H.J. (Hans) Simons
Rotterdamse PvdA-bestuurder die in het kabinet-Lubbers III i staatssecretaris van volksgezondheid was. Geboren in Friesland en als zoon van een huisarts opgegroeid in een vrijzinnig-liberaal milieu. Studeerde politicologie en sociologie. Was namens de PPR i gemeenteraadslid en later voor de PvdA wethouder in Rotterdam. Trachtte als staatssecretaris tevergeefs een nieuw stelsel van ziektekostenverzekering in te voeren. Keerde in 1994 terug naar de Rotterdamse gemeentepolitiek, als wethouder van onder andere economische zaken. Bestuurder die goed aangeschreven stond en bekwaam een aantal wetsvoorstellen door het parlement loodste.
PvdA
functie(s) in de periode 1989-1994: staatssecretaris
Inhoudsopgave van deze pagina:
Henri Johan (Hans)
geboorteplaats en -datum
Witmarsum (gem. Wonseradeel), 20 december 1947
overlijdensplaats en -datum
Renesse (gem. Schouwen-Duiveland), 27 maart 2019partij(en)
-
-PPR (Politieke Partij Radikalen), tot 1977
-
-PvdA (Partij van de Arbeid), vanaf 1979
-
-projectleider, vormingsinstituut voor volwassenen te Rotterdam, van 1972 tot 1974
-
-directiesecretaris, Instituut voor Kunstzinnige Vorming te Rotterdam, van 1974 tot 1982
-
-lid gemeenteraad van Rotterdam, van 3 september 1974 tot 24 november 1977 (voor de PPR; eenmansfractie)
-
-lid gemeenteraad van Rotterdam, van 3 september 1978 tot 7 november 1989
-
-wethouder (van culturele minderheden en onderwijs) van Rotterdam, van 7 september 1982 tot 7 november 1989
-
-staatssecretaris van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur (belast met volksgezondheid en gehandicaptenbeleid), van 7 november 1989 tot 26 februari 1994
-
-lid gemeenteraad van Rotterdam, van 12 april 1994 tot 1 april 2001
-
-wethouder (van economische zaken, sociale zaken en werkgelegenheid) van Rotterdam, van 12 april 1994 tot 1 april 2001 (tevens loco-burgemeester)
-
-voorzitter Raad van Bestuur NIZW (Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn) te Utrecht, van 1 april 2001 tot 1 mei 2005
-
-voorzitter Raad van Bestuur Oosterscheldeziekenhuizen te Goes, van 1 mei 2005 tot 1 april 2009
-
-zelfstandig adviseur beleids- en bestuursvragen
-
-fractievoorzitter PPR gemeenteraad van Rotterdam, van 1974 tot november 1977
-
-fractievoorzitter PvdA gemeenteraad van Rotterdam, tot 1982
lijsttrekkerschappen
-
-lijsttrekker PvdA gemeenteraadsverkiezingen Rotterdam, 1994
-
-voorzitter Raad van Commissarissen DOH ("de ondernemende huisarts")
-
-lid bestuur Stichting Distripark Eemhaven
-
-voorzitter Raad van Toezicht Stichting Pameijer, Rotterdam (sociale psychiatrie)
-
-lid Raad van Commissarissen N.V. Beurs
-
-voorzitter Stichting "Kinderen Zwarte Zee"
-
-voorzitter NLO (Nederlands Luchtvaart Overleg), van 2001 tot 2003
-
-voorzitter Raad van Toezicht ziekenfonds "Azivo", van 2001 tot 2008
-
-lid Raad van Commissarissen Evenementencomplex "Ahoy" te Rotterdam, van 2001 tot 2009
-
-voorzitter Fonds voor Amateurkunst en Podiumkunsten, van 1 december 2002 tot 2008
-
-lid Ambassadeursnetwerk Besturen, vanaf oktober 2004 (bevorderen van deelname van vrouwen in besturen van maatschappelijke en politieke organisaties)
-
-voorzitter Raad van Toezicht Hogeschool Zeeland, van april 2005 tot 2012
-
-lid Raad van Toezicht Hospice Rotterdam
-
-docent TiasNimbas Business School, Tilburg
-
-interim-voorzitter Fonds Cultuurpatricipatie Den Haag, van 2008 tot 2009
-
-voorzitter "OSB" organisatie schoonmaak- en glazenwasserbranche, van 2009 tot 1 april 2015
-
-voorzitter Raad van Toezicht "Pameyer Stichting" Rotterdam, instelling voor verstandelijk gehandicapten en sociale psychiatrie
-
-voorzitter bestuur Stichting DBC Onderhoud, vanaf 15 oktober 2010 (organisatie voor Diagnose Behandeling Combinatie)
-
-voorzitter Raad van Toezicht "William Schrikker Groep", van 2010 tot 2018
-
-president EFCI (European Federation Cleaning Industries), vanaf 2010
-
-voorzitter bestuur AZN (Ambulancezorg Nederland), van februari 2011 tot 2018
-
-voorzitter SEMH (Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen), vanaf 2012
-
-vicevoorzitter Yulius, tot 2012
-
-voorzitter RMPI (jeugdpsychiatrisch ziekenhuis)/"Grote Rivieren Barendrecht/Dordrecht
-
-voorzitter Stichting GMH (Gedragscode Medische Hulpmiddelen), van 2015 tot 2019
U ziet een selectie van de nevenfuncties. In de uitgebreide versie is een overzicht van nevenfuncties in te zien.
