Omzet duurzaam voedsel stijgt
DEN HAAG (PDC) - In 2012 hebben Nederlandse consumenten 25 procent meer geld besteed aan duurzaam voedsel ten opzichte van 2011. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012, die door staatssecretaris Dijksma i van Economische Zaken naar de Tweede Kamer is gestuurd. Onder duurzaam voedsel vallen producten die op een diervriendelijke, biologische, milieuvriendelijke en/of ethische manier geproduceerd worden.
De omzet in duurzaam voedsel was goed voor ruim 2,2 miljard euro in 2012. Hiermee is de omzet in minder dan drie jaar verdubbeld. De toename werd in alle onderzochte takken geconstateerd, bijvoorbeeld supermarkten, speciaalzaken, bedrijfsrestaurants, benzinestations en zorginstellingen. Ook werd de toename genoteerd in alle gemeten keurmerken, zoals 'Biologisch', 'Beter Leven' (van de Dierenbescherming) en 'UTZ Certified' (duurzame landbouw).
Van het totaal verkochte voedsel is nog slechts 5,5 procent duurzaam. In 2011 was dit 4,4 procent. Toch laat de toename volgens de staatssecretaris zien dat duurzaam voedsel steeds belangrijker wordt voor de samenleving.