Richtlijn 1975/443 - Harmonisatie van nationale wetgeving betreffende de achteruitrijinrichtingen en de snelheidsmeter van motorvoertuigen

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 30 juni 1975 tot 31 oktober 2014 en moest uiterlijk op 1 april 1976 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 75/443/EEG van de Raad van 26 juni 1975 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid- Staten betreffende de achteruitrijinrichtingen en de snelheidsmeter van motorvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Council Directive 75/443/EEC of 26 June 1975 on the approximation of the laws of the Member States relating to the reverse and speedometer equipment of motor vehicles
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1975/443
Celex-nummer i 31975L0443

3.

Key dates

Document 26-06-1975
Bekendmaking in Publicatieblad 26-07-1975; Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Swedish: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 003,OJ L 196, 26.7.1975,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Greek: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Finnish: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 002,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 026,Special edition in Spanish: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Portuguese: Chapter 13 Volume 004
Inwerkingtreding 30-06-1975; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-10-2014; opgeheven door 32009R0661
Omzetting 01-04-1976; zie art. 7
Kennisgeving 30-06-1975

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31975L0443

Richtlijn 75/443/EEG van de Raad van 26 juni 1975 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid- Staten betreffende de achteruitrijinrichtingen en de snelheidsmeter van motorvoertuigen

Publicatieblad Nr. L 196 van 26/07/1975 blz. 0001 - 0005

Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0157

Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 13 Deel 3 blz. 0125

Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0157

Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0152

Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 13 Deel 4 blz. 0152

++++

RICHTLIJN VAN DE RAAD

van 26 juni 1975

inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten betreffende de achteruitrijinrichting en de snelheidsmeter van motorvoertuigen

( 75/443/EEG )

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 100 ,

Gezien het voorstel van de Commissie ,

Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 ) ,

Overwegende dat de technische voorschriften waaraan motorvoertuigen krachtens de nationale wetgevingen moeten voldoen , onder andere betrekking hebben op de achteruitrijinrichting en de snelheidsmeter ;

Overwegende dat deze voorschriften , met name die betreffende de snelheidsmeter , van Lid-Staat tot Lid-Staat verschillen ; dat het derhalve noodzakelijk is dat alle Lid-Staten dezelfde voorschriften aannemen , hetzij ter aanvulling , hetzij in plaats van hun huidige regeling , met name ten einde voor ieder type voertuig de E.E.G.-goedkeuringsprocedure van Richtlijn nr . 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan ( 3 ) te kunnen invoeren ;

Overwegende dat de onderlinge aanpassing van de nationale wetgevingen inzake motorvoertuigen een erkenning inhoudt tussen de Lid-Staten onderling van de door elk van hen aan de hand van de gemeenschappelijke voorschriften uitgevoerde controles ; dat een dergelijk systeem , wil het goed functioneren , meebrengt dat deze voorschriften door alle Lid-Staten met ingang van een bepaalde datum worden toegepast ,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :

Artikel 1

Onder voertuig wordt in deze richtlijn verstaan , ieder motorvoertuig met of zonder carrosserie , op tenminste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km/h , bestemd om aan het wegverkeer deel te nemen , met uitzondering van voertuigen die zich over rails bewegen , landbouwtractoren en landbouwmachines , alsmede toestellen voor openbare werken .

Artikel 2

De Lid-Staten mogen de E.E.G.-goedkeuring of de nationale goedkeuring van een voertuig niet weigeren om redenen in verband met de achteruitrijinrichting of de snelheidsmeter , indien deze voldoen aan de voorschriften van de bijlagen I en II .

Artikel 3

De Lid-Staten mogen niet de inschrijving weigeren , dan wel de verkoop , het in het verkeer brengen of het gebruik verbieden van een voertuig om redenen in verband met de achteruitrijinrichting of de snelheidsmeter , indien deze beantwoorden aan de voorschriften van de bijlagen I en II .

Artikel 4

De Lid-Staat die de E.E.G.-goedkeuring verricht , treft de nodige maatregelen om op de hoogte te worden gesteld van elke wijziging van een der in de bijlage II , punt 2.1 , genoemde elementen of kenmerken . De bevoegde autoriteiten van deze Lid-Staat beoordelen of op het gewijzigde voertuig-type nieuwe proeven moeten worden verricht en of daarbij een nieuw keuringsrapport moet worden opgesteld . Indien uit de proeven blijkt dat niet is voldaan aan de voorschriften van deze richtlijn , wordt de wijziging niet toegestaan .

Artikel 5

Lid-Staten waar de snelheid van voertuigen op het tijdstip van de aanneming van deze richtlijn in mijl...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.