Consument koopt duurzame producten vooral als anderen dat ook doen
DEN HAAG (PDC) - Duurzaam consumeren moet nut hebben en voldoening geven, anders kopen we minder duurzame producten. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving, in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, de Vrije Universiteit en het bureau-Veldkamp-TNS/NIPO.
In het onderzoek werden 1100 mensen verdeeld in verschillende verdeeld, waarin ze de keuze voorgelegd kregen om (niet-)duurzame chocolade of (niet-)biologisch vlees te kopen. De deelnemers stemden over de inkoop, en een week later moesten de consumenten ook daadwerkelijk het product kopen. De conclusies waren duidelijk: consumenten vinden duurzaamheid belangrijk, maar handelen er niet altijd naar. Daarbij moet duurzaam consumeren een voldaan gevoel geven. Het helpt vooral als anderen ook duurzame producten kopen. Dwang werkt echter remmend.
Consumenten zien de overheid als een belangrijke factor in het duurzame gedrag. Door middel van subsidies zou de overheid klanten moeten stimuleren om duurzamer in te kopen. Mochten de alternatieve, niet-duurzame, producten vervallen, dan heeft de consument daar geen moeite mee.