'Ook zeilers hebben recht op bescherming marine'

Met dank overgenomen van /RNW (RNW), gepubliceerd op dinsdag 8 februari 2011.

Vele tientallen zeilers zitten vast op de Indische Oceaan, omdat ze vanwege de piraterij niet door de Golf van Aden kunnen varen. De marinemissies van de Europese Unie i en de NAVO i weigeren hen te beschermen, omdat het niet om koopvaardijschepen maar om 'onnodige zeiltochten' gaat. De Nederlandse zeiler René Tiemessen is woedend.

Door Johan van der Tol en Heleen Sittig

'Dat is niet zo. We maken geen onnodige zeilreis. We zijn een groep mensen die individueel reist en die onderweg is naar huis. We hebben weliswaar een lange vakantie genomen en zijn bijvoorbeeld rond de wereld aan het zeilen. Maar ze zijn nu, net als wij - wij zijn naar Thailand gezeild - wegens verplichtingen onderweg naar huis.'

Tiemessen vertelt dat de situatie in de Golf van Aden de afgelopen maanden aanzienlijk is verslechterd. Dat hebben hij en de andere zeilers niet voorzien toen ze lang geleden aan hun tocht begonnen.

Hij is al weken bezig bescherming te regelen voor een konvooi zeilschepen en heeft contact gehad met onder anderen Spaanse, Franse en Britse marineofficieren. Hij kreeg daarbij steeds nul op het rekest of toezeggingen die niet werden waargemaakt.

Onrealistisch

Enkele dagen geleden sprak een woordvoerder van de Britse marine van een 'totaal onrealistisch verzoek'. Groot-Brittannië leidt de EU-beschermingsmissie Atalanta in de Golf van Aden. De prioriteit ligt bij koopvaardijschepen, zegt de woordvoerder.

Ook de NAVO, die eveneens in de Golf van Aden actief is met operatie Ocean Shield, past ervoor op te treden als kindermeisje voor wereldzeilers als Tiemessen. De zeiler wacht nu met zijn echtgenote en tweejarige dochtertje bij de Maldiven op een veilige doortocht.

De Nederlandse schout-bij-nacht Hank Ort, chef-staf op het maritieme NAVO-hoofdkwartier in het Britse Northwood, zegt: 'Dit soort verzoeken bereiken ons vaker en het beleid wat dat betreft is dat de marineschepen van zowel de EU-missie als van de NAVO als primaire taak hebben het beschermen van koopvaardijschepen en dat wij onvoldoende capaciteit hebben om onnodige zeiltochten te begeleiden.'

Onverantwoordelijk

Het NAVO-kopstuk omschrijft de Golf van Aden als extreem gevaarlijk. De piraten zijn er de laatste tijd actiever dan ooit. Ort doet een dringend beroep op het konvooi van Tiemessen om af te zien van het plan de golf over te steken.

'Onverantwoordelijk, zeker als er sprake is van vrouwen en heel jonge kinderen. Maar ik kan me voorstellen dat ze er vanuit hun wereld anders naar kijken, omdat ze al jarenlang gewend zijn overal te varen. Maar dan zullen ze toch hun ogen niet kunnen sluiten voor de realiteit, en de realiteit is helaas dat het gebied waar wij over praten op dit moment bijzonder gevaarlijk is vanwege piraten-activiteiten. En daar zou je toch je plannen op moeten aanpassen.'

De schout-bij-nacht voegt eraan toe dat het zelfde geldt voor Laura Dekker, de 15-jarige zeiler die als jongste de wereld rond wil zeilen. Ook op haar en haar team doet hij een dringend beroep het gevaarlijke gebied te mijden.


Met dank overgenomen van /RNW (RNW).
banner Station Europa