Wat staat Europese consumenten te wachten?
Europese consumenten kunnen in de toekomst wellicht uitkijken naar een groot aantal verbeteringen. De Commissie stelt sterkere consumentenrechten voor, extra geld voor Europese Consumentencentra, een online systeem voor geschillenbeslechting en betere educatieve instrumenten voor consumenten. De Commissie presenteerde maandag de consumentenagenda voor 2014-2020 aan de commissie voor interne markt en consumentenbescherming. We spraken met rapporteur Robert Rochefort, een liberaal uit Frankrijk.
Wat zijn de uitdagingen voor het consumentenbeleid in 2014-2020?
Een belangrijke uitdaging is de crisis, omdat er hierdoor meer kwetsbare consumenten zijn (de armste en oudste). Een andere uitdaging is de vergrijzing. Er is ook alles wat te maken heeft met de eenheidsmarkt voor elektronica, maar dat wordt niet besproken in het Consumentenprogramma. De consumentenbescherming moet verbeterd worden als gevolg van de globalisering, omdat veel producten vandaag uit landen buiten de EU komen is het nodig de kwaliteit en de normhandhaving te controleren.
Wie zijn de voornaamste begunstigden van de nieuwe educatieve instrumenten?
Het is altijd de gewoonte geweest om educatieve consumentenprogramma's op consumenten te richten, maar het is ook belangrijk om ondernemingen te bereiken, vooral kmo's omdat die vaak onbewust en onbedoeld de consumentenrechten niet respecteren. Binnen dit programma richt de Commissie zich vooral op jongeren. Ik vind dat we mensen hun hele leven lang moeten blijven vormen. Als men de ontwikkeling van de e-markt bekijkt, blijkt dat het vooral de oudste mensen zijn die aan vorming behoefte hebben.
Denkt u al aan voorstellen om de tekst van de Commissie te verbeteren?
Ik zou graag willen dat we iets kunnen toevoegen dat blijkbaar geen prioriteit is voor de Commissie, namelijk websites om prijzen en kwaliteit van producten te vergelijken. De Commissie heeft geen programma voorgesteld om de meest kwetsbare consumenten te beschermen. Dat betreur ik en men moet deze zaken beter aanpakken. Ook door de vergrijzing is consumentenbescherming een prioriteit geworden.
Wat is de toekomst van geschillenbeslechting en collectief verhaal in de EU?
Het consumentenprogramma omvat een online dispuutregeling, maar geen alternatieve dispuutregeling. De wet voor de eenheidsmarkt vernoemt alternatieve dispuutregeling, maar zegt niets over collectieve acties. Ik begrijp dat de Commissie voorrang geeft aan alternatieve dispuutregeling, dat meer recent is, maar ik zou niet willen dat de alternatieve dispuutregeling vergeten wordt . Ik ben voorstander van collectief verhaal. Daar zijn we al jaren voor maar er gebeurt nooit iets. Er zou een systeem van collectief verhaal moeten bestaan dat afwijkt van de Amerikaanse variant, waar het de advocaten verrijkt.
REF. : 20120203STO37181