Richtlijn 1974/297 - Harmonisatie van nationale wetgeving betreffende de binneninrichting van motorvoertuigen (gedrag van de stuurinrichting bij botsingen)
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Richtlijn 74/297/EEG van de Raad van 4 juni 1974 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten betreffende de binneninrichting van motorvoertuigen (gedrag van de stuurinrichting bij botsingen)officiële Engelstalige titel
Council Directive 74/297/EEC of 4 June 1974 on the approximation of the laws of the Member States relating to the interior fittings of motor vehicles (the behaviour of the steering mechanism in the event of an impact)Rechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 1974/297 |
Celex-nummer i | 31974L0297 |
Document | 04-06-1974 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 20-06-1974; Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Swedish: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 038,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 002,OJ L 165, 20.6.1974,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Finnish: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Greek: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Spanish: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Portuguese: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 002 |
Inwerkingtreding | 10-06-1974; in werking datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-10-2014; opgeheven door 32009R0661 |
Omzetting | 10-12-1975; zie art. 6 |
Kennisgeving | 10-06-1974 |
|
Richtlijn 74/297/EEG van de Raad van 4 juni 1974 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid- Staten betreffende de binneninrichting van motorvoertuigen (gedrag van de stuurinrichting bij botsingen)
Publicatieblad Nr. L 165 van 20/06/1974 blz. 0016 - 0025
Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0012
Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 13 Deel 2 blz. 0247
Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0012
Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 13 Deel 3 blz. 0230
Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 13 Deel 3 blz. 0230
RICHTLIJN VAN DE RAAD van 4 juni 1974 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de binneninrichting van motorvoertuigen (gedrag van de stuurinrichting bij botsingen) (74/297/EEG)
DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap, inzonderheid op artikel 100,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europese Parlement (1),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (2),
Overwegende dat de technische voorschriften waaraan motorvoertuigen krachtens de nationale wetgevingen moeten voldoen, onder meer betrekking hebben op het gedrag van de stuurinrichting bij botsingen;
Overwegende dat deze voorschriften van Lid-Staat tot Lid-Staat verschillen ; dat het derhalve noodzakelijk is dat alle Lid-Staten dezelfde voorschriften aanvaarden, hetzij ter aanvulling, hetzij in plaats van hun huidige voorschriften, met name ten einde voor ieder type voertuig de E.E.G.-goedkeuringsprocedure van de richtlijn van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (3), te kunnen invoeren;
Overwegende dat in gemeenschappelijke voorschriften betreffende de binnenspiegels voorzien is door de richtlijn van de Raad van 1 maart 1971 (4), en betreffende de zich binnen in de cabine bevindende delen, de plaats van de bedieningsorganen, het dak, de rugleuning en het gedeelte achter de zitbanken door de richtlijn van de Raad van 17 december 1973 (5) ; dat later andere voorschriften betreffende de binneninrichting en met betrekking tot de verankering van de veiligheidsgordels, de verankering van de zitplaatsen, de hoofdsteunen en de identificatie van de bedieningsinrichtingen zullen worden vastgelegd;
Overwegende dat de geharmoniseerde voorschriften het gevaar of de ernst van de verwondingen die de bestuurders van motorvoertuigen kunnen oplopen, moeten beperken en aldus de veiligheid van het wegverkeer in de gehele Gemeenschap moeten waarborgen;
Overwegende dat het wenselijk is, voor wat de hoofdzaken betreft, de technische voorschriften over te nemen die door de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in reglement nr. 12 zijn aanvaard ("Uniforme voorschriften betreffende de goedkeuring van voertuigen wat betreft de bescherming van de bestuurder tegen stoten tegen de stuurinrichting bij botsingen") (6) in de bijlage van de overeenkomst van 20 maart 1958 inzake de invoering van uniforme goedkeuringsvoorwaarden en de wederzijdse erkenning van de goedkeuring van uitrustingen en onderdelen van motorvoertuigen,
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Onder voertuig wordt in deze richtlijn verstaan elk voor het wegverkeer bestemd motorvoertuig van de categorie M1 (omschreven in bijlage I van de richtlijn van 6 februari 1970) met of zonder carrosserie, op ten minste vier wielen, met een op grond van zijn constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur, met uitzondering van voertuigen met frontbesturing zoals gedefinieerd in punt 2.7 van bijlage I.
Artikel 2
De Lid-Staten mogen de E.E.G.-goedkeuring of de nationale goedkeuring van een motorvoertuig niet weigeren om redenen in verband met het gedrag van de stuurinrichting...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.