Skipmenu

  • Zoeken
  • Hoofdnavigatiemenu
  • Inhoud

De Nederlandse Grondwet
  • Huidige Grondwet
    • Algemene bepaling
    • 1. Grondrechten
    • 2. Regering
    • 3. Staten-Generaal
    • 4. Advies en controle
    • 5. Wetgeving en bestuur
    • 6. Rechtspraak
    • 7. Decentrale overheden
    • 8. Herziening Grondwet
  • Grondwets­wijzigingen
    • Aanhangige wetsvoorstellen
    • Terugzendrecht Eerste Kamer (2023-)
    • Recht op eerbiediging van het gezinsleven (2023-)
    • Correctief referendum (2022-)
    • Wijziging artikel 23 Grondwet (2021-)
    • Zittingsduur Eerste Kamer (2020-)
    • 2e lezing Grondwetsherziening in Verenigde Vergadering (2020-)
    • Uitbreiding kiesrechtuitsluiting (2019-)
    • Gestrande grondwetswijzigingen (1983-heden)
  • Ontwikke­lingen
    • Constitutionele toetsing
    • Kiesstelsel
    • Referendum
    • Gekozen minister-president of formateur
    • Toekomst tweekamerstelsel
    • Wet politieke partijen
  • Versies Grondwet
    • Huidige Grondwet (2022/2023)
    • Grondwet van 1983: algehele (redactionele) modernisering
    • Grondwet van 1917: onderwijspacificatie en algemeen kiesrecht
    • Grondwet van 1887: tussenstap in kiesrecht- en schoolstrijd
    • Grondwet van 1848: ministeriële verantwoordelijkheid
    • Grondwet van 1840: België afgesplitst
    • Grondwet van 1815: samenvoeging met België: een koninkrijk
    • Grondwet van 1814: een soeverein vorstendom
    • Alle versies sinds 1798
  • (Grondwets)­commissies
    • Commissie-Remkes - Staatscommissie parlementair stelsel (2017-2018)
    • Commissie-Thomassen (2009-2010)
    • Commissie-Biesheuvel (1982-1985)
    • Commissie-Cals/Donner (1967-1971)
    • Commissies voor 1967
    • Andere commissies
      • Commissie-Engels - Werking van artikel 57 van de Grondwet (2023)
      • Staatscommissie Rechtsstaat (2022-2024)
      • Commissie-Fokkens - Herziening wetgeving ambtsdelicten (2018-2021)
      • Nationale Conventie (2006)
      • Commissie-De Koning (1991-1993)


Columns & Analyses

Columns over

  • Charlotte Wagenaar
    12 juni 2023
    Charlotte Wagenaar
    Meer dan een noodrem: hoe kunnen we referenda constructiever inrichten?
  • Bert van den Braak
    2 juni 2023
    Bert van den Braak
    Staatsrechtelijke boemerang
  • C.R.P. van Vliet
    2 juni 2023
    Casper van Vliet
    Een problematisch voorzitterschap ontwijken: de (on)mogelijkheden
  • Prof.Dr. J.Th.J. (Joop) van den Berg
    2 juni 2023
    Joop van den Berg
    Pleidooi voor grondwetsherziening (1)
  • 6D3C21D292154A52B0167BF6288D962B
    30 mei 2023
    Fauke Deceuninck
    Profileringsdrang brengt natuur in gedrang, ook in België
  • Maarten Stremler
    30 mei 2023
    Maarten Stremler
    Constitutionele toetsing voegt weinig toe
  • Bert Middel
    30 mei 2023
    Bert Middel
    De senaat is de senaat niet meer
  • 15-okt-Mrvdw-Huub-Linthorst
    30 mei 2023
    Huub Linthorst
    De nieuwe wet EU-informatievoorziening Staten-Generaal
  • Joris Backer
    30 mei 2023
    Joris Backer
    De Eerste Kamer, to be or not to be!
  • Türker Ertaş
    30 mei 2023
    Türker Ertaş
    How Emmanuel Macron Reaffirmed the Rationalised Character of the French Parliament
Recenter
Eerder


Columns over ... Columns & Analyses

  • Annelieke Mooij
    9 mei 2022
    Annelieke Mooij
    Europees Herstelfonds: Nederlandse plannen en de Europeanisering van economisch beleid
  • Prof.Dr. J.Th.J. (Joop) van den Berg
    6 mei 2022
    Joop van den Berg
    Een eeuw van zware schokken
  • Bert van den Braak
    29 april 2022
    Bert van den Braak
    Nieuwe politiek, nieuwe bestuurscultuur?
  • Maarten Stremler
    25 april 2022
    Maarten Stremler
    Inhouden EU-subsidies is geen wondermiddel voor Hongaarse rechtsstaat
Recenter
Eerder

Delen

Deel dit item op X
Deel dit item op Bluesky
Deel dit item op Facebook
Deel dit item op Linkedin

logo rijksoverheid.nl

Deze website is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.


Nieuwsbrief

De Hofvijver

Drie nieuwsbrieven naast elkaar gelegd

Meld u aan voor de nieuwsbrief

De Nederlandse Grondwet
  • Over deze site
  • Contact
Logo PDC Informatie Architectuur"

Hoofdnavigatiemenu

  • Huidige Grondwet

  • Algemene bepaling
  • 1. Grondrechten
  • 2. Regering
  • 3. Staten-Generaal
  • 4. Advies en controle
  • 5. Wetgeving en bestuur
  • 6. Rechtspraak
  • 7. Decentrale overheden
  • 8. Herziening Grondwet
  • Grondwets­wijzigingen

  • Aanhangige wetsvoorstellen
  • Terugzendrecht Eerste Kamer (2023-)
  • Recht op eerbiediging van het gezinsleven (2023-)
  • Correctief referendum (2022-)
  • Wijziging artikel 23 Grondwet (2021-)
  • Zittingsduur Eerste Kamer (2020-)
  • 2e lezing Grondwetsherziening in Verenigde Vergadering (2020-)
  • Uitbreiding kiesrechtuitsluiting (2019-)
  • Gestrande grondwetswijzigingen (1983-heden)
  • Ontwikke­lingen

  • Constitutionele toetsing
  • Kiesstelsel
  • Referendum
  • Gekozen minister-president of formateur
  • Toekomst tweekamerstelsel
  • Wet politieke partijen
  • Versies Grondwet

  • Huidige Grondwet (2022/2023)
  • Grondwet van 1983: algehele (redactionele) modernisering
  • Grondwet van 1917: onderwijspacificatie en algemeen kiesrecht
  • Grondwet van 1887: tussenstap in kiesrecht- en schoolstrijd
  • Grondwet van 1848: ministeriële verantwoordelijkheid
  • Grondwet van 1840: België afgesplitst
  • Grondwet van 1815: samenvoeging met België: een koninkrijk
  • Grondwet van 1814: een soeverein vorstendom
  • Alle versies sinds 1798
  • (Grondwets)­commissies

  • Commissie-Remkes - Staatscommissie parlementair stelsel (2017-2018)
  • Commissie-Thomassen (2009-2010)
  • Commissie-Biesheuvel (1982-1985)
  • Commissie-Cals/
    Donner (1967-1971)
  • Commissies voor 1967
  • Andere commissies