Richtlijn 1970/311 - Harmonisatie van nationale wetgeving betreffende de stuurinrichtingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Richtlijn 70/311/EEG van de Raad van 8 juni 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten betreffende de stuurinrichtingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvanofficiële Engelstalige titel
Council Directive 70/311/EEC of 8 June 1970 on the approximation of the laws of the Member States relating to the steering equipment for motor vehicles and their trailersRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 1970/311 |
Celex-nummer i | 31970L0311 |
Document | 08-06-1970 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 18-06-1970; Special edition in Danish: Chapter I Volume 1970 |
Inwerkingtreding | 11-06-1970; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-10-2014; opgeheven door 32009R0661 |
Omzetting | 11-12-1971; zie art. 4 01-07-1973; zie 172BN11/9/PT1A21 |
Kennisgeving | 11-06-1970 |
|
Richtlijn 70/311/EEG van de Raad van 8 juni 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten betreffende de stuurinrichtingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan
Publicatieblad Nr. L 133 van 18/06/1970 blz. 0010 - 0013
Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 13 Deel 1 blz. 0139
Bijzondere uitgave in het Deens: Serie I Hoofdstuk 1970(II) blz. 0323
Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 13 Deel 1 blz. 0139
Bijzondere uitgave in het Engels: Serie I Hoofdstuk 1970(II) blz. 0375
Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 13 Deel 1 blz. 0093
Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 13 Deel 1 blz. 0221
Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 13 Deel 1 blz. 0221
++++
RICHTLIJN VAN DE RAAD
van 8 juni 1970
inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de stuurinrichtingen van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan
( 70/311/EEG )
DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 100 ,
Gezien het voorstel van de Commissie ,
Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 ) ,
Overwegende dat de technische voorschriften waaraan motorvoertuigen krachtens de nationale wetgevingen moeten voldoen , onder andere betrekking hebben op de stuurinrichtingen ;
Overwegende dat deze voorschriften van Lid-Staat tot Lid-Staat verschillen ; dat het derhalve noodzakelijk is dat alle Lid-Staten dezelfde voorschriften aannemen , hetzij ter aanvulling , hetzij in plaats van hun huidige regeling , met name ten einde voor ieder type voertuig de E.E.G.-goedkeuringsprocedure van de richtlijn van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan ( 3 ) te kunnen invoeren ,
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :
Artikel 1
Onder voertuig wordt in deze richtlijn verstaan ieder motorvoertuig met of zonder carrosserie , op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur , bestemd om aan het wegverkeer deel te nemen , alsmede aanhangwagens daarvan , met uitzondering van voertuigen die zich over rails bewegen , landbouwtractoren , landbouwmachines en toestellen voor openbare werken .
Artikel 2
De Lid-Staten mogen de E.E.G.-goedkeuring of de nationale goedkeuring van een voertuig niet weigeren om redenen in verband met de stuurinrichting , indien deze voldoet aan de voorschriften in de bijlage .
Artikel 3
De wijzigingen die noodzakelijk zijn om de voorschriften van de bijlage aan te passen aan de technische vooruitgang , worden vastgesteld overeenkomstig de procedure van artikel 13 van de richtlijn van de Raad van 6 februari 1970 betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan .
Artikel 4
1 . Binnen achttien maanden na kennisgeving van deze richtlijn voeren de Lid-Staten de nodige maatregelen in om aan het bepaalde in deze richtlijn te voldoen . Zij stellen de Commissie hiervan onmiddellijk in kennis .
2 . De Lid-Staten zien erop toe dat de tekst van alle belangrijke interne rechtsbepalingen die zij aanvaarden op het gebied waarop deze richtlijn van toepassing is , ter kennis van de Commissie wordt gebracht .
Artikel 5
Deze richtlijn is gericht tot de Lid-Staten .
Gedaan te Luxemburg , 8 juni 1970 .
Voor de Raad
De Voorzitter
P . HARMEL
( 1 ) PB nr . C 160 van 18 . 12 . 1969 , blz . 7 .
( 2 ) PB nr . C 10 van 27 . 1 . 1970 , blz . 18 .
( 3 ) PB nr . L 42 van 23 . 2 . 1970 , blz . 1 .
BIJLAGE
1 . DEFINITIES
1.1 . Stuurinrichting
De stuurinrichting is de volledige inrichting die tot taak heeft de rijrichting van het voertuig te veranderen .
De stuurinrichting kan omvatten :
-
-de bedieningsinrichting ,
-
-de...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.