Parlementsleden starten aanpak oneerlijke handelspraktijken in de reclame
Zoals velen hebt u waarschijnlijk vele "prijzen" in uw leven gewonnen die u nooit ontving, spullen gekocht "omdat het de allerlaatste kans voor deze prijs was" en misschien middelen tegen kwaaltjes gekocht die niet werkten. Hoeveel keer bent u slachtoffer geworden van oneerlijke handelspraktijken? Wat was de "gewiekste" zet waar u aan bent blootgesteld? Gisteren stond de invloed van reclame op de agenda van de commissie Interne markt en consumentenzaken.
Op maandag 13 september legde de Franse christendemocraat Philippe Juvin zijn ontwerpverslag voor over de gevolgen van adverteren voor het consumentengedrag.
Het verslag onderzoekt de doeltreffendheid en de handhaving van de richtlijn betreffende oneerlijke handelspraktijken en stelt problemen met betrekking tot misleidende reclame op internet vast zoals verborgen reclame via blogs, forums, of websites. Het verslag behandelt ook de vlucht die gerichte reclame heeft genomen.
Macht aan de consument
Het verslag onderzoekt mogelijke remedies zodat consumenten een kritische benadering van de media kunnen ontwikkelen. In het verslag wordt de Commissie verzocht om:
-
-informatiecampagnes over consumentenrechten op het gebied van reclame uit te werken, en onderwijsmateriaal te ontwikkelen om de consumenten te informeren over technieken om hun privacy op internet te beschermen
-
-een vermelding "behavioral advertising" op te nemen in de betreffende reclame op internet
-
-de invloed van misleidende en agressieve reclame op kinderen te onderzoeken en een programma te ontwikkelen om kinderen te onderwijzen over de werkwijze van reclame
Voorbeelden
-
-Bedrieglijke beweringen over geneeskrachtige werking van producten
-
-Klanten met een bepaald product lokken en dan een ander product aanprijzen
-
-Adverteren voor producten die wettelijk niet mogen worden verkocht:
-
-Bedrieglijke bewering dat de consument een prijs heeft gewonnen
-
-Bedrieglijke bewering dat een product slechts voor een zeer beperkte tijd beschikbaar zal zijn
-
-Bedrieglijke bewering dat de handelaar binnenkort zal ophouden
Wie kan helpen als ik bedrogen ben?
De Europese Commissie heeft een speciale website over oneerlijke handelspraktijken opgezet met een zwarte lijst van dergelijke praktijken en raad over hoe hulp te krijgen.
De eerste stap bestaat uit het bevestigen dat uw klacht wettelijk ontvankelijk is en dat u het slachtoffer bent van een oneerlijke handelspraktijk. U vraagt best advies aan de nationale verbruikersorganisatie of een van de adviescentra van het ECC-Net (zie lijst op de website van de Europese Commissie)
De nationale verbruikersorganisaties kunnen beslissingen nemen op het gebied van geschillen of de gepaste juridische stappen ondernemen. Afhankelijk van de nationale wetten kunnen deze organisaties of de rechtbanken de oneerlijke handelspraktijken laten stoppen.
Chat op Facebook
Wat is uw ervaring met oneerlijke reclamepraktijken? Denkt u dat reclame u beïnvloedt? Vindt u reclame leuk? Deel uw mening met de Facebookgemeenschap van het Europees Parlement via de eerste onderstaande link.
Op 27 oktober wordt er in de commissie Interne markt en consumentenzaken over het verslag gestemd. Vervolgens staat het onderwerp gepland voor de plenaire vergadering in november in Straatsburg.
REF. : 20100910STO81932