primair onderwijs-
-Openbare lagere school te Renesse
voortgezet onderwijs
-
-h.b.s.-b, "Prof. Zeemanlyceum" te Zierikzee, tot 1967
academische studie
-
-politicologie (kandidaats), Vrije Universiteit te Amsterdam, vanaf 1967
-
-sociologie: bedrijfssociologie, Vrije Universiteit te Amsterdam, tot 1972
-
-Stelde in 1990 samen met minister Hirsch Ballin de commissie-Remmelink in, die moest adviseren over wettelijke regeling van euthanasie
-
-Bracht in 1990 samen met minister d'Ancona de Nota 'Werken aan zorgvernieuwing' uit, waarin plannen voor een nieuw stelsel van ziektekostenverzekering en financiering van de gezondheidszorg werden ontvouwd ('plan-Simons'). In november 1992 bereikte hij overeenstemming met de zorgverzekeraars over kostenontwikkeling in en modernisering van de zorgsector. Door opheffing van de contracteerplicht van zorgaanbieders zou hun vrijheid om beter aan te sluiten bij de behoefte van burgers worden vergroot. Tot verdere invoering van het 'plan-Simons' kwam het niet. Onderdeel daarvan was de invoering van een basisverzekering die zou worden geregeld via de AWBZ. (21.545)
-
-Stelde in 1991 de Nationale Commissie Chronische Zieken in en bracht een notitie uit over het chronisch-ziekenbeleid (22.025)
-
-Diende in 1991 het wetsvoorstel Wet op de orgaandonatie in. Het voorstel werd in 1996 door minister Borst in het Staatsblad gebracht. (22.358)
-
-Diende in 1991 de wetsvoorstellen klachtrecht cliënten zorgsector en medezeggenschap cliënten zorginstellingen in. De wetsvoorstellen werden in 1995 door minister Borst en staatssecretaris Terpstra in het Staatsblad gebracht. (23.040 & 23.041)
-
-Bracht in 1992 de Nota 'Weloverwogen verder' uit over de verdere stappen om tot invoering van een nieuw stelsel voor ziektekostenverzekering te komen. (22.393, nr. 23)
-
-Stelde na de polio-epidemie van 1992/93 het Landelijke Coördinatiestructuur Infectieziektebestrijding in om op landelijk niveau de coördinatie te voeren van het beleid in crisissituaties. Onderdeel daarvan is een Outbreak Management Team (zie kamerstuk 25.295, nr. 3)
-
-Diende in 1994 een wetsvoorstel in waardoor het voor verzekerden mogelijk moest worden voor bepaalde vormen van zorg via de Zfw een eigen risico te nemen. Op grond daarvoor moesten verzekeraars de verzekering tegen een lagere premie kunnen aanbieden. Het wetsvoorstel werd in december 1994 door zijn opvolger ingetrokken. (23.567)
-
-Verdedigde in 1994 samen met minister Hirsch Ballin met succes het wetsvoorstel inzake de geneeskundige-behandelingsovereenkomst in de Tweede Kamer. De wet werd in 1994 door de ministers Borst en Sorgdrager tot stand gebracht. (21.561)
-
-Had een belangrijk aandeel in de voorbereiding van het wetsvoorstel Kwaliteitswet zorginstellingen. Het voorstel werd, kort na zijn aftreden, in 1994 ingediend door minister d'Ancona en in 1996 door minister Borst in het Staatsblad gebracht.
