Milieu is meer dan het gras tussen de snelwegen

Met dank overgenomen van E.M.J. (Lilianne) Ploumen i, gepubliceerd op vrijdag 15 oktober 2010.

Foto Flickr / Chriszwolle

Gisterenavond deden ze een dappere poging om zich zo goed mogelijk te presenteren, de nieuwe bewindspersonen van infrastructuur en milieu, maar echt overtuigend klonk het niet. Melanie Schultz van Haegen begon heerlijk verfrissend (en herkenbaar!), toen ze zei dat haar favoriete vervoersmiddel de fiets is. Ik zag het voor me, een vertrouwd beeld in Nederland! Haar blonde haren wapperend in de wind. Hup, even snel boodschappen doen, regen of geen regen en natuurlijk een kinderzitje achterop. Maar toen ging het mis.

Waarom zo weinig aandacht voor het milieu in dit regeerakkoord? Een terechte vraag van Ferry Mingelen aan de kersverse minister Schultz van Haegen. Ik verwachtte mooie bespiegelingen over een slimme overheid. Over meer en veilige fietspaden, misschien nog een opsteker voor de volgende grote klimaatconferentie. Het belang van internationale afspraken. Helaas... het antwoord was heel anders.

Volgens de minister stonden er namelijk wel belangwekkende zaken over het milieu in dit regeerakkoord. Iets over kernenergie en meer snelwegen… Jammer, jammer, jammer. En het werd nog pijnlijker toen ze zei dat Nederland te maken heeft met een financieel economische crisis en dat die crisis alle aandacht van dit kabinet nodig had. De interviewer probeerde haar nog op het juiste been te zetten en vroeg naar de klimaatcrisis. Helaas, die leek toch heel wat minder belangrijk, daar hoorden we haar niet over.

Ik hoop dat Melanie Schultz tijd blijft houden om af en toe op de fiets te stappen - al was het alleen maar omdat een beter milieu nog steeds bij jezelf begint. En ik zou haar willen zeggen: laat je niet inpakken door de asfaltlobby, de bedrijfslevenlobby en de lobby van de auto-industrie. Want het milieu is te belangrijk voor de toekomst van onze kinderen om alleen aan die belangenbehartigers over te laten. En zélfs van de machtige lobbyclub ANWB hoeft het niet, die 130 kilometer op de snelweg.