'Taxfree' winkelen op luchthaven zelden voordeliger

Met dank overgenomen van Algemene Nederlandsche Wielrijders-Bond (ANWB), gepubliceerd op vrijdag 6 januari 2012, 1:59.

Shoppen in het passagiersgedeelte van Europese luchthavens is zelden voordeliger dan in de winkelstraat. Dat blijkt uit een steekproef die ANWB op zeven vliegvelden heeft uitgevoerd. Voor slechts 8 van de 60 producten op het lijstje van de ANWB-shopper was hij op alle zeven luchthavens goedkoper uit.

Sinds 1999 heeft de EU-reiziger geen recht meer op ‘taxfree’ voordelen bij het shoppen op luchthavens. Toch heerst er bij de Europese passagier nog het beeld dat winkelen op het vliegveld flinke prijsvoordelen oplevert. De ANWB reisde daarom met een ‘boodschappenlijstje’ van 60 producten in 9 categorieën (o.a. parfum/cosmetica, drank, tabak, elektronica) via Schiphol naar Londen, Parijs, Barcelona, Rome, Praag en Wenen.

Het prijsonderzoek van de ANWB wijst uit dat impulsaankopen op het vliegveld een slecht idee zijn. Vaak is het verstandig eerst goed van tevoren te informeren wat de prijs van een bepaald product in een Nederlandse winkel is. Ook bleken er veel en grote prijsverschillen tussen vliegvelden onderling te zijn. Londen Heathrow had op het moment van het onderzoek (augustus 2011) de goedkoopste winkels terwijl Praag (cosmetica, tabak), Parijs (tabak) en Barcelona gemiddeld hogere prijzen hanteren.

Schiphol, Rome en Londen hebben het breedste assortiment, zo wees de steekproef uit. Op Schiphol bleken vooral sigaren, sommige stropdassen en horloges voordeliger geprijsd te zijn in vergelijking met andere bezochte luchthavens. Kijkend naar de verschillen met de winkelstraat, dan zijn in de regel parfum en alcohol nog voordelig op de luchthavens aan te schaffen. Voor CD’s, DVD’s en elektronica is de consument doorgaans (veel) duurder uit. Tevens bespeurt de ANWB een trend dat steeds meer luchthavens de nadruk op exclusieve, vaak dure merkproducten leggen, in plaats van het promoten van aantrekkelijke prijsvoordelen.

Lees de hele test