als bewindspersoon (wetgeving) (10/11)
-
-Bracht in 1990 samen met minister Ritzen een wet in het Staatsblad (Stb. 535) inzake aanpassing van de regelgeving voor academische ziekenhuizen. De academische ziekenhuizen worden geïntegreerd in de reguliere planning, bouw en financiering van de volksgezondheid. De verantwoordelijkheid voor en financiering van medische en tandheelkundige vervolgopleidingen na het arts- en tandartsexamen gaat over van Onderwijs naar Volksgezondheid. Universiteit en ziekenhuis zullen gezamenlijk een bestuursorgaan oprichten dat zorgt voor een doelmatige samenwerking op het terrein van wetenschappelijk geneeskundig onderwijs en onderzoek en patiëntenzorg. Het wetsvoorstel was in 1988 ingediend door minister Deetman en staatssecretaris Dees. (20.889)
-
-Bracht in 1991 samen met staatssecretaris Van Rooy de Tijdelijke wet geneesmiddelenprijzen (Stb. 55) tot stand. De wet bevriest tijdelijk de prijzen van geneesmiddelen. Vanwege het zeer gebrekkig functioneren van het prijsmechanisme in de geneesmiddelensector werd overheidsingrijpen geboden geacht. Doel was een verlaging (die later structureel moest worden) van het totale niveau van uitgaven voor de geneesmiddelenvoorziening. Het wetsvoorstel was in 1988 ingediend door de staatssecretarissen Evenhuis en Dees en in 1990 in de Tweede Kamer mede verdedigd door staatssecretaris Bukman. (20.696)
-
-Bracht in 1991 een wet (Stb. 275) tot aanvulling van de Wet ziekenhuisvoorzieningen tot stand waardoor het Rijk meer zeggenschap krijgt over beddenreducties. Het rijk krijgt de bevoegdheid zelf het ontwerp-plan voor ziekenhuizen vast te stellen indien Provinciale Staten dit niet binnen de vastgestelde termijn hebben gedaan (Wet versterking WZV-instrumentarium). De wet moet leiden tot grotere effectiviteit van een in 1988 genomen maatregel tot beddenreductie in de sector ziekenhuizen. De tijdelijk wet loopt vooruit op capaciteitsreductie in het kader van een algehele structuurherziening in de gezondheidszorg. Het wetsvoorstel was in 1989 ingediend door staatssecretaris Dees. (21.200)
-
-Bracht in 1991 wetten tot stand over beperking van de contracteerplicht in de ziekenfondsverzekering en de bijzondere ziektekostenverzekering (21.367 & 22.266)
-
-Bracht in 1991 de Wet stelselherziening ziektekostenverzekering tweede fase (Stb. 587) tot stand. Deze raamwet vormde de tweede fase van invoering van het 'plan-Simons' over de ombouw naar een nieuw stelsel van ziektekostenverzekering met daarin een basispakket. Het AWBZ-verstrekkingenpakket kon door de wet worden uitgebreid met verstrekkingen die deel uitmaakten van de ziekenfondsverzekering, particuliere ziektekostenverzekering of publiekrechtelijke ziektekostenverzekering. Het ging daarbij in eerste instantie om geneesmiddelen. (21.592)
-
-Bracht in 1992 de Wet op het bevolkingsonderzoek (Stb. 611) tot stand. Deze wet onderwerpt de uitvoering van bevolkingsonderzoek dat een gevaar kan vormen voor de lichamelijke of geestelijke gezondheid van betrokkenen aan een vergunningenstelsel. Voor onderzoek waaraan geen risico's zijn verbonden, is geen vergunning nodig. (21.264)
-
-Bracht in 1992 samen met minister Hirsch Ballin de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) in het Staatsblad (Stb. 669). Hierdoor werden criteria geformuleerd en zorgvuldige procedures vastgelegd voor gedwongen opname van patiënten met een ziekelijke stoornis of gebrekkige geestelijke ontwikkeling. Patiënten konden alleen worden opgenomen, wanneer zij zelf blijk gaven van de "nodige bereidheid tot opneming". De patiënt moet er bewust voor kiezen opgenomen te worden en de consequenties daarvan volledig overzien. Gedwongen opname was alleen mogelijk in uitzonderingssituaties, bijvoorbeeld bij ernstig gevaar voor patiënt of anderen ('gevaarscriterium'). Daarvoor was een rechterlijke machtiging nodig. Ook bij het toepassen van dwingmiddelen, zoals separatie of medicatie, gold een (verscherpt) gevaarscriterium. De wet verving de Wet staatstoezicht op krankzinnigen. Het wetsvoorstel was in 1971 ingediend door minister Polak en staatssecretaris Kruisinga.
