Richtlijn 2002/85 - Wijziging van Richtlijn 92/6/EEG betreffende de installatie en het gebruik in de EG van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 4 december 2002 gepubliceerd, is op dezelfde dag in werking getreden en moest uiterlijk op 1 januari 2005 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 november 2002 tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Directive 2002/85/EC of the European Parliament and of the Council of 5 November 2002 amending Council Directive 92/6/EEC on the installation and use of speed limitation devices for certain categories of motor vehicles in the Community
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2002/85
Origineel voorstel COM(2001)318 NLEN
Celex-nummer i 32002L0085

3.

Key dates

Document 05-11-2002
Bekendmaking in Publicatieblad 04-12-2002; Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 011,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 020,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 007,OJ L 327, 4.12.2002,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 011,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 007,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 007
Inwerkingtreding 04-12-2002; in werking datum publicatie zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 01-01-2005; ten laatste zie art. 2

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32002L0085

Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad van 5 november 2002 tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

Publicatieblad Nr. L 327 van 04/12/2002 blz. 0008 - 0009

Richtlijn 2002/85/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 5 november 2002

tot wijziging van Richtlijn 92/6/EEG van de Raad betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Vervoersveiligheid en milieukwesties die verband houden met vervoer zijn van essentieel belang voor duurzame mobiliteit.
  • (2) 
    Het gebruik van snelheidsbegrenzers voor de categorieën zware motorvoertuigen heeft de verkeersveiligheid gunstig beïnvloed. Ook heeft het bijgedragen tot de bescherming van het milieu.
  • (3) 
    Richtlijn 92/6/EEG van de Raad(4) bepaalt dat de eisen inzake installatie en gebruik van snelheidsbegrenzers, afhankelijk van de technische mogelijkheden en de ervaringen van de lidstaten, later uitgebreid kunnen worden tot lichtere bedrijfsvoertuigen.
  • (4) 
    Een van de maatregelen die de Raad bepleit in zijn resolutie van 26 juni 2000 betreffende de vergroting van de verkeersveiligheid(5), zulks in overeenstemming met de mededeling van de Commissie over de prioriteiten op het gebied van verkeersveiligheid in de Europese Unie, is de uitbreiding van de werkingssfeer van Richtlijn 92/6/EEG tot voertuigen van meer dan 3,5 ton, bestemd voor het vervoer van goederen of personen.
  • (5) 
    Het toepassingsgebied van Richtlijn 92/6/EEG dient te worden uitgebreid tot motorvoertuigen van categorie M2, voertuigen van categorie M3 met een maximummassa van meer dan 5 ton doch ten hoogste 10 ton, en voertuigen van categorie N2.
  • (6) 
    Daar de doelstellingen van deze richtlijn, namelijk de invoering van wijzigingen van de communautaire voorschriften voor de installatie en het gebruik van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën zware voertuigen, niet voldoende door de lidstaten en derhalve, vanwege de omvang en de gevolgen van de overwogen maatregel, beter door de Gemeenschap kunnen worden verwezenlijkt, kan de Gemeenschap overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag neergelegde subsidiariteitsbeginsel maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze richtlijn niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.
  • (7) 
    Richtlijn 92/6/EEG dient dienovereenkomstig te worden gewijzigd,

HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 92/6/EEG wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    de artikelen 1 tot en met 5 worden vervangen door:

"Artikel 1

Voor de toepassing van deze richtlijn wordt onder 'motorvoertuig' verstaan: een door een motor aangedreven voertuig van categorie M2, M3, N2 of N3, bestemd voor deelneming aan het wegverkeer, op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur.

Onder de categorieën M2, M3, N2 en N3 worden verstaan de categorieën zoals zij gedefinieerd zijn in bijlage II van Richtlijn 70/156/EEG(6).

Artikel 2

De lidstaten nemen de nodige maatregelen opdat de in artikel 1 bedoelde motorvoertuigen van de categorieën M2 en M3 alleen aan het wegverkeer kunnen deelnemen indien zij zijn uitgerust met een snelheidsbegrenzer die zodanig is afgesteld dat de maximumsnelheid niet meer dan 100 km...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.