Parlementsleden verdeeld over akkoord over het delen van passagiersgegevens met VS
Parlementariërs staan voor de beslissing om het akkoord over passagiersnamen goed- of af te keuren ©Belga/AFP
Europarlementariërs moeten op 19 april 2012 stemmen over het controversiële akkoord tussen de VS en de EU over de overdracht van passagiersgegevens (Passenger Name Record) naar het Amerikaans departement van binnenlandse veiligheid. Hoewel de data gebruikt kan worden bij terrorismebestrijding, vrezen critici dat burgerrechten hierdoor in het gedrang komen. We vroegen twee Parlementsleden van overstaande zijden naar hun argumenten
De Parlementaire commissie voor burgervrijheden adviseert om het akkoord goed te keuren, maar de politieke groepen blijven verdeeld. De Britse Conservatief Timothy Kirkhope en de Nederlandse Liberaal Sophie in 't Veld geven beiden hun kijk op de zaak. Onder hun argumenten vindt u een lijst van informatie die te vinden zal zijn in de passagiersgegevens.
Pro: Timothy Kirkhope
We hebben een zeer sterk akkoord onderhandeld met onze Trans-Atlantische partners waarbij zeer specifieke informatie onder strike voorwaarden en onafhankelijk toezicht doorgegeven wordt. De waarde van de passagiersinformatie mag niet onderschat worden. In Groot-Brittannië werd deze data namelijk gebruikt bij het onderzoek naar de 7/7 bomaanslag en de aanslag in Mumbai. Daarnaast heeft het geleid tot de arrestatie van moordenaars, pedofielen, verkrachters en drughandelaars.
Ik denk niet dat de VS deze informatie wil bemachtigen voor een soort Orwelliaans plot. Het gebruikt de gegevens om onze veiligheid voor terrorisme en zware misdaad te verzekeren. De schaal van deze bedreiging kan zeker na 9/11 niet onderschat worden en de respons van het Europees Parlement moet ook rekening houden met de recente uitdagingen.
Toch hebben we er ook voor gezorgd dat dit akkoord enkel gebruikt zal worden voor de preventie, opsporing en vervolging van ernstige transnationale misdaden en terrorisme, waarbij de passagiergegevens beschermd worden en de passagiers het recht hebben om hun informatie in te kijken, te corrigeren of terug te vorderen. Gevoelige gegevens, zoals maaltijdkeuze, zal enkel in zeer uitzonderlijke gevallen gebruikt worden en wordt na 6 maanden gedepersonaliseerd.
Het Europees Parlement kan blijven schipperen en tegen dit akkoord stemmen of het kan aanvaarden dat we een zeer sterk akkoord hebben onderhandeld dat levens en essentiële vrijheden zal beschermen. Ik hoop dat we voor de tweede optie kiezen.
Contra: Sophie in 't Veld
Het PNR akkoord voldoet niet aan de criteria van de Parlementaire resoluties uit 2010 en strookt niet met de EU regelgeving. Het grootste minpunt is voor mij, als rapporteur, dat het gebruik van de passagiergegevens niet beperkt wordt tot bestrijding van terrorisme of transnationale misdaad, maar dat de data ook gebruikt kan worden voor vage en ongespecificeerde doeleinden zoals immigratie en grenscontrole. Ik ga er ook niet mee akkoord dat de data voor onbepaalde duur wordt opgeslagen, zij het anoniem. Het potentieel gebruik van gevoelige data zoals medische informatie, religie of seksleven, is een onrustwekkende kwestie. De Amerikaanse autoriteiten behouden ook de mogelijkheid om in te loggen op Europese computersystemen om passagiersgegevens op te vragen. Deze bezorgdheden zijn niet denkbeeldig. Verschillende legale experts, de Art 29 werkgroep, en de European Data Protection Supervisor beschouwen het akkoord als ontoereikend.
Sommige mensen geloven verkeerdelijk dat als het geval het akkoord verworpen wordt, de data niet langer gebruikt kan worden voor terrorismebestrijding. Dat klopt niet. Het Parlement en ik als rapporteur steunen het gebruik van de PNR data in de strijd tegen terrorisme en ernstige transnationale misdaad. Toch kan het Europees Parlement geen geloofwaardige steun bieden aan een akkoord dat niet in lijn is met de Europese regelgeving en principes rond privacy en gegevensbescherming, dat de Europese burgers onvoldoende beschermt en dat een precedent creëert dat niet onderschat mag worden gezien het groeiend aantal landen die PNR data moeten versturen.
Over welke informatie gaat het?
-
1.PNR-bestandslocatiecode
-
2.Datum van boeking/afgifte van het biljet
-
3.Geplande reisdatum/data
-
4.Naam/namen
-
5.Beschikbare informatie betreffende frequent reizen en voordelen (d.w.z. gratis biljetten,
upgrades, enz.)
-
6.Andere namen in het PNR, waaronder het aantal reizigers in het PNR
-
7.Alle beschikbare contactgegevens (met inbegrip van informatie betreffende de verstrekker)
-
8.Alle beschikbare betalings-/factureringsinformatie (zonder andere transactiegegevens die
gekoppeld zijn aan een creditcard of rekening en niet samenhangen met de reistransactie)
-
9.Reisroute voor dit specifieke PNR
-
10.Reisbureau/reisagent
USA/EU/Bijlage/nl 2
-
11.Informatie over gedeelde vluchtcodes
-
12.Opgesplitste/opgedeelde informatie
-
13.Reisstatus van de passagier (met inbegrip van bevestigingen en check-in-status)
-
14.Informatie over biljetuitgifte, waaronder het biljetnummer, biljetten voor enkele reizen en
geautomatiseerde prijsnotering van reisbiljetten (prijs van het ticket)
-
15.Alle bagage-informatie
-
16.Zitplaatsinformatie, waaronder het zitplaatsnummer
-
17.Algemene opmerkingen, waaronder instructie voor optionele diensten (Optional Services Instruction OSI), informatie over speciale diensten (Special Services Information SSI) en aanvragen voor speciale diensten (Special Service Request SSR. Bijvoorbeeld: niet-begeleide minderjarigen, oudere passagiers die hulp nodig hebben, maaltijdkeuze, voorkeuzes voor zitplaats of gezondheidinformatie).
-
18.Eventuele informatie uit het Advance Passenger Information System (APIS) - een "passagiersmanifest" dat de naam, nationaliteit, paspoortnummer, geboortedatum enz... vermeldt.
-
19.Alle eerdere wijzigingen in de onder de punten 1 tot en met 18 genoemde PNR-gegevens.
REF. : 20120413STO42885