-
-Bracht in 1993 samen met de staatssecretarissen Wallage en Heerma de Wet voorzieningen gehandicapten (WVG) (Stb. 545) tot stand, waarbij de uitvoering van de woon- en vervoersvoorzieningen voor gehandicapten werden overgeheveld naar de gemeenten. De voorzieningen worden ondergebracht in de AWBZ, ook voorzieningen voor gehandicapten van 65 jaar en ouder vallen onder de wet. (22.815)
-
-Bracht in 1993 samen met minister Hirsch Ballin de Wet beroepen individuele gezondheidszorg (Wet BIG) (Stb. 655) tot stand, die moet bewaken dat de beroepsuitoefening in de gezondheidszorg kwalitatief op peil blijft en die patiënten moet beschermen tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen. Ook alternatieve behandelwijze zijn toegestaan. Diverse wetten over medische en paramedische beroepen over ziekenverzorgers worden ingetrokken. Het wetsvoorstel was in 1986 ingediend door staatssecretaris Van der Reijden. (19.522)
-
-Bracht in 1993 samen met minister Hirsch Ballin de Wet meldingsformulier levensbeëindiging (Stb. 688) tot stand, waardoor euthanasie strafbaar bleef, maar alleen dan als een arts niet de nodige zorgvuldigheid in acht had genomen. (20.383)
U ziet een selectie van activiteiten. In de uitgebreide versie is het gehele overzicht van activiteiten in te zien.
algemeen-
-Zegde in november 1977 zijn raadslidmaatschap op en verliet de PPR, omdat hij geen toekomst zag voor die partij
-
-Dreigde op 25 juni 1992 in een Kamerdebat met aftreden als het CDA hem niet voor 100 procent zou steunen bij zijn plannen om tot een nieuwe stelsel van ziektekostenverzekering te komen. De Tweede Kamer verwierp met alleen de stemmen van VVD en CD vóór een motie-Bolkestein waarin zijn beleid werd afgekeurd.
-
-De Eerste Kamer bewerkstelligde via een motie-Kaland dat invoering van het 'plan-Simons' gefaseerd zou plaatsvinden en dat ontwerp-AMvB's ter goedkeuring dienden te worden voorgelegd aan het parlement. In juni 1993 besloot hij tot een 'time-out' bij de invoering van een basisverzekering om zich te bezinnen op de wijze waarop de basisverzekering kon worden ingevoerd. De door hem in 1992 en 1994 ingediende wetsvoorstellen over aanspraken op zorg in de AWBZ en over eigen risico bij de ziektekostenverzekering werden eind 1994 ingetrokken.
-
-In februari 1994 was er een 'relletje' omdat hij zich had ziek had gemeld voor een overleg in de Tweede Kamer, maar wel 's avonds in een uitzending van Radio Rijnmond verscheen. Hij zei sneller hersteld te zijn dan gedacht, maar bood wel excuses aan Kamervoorzitter Deetman aan.
-
-In 2000 tien maanden uitgeschakeld door ziekte, waarbij zijn wethouderschap werd waargenomen
uit de privésfeer
-
-Hij groeide op in Zeeland
-
-NRC Handelsblad, 4 november 1989
-
-Staatscourant, 8 november 1989
-
-Trouw, 10 januari 1990
-
-Tom-Jan Meeus, "Staatssecretaris Simons; Tegenstander van formaat", NRC Handelsblad, 12 maart 1990
-
-Jaap Jansen, "Geen kwaad woord over Hans Simons. Portret van een veelbelovende PvdA'er", Elsevier, 15 juni 1991
-
-Heleen Crul, "Hans was een klein manneke, maar direct heel pittig", Elsevier, 30 november 1991
-
-"Wethouder Simons vertrekt naar NIZW", Trouw, 4 januari 2001
-
-Mark Kranenburg, "De man van het afgeschoten plan", NRC Handelsblad, 29 maart 2019
-
-Willem Pekelder, "De andere Hans Simons", Trouw, 30 maart 2019
In de uitgebreide versie zijn, indien bekend, de familierelaties opgenomen.
Speciaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn de biografieën van alle kansrijke (volgens de peilingen) kandidaten in uitgebreide vorm raadpleegbaar op parlement.com.
Voor de overige ruim 5000 biografieën geldt het volgende:
In het digitale biografisch archief van de Stichting PDC, partner van het Montesquieu Instituut, is een uitgebreide versie aanwezig met bijvoorbeeld partijpolitieke functies, maatschappelijke nevenfuncties, parlementaire activiteiten, opleiding en wetenswaardigheden. Voorlopig is het beschikbaar stellen van uitgebreide biografieën, en/of daarop gebaseerde statistische gegevens, opgeschort. Wilt u een uitgebreide biografie inzien? Laat het ons weten als u daar belangstelling voor heeft.
Op bovenstaande tekst en gegevens zijn auteursrechten van PDC van toepassing; overname, in welke vorm dan ook, is zonder expliciete goedkeuring niet toegestaan. Ook de afbeeldingen zijn niet rechtenvrij.
De biografieën betreffen vooral de periode waarin iemand politiek en bestuurlijk actief is of was. PDC ontvangt graag gemotiveerde aanvullingen of correcties.