Drs. J. (Jetta) Klijnsma
Sociaal betrokken, doortastende politica en bestuurder die, na een wethouderschap in Den Haag, staatssecretaris van Sociale Zaken werd. In het kabinet-Balkenende IV i was zij dat ruim een jaar. Als staatssecretaris in het kabinet-Rutte II i probeerde zij tevergeefs pensioenhervormingen door te voeren, maar slaagde zij wel belangrijke wetgeving te realiseren, zoals de Participatiewet. Daar tussen was zij Tweede Kamerlid voor de PvdA. Hield zich toen bezig met cultuur en medisch-ethische vraagstukken. Heeft een lichamelijke beperking. Begon haar loopbaan als medewerker van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer en was wethouder van welzijn en volksgezondheid en van cultuur en financiën. In 2011-2012 trad mevrouw Klijnsma op als 'kwartiermaker' van de nieuwe vakbeweging. Sinds 1 december 2017 is zij commissaris van de Koning in Drenthe.
PvdA
functie(s) in de periode 2008-heden: lid Tweede Kamer, staatssecretaris, Commissaris van de Koning
Inhoudsopgave van deze pagina:
Jellejetta (Jetta)
geboorteplaats en -datum
Hoogeveen, 18 maart 1957partij(en)
PvdA (Partij van de Arbeid)
-
-medewerker PvdA-fractie Tweede Kamer der Staten-Generaal, vanaf 1982 (medewerker van onder anderen de Kamerleden Van der Louw, Marcel van Dam en Wöltgens)
-
-hoofd beleidsafdeling PvdA-fractie Tweede Kamer der Staten-Generaal, tot 1998
-
-lid gemeenteraad van 's-Gravenhage, van 1 mei 1990 tot mei 2002
-
-wethouder (van welzijn, volksgezondheid en emancipatie) van 's-Gravenhage, van 15 april 1998 tot 20 april 2006
-
-lid gemeenteraad van 's-Gravenhage, van 16 maart 2006 tot 20 april 2006
-
-wethouder (van cultuur en financiën) van 's-Gravenhage, van 20 april 2006 tot 18 december 2008
-
-waarnemend burgemeester van 's-Gravenhage, van 1 januari 2008 tot 26 maart 2008
-
-staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van 18 december 2008 tot 23 februari 2010
-
-lid Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 17 juni 2010 tot 5 november 2012
-
-staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, van 5 november 2012 tot 26 oktober 2017
-
-Commissaris van de Koning in Drenthe, vanaf 1 december 2017
takenpakket (staatssecretaris)
-
-Was als staatssecretaris binnen de grenzen van het door de minister vastgestelde beleid in het bijzonder belast met: a. Decentraal arbeidsmarktbeleid, b. Arbeidstoeleiding en re-integratiebeleid gemeenten, c. Ketenaanpak SUWI, d. ESF, e. Bijstandsbeleid, f. Armoedebeleid en Schuldhulpverlening, g. Sociale Werkvoorziening, h. Volksverzekeringen inclusief uitvoering, i. Internationale aangelegenheden behorend bij de portefeuille, j. Handhaving en fraudebestrijding. k. Andere aangelegenheden waarvan behartiging door de minister aan haar werd toevertrouwd.
-
-penningmeester PvdA-afdeling, van 1986 tot 1988
-
-voorzitter ondernemingsraad, Stichting Ondersteuning PvdA-Tweede Kamerfractie, van 1987 tot 1990
-
-voorzitter PvdA-afdeling, van 1988 tot 1990
-
-vertrouwenspersoon Tweede Kamerfractie PvdA, van 1992 tot 1998
-
-fractievoorzitter PvdA-fractie, algemeen bestuur gewest "Haaglanden", van 1993 tot 1995
-
-fractievoorzitter PvdA gemeenteraad van 's-Gravenhage, van 8 maart 2006 tot mei 2006
-
-voorzitter Centrum voor Lokaal Bestuur PvdA, van 2001 tot december 2008
-
-lid curatorium WBS (Wiardi Beckman Stichting), van 2001 tot december 2008
-
-lid projectgroep Democratie en bestuurlijke vernieuwing PvdA, van februari 2004 tot februari 2005
-
-secretaris personeel en organisatie, PvdA-fractie Tweede Kamer der Staten-Generaal, van 12 oktober 2010 tot 20 maart 2012
lijsttrekkerschappen
-
-lijsttrekker PvdA gemeenteraadsverkiezingen in 's-Gravenhage, 2006
In de uitgebreide versie is een overzicht van partijpolitieke functies opgenomen.
