Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33090 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu en het Waddenfonds 2011 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 06-12-2011
Publicatie­datum 06-12-2011
Nummer KST33090XII2
Kenmerk 33090 XII, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2011–2012

33 090 XII

Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) en van de begrotingsstaat van het Waddenfonds voor het jaar 2011 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2011 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de baten-lastendienst van dit ministerie.
  • 3. 
    de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Waddenfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                            2
  • 2. 
    Het beleid                                                                                            2

2.1         Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties            2

2.2         De beleidsartikelen                                                                               4

2.3         De niet-beleidsartikelen                                                                      16

  • 1. 
    Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2011.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.

Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2012 (Vermoedelijke Uitkomsten 2011), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 en 2.3 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2012 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangsten mutaties

Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 mln)

Uitgaven Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2011                                                                        9 085,0                      99,8

Nota van Wijziging, Kamerstukken II,

2010–2011, 32 500 XII, nr. 4                                                                              1 604,4                   – 41,4

Stand vastgestelde begroting 2011                                                              10 689,4                      58,3

Stand Voorjaarsnota 2011                                                                             11 300,5                      57,7

– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011)                                              – 66,6                        9,6

– mutaties Najaarsnota 2011:                                                                               89,1                     – 4,6

Stand Najaarsnota 2011                                                                                11 323,0                      62,7

Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)

Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 000)

Uitgaven Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2011

Stand Voorjaarsnota 2011

– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011) – mutaties Najaarsnota 2011:

 

6 587

6 587,0

6 587

6 587

0,0

0,0

1 422

1 422

Stand Najaarsnota 2011

8 009

8 009

Toelichting Najaarsnota

Dit betreft een hogere Agentschapbijdrage aan Nederlandse Emissieautoriteit

(NEa) ten behoeve van voor de uitvoering van de Richtlijnen Hernieuwde energie en Brandstofkwaliteit en voor de toetsing van de naleving van de regels op dat terrein. Deze hogere uitgave is mogelijk door hogere ontvangsten.

Daarnaast zijn er bij de volgende kengetallen van de NEa wijzigingen opgetreden:

Indicatoren

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Kostprijzen per product (x € 1):

Vergunningaanvragen (per vergunning)

Onderhoud dossier (per dossier)

Audits (per audit)

Ad hoc onderzoeken (per onderzoek)

Afsluiten handelsjaar (per emissiejaarverslag)

Infodesk (per vraag)

Registeradministratie (per gemiddelde rekening in beheer)

Helpdesk en registeradministratie

Tarieven per uur (x € 1):

Laag

Midden

Hoog

Omzet per productgroep (x € 1 000)

Vergunningaanvragen (p*q) Onderhoud dossier (p*q) Validatie en toewijzing rechten luchtvaart Toezicht en handhaving Audits (p*q)

Ad hoc onderzoeken (p*q) Diepte- en themaonderzoeken Handhaving Bezwaren en beroepen Afsluiten handelsjaar (p*q) Infodesk (p*q) Registeradministratie (p*q) Helpdesk en registeradministratie Registeronderhoud Rekeningbeheer overheid Fraudebestrijding

Voorbereiding nieuwe regelgeving en beleidsafstemming

Advisering en beleidsafstemming Toewijzing rechten nieuwkomers Overige producten/diensten Projecten

Toezicht en handhaving

Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op IGT en Nieuwkomers

 

4 029

3 716

3 660

3 678

3 641

3 605

3 569

852

722

711

715

708

701

694

   

7 024

6 919

6 815

6 713

6 612

   

6 712

6 611

6 512

6 414

6 318

   

424

418

411

405

399

   

138

136

134

132

130

924

750

601

592

583

574

 

107

85

84

83

82

81

136

95

94

93

92

91

139

116

115

114

113

112

117

93

91

90

89

87

399

365

359

354

348

343

   

81

79

75

74

1 864

2 072

-

-

-

-

   

1 004

982

934

906

   

470

456

436

423

   

250

240

225

215

94

212

209

204

194

190

   

83

81

77

76

   

212

209

206

203

   

235

231

228

224

   

571

562

554

546

905

818

-

-

-

-

769

1 063

959

938

889

870

   

88

86

82

81

   

43

42

39

38

   

350

342

315

308

203

355

-

-

-

-

   

96

94

90

88

974

327

132

129

120

120

1 448

2 704

2 582

2 437

2 257

2 131

110

135

87

77

77

62

566

80

90

111

86

338

74

893 417 223 185 75 200 221 537

864 80 37

300

87

119

2 128

70

Indicatoren

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Aantal uitgevoerde audits bij bedrijven gebaseerd op een steekproef

Aantal uitgevoerde audits bij luchtvaartoperators Aantal uitgevoerde ad hoc onderzoeken bij bedrijven Aantal uitgevoerde thema onderzoeken

 

nvt

8

30

30

30

30

30

1

0

10

10

10

10

10

89

70

80

80

80

80

80

1

4

4

4

4

4

4

Waddenfonds

Suppletoire mutaties 2011 (Najaarsnota) (x € 1 mln)

Uitgaven Ontvangsten

Stand ontwerpbegroting 2011

Stand Voorjaarsnota 2011

– mutaties Miljoenennota 2012 (uitkomst 2011) – mutaties Najaarsnota 2011:

Toevoegen Eindejaarsmarge 2011

 

80,5

33,9

80,5

33,9

26,4

  • 33,0

27,8

Stand Najaarsnota 2011

81,9

0,9

Toelichting:

Toevoegen Eindejaarsmarge 2011

De middelen die in het begrotingsjaar 2010 niet tot besteding zijn gekomen worden door middel van deze mutatie doorgeschoven naar het begrotingsjaar 2011.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 31. Integraal Waterbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in EUR 1 000) 31 Integraal Waterbeleid

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m ISB1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN 2

     
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

 

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

63 491

 

3 484

66 975

 

796

 

6 604

74 375

Uitgaven:

 

67 508

 

184

67 692

 

208

 

3 999

71 899

31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie

31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming

31.01.02 HGIS Partners voor Water

31.01.03 Leven met Water

31.02 Veiligheid

31.02.01 Hoogwaterbescherming

31.02.02 Kust

31.02.03 Inspectie VenW

31.03 Waterkwantiteit

31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw

31.04 Waterkwaliteit

31.04.01 Stroomgebieden, Meren en Delta

31.04.02 Noordzee en Wadden

31.04.03 Inspectie VenW

 

24 692

2 110

26 802

168

4 099

31 069

15 156

421

15 577

168

4 324

20 069

9 536

1 689

11 225

0

  • 225

11 000

0

0

0

0

0

0

22 175

  • 2 990

19 185

  • 83

0

19 102

12 089

  • 2 760

9 329

  • 142

0

9 187

1 261

  • 198

1 063

9

0

1 072

8 825

  • 32

8 793

50

0

8 843

274

30

304

2

0

306

274

30

304

2

0

306

20 367

1 034

21 401

121

  • 100

21 422

18 634

  • 1 160

17 474

258

60

17 792

1 733

2 194

3 927

  • 137
  • 160

3 630

0

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

8 855

31 Integraal Waterbeleid

Stand                Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand begroting          (+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire

t/m ISB1            suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN 2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

               

28 142

34 902

100%

31.09 Ontvangsten

 

570

 

0

570

0

 
  • 300

270

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

De bijstelling van dit artikel wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de bijdrage van I&M aan de Waterschappen voor het opruimen van de schade die ontstaan is naar aanleiding van de brand Chemiepark.

Het verschil tussen de kas en verplichtingen in de Najaarsnota 2011 wordt veroorzaakt doordat er in 2011 verplichtingen worden aangegaan waarvan de uitgaven in latere jaren plaatsvinden (o.a. subsidie aan de IGRAC).

Artikel 32. Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN 2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

56 813

 
  • 109

56 704

2 483

 
  • 740

58 447

Uitgaven:

 

57 245

 
  • 89

57 156

1 926

 
  • 800

58 282

32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.                         49 211

32.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling                             1 814

32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie                            4 349

32.01.03 Gedragsbeinvloeding                                                     21 216

32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur                                    0

32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat                                     21 832

32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.                       7 944

32.02.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling                                316

32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails»                                                                                                    206

32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat                                      7 422

32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren                                               90

32.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling                                  24

32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV                              66

 

59

49 152

0

1 814

0

4 349

0

21 216

0

0

59

21 773

30

7 914

0

316

0

206

30

7 392

0

90

0

24

0

66

1 459

261

  • 461
  • 186

0 1 845

251

211

0 40

216

216

0

800

0

0

800

0

0

0

0

0 0

0

0 0

49 811

2 075

3 888 20 230

0

23 618

8 165

527

206

7 432

306

240

66

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

2 799 31 910 23 573

100%

32.09 Ontvangsten

4 642

4 642

4 642

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

2

0

0

0

2

Artikel 33. Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN 2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

56 038

 
  • 1 002

55 036

3 718

 
  • 437

58 317

Uitgaven:

 

57 401

 
  • 337

57 064

2 116

 
  • 446

58 734

33.01 Externe veiligheid

33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen

33.01.02 Externe veiligheid luchthavens

33.01.03 Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol

33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart

33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart

33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens

33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren

33.02.04 IMO (HGIS)

33.02.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.02.06 CCR (HGIS)

33.03 Veiligheid luchtvaart

33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart

33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)

33.03.03 Internationaal

33.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES-eilanden

33.03.06 Galileo Supervisory Authority HGIS)

33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring

33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens

33.04.02 Beveiliging luchtvaart 33.04.05 Beveiliging openbaar vervoer

 

6 658

  • 120

6 538

563

  • 450

6 651

5 062

0

5 062

236

  • 450

4 848

272

0

272

200

0

472

1 324

  • 120

1 204

127

0

1 331

0

0

0

0

0

0

21 183

82

21 265

588

  • 106

21 747

1 622

0

1 622

2

454

2 078

959

12

971

14

  • 521

464

499

30

529

2

11

542

416

0

416

0

  • 50

366

17 178

40

17 218

570

0

17 788

509

0

509

   

509

29 149

  • 299

28 850

965

152

29 967

1 287

328

1 615

0

0

1 615

1 265

  • 100

1 165

0

58

1 223

334

  • 150

184

58

94

336

22 859

  • 77

22 782

884

0

23 666

3 104

0

3 104

23

0

3 127

300

  • 300

0

   

0

411

0

411

0

  • 42

369

97

0

97

0

  • 42

55

247

0

247

0

0

247

0

0

0

0

0

0

         

4 307

         

45 523

         

