Onze boodschappen als er geen bijen bestaan

dinsdag 18 juni 2013

DEN HAAG (PDC) - Bijen zijn van belang voor ons voedsel. Om de consument hiervan bewust te maken is de Amerikaanse winkelketen Whole Foods Market de actie 'Share the Buzz' begonnen. Met deze actie toont het bedrijf hoe de supermarkt eruit zou zien als er geen bijen bestaan.

Volgens de winkelketen is één op elke drie happen voedsel (in)direct afkomstig van planten die voortbestaan door honingbijen en andere bestuivers. Grote dalingen in de bijenpopulatie bedreigen daarom de beschikbaarheid van veel verse ingrediënten. Om dit zichtbaar te maken, verwijderde het bedrijf ruim 52 procent van de producten uit de schappen.

Ook binnen Europa is er aandacht voor de daling van de bijenpopulatie. In Nederland schaarde een meerderheid van de Tweede Kamer zich op 12 juni achter een motie van de Partij voor de Dieren i voor een verbod op de verkoop van bijengif aan particulieren. Op Europees niveau zet de Commissie i zet zich in om de bijensterfte tegen te gaan. Onlangs organiseerden de Europese Commissie en het Montesquieu Instituut i een debat over de bijensterfte na vertoning van de film 'More than Honey'. Een verslag van het debat is beschikbaar op de website van het Montesquieu Instituut.

Bron: Trouw en website Montesquieu Instituut