huidige-
-voorzitter bestuur Stichting De Dutch Don’t Dance Division, vanaf 6 september 2018
-
-lid Raad van Toezicht Kunstmuseum Den Haag/Escher in Het Paleis
-
-voorzitter Raad van Toezicht VSBfonds
vorige
-
-lid redactie historisch tijdsschrift "Groniek", van 1978 tot 1980
-
-lid bestuur "Gehandicapten Sportclub Groningen", van 1979 tot 1982
-
-lid Raad van Toezicht Aids Projectenbureau, van 1997 tot 1998
-
-voorzitter VNG-commissie Welzijn en Volksgezondheid, van 1998 tot april 2006
-
-voorzitter bestuur Stichting Korrelatie, van 2001 tot december 2008
-
-voorzitter Stichting Ondersteuning Maatschappelijke dienstverlening en gezondheidszorg in de centrumwijken van Den Haag
-
-lid bestuur Stichting "Sam-en"
-
-lid Adviesraad Armoedeproject, Haagse Rode Kruis
-
-voorzitter commissie ('kwartiermaker') "Nieuwe Vakbeweging", van 16 januari 2012 tot 23 juni 2012
-
-lid bestuur Startfoundation, tot november 2012
-
-lid bestuur Dutch Don't Dance Division, van mei 2018 tot september 2018
-
-lid commissie onderzoek kinderopvangtoeslag (Commissie-Donner), van juni 2019 tot november 2019
-
-lid Raad van Toezicht Nationaal Restauratiefonds, tot 2023
comités van aanbeveling, erefuncties etc.
-
-ambassadeur Liliane Fonds
-
-lid Comité van Aanbeveling "Ontmoeting Buitenlandse Vrouwen in Den Haag", tot november 2012
-
-lid Comité van Aanbeveling Nederlandse Public Health Federatie, tot november 2012
-
-v.w.o. te Hoogeveen, van 1969 tot 1975
hoger beroepsonderwijs
-
-opleiding hogere bestuursambtenaar, Bestuursacademie Zuid-Holland, van 1986 tot 1990
academische studie
-
-geschiedenis: sociaal-economische geschiedenis, Rijksuniversiteit Groningen, van 1975 tot 1983
-
-Diende in 2010 samen met Boris van der Ham (D66), Anouchka van Miltenburg (VVD), Jasper van Dijk (SP) en Ineke van Gent (GL) een wijziging van de Algemene wet gelijke behandeling in, in verband met het annuleren van de enkel-feitconstructie (32.476)
als bewindspersoon (beleidsmatig)
-
-Kwam in 2009 samen met minister Donner met het voorstel om de AOW-leeftijd in twee stappen te verhogen naar 67 jaar. In 2020 moet de leeftijd waarop burgers AOW krijgen 66 jaar worden en in 2025 67 jaar. Werkgevers en werknemers moeten tijdens de eerste overgangstermijn een inzetbaarheidsbeleid invoeren om ervoor te zorgen dat werknemers in goede gezondheid hun werk kunnen blijven doen tot 67 jaar. De arbeidsparticipatie van ouderen moet worden verbeterd.
