'Verhoging maximumsnelheid veroorzaakt gezondheidsproblemen'

woensdag 4 december 2013
gewijzigd

DEN HAAG (PDC) - De verhoging van de maximale snelheid van 80 naar 100 op de A10-West brengt een grotere kans op luchtwegaandoeningen en chronische ziekten met zich mee. Op dit deel van de snelweg langs Amsterdam is de uitstoot van stikstofdioxide en roet met zeven procent toegenomen.

De toename is vergelijkbaar met de toename op de A13 bij Rotterdam Overschie. De beide gemeenten en Milieudefensie hebben een zaak aangespannen bij de rechtbank tegen het besluit van minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen i, om de maximale snelheid te verhogen. Zij vindt echter dat de doorstroming gebaat is bij zoveel mogelijk dezelfde snelheid.

Milieudefensie komt door onderzoek naar het effect van de vervuiling op de levensverwachting tot de conclusie dat Rotterdammers gemiddeld twintig dagen korter leven. Voor Amsterdammers daalt de levensverwachting zelfs met gemiddeld 79 dagen. De GGD vindt deze uitkomsten betwistbaar omdat niet zeker is hoeveel mensen direct last hebben van de vervuiling, maar is er wel zeker van dat de gezondheid te lijden heeft onder de hogere snelheid.

De concentratie stikstofdioxide in Nederland is gemiddeld 55 microgram en ligt daarmee veel hoger dan de Europese norm voor 2015 van 40 microgram. Om deze norm te halen gaat de gemeente Rotterdam vervuilende auto's weren.

Update 4-12-2013: De Kamer heeft dinsdag besloten dat het kabinet de luchtkwaliteit langs de A13 bij Overschie moet controleren. Als daaruit blijkt dat de vervuiling is toegenomen, dan moet het kabinet maatregelen nemen. Als die niet helpen, moet de maximumsnelheid weer omlaag.

Bronnen: