Brief regering; Uitvoering van de motie Strolenberg/Inge van Dijk over een tussenregeling voor sportduikers die geen arbeid verrichten waarbij bijzondere gevaren voor de veiligheid of de gezondheid bestaan (25883-474) - Arbeidsomstandigheden

Deze brief is onder nr. 479 toegevoegd aan dossier 25883 - Arbeidsomstandigheden.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Arbeidsomstandigheden; Brief regering; Uitvoering van de motie van de leden Strolenberg en Inge van Dijk over een tussenregeling voor sportduikers die geen arbeid verrichten waarbij bijzondere gevaren voor de veiligheid of de gezondheid bestaan (Kamerstuk 25883-474)
Document­datum 20-12-2023
Publicatie­datum 20-12-2023
Nummer KST25883479
Kenmerk 25883, nr. 479
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2023-2024

25 883

Arbeidsomstandigheden

Nr. 479    BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN

WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 20 december 2023

Vrijwilligers leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Ik heb waardering voor vrijwilligersinitiatieven zoals bij SIGNI. Van belang is natuurlijk dat dit veilig gebeurt.

Tijdens het tweeminutendebat op 3 oktober 2023 (Handelingen II 2023/24, nr. 7, item 27) is door de leden Strolenberg (VVD) en Inge van Dijk (CDA) een motie ingediend die de regering verzoekt te bekijken of een tussenre-geling gemaakt kan worden voor sportduikers die geen arbeid verrichten waarbij bijzondere gevaren voor de veiligheid of de gezondheid bestaan (Kamerstuk 25 883, nr. 474). Dit zodat zij buiten de Arbeidsomstandighedenwet- en regelgeving vallen.

Ik heb tijdens dit debat toegezegd dat ik na ontvangst van het advies op hoofdlijnen over vrijwilligerswerk en duiken, dat door de Stichting Werken onder Overdruk (SWOD) zou worden uitgebracht, zou bekijken of en in hoeverre een tussenregeling wenselijk en mogelijk is.

Een speciale projectgroep van SWOD heeft dit advies voorbereid en op 4 oktober jl. uitgebracht. Aan de projectgroep heeft de Nederlandse Onderwatersport Bond (NOB) als vertegenwoordiger van de vrijwilligers deelgenomen. Het advies heb ik als bijlage bij deze brief gevoegd. Ik dank SWOD hartelijk voor dit bruikbare advies.

Het advies is een bijzondere prestatie gelet op de verschillen in belangen van alle deelnemende partijen. Het advies schetst de contouren van een eenduidig en samenhangend stelsel op basis van risico's voor de veiligheid en de gezondheid van duikers bij het uitvoeren van werkzaamheden als professionele duiker of als vrijwilliger.

De projectgroep heeft zich voor het advies gebogen over een vraagstelling van mijn departement. De projectgroep verwoordt deze vraagstelling als volgt: «De vraag die voorligt is op welke wijze (regelgeving, documenten,

kst-25883-479 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2023

procedures en deelname aan de fora waarin hiervoor voorstellen worden ontwikkeld) de werkzaamheden van sport-duikende vrijwilligers en wetenschap duikers ingepast kunnen worden in de huidige wetgeving gebaseerd op basis van een risico-inschatting van de activiteiten.»

De projectgroep heeft bij de analyse van knelpunten en mogelijke oplossingen getracht een zo generiek mogelijke oplossing te zoeken die goed uitlegbaar is aan alle belanghebbenden.

De voorgestelde oplossingen zijn van belang vanwege drie typen knelpunten:

  • • 
    Knelpunten in het Arbeidsomstandighedenbesluit en -regeling
  • • 
    Knelpunten in de Arbocatalogus
  • • 
    Knelpunten in het certificatie/registratie systeem

Het advies bevat ook het voorstel om nader te bezien of bij de uitwerking van oplossingen zoveel mogelijk kan worden aangesloten bij al bestaande normering en opleidingen voor recreatief duiken, internationale documenten en richtlijnen, medische beoordelingen en feitelijke activiteiten en omstandigheden waarin deze worden uitgevoerd. Het voordeel daarvan is dat daar waar mogelijk wordt aangesloten bij bestaande kwalificatiesystemen in de professionele duikwereld en de recreatieve duikwereld. Dat kan ook het draagvlak voor de oplossingen versterken.

De uitwerking van dit advies is veelomvattend en vergt een forse inspanning van de genoemde projectgroep. Mijn departement zal, net als voor het bijgaande advies, enige financiële ondersteuning geven voor het inhuren van een professionele voorzitter. De inschatting van SWOD is dat de werkzaamheden in het derde kwartaal van 2024 afgerond kunnen worden. De projectgroep zal een pakket van uitgewerkte voorstellen opleveren die geïmplementeerd kunnen worden. Daarna kunnen eventuele noodzakelijke aanpassingen in de regelgeving worden voorbereid.

Desgevraagd heeft SWOD aangegeven dat zij het niet wenselijk acht als de leden van de projectgroep ingezet moeten worden voor het realiseren van een door uw Kamer gevraagde tussenregeling. Niet alleen is op dit moment onvoldoende duidelijk hoe deze er dan uit zou moeten zien, maar de noodzakelijke inzet daarvoor van de projectgroep-leden van SWOD zou ook de uitwerking van het hoofdlijnenadvies sterk vertragen.

Een tussenregeling is om die reden niet wenselijk en vanwege vertragingseffecten ook niet verstandig. Van SWOD is kortgeleden een projectvoorstel voor de uitwerking van het hoofdlijnenadvies ontvangen, met het verzoek hier financiële ondersteuning voor te verlenen.

Momenteel wordt de opdrachtverlening voorbereid. Ik kijk uit naar de uitwerking van het hoofdlijnenadvies.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

C.E.G. van Gennip

Tweede Kamer, vergaderjaar 2023-2024, 25 883, nr. 479 2


3.

Bijlagen

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.