-
-Trok in 2014 het wetsvoorstel partnertoeslag AOW in, toen bleek dat er in de Eerste Kamer geen meerderheid voor was. Het wetsvoorstel was in 2013 door de Tweede Kamer aangenomen. Het wetsvoorstel beoogde het recht op de partnertoeslag op grond van de Algemene Ouderdomswet (AOW) voor hogere inkomens vanaf 2015 in drie jaar volledig te laten verdwijnen. (33.687)
-
-Diende in 2015 een wetsvoorstel in over een variabele pensioenuitkering. Onderdelen van dit wetsvoorstel werden geïntegreerd in het initiatiefwetsvoorstel-Lodders en daarna werd het wetsvoorstel ingetrokken. (34.344)
-
-Bracht in 2016 de Perspectiefnota 'Toekomst Pensioenstelsel' uit over de verschillende mogelijkheden om het stelsel van aanvullende pensioenen beter te laten aansluiten bij de arbeidsmarkt van de eenentwintigste eeuw (32.043)
-
-Diende in 2017 een wetsvoorstel in over fuserende bedrijfstakpensioenfondsen (regels voor fusie en splitsing). Nadat de Tweede Kamer zich daarover kritisch had uitgelaten, trok minister Koolmees het voorstel in 2018 in. (34.801)
als bewindspersoon (wetgeving) (10/13)
-
-Bracht in 2013 de Wet versterking bestuur pensioenfondsen (Stb. 302) tot stand. Hierdoor worden de regels voor de governance en medezeggenschap voor pensioenfondsen gewijzigd. Deskundigheid en het intern toezicht worden versterkt, alle risicodragers (ook pensioengerechtigden) worden vertegenwoordigd in het (paritair) bestuur en knelpunten bij het toezicht door verschillende organen worden weggenomen. Bij de wijziging speelde een advies de commissie-Frijns uit 2010 een belangrijke rol. Het wetsvoorstel was in 2012 ingediend door minister Kamp. (33.182)
-
-Bracht in 2014 een wijziging (Stb. 269) van de Wet werk en bijstand tot stand, waardoor bijstandsgerechtigden meer worden aangesproken op inzet van de eigen mogelijkheden. De diverse arbeidsverplichtingen om de naleving te verbeteren worden geuniformeerd, waarbij tegelijkertijd gemeenten de ruimte krijgen voor maatwerk. In de nu Participatiewet geheten wet staat het vangnetkarakter van de bijstand centraal. (33.801)
-
-Bracht in 2014 de Invoeringswet Participatiewet (Stb. 270) tot stand. De wet voegt de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) samen tot één regeling voor de onderkant van de arbeidsmarkt. Doel van de wet is eenvoudiger toe- of herintreden tot de arbeidsmarkt en vermindering van bureaucratie en regeldruk. Er komen werkbedrijven in de 35 arbeidsmarktregio's, waarin sociale partners samenwerken. De uitvoering van de wet komt bij de gemeenten. De Wet Werk en bijstand gaat Participatiewet heten, de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten wordt 'Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten'. Het wetsvoorstel was in 2012 ingediend door staatssecretaris De Krom. (33.161)
-
-Bracht in 2014 de Wet aanpassing financieel toetsingskader (FTK) (Stb. 567) tot stand. Door wijziging van de pensioenwetgeving moeten pensioenfondsen in staat worden gesteld financiële schokken gespreid in de tijd te verwerken. Het FTK biedt voor pensioenfondsen ruimte voor een beleggingsbeleid dat past bij het realiseren van een voorwaardelijk geïndexeerd pensioen. Tegelijkertijd wordt voorkomen dat te snel wordt overgegaan tot indexatie. (33.972)
-
-Bracht in 2015 de Wet taaleis Wet werk en bijstand (Stb. 136) tot stand. Hierdoor wordt aan de voorwaarden voor bijstandverlening de eis van beheersing van de Nederlandse taal toegevoegd. Dit om de kans op arbeidsparticipatie te vergroten, (33.975)
-
-Bracht in 2015 de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten (Stb. 154) tot stand. De wet stimuleert werkgevers om meer mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Als het afgeproken aantal banen voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten achterblijft bij gemaakte afspraken daarover, dan kan de staatssecretaris van Sociale Zaken besluiten een wettelijk quotum in werking te stellen. Werkgevers die dan nog niet voldoende banen hebben, gecreëerd betalen een quotumheffing. (33.981)
