milj.nota
NJN
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
(4)
(5)
(6)=(3 t/m 5)
61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuron-derzoek
61.85.66 Waddenadviesraad (WAR) 61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) 61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB) 61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL)
61.86 Postactieven
61.86.90 Postactieven VROM
61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen
61.87.86 Gemeenschappelijk voorzieningen 61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd
61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties
61.89.92 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
717 |
0 |
717 |
0 |
0 |
717 |
0 |
0 |
0 |
0 |
900 |
900 |
622 |
0 |
622 |
13 |
0 |
635 |
28 482 |
|
27 189 |
323 |
4 357 |
31 869 |
8 003 |
0 |
8 003 |
0 |
0 |
8 003 |
8 003 |
0 |
8 003 |
0 |
0 |
8 003 |
107 586 |
|
107 030 |
7 579 |
|
113 614 |
93 925 |
|
93 369 |
7 579 |
|
99 953 |
13 661 |
0 |
13 661 |
0 |
0 |
13 661 |
44 059
44 059
37 905
37 905
81 964
81 964
949
949
3 769
3 769
86 682
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen
ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota
284 510
– Restant – waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht |
24 799 100% |
|||||
61 Ontvangsten |
980 |
0 |
980 |
0 |
2 500 |
3 480 |
De uitgaven van de WABO worden centraal in de begroting begroot en verantwoord. Vanuit de beleidsartikelen en andere ministeries vinden daarom diverse kleine overboekingen plaats die aan de WABO een bijdrage leveren van in totaal € 3,8 mln. Daarnaast doet het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voor € 2,5 mln aan extra ontvangsten uit onderzoek (bijv. emissieregistratie RIVM, EU/BSIK). De uitgaven voor dit onderzoek heeft het PBL eerstens zelf voorgefinancierd en zodoende wordt het uitgavenkader tegelijkertijd met € 2,5 mln verhoogd. Bij het PBL is ook nog sprake van een overboeking van € 1,4 mln vanuit EL&I voor het werkprogramma.
Van de uitgaven ten behoeve van juridische aangelegenheden wordt € 4 mln overgeboekt naar het Provinciefonds. Deze aanpassing hangt samen met de uitvoering van het toezicht op de IenM-regelgeving door de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s).
De uitgaven aan uitzendkrachten (Flexchange) worden op dit artikel begroot. De ophoging van € 2,503 mln is vanuit verschillende artikelen gevoed.
0
2
Artikel 62 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
62 Nominaal en onvoorzien
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
7 020 |
|
4 642 |
|
0 |
0 |
|||
Uitgaven: |
7 020 |
|
4 642 |
|
0 |
0 |
62.91 Loonbijstelling
62.91.02 Loonbijstelling
62.92 Prijsbijstelling
62.92.04 Prijsbijstelling
62.93 Onvoorzien
62.93.79 Onvoorzien
62.94 Nog nader te verdelen taakstellingen
62.94.89 Nog nader te verdelen taakstellingen 62.94.91 Nog nader te verdelen overig 62.94.93 Generale Kasschuif
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7 020 |
|
4 642 |
|
0 |
0 |
7 020 |
|
4 642 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht
62 Ontvangsten
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)
99 Nominaal en onvoorzien
Stand begroting t/m 1
Mutaties Stand Mutaties suppletoire Stand
(+ of –) suppletoire begroting NJN suppletoire suppletoire begroting begroting begroting VJN NJN
VJN2
Milj.nota |
NJN |
||||||||
(1) |
(2) |
(3)=(1)+(2) |
(4) |
(5) |
(6)=(3 t/m 5) |
||||
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
|
264 |
0 |
|||
Uitgaven: |
0 |
0 |
0 |
|
264 |
0 |
99.01 Programma uitgaven
99.01. Programma uitgaven
Van totale uitgaven:
– Apparaatsuitgaven
– Agentschapsbijdragen
– Restant
– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht
0 |
0 |
0 |
|
264 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
264 |
0 |
99 Ontvangsten
1 ISB= Incidentele Suppletoire Begroting
2 VJN= Voorjaarsnota
0
0