Sneller en efficiënter hulp voor teleurgestelde shoppers

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op maandag 11 maart 2013, 14:48.

Teleurstelling na het winkelen, online of offline, is iets wat iedereen wel eens meemaakt. Geschillen worden soms voor de rechtbank uitgevochten. Voor multinationals kan dit prima, maar voor consumenten of kleine handelaren zijn juridische stappen vaak een langdurig en kostbaar proces. Alternatieve manieren van geschillenbeslechting, zoals bemiddeling, zorgen voor een snellere en goedkopere oplossing. Op dinsdag zullen de leden over twee wetgevingsvoorstellen over deze kwestie debatteren.

Alternatieve geschillenbeslechting is een manier buiten de rechtbank om via een derde partij, zoals een bemiddelaar, de consument en handelaar te helpen om tot een oplossing te komen.

Ze bestaan al in verschillende lidstaten, maar slechts één op de twintig klanten gebruikte bemiddeling zegt het verslag. Om dit te veranderen, zal een nieuwe EU-richtlijn de regelingen in alle sectoren gemakkelijk toegankelijk maken en ervoor zorgen dat geschillen worden opgelost binnen 90 dagen. Zij zal zich bezighouden met klachten over online en offline binnenlandse en grensoverschrijdende aankopen.

Om verkoopgeschillen via internet op te lossen, zal een online platform worden opgericht in alle EU-talen. Het zal standaard klachtenformulieren voorzien en een begeleiding voor het winkelend publiek over hoe de beste oplossing voor hun probleem te vinden.

REF. : 20130308STO06273