8 904

         

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

33.09 Ontvangsten

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

Artikel 34. Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goede bereikbaarheid en een goede bereikbaarheid

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

57 331

 
  • 4 756

52 575

14 975

  • 17 178

50 372

0

0

0

0

0

0

2

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m 1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN2

     
           

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Uitgaven:

 

78 699

 
  • 567

78 132

10 579

  • 8 645

80 066

34.01 Netwerk weg

34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.01.02 Beheer en onderhoud

34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit

34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur

34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer

34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.02 Netwerk vaarwegen

34.02.01 Vaarweginfrastructuur

34.03 Netwerk spoor

34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet

34.03.03 Beheer overig

34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 34.03. 05 Vervoer overig

34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer

34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer

34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling

34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden

34.04.03 Stim.dec.overh., bedrijfsleven en maat-sch.org.

34.04.04 Stimulering marktwerking OV

34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV

34.04.06 Stimulering martwerking Taxi

34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat

34.04.08 Regionale bereikbaarheid

34.04.09 Regionale OV-systemen

34.05 Beter Benutten

34.05.01 Beter Benutten

8 723

7 445

87

0

629

562

0

2 194

2 194 36 374

476 557 635 34 563 143

0

0

31 408

3 284

0

0

1 129

0

0

937

21 951

4 107

0 0

 

0

8 723

2 366

0

7 445

2 359

0

87

1

0

0

0

0

629

4

0

562

2

0

0

0

0

2 194

12

0

2 194

12

150

36 224

4 842

0

476

544

0

557

3

0

635

4

150

34 413

4 290

0

143

1

0

0

0

0

0

0

417

30 991

  • 4 859

0

3 284

430

0

0

0

0

0

0

0

1 129

2 237

0

0

0

0

0

0

  • 3

934

6

360

21 591

  • 10 436
  • 54

4 053

2 904

0

0

8 218

0

0

8 218

0

0 0 0 0

0 0

0

0

1 744

0 0 0 1 744 0

0 0

3 313

693

0

0 0 0 0 0

4 022

16

7 076

7 076

11 089

9 804

88

0

633

564

0

2 206

2 206 42 810

1 020

560

639

40 447

144

0

0

22 819

4 407

0

0

3 366

0 0 940 7 133 6 973 1 142 1 142

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

14 792 4 213

61 061 100%

34.09 Ontvangsten

98

98

98

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

De bijstelling van dit artikel wordt met name veroorzaakt bij:

– het programma Beter Benutten. Het programma Beter Benutten is trager op gang gekomen dan verwacht. Bij Miljoenennota 2012 is hiervoor uit het Infrastructuurfonds compensatie verleend, welke wordt teruggeboekt. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar artikel 41 voor de apparaats-en programma uitgaven van Beter Benutten.

– Actieplan groei op het spoor. Een aantal projecten binnen het actieplan kent in 2011 een inloop van vertragingen uit het verleden.

– het onderdeel monitoring haltes, bijdrage Cie. gelijke behandeling en het platform TOV. De uitgaven op dit budget zullen pas worden geraliseerd op het moment dat de nieuwe wetgeving inzake toegankelijkheid in werking is getreden.

0

0

0

2

– het onderdeel actuele multimodale reisinformatie. Actuele reisinformatie komt minder snel op gang dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.

Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat de verplichtingen aan de meerjarige kas zijn aangepast.

Artikel 35 Mainports en logistiek

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000) 35 Mainports en logistiek

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m 1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN2

     
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

 

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

31 893

 

1 083

32 976

 

409

 
  • 338

33 047

Uitgaven:

 

38 909

 
  • 66

38 843

 

751

 
  • 602

38 992

35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens

35.01.01 Kostenconvenant Schiphol

35.01.02 Ontwikkeling luchthavens

35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid

35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthaven-besl.

35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens

35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens

35.02.01 Verbetering marktwerking

35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden

35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaci-teit

35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart

35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens

35.03.02 Luchtruim

35.03.03 Marktordening en markttoegang

35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer

35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriënta-tie

35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart

35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart

35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer

35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer

35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat

6 982

0 3 882

0

0

3 100

0

1 265

888

197

180 9 054 1 191

1  826

2 648

3 389 21 608

3 495 5 202

4 057 4 811 4 043

0

 

0

6 982

0

0

371

4 253

0

0

0

0

371

2 729

0

0

191

1 456

191

1 079

0

197

0

180

515

9 569

356

835

300

2 126

582

3 230

  • 11

3 378

772

20 836

0

3 495

599

4 603

173

3 884

0

4 811

0

4 043

0

0

587

0 75

0

0

662 0

36

29

0

7

598

188

105

286

19

704

77 273 167 417 650 0

0 0

  • 73
  • 73

0

0

440

0

0

440

0

  • 89
  • 50 96

0

0

135

0

6 395

0

4 328

0

0

2 067

0

1 419

1 035

197

187 9 727

1  023

2 231

3 076 3 397

21 451

3 522

4 426

3 717

5 228

4 558

0

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

12 513 7 159

19 320 100%

 

35.09 Ontvangsten

2 042

26

2 068

0

0

2 068

35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat

2 042

26

2 068

0

0

2 068

35.09.02 Overige ontvangsten

0

0

0

0

0

0

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

0

2

Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving, gegeven de toename van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

59 612

 
  • 6 791

52 821

30 482

 
  • 472

82 831

Uitgaven:

 

117 844

 
  • 17 038

100 806

  • 38 647
 
  • 1 073

61 086

36.01 Leefomgeving hoofdwegen

36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie

36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer

36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit

36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss-.wegverv.

36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer

36.02 Leefomgeving spoorwegen

36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming

36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor

36.02.03 Bodemsanering NS percelen

36.03 Luchtvaart

36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS

36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)

36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)

36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol

36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol

36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol

36.03.07 Aankoop LIB geluidsloopzones Schiphol

36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens

36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens

36.03.10 Duurzame luchtvaart

36.03.11 Groenvoorziening Schiphol

36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat

36.04 Scheepvaart

36.04.01 Duurzame zeevaart

36.04.02 Duurzame zeehavens

36.04.03 Duurzame binnenvaart

36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat

 

44 206

749

44 955

  • 27 665
  • 618

16 672

816

0

816

6

200

1 022

0

0

0

200

0

200

37 858

749

38 607

  • 27 198
  • 1 518

9 891

1 017

0

1 017

9

0

1 026

149

0

149

1

0

150

4 366

0

4 366

  • 683

700

4 383

9 120

0

9 120

0

0

9 120

0

0 0

0

0

0

0 0

44

0

44

0

0

44

9 076

0

9 076

0

0

9 076

63 133

  • 18 218

44 915

  • 10 999
  • 191

33 725

2 264

0

2 264

3 833

0

6 097

606

  • 185

421

  • 213

0

208

38 918

  • 12 058

26 860

  • 12 151

0

14 709

1 617

  • 1 016

601

58

0

659

0

0

0

219

0

219

17 891

  • 4 437

13 454

  • 3 358

904

11 000

1 324

  • 522

802

525

  • 1 227

100

0

0 0

0

0

93

93

0

0

0

0

0

39

39

513

0

513

88

0

601

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

1 385

431

1 816

17

  • 264

1 569

632

0

632

9

  • 56

585

114

5

119

2

0

121

639

426

1 065

6

  • 208

863

0

0

0

0

0

0

0

         

0

       

1 241

0

       

378

0

       

59 467

0

       

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

2

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
         

Milj.nota

NJN

 
 

(3)

 

(3)

 

(4)

(5)

(6)=(1 t/m 5)

36.09 Ontvangsten

 

0

 

43 718

0

  • 10 000

33 718

36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1

36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1

36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3

36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3

36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten

36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens

36.09.07 Overige ontvangsten

2 323

2 323

 

0

0

0

0

0

0

29 081

0

  • 10 000

19 081

0

0

0

0

0

0

12 039

0

0

12 039

0

250

0

0

250

0

25

0

0

25

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.

De bijstelling van de heffingen GIS 2 en 3 worden veroorzaakt door een herziene raming. Hieruit blijkt dat de heffingen dit jaar lager zullen zijn dan in de begroting is geraamd.

Artikel 37 Weer, klimaat, seismologieen aardobservatie

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en aardobservatie

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

53 829

 
  • 258

53 571

  • 8 376
 

0

45 195

Uitgaven:

 

53 093

 
  • 258

52 835

  • 8 558
 

0

44 277

37.01 Weer, klimaat en seismologie

37.01.01 Weer

37.01.02 Klimaat

37.01.03 Seismologie

37.01.04 Contributie WMO (HGIS)

37.02 Aardobservatie

37.02.01 EUMETSAT

 

34 043

  • 258

33 785

862

260

34 907

19 894

  • 338

19 556

  • 320

191

19 427

11 897

  • 102

11 795

1 190

85

13 070

1 516

0

1 516

  • 8
  • 16

1 492

736

182

918

0

0

918

19 050

0

19 050

  • 9 420
  • 260

9 370

19 050

0

19 050

  • 9 420
  • 260

9 370

   

51 917

   

43 359

   

918

   

918

87%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

37.09 Ontvangsten

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2

Artikel 51 Optimaliseren van de ruimtelijke afweging

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

51 Optimalisering van de ruimtelijke afweging

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

37 759

 

437

38 196

2 846

  • 1 888

39 154

Uitgaven:

 

43 181

 
  • 2 153

41 028

7 781

  • 2 448

46 361

51.02 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren

51.02.14 Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren

51.04 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie

51.04.01 Coördinatie van de interbestuurlijke geo-informatie

 

4 282

  • 3 793

489

7 809

  • 1 154

7 144

4 282

  • 3 793

489

7 809

  • 1 154

7 144

38 899

1 640

40 539

  • 28
  • 1 294

39 217

38 899

1 640

40 539

  • 28
  • 1 294

39 217

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

46 361

57%

51 Ontvangsten

934

934

934

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Artikel 52 Realisatie Nationaal Ruimtelijk Beleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

75 086

 
  • 550

74 536

  • 41 208
  • 9 306

24 022

Uitgaven:

 

160 779

 
  • 1 872

158 907

  • 65 332
  • 13 246

80 329

52.04 Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit

52.04.03 FES Mooi Nederland

52.04.09 Bufferzones

52.04.10 Overige instrumenten

52.06 Integrale ruimtelijke projecten van nationale betekenis

52.06.01 Projecten gebiedsontwikkeling (FES) 52.06.10 Overige instrumenten gebiedsontwikkeling 52.06.16 Het Waddenfonds

52.08 Stimuleren architectonische kwaliteit

52.08.01 Stimuleren architectonische kwaliteit voor het interdepartementale architectuurbeleid

 

11 387

  • 3 942

7 445

1 194

  • 4 134

4 505

7 361

  • 3 942

3 419

600

  • 484

3 535

3 661

0

3 661

0

  • 3 661

0

365

0

365

594

11

970

148 655

2 020

150 675

  • 66 533
  • 9 372

74 770

100 667

4 517

105 184

  • 28 909
  • 8 220

68 055

14 110

  • 2 497

11 613

  • 4 624
  • 1 152

5 837

33 878

0

33 878

  • 33 000

0

878

737

50

787

7

260

1 054

737

50

787

260

1 054

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen – Restant

80 329

0

0

0

7

52 Realisatie Nationaal Ruimtelijke Beleid

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

               

100%

52 Ontvangsten

 

0

 

0

0

7 105

 

0

7 105

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Aan EL&I wordt een bijdrage van € 3,7 mln geleverd tbv het Investeringsbudget Landelijk Gebied. Tevens krijgt EL&I € 2,8 mln ter compensatie van de kosten als gevolg van het niet doorgaan van de verplaatsing van TNO Ypenburg naar Cromstrijen. Naar het Gemeentefonds wordt € 2,7 mln overgeboekt tbv het project Venekoten waarmee uitvoering wordt gegeven aan de motie Van Heugten. Daarnaast wordt € 4,5 mln van de BIRK middelen die dit jaar niet tot besteding komen ingezet tbv verkeersmaatregelen.

Artikel 53 Klimaat en luchtkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

53 Klimaat en luchtkwaliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

64 605

 
  • 11 549

53 056

  • 1 538
 

7 409

58 927

Uitgaven:

 

91 580

 
  • 15 439

76 141

176

 

7 409

83 726

53.08 Tegengaan klimaatverandering

53.08.02 Tegengaan klimaatverandering

53.14 Verbeteren luchtkwaliteit

53.14.10 Verbeteren luchtkwaliteit

53.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit

53.16.16 Stimuleren van duurzame mobiliteit

53.18 Bevorderen duurzame industrie

53.18.18 Bevorderen duurzame industrie

 

12 003

491

12 494

  • 28
  • 1 153

11 313

12 003

491

12 494

  • 28
  • 1 153

11 313

50 538

  • 4 530

46 008

231

3 772

50 011

50 538

  • 4 530

46 008

231

3 772

50 011

15 336

  • 2 203

13 133

148

4 881

18 162

15 336

  • 2 203

13 133

148

4 881

18 162

13 703

  • 9 197

4 506

  • 175
  • 91

4 240

13 703

  • 9 197

4 506

  • 175
  • 91

4 240

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

83 726

94%

53 Ontvangsten

3 200

3 200

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

Aan verkeersmaatregelen wordt op dit artikel € 4,5 mln meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast wordt € 3,2 mln van de Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) middelen terugontvangen. Dit geld wordt weer bij de uitgaven aan het NSL-budget toegevoegd.

0

0

0

0

2

Artikel 54 Duurzaam produceren

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

54 Duurzaam produceren

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand

(+ of –)               suppletoire suppletoire       begroting begroting         VJN

VJN2

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

17 395

 

2 007

19 402

1 156

 
  • 180

20 378

Uitgaven:

 

136 370

 
  • 3 336

133 034

656

 

762

134 452

54.14 Reductie v milieubel door (ketengericht) afvalproducten

54.14.01 Reductie van milieubel door (ketengericht) afvalproducten

54.16 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem

54.16.02 Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem

54.26 Duurzaam gebr ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen

54.26.12 Duurzaam gebruik ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen

 

124 262

  • 6 068

118 194

581

0

118 775

124 262

  • 6 068

118 194

581

0

118 775

5 227

  • 644

4 583

50

1 601

6 234

5 227

  • 644

4 583

50

1 601

6 234

6 881

3 376

10 257

25

  • 839

9 443

6 881

3 376

10 257

25

  • 839

9 443

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

134 452 100%

54 Ontvangsten

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Artikel 56 Risicobeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

56 Risicobeleid

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m 1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN2

     
           

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

46 726

 

1 201

47 927

30 300

  • 2 070

76 157

Uitgaven:

 

56 933

 
  • 2 374

54 559

30 050

  • 2 070

82 539

56.34 Veilig gebruik van chemische stoffen

56.34.02 Veilig gebruik van chemische stoffen

56.38 Bescherming tegen straling

56.38.06 Bescherming tegen straling

56.40 Verantwoorde toepassing van ggo’s

56.40.08 Verantwoorde toepassing van ggo’s

56.42 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid

56.42.10 Beheersing van risico’s die samenhangen met ext veiligheid

 

3 109

  • 84

3 025

1 530

543

5 098

3 109

  • 84

3 025

1 530

543

5 098

1 680

  • 203

1 477

16

0

1 493

1 680

  • 203

1 477

16

0

1 493

2 756

  • 1 951

805

1 027

  • 395

1 437

2 756

  • 1 951

805

1 027

  • 395

1 437

9 388

  • 136

49 252

27 477

  • 2 218

74 511

9 388

  • 136

49 252

27 477

  • 2 218

74 511

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen

0

0

56 Risicobeleid

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
         

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

 

(2)

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

           

82 539 100%

56 Ontvangsten

 

0

         

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Artikel 57 Versterken van het internationaal beleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

57 Versterken van het internationale milieubeleid

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

8 456

 

344

8 800

  • 139
 

234

8 895

Uitgaven:

 

101 180

 
  • 2 411

98 769

  • 139
 

285

98 915

57.44 Internationaal milieubeleid

57.44.04 Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) 57.44.06 Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel)

57.48 Clean Development Mechanism

57.48.08 Clean Development Mechanism

57.50 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken

57.50.10 Beperken klimaatverandering door post-kyoto afspraken

57.52 Interreg

57.52.12 Interreg

 

4 386

  • 1 258

3 128

10

285

3 423

3 310

  • 205

3 105

10

0

3 115

1 076

  • 1 053

23

0

285

308

93 675

  • 228

93 447

0

0

93 447

93 675

  • 228

93 447

0

0

93 447

901

  • 729

172

181

 

901

  • 729

172

9

0

181

2 218

  • 196

2 022

  • 158

0

1 864

2 218

  • 196

2 022

  • 158

0

1 864

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

98 915 100%

57 Ontvangsten

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

9

0

0

2

Artikel 59 Handhaving en toezicht

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

59 Handhaving en toezicht

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

48 154

 

7 700

55 854

9 723

 

780

66 357

Uitgaven:

 

48 154

 

7 700

55 854

9 723

 

780

66 357

59.56 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie

59.56.02 Bevorderen naleving wetg. voor Wonen, Wijken en Integratie

59.58 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte

59.58.04 Bevorderen naleving wetgeving voor Milieu en Ruimte

59.60 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie

59.60.06 Bevorderen samenwerking methodiek en strategie

59.62 Crisismanagement organiseren

59.62.08 Crisismanagement organiseren

59.64 Opsporen en bestrijden van fraude

59.64.10 Opsporen en bestrijden van fraude

59.82 Apparaat artikel 59 (IG)

59.82.02 Apparaat artikel 59 (IG)

Van totale uitgaven:

 

731

  • 93

638

19

0

657

731

  • 93

638

19

0

657

9 378

  • 1 189

8 189

158

323

8 670

9 378

  • 1 189

8 189

158

323

8 670

1 611

  • 204

1 407

41

1 448

 

1 611

  • 204

1 407

41

0

1 448

5 456

  • 691

4 765

92

481

5 338

5 456

  • 691

4 765

92

481

5 338

1 146

  • 145

1 001

29

  • 24

1 006

1 146

  • 145

1 001

29

  • 24

1 006

29 832

10 022

39 854

9 384

0

49 238

29 832

10 022

39 854

9 384

0

49 238

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

49 238

17 119

99%

59 Ontvangsten

882

882

882

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Artikel 60 Leefomgevingskwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

60 Leefomgevingskwaliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
         

Milj.nota

NJN

 
 

(1)

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

132 715

 
  • 13 526

119 189

7 029

  • 17 315

108 903

Uitgaven:

103 627

 
  • 11 503

92 124

3 194

  • 29 037

66 281

60.01 Realiseren duurzaam gebruik bodem,onder-grond en grondwater

60.01.02 Realiseren duurzaam gebruik bodem,onder-grond en grondwater

60.02 Tegengaan van geluidhinder

60.02.04 Tegengaan van geluidhinder 60.02.06 Geluidskaarten (FES)

60.03 Kennis, onderzoek en projecten klimaat

34 164

  • 6 800

27 364

702

12 938

13 724

 

34 164

  • 6 800

27 364

  • 702
  • 12 938

13 724

23 970

1 983

25 953

1 140

  • 3 500

23 593

23 970

  • 410

23 560

3 440

  • 3 500

23 500

0

2 393

2 393

  • 2 300

0

93

24 621

  • 1 551

23 070

2 555

  • 4 556

21 069

0

0

0

0

60 Leefomgevingskwaliteit

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

Milj.nota

NJN

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

60.03.08 Kennis, onderzoek en projecten klimaat

(FES)

60.03.10 Overige instrumenten realiseren ruimte voor windenergie en klimaatadaptatie

60.04 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling

60.04.12 Bevorderen adequaat gebiedsgericht instrumentarium en duurzame ontwikkeling

 

24 215

  • 1 551

22 664

0

  • 4 540

18 124

406

0

406

2 555

  • 16

2 945

0

         

20 872

  • 5 135

15 737

201

  • 8 043

7 895

0

         

20 872

  • 5 135

15 737

201

  • 8 043

7 895

0

         

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

66 281 100%

60 Ontvangsten

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Er worden middelen bodemsanering overgeboekt naar het Provinciefonds en Gemeentefonds. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar EL&I in het kader van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Milieubeleid.

Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er verplichtingen van 2012 zijn overgeboekt naar 2011, zodat de overboeking naar het Provinciefonds en Gemeentefonds voor de Bodemsanering kan worden vastgelegd.

2.3 Niet-beleidsartikelen

Artikel 39 Bijdragen Infrastructuur en BDU

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
             

Milj.nota

NJN

 
     

(1)

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

 

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

   

9 946 573

 
  • 520 793

9 425 780

 

166 855

 

128 097

9 720 732

Uitgaven:

   

9 971 798

 
  • 520 793

9 451 005

 

134 617

 

124 197

9 709 819

39.01 Bijdrage

39.02 Bijdrage

aan aan

IF

de BDU

7 997 611 1 974 187

 
  • 520 793

0

7 476 818 1 974 187

 

77 853 56 764

 

128 097 - 3 900

7 682 768 2 027 051

De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.

0

De bijstelling van de in de Najaarsnota opgenomen inkomstenraming betreft hoofdzakelijk de Bijdrage aan het Infrastructuurfonds. Deze bijstelling bestaat voor deel uit overboekingen naar het ministerie van Financiën voor de inpassing van het DBFM-contract A15 Maasvlakte – Vaanplein en de rentevrijval in verband met de verkoop van de NS-dochter Strukton.

Voor een ander deel wordt door het ministerie van Financiën uit de opbrengst van de verkoop van Strukton € 154,6 mln. beschikbaar gesteld ten behoeve van versnelde aflossingen van leningen van ProRail. Verder vinden via dit bijdrageartikel enkele overboekingen (o.a. de de terugboeking voor het programma Beter Benutten) plaats van en naar de begroting van hoofdstuk XII en de ministeries van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 40 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

40 Nominaal en onvoorzien

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
         

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 
  • 259

172 181

171 922

  • 171 922
 

0

0

Uitgaven:

 
  • 259

172 181

171 922

  • 171 922
 

0

0

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.

Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

41 Ondersteunen functioneren VenW

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
         

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

185 024

 

18 819

203 843

11 114

 

8 135

223 092

Uitgaven:

213 037

 

4 291

217 328

11 864

 

2 385

231 577

41.01 Centrale diensten

41.01.01 Interne en externe communicatie IenM

41.01.02 Bedrijfsvoering IenM

41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding

41.01.04 Internationaal beleid IenM

41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering

41.01.06 Financial en operational auditing

41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak

41.01.08 HGIS-middelen

41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden

41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit

 

122 671

  • 138

122 533

  • 1 364
  • 1 252

119 917

9 712

228

9 940

  • 56

734

10 618

45 043

  • 152

44 891

  • 1 658

230

43 463

9 505

84

9 589

1 030

50

10 669

3 000

0

3 000

  • 2 976

0

24

9 554

  • 83

9 471

159

0

9 630

5 658

0

5 658

2 126

0

7 784

6 881

487

7 368

264

329

7 961

2 104

0

2 104

0

0

2 104

25 736

  • 687

25 049

  • 291
  • 1 997

22 761

5 478

  • 15

5 463

38

  • 598

4 903

41 Ondersteunen functioneren VenW

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m 1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN2

     

Milj.nota

NJN

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

41.02 Shared Services Organisatie

41.02.01 ICT dienstverlening

41.02.02 Facilitaire dienstverlening

41.02.03 Personele dienstverlening

41.02.04 Financiële dienstverlening

41.02.05 Communicatie en strategie

41.03 Algemene uitgaven dep. onderd.

41.03.01 Regeringsvliegtuig

41.03.02 Personeel en materieel DGMo

41.03.03 Personeel en materieel DGLM

41.03.04 Personeel en materieel DGW

 

69 766

4 148

73 914

15 254

1 649

90 817

13 016

3 328

16 344

5 477

410

22 231

34 933

1 332

36 265

4 408

183

40 856

10 115

1 155

11 270

1 717

  • 427

12 560

8 464

45

8 509

  • 117

1 233

9 625

3 238

  • 1 712

1 526

3 769

250

5 545

20 600

281

20 881

  • 2 026

1 988

20 843

7 220

0

7 220

70

0

7 290

3 735

  • 330

3 405

  • 1 270

2 572

4 707

7 034

  • 340

6 694

  • 968
  • 157

5 569

2 611

951

3 562

142

  • 427

3 277

         

219 203

         

635

         

11 739

         

100%

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

41.09 Ontvangsten

3 626

214

3 840

2 505

6 345

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

De Nota van Wijziging op de ontwerpbegroting (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 500, nr. 4) is verwerkt in de kolommen Stand oorspropnkelijk vastgestelde begroting en Stand ISB.

De bijstelling betreft een overboeking van artikel 34 voor Beter Benutten van de apparaats-en programma uitgaven.

Het verschil tussen de bijstelling van de uitgaven en verplichtingen in de Najaarsnota wordt veroorzaakt doordat er in 2011 verplichtingen worden aangegaan waarvan het kaseffect in latere jaren is.

Artikel 61 Algemeen

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

61 Algemeen

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand

(+ of –)               suppletoire suppletoire       begroting begroting         VJN

VJN2

Mutaties suppletoire begroting NJN

Stand suppletoire begroting NJN

 
         

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

263 814

 
  • 18 226

245 588

11 085

 

5 726

262 399

Uitgaven:

252 668

 

39 933

292 601

9 305

 

7 403

309 309

61.81 Programma

61.81.02 Communicatie-instrumenten

61.81.04 Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

(StaB)

61.81.06 Overige vastgoedinformatievoorziening

61.81.14 Programmauitgaven Juridische Zaken

61.81.90 Verzameluitkering

61.82 Beleidsartikelen begroting XI-VROM

61.82.50 Apparaat beleidsartikelen VROM

61.85 Planbureau en Raden

61.85.62 VROM-Raad

 

