Richtlijn 2000/40 - Harmonisatie van nationale wetgeving betreffende de beschermingsinrichting aan de voorzijde tegen klemrijden van motorvoertuigen

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 10 augustus 2000 tot 31 oktober 2014 en moest uiterlijk op 9 augustus 2001 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2000/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2000 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende de beschermingsinrichting aan de voorzijde tegen klemrijden van motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad

officiële Engelstalige titel

Directive 2000/40/EC of the European Parliament and of the Council of 26 June 2000 on the approximation of the laws of the Member States relating to the front underrun protection of motor vehicles and amending Council Directive 70/156/EEC
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2000/40
Origineel voorstel COM(1999)32 NLEN
Celex-nummer i 32000L0040

3.

Key dates

Document 26-06-2000
Bekendmaking in Publicatieblad 10-08-2000; Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 030,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 010,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 025,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 030,OJ L 203, 10.8.2000
Inwerkingtreding 10-08-2000; in werking datum publicatie zie art 6
Einde geldigheid 31-10-2014; opgeheven door 32009R0661
Omzetting 09-08-2001; zie art. 5.1

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32000L0040

Richtlijn 2000/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2000 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende de beschermingsinrichting aan de voorzijde tegen klemrijden van motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad

Publicatieblad Nr. L 203 van 10/08/2000 blz. 0009 - 0028

Richtlijn 2000/40/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 26 juni 2000

inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten betreffende de beschermingsinrichting aan de voorzijde tegen klemrijden van motorvoertuigen en houdende wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),

Overeenkomstig de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    De Raad heeft bij Besluit 97/836/EG(4), met instemming van het Europees Parlement, de Gemeenschap gemachtigd toe te treden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen, gesloten te Genève op 20 maart 1958, zoals herzien op 16 oktober 1995.
  • (2) 
    De Gemeenschap heeft door de toetreding tot bovengenoemde overeenkomst een bepaalde lijst krachtens deze overeenkomst vastgestelde reglementen onderschreven. Op deze lijst komt UN/ECE-reglement 93(5) voor.
  • (3) 
    Om het aantal verkeersslachtoffers in Europa te verminderen, is het noodzakelijk onverwijld de bij UN/ECE-reglement 93 vastgestelde wettelijke maatregelen op te nemen in de EG-typegoedkeuringsprocedure, zoals vastgesteld bij Richtlijn 70/156/EEG van de Raad(6), ter verbetering van de bescherming van de inzittenden van personen- en bestelauto's tegen verwondingen in geval van een botsing tegen de voorzijde van zware vrachtwagens en om de fabrikanten van dergelijke inrichtingen en van met dergelijke inrichtingen uitgeruste voertuigen de mogelijkheid te geven een EG-typegoedkeuring te verkrijgen indien aan de voorschriften van dat reglement wordt voldaan.
  • (4) 
    Overeenkomstig het subsidiariteitsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel, zoals neergelegd in artikel 5 van het Verdrag, kunnen de doelstellingen van deze richtlijn niet voldoende door de lidstaten worden verwezenlijkt, en kunnen zij derhalve wegens de omvang en de gevolgen van het overwogen optreden in de betrokken sector beter door de Gemeenschap worden verwezenlijkt; deze richtlijn gaat niet verder dan nodig is om deze doelstellingen, namelijk EG-typegoedkeuring, te bereiken.
  • (5) 
    Deze richtlijn is één van de bijzondere richtlijnen die moeten worden nageleefd om te voldoen aan de EG-typegoedkeuringsprocedure; de bepalingen van Richtlijn 70/156/EEG betreffende voertuigen, voertuigsystemen, onderdelen en technische eenheden zijn derhalve op deze richtlijn van toepassing.
  • (6) 
    Gezien het grote aantal verkeersongevallen waarbij bedrijfsvoertuigen met een massa van meer dan 3,5 ton zijn betrokken is het, om de verkeersveiligheid op dit punt te verbeteren, dienstig de bepalingen betreffende die bedrijfsvoertuigen bij deze richtlijn verplicht te stellen zonder aanvullingen van de EG-typegoedkeuringsprocedure voor deze categorie voertuigen af te wachten.
  • (7) 
    Richtlijn 70/156/EEG dient derhalve te worden gewijzigd,

HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

In deze richtlijn wordt verstaan onder:

  • a) 
    "voertuig" een motorvoertuig als gedefinieerd in deel A van bijlage II bij Richtljn...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.