MTV laat jongeren EU-lidstaten zien
AMSTERDAM (ANP) - MTV komt vanaf 2 juli (dagelijks acht keer) met een programma waarin jongeren kennis kunnen maken met de Europese Unie (EU). Met Transito Travel hoopt de zender Nederlandse jongeren meer bij te brengen over hun Europese buren, meldde een woordvoerder vrijdag.
,,De gemiddelde Nederlander voelt de oogleden al zakken bij de eerste lettergrepen van 'Europese Unie', maar met Transito Travel willen we op een laagdrempelige manier informatie geven'', aldus de zegsman. Het fictieve Transito Travel is een ,,brak en obscuur bedrijfje'' dat her en der informatiehokjes plaatst. In dit quasi hightechhokje kunnen passanten een kort filmpje bekijken over elk van de 27 lidstaten.
De filmpjes zoomen in op één onderwerp en gaan over diverse onderwerpen. Van vreemde tradities of gebruiken in een land, over de economische situatie, of over plaatselijke beroemdheden. ,,In de filmpjes op MTV volgen we de gebeurtenissen in één zo'n booth: de bezoekers, de informatie over de landen en de vaste onderhoudsmonteur'', legt de MTV-woordvoerder uit.
Hoe vreemd Transito Travel de filmjes ook heeft vormgegeven, na het zien van een aflevering weet de kijker onwillekeurig toch iets meer over een EU-land, voorspellen de makers. De serie is mogelijk gemaakt door het Europafonds en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.