19 749

3 421

23 170

  • 1 669
  • 3 131

18 370

3 367

304

3 671

  • 246

549

3 974

5 801

0

5 801

34

500

6 335

0

0

0

0

0

0

8 371

0

8 371

885

  • 4 180

5 076

2 210

3 117

5 327

  • 2 342

0

2 985

43 450

456

43 906

2 110

2 503

48 519

43 450

456

43 906

2 110

2 503

48 519

29 821

  • 1 293

28 528

336

5 257

34 121

0

0

0

0

0

0

0

61 Algemeen

 

Stand

Mutaties

Stand

Mutaties suppletoire

Stand

begroting

(+ of –)

suppletoire

begroting NJN

suppletoire

t/m 1

suppletoire

begroting

 

begroting

 

begroting

VJN

 

NJN

 

VJN2

     

Milj.nota

NJN

(1)

(2)

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

(6)=(3 t/m 5)

61.85.64 Raad voor Ruimtelijk Milieu- en Natuuron-derzoek

61.85.66 Waddenadviesraad (WAR) 61.85.68 Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) 61.85.70 Technische Commissie Bodembescherming (TCB) 61.85.80 Apparaat Planbureau Leefomgeving (PBL)

61.86 Postactieven

61.86.90 Postactieven VROM

61.87 Gemeenschappelijke voorzieningen

61.87.86 Gemeenschappelijk voorzieningen 61.87.88 Huurbijdrage aan Rgd

61.89 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties

61.89.92 Bekostiging van externe uitvoeringsorganisaties

 

0

0

0

0

0

0

717

0

717

0

0

717

0

0

0

0

900

900

622

0

622

13

0

635

28 482

  • 1 293

27 189

323

4 357

31 869

8 003

0

8 003

0

0

8 003

8 003

0

8 003

0

0

8 003

107 586

  • 556

107 030

7 579

  • 995

113 614

93 925

  • 556

93 369

7 579

  • 995

99 953

13 661

0

13 661

0

0

13 661

44 059

44 059

37 905

37 905

81 964

81 964

949

949

3 769

3 769

86 682

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven – Agentschapsbijdragen

ISB= Incidentele Suppletoire Begroting VJN= Voorjaarsnota

284 510

 

– Restant

– waarvan op 1 oktober 2011 juridisch verplicht

         

24 799 100%

61 Ontvangsten

980

0

980

0

2 500

3 480

De uitgaven van de WABO worden centraal in de begroting begroot en verantwoord. Vanuit de beleidsartikelen en andere ministeries vinden daarom diverse kleine overboekingen plaats die aan de WABO een bijdrage leveren van in totaal € 3,8 mln. Daarnaast doet het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) voor € 2,5 mln aan extra ontvangsten uit onderzoek (bijv. emissieregistratie RIVM, EU/BSIK). De uitgaven voor dit onderzoek heeft het PBL eerstens zelf voorgefinancierd en zodoende wordt het uitgavenkader tegelijkertijd met € 2,5 mln verhoogd. Bij het PBL is ook nog sprake van een overboeking van € 1,4 mln vanuit EL&I voor het werkprogramma.

Van de uitgaven ten behoeve van juridische aangelegenheden wordt € 4 mln overgeboekt naar het Provinciefonds. Deze aanpassing hangt samen met de uitvoering van het toezicht op de IenM-regelgeving door de Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s).

De uitgaven aan uitzendkrachten (Flexchange) worden op dit artikel begroot. De ophoging van € 2,503 mln is vanuit verschillende artikelen gevoed.

0

2

Artikel 62 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

62 Nominaal en onvoorzien

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

7 020

 
  • 2 378

4 642

  • 4 642
 

0

0

Uitgaven:

 

7 020

 
  • 2 378

4 642

  • 4 642
 

0

0

62.91 Loonbijstelling

62.91.02 Loonbijstelling

62.92 Prijsbijstelling

62.92.04 Prijsbijstelling

62.93 Onvoorzien

62.93.79 Onvoorzien

62.94 Nog nader te verdelen taakstellingen

62.94.89 Nog nader te verdelen taakstellingen 62.94.91 Nog nader te verdelen overig 62.94.93 Generale Kasschuif

 

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

7 020

  • 2 378

4 642

  • 4 642

0

0

7 020

  • 2 378

4 642

  • 4 642

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

62 Ontvangsten

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

Artikel 99 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2011 (Bedragen in € 1 000)

99 Nominaal en onvoorzien

Stand begroting t/m 1

Mutaties           Stand                Mutaties suppletoire                 Stand

(+ of –)               suppletoire       begroting NJN                           suppletoire suppletoire       begroting                                                              begroting begroting         VJN                                                                       NJN

VJN2

 
           

Milj.nota

NJN

   
 

(1)

 

(2)

 

(3)=(1)+(2)

(4)

(5)

 

(6)=(3 t/m 5)

Verplichtingen

 

0

 

0

0

  • 264
 

264

0

Uitgaven:

 

0

 

0

0

  • 264
 

264

0

99.01 Programma uitgaven

99.01. Programma uitgaven

Van totale uitgaven:

– Apparaatsuitgaven

– Agentschapsbijdragen

– Restant

– waarvan op 1 maart 2011 juridisch verplicht

 

0

0

0

  • 264

264

0

0

0

0

  • 264

264

0

99 Ontvangsten

1  ISB= Incidentele Suppletoire Begroting

2  VJN= Voorjaarsnota

0

0


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.