EU wil luchtvervuiling door zeeschepen aanpakken

maandag 26 augustus 2002

Een uitgebreid onderzoek door de Stichting De Noordzee, dat in opdracht van de EU is uitgevoerd, wijst uit dat de zeescheepvaart een aanzienlijke bijdrage levert aan luchtvervuiling boven land. Boven Nederland komt 13 procent van alle luchtvervuiling van de drukbevaren Noordzee. Met name voor de kust dragen zeeschepen fors bij aan een smerige lucht. Stichting De Noordzee luidde in februari 2002 al de noodklok over deze 'vergeten' vervuiling.

De onderzoeksresultaten komen niet als een verrassing. De meest gebruikte brandstof van schepen is bunkerolie, een restproduct van olieraffinage met een hoge concentratie schadelijke stoffen. Zonder maatregelen zullen zeeschepen in 2010 verantwoordelijk zijn voor 68 procent van de luchtvervuiling op het land door zwaveldioxide en 55 procent van de luchtvervuiling door stikstofoxiden. Ook worden veel koolwaterstoffen en stofdeeltjes uitgestoten.

Onderzoekers zeggen dat de vervuiling relatief makkelijk te bestrijden is. Zo kunnen zeeschepen vrijwel overal in Europa (de iets duurdere) zwavelarme brandstof tanken. In Zweden is deze schone brandstof al gemeengoed, door een korting op havengelden door te voeren voor schepen die zwavelarm tanken. Als dergelijke maatregelen door heel Europa worden doorgevoerd, kan de uitstoot van zwavel worden gehalveerd.

Bron: Staatscourant, Trouw, Rotterdams Dagblad, 20 augustus 2002