Richtlijn 2007/38 - Uitrusting met spiegels van in de EG ingeschreven vrachtwagens

Inhoudsopgave van deze pagina:

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 14 juli 2007 gepubliceerd, is op 3 augustus 2007 in werking getreden en moest uiterlijk op 6 augustus 2008 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2007/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 juli 2007 betreffende de uitrusting met spiegels van in de Gemeenschap ingeschreven vrachtwagens

officiële Engelstalige titel

Directive 2007/38/EC of the European Parliament and of the Council of 11 July 2007 on the retrofitting of mirrors to heavy goods vehicles registered in the Community
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2007/38
Origineel voorstel COM(2006)570 NLEN
Celex-nummer i 32007L0038

3.

Key dates

Document 11-07-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 14-07-2007; Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 035,OJ L 184, 14.7.2007
Inwerkingtreding 03-08-2007; in werking datum publicatie + 20 zie art 7
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 06-08-2008; ten laatste zie art. 6.1

4.

Wettekst

14.7.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 184/25

 

RICHTLIJN 2007/38/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 11 juli 2007

betreffende de uitrusting met spiegels van in de Gemeenschap ingeschreven vrachtwagens

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71, lid 1, onder c),

Gelet op het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Een aantal ongevallen wordt veroorzaakt door vrachtwagenbestuurders die zich er niet bewust van zijn dat andere weggebruikers zich zeer dichtbij of naast hun voertuig bevinden. Deze ongevallen hebben vaak te maken met een afslagbeweging bij een kruispunt, splitsing of rotonde waarbij de vrachtwagenbestuurder andere weggebruikers die zich in de dode hoek naast zijn voertuig bevinden, niet opmerkt. In Europa komen jaarlijks naar schatting 400 personen, voornamelijk zwakke weggebruikers zoals fietsers, motorrijders en voetgangers, bij dergelijke ongevallen om het leven.

 

(2)

In het Witboek van 12 september 2001„Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: Tijd om te kiezen” heeft de Commissie de doelstelling naar voren geschoven om het aantal verkeersslachtoffers in de EU tegen 2010 met de helft terug te dringen. In haar derde Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid heeft de Commissie zich ertoe verbonden te onderzoeken of ook reeds in gebruik zijnde vrachtwagens kunnen worden uitgerust met inrichtingen voor indirect zicht om de dode hoek weg te werken en het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.

 

(3)

In het eindrapport van zijn 10-jarenactieplan „A Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century” pleit de CARS 21-groep op hoog niveau voor een geïntegreerd verkeersveiligheidsbeleid waaronder de verplichte invoering van nieuwe veiligheidselementen, zoals spiegels, om de dode hoek bij vrachtwagens te verkleinen.

 

(4)

Inrichtingen voor indirect zicht, zoals breedtespiegels en trottoirspiegels, camera's, monitors of andere inrichtingen met typegoedkeuring voor indirect zicht verbeteren het gezichtsveld van de bestuurder en verhogen de veiligheid van het voertuig.

 

(5)

Richtlijn 2003/97/EG van het Europees Parlement en de Raad van 10 november 2003 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de typegoedkeuring van inrichtingen voor indirect zicht en van voertuigen met deze inrichtingen (3), kan weliswaar zorgen voor een sterke daling van het aantal slachtoffers, maar is alleen van toepassing op voor de eerste keer ingeschreven voertuigen.

 

(6)

Voertuigen die reeds in gebruik zijn, vallen daarom niet onder de bepalingen van Richtlijn 2003/97/EG. Het duurt waarschijnlijk nog tot 2023 vóór deze voertuigen allemaal zijn vervangen.

 

(7)

Om het aantal dodelijke en zware ongevallen tussen deze voertuigen en zwakke weggebruikers te verminderen is het raadzaam deze voertuigen in de tussentijd uit te rusten met betere inrichtingen voor indirect zicht.

 

(8)

Voertuigen die reeds in gebruik zijn, dienen te worden uitgerust met spiegels die voldoen aan de technische voorschriften van Richtlijn 2003/97/EG om de zijdelingse dode hoek te verkleinen. Bij de meeste bestaande...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.