-
-Bracht in 2015 de1 Wet pensioencommunicatie (Stb. 193) tot stand. De wet moet zorgen dat pensioenfondsen deelnemers adequate informatie verstrekken, met daarbij de keuzes en gevolgen van bijvoorbeeld werkloosheid of overlijden voor het pensioen, alsmede over onzekerheden. Jaarlijks moet een uniform pensioenoverzicht worden verstrekt. (34.008)
-
-Bracht in 2015 een wijziging (Stb. 218) van de Algemene Ouderdomswet en andere wetten tot stand over versnelling van de stapsgewijze verhoging van de AOW-leeftijd. Vanaf 2016 wordt de AOW-leeftijd geleidelijk verhoogd naar 66 jaar en in 2021 naar 67 jaar. Vervolgens wordt de leeftijd gekoppeld aan de leeftijdsverwachting. (34.083)
-
-Bracht in 2016 de Wet algemeen pensioenfonds (Stb. 549) tot stand. Met de wet wordt een algemeen pensioenfonds geïntroduceerd om de keuzemogelijkheid van werknemers en werkgevers ten aanzien van pensioenen te vergroten. Er kan vergunning worden gevraagd voor inrichting van algemene pensioenfondsen en regelingen van bedrijfspensioenfondsen kunnen bij een algemeen pensioenfonds worden ondergebracht. (34.117, 34.320)
-
-Bracht in 2016 een wet (Stb. 519) tot wijziging van de Participatiewet tot stand. Hierdoor worden gemeenten verplicht beschut werk aan te bieden aan werknemers voor wie dat de enige mogelijkheid tot arbeidsparticipatie is. (34.578)
U ziet een selectie van activiteiten. In de uitgebreide versie is het gehele overzicht van activiteiten in te zien.
uit de privésfeer-
-Groeide op in een ARP-gezin
-
-Is licht gehandicapt vanwege spastistische benen en zat op haar dertiende een jaar in een revalidatiecentrum in Beetsterzwaag.
-
-Werd in Den Haag als wethouder met een tandem opgehaald om naar haar werk te gaan
verkiezingen
-
-Was in 2012 bij de Tweede Kamerverkiezingen nummer 2 op de PvdA-kandidatenlijst
-
-Brian van der Bol, "Een doorzetter die steeds hoger klimt. Jetta Klijnsma, de nieuwe staatssecretaris van Sociale Zaken (PvdA)", NRC Handelsblad, 24 november 2008
-
-Klaas Broekhuizen en Ria Cats, "Jetta Klijnsma 'Ik moest van mijn ouders alles doen wat mijn zussen ook deden; ik had dan niet hun lijf, wel hun hersenen'", Het Financieele Dagblad, 27 december 2008
-
-Jan Tromp: "'We laten wel heel veel mensen aan hun lot over'", De Volkskrant, 18 juli 2009
-
-Jelle Brandsma, "Aaibaar en spijkerhard tegelijk", Trouw 7 februari 2014
-
-Petra de Koning, "De passie is er, de resultaten niet", NRC Handelsblad, 29 juni 2016
Speciaal voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn de biografieën van alle kansrijke (volgens de peilingen) kandidaten in uitgebreide vorm raadpleegbaar op parlement.com.
Voor de overige ruim 5000 biografieën geldt het volgende:
In het digitale biografisch archief van de Stichting PDC, partner van het Montesquieu Instituut, is een uitgebreide versie aanwezig met bijvoorbeeld partijpolitieke functies, maatschappelijke nevenfuncties, parlementaire activiteiten, opleiding en wetenswaardigheden. Voorlopig is het beschikbaar stellen van uitgebreide biografieën, en/of daarop gebaseerde statistische gegevens, opgeschort. Wilt u een uitgebreide biografie inzien? Laat het ons weten als u daar belangstelling voor heeft.
Op bovenstaande tekst en gegevens zijn auteursrechten van PDC van toepassing; overname, in welke vorm dan ook, is zonder expliciete goedkeuring niet toegestaan. Ook de afbeeldingen zijn niet rechtenvrij.
De biografieën betreffen vooral de periode waarin iemand politiek en bestuurlijk actief is of was. PDC ontvangt graag gemotiveerde aanvullingen of correcties.