Hoe blijven we mobiel in Europa?

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op woensdag 25 maart 2009, 12:32.

Hoe blijven we mobiel?

De kosten voor fossiele brandstoffen nemen toe en de temperatuur op aarde ook. Met dalende oliereserves en een milieu dat steeds meer verontreinigd wordt, richt Europa de blik op alternatieven: biobrandstoffen, elektriciteit of waterstof. De europarlementsleden hielden onlangs vast aan het doel van 10% duurzame energie voor wegvervoer tegen 2020. Is dit haalbaar? Is het betaalbaar? Is het genoeg voor het milieu? Laat je stem horen bij de verkiezingen in juni!

Biobrandstoffen: niet enkel voordelen

Steeds meer auto's in Europa rijden op biobrandstoffen. De voordelen zijn dat als deze binnen de EU worden geproduceerd, wij minder afhankelijk zijn van de import van olie van buiten de EU. Verder stoten biobrandstoffen minder CO2 uit en zijn ze daarmee beter voor het milieu.

Er kleven echter ook een aantal nadelen aan biobrandstoffen. Het gebruik kan tot voedseltekorten leiden aangezien land dat gebruikt wordt voor de productie van brandstof niet voor voedselproductie kan worden gebruikt. Dit kan ook de voedselprijzen verder opdrijven.

Verder kan het ontginnen van nieuw land voor de verbouw van gewassen voor biobrandstoffen leiden tot ontbossing en vernietiging van biodiversiteit Tot slot kan de intensieve teelt van biobrandstoffen bijdragen aan de uitstoot van lachgas, een krachtig broeikasgas.

Vorig jaar vroegen de parlementsleden om een dringende herziening van het biobrandstoffenbeleid van de EU. Zij vonden dat biobrandstoffen geen negatieve sociale, economische of milieugevolgen zouden mogen hebben.

Auto's in de EU

  • Er rijden 220 miljoen auto's op de wegen
  • Deze zijn goed voor 12% van de CO2-uitstoot
  • Het aantal auto's op de wegen is tussen 1990 en 2004 toegenomen met 40%
  • De CO2-uitstoot is hierbij toegenomen met een derde

Auto's op waterstof hebben speciale pompstations nodig

Waterstof wordt beschouwd als een schone manier om voertuigen aan te drijven aangezien het geen broeikasgassen uitstoot. Maar waterstof kan in meer of in mindere mate schoon zijn, afhankelijk van de bron waar de waterstof uit wordt gewonnen. Het Parlement nam afgelopen herfst een verslag aan dat opriep tot het produceren van waterstof op duurzame wijze. De leden benadrukten ook in het verslag de noodzaak voor de creatie van een netwerk van waterstofpompstations om zo de introductie van auto's op waterstof succesvol te maken.

Koolstofvrije auto's voor een gezonder milieu

De parlementsleden keurden onlangs de normen voor emissieprestaties voor nieuwe personenauto's goed. Het doel is 120g CO2-uitstoot per kilometer voor de gehele auto-industrie tegen 2012. De huidige limiet is 160 gram per kilometer. Fabrikanten zullen boetes moeten betalen als zij auto's produceren die meer CO2 uitstoten.

De verlaging van uitstoot zou bereikt moeten worden door efficiëntere motoren, verbeteringen in banden, betere airconditioningsystemen en zuiniger rijden. Bovendien kan het onderzoek naar energiezuinigere auto's banen creëren en de positie van de Europese auto-industrie op de wereldmarkt verbeteren.

Aan jou de keus!

Er is al veel gedaan, maar er zal ook nog veel gedaan moeten worden. Meer keuzen zullen moeten worden gemaakt. De verkiezing van het Europees Parlement biedt jou de kans aan om de richting van het Europese beleid mee te bepalen. Welke acties en wetten op Europees niveau wil jij zien? Aan jou de keus!