Richtlijn 2005/27 - Wijziging, met het oog op de aanpassing aan de technische vooruitgang, van Richtlijn 2003/97/EG betreffende de harmonisatie van nationale wetgeving inzake de typegoedkeuring van inrichtingen voor indirect zicht en van voertuigen met deze inrichtingen
Inhoudsopgave van deze pagina:
officiële titel
Richtlijn 2005/27/EG van de Commissie van 29 maart 2005 tot wijziging, met het oog op de aanpassing aan de technische vooruitgang, van Richtlijn 2003/97/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de typegoedkeuring van inrichtingen voor indirect zicht en van voertuigen met deze inrichtingenVoor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Commission Directive 2005/27/EC of 29 March 2005 amending, for the purposes of its adaptation to technical progress, Directive 2003/97/EC of the European Parliament and of the Council, concerning the approximation of the laws of the Member States relating to the type-approval of devices for indirect vision and of vehicles equipped with these devicesText with EEA relevanceRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2005/27 |
Celex-nummer i | 32005L0027 |
Document | 29-03-2005 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 30-03-2005; OJ L 275M , 6.10.2006,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 038,OJ L 81, 30.3.2005,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 049,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 049 |
Inwerkingtreding | 19-04-2005; in werking zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-10-2014; stilzwijgende opheffing door 32009R0661 |
Omzetting | 19-10-2005; ten laatste zie art. 2 |
30.3.2005 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 81/44 |
RICHTLIJN 2005/27/EG VAN DE COMMISSIE
van 29 maart 2005
tot wijziging, met het oog op de aanpassing aan de technische vooruitgang, van Richtlijn 2003/97/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de typegoedkeuring van inrichtingen voor indirect zicht en van voertuigen met deze inrichtingen
(Voor de EER relevante tekst)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (1), en met name op artikel 13, lid 2,
Gelet op Richtlijn 2003/97/EG van het Europees Parlement en de Raad van 10 november 2003 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de typegoedkeuring van inrichtingen voor indirect zicht en van voertuigen met deze inrichtingen, tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG en tot intrekking van Richtlijn 71/127/EEG (2), en met name op artikel 2,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Richtlijn 2003/97/EG is één van de bijzondere richtlijnen van het bij Richtlijn 70/156/EEG geregelde EG-typegoedkeuringssysteem. De bepalingen van Richtlijn 70/156/EEG betreffende systemen, onderdelen en technische eenheden bedoeld voor gebruik op voertuigen zijn derhalve op Richtlijn 2003/97/EG van toepassing. |
(2) |
Teneinde de dode hoek van voertuigen van categorie N2 met een massa van niet meer dan 7,5 ton te verkleinen, moeten bepaalde voorschriften van Richtlijn 2003/97/EG worden gewijzigd. |
(3) |
Sinds 2003 is bij achteruitkijkspiegels aanzienlijke technische vooruitgang geboekt. Thans is het mogelijk om op sommige voertuigen van categorie N2 met een massa van niet meer dan 7,5 ton breedtespiegels te monteren. Het is daarom raadzaam Richtlijn 2003/97/EG te wijzigen door de verplichting om breedtespiegels van klasse IV te monteren, uit te breiden tot die voertuigen van categorie N2 die een soortgelijke cabine als voertuigen van categorie N3 hebben. Het gepaste criterium om de twee typen voertuigen van categorie N2 te onderscheiden, moet zijn of montage van een trottoirspiegel van klasse V mogelijk is. |
(4) |
Voertuigen met zitplaatsen met een vaste rugleuninghoek kunnen niet aan de standaardeisen voldoen. Daarom moet voor dergelijke voertuigen een correctiefactor worden ingevoerd. |
(5) |
Ook is het raadzaam de administratieve bepalingen voor typegoedkeuring te wijzigen door het invoeren van de kengetallen van de lidstaten die op 1 mei 2004 tot de Gemeenschap zijn toegetreden. |
(6) |
De in deze richtlijn vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 13, lid 1, van Richtlijn 70/156/EEG ingestelde Comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang, |
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
De bijlagen I en III bij Richtlijn 2003/97/EG worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze richtlijn.
Artikel 2
-
1.De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 19 oktober 2005 aan deze richtlijn te voldoen. Zij delen de Commissie de tekst van die bepalingen onverwijld mede, alsmede een tabel ter weergave van het verband tussen die bepalingen en deze richtlijn.
Wanneer de lidstaten die bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.