Deadline voor invoeren EU regels voor betere bescherming consument
MEMO
Brussel, 13 december 2013
Verbetering van de consumentenbescherming in de EU
Net op tijd voor de vakantieperiode kunnen consumenten in heel Europa vanaf vandaag profiteren van een nieuwe reeks consumentenrechten. Vandaag moeten de lidstaten de richtlijn consumentenrechten van de EU namelijk hebben omgezet in nationale wetgeving. Door deze EU-wetgeving worden de rechten van consumenten in alle 28 EU-lidstaten i versterkt, in het bijzonder bij aankopen via internet. De nieuwe regels zullen bijvoorbeeld zorgen voor een in de hele EU geldende herroepingstermijn van 14 dagen waarin consumenten goederen, ongeacht de reden, mogen retourneren.
"De nieuwe regels inzake consumentenrechten zijn uitstekend nieuws voor de 507 miljoen Europese consumenten: Geen reeds aangevinkte vakjes meer wanneer u een vliegticket koopt en geen nare verrassingen meer wanneer u online betaalt met uw creditcard - nog vóór de feestdagen krijgt Europa al een kerstcadeau," aldus vicevoorzitter Viviane Reding, EU-commissaris voor Justitie. "Betere EU-voorschriften inzake consumentenbescherming zullen het consumentenvertrouwen versterken. In deze economisch moeilijke tijden is dit het goedkoopste stimuleringspakket dat Europa kan uitvoeren. De Europese Commissie zal nu nagaan of elke lidstaat het nodige heeft gedaan om de regels correct te implementeren."
De Europese Commissie heeft het voorstel voor een nieuwe reeks consumentenrechten in oktober 2008 ingediend ( IP/08/1474 ). Na de goedkeuring van de wetgeving in 2011 hebben de nationale regeringen twee jaar de tijd gehad om de regels om te zetten in nationale wetgeving. Dit proces moet vandaag zijn afgerond. De uiteindelijke overeenkomst tussen het Europees Parlement i en de Raad i over de richtlijn consumentenrechten werd in juni 2011, dankzij bemiddeling door EU-commissaris voor Justitie Viviane Reding, bereikt en is op 10 oktober 2011 formeel goedgekeurd ( MEMO/11/675 ). Vandaag verstrijkt de termijn waarop de lidstaten de Commissie in kennis kunnen stellen van hun nationale wetgeving waarin de Europese regelgeving voor consumentenrechten is omgezet. Deze nationale wetgeving moet vanaf 13 juni 2014 van toepassing zijn.
Top 10 van consumentenvoordelen in de nieuwe richtlijn:
-
1)Geen verborgen kosten meer op internet
De consument wordt beschermd tegen verborgen kosten op internet. Tot nog toe probeerden zwendelaars klanten te laten betalen voor 'gratis' diensten als horoscopen of recepten. Voortaan moeten consumenten expliciet bevestigen dat ze weten dat ze moeten betalen voor dergelijke diensten.
-
2)Transparantere prijzen
Handelaars moeten de totale prijs én alle extra kosten van producten en diensten vermelden. Internetconsumenten hoeven kosten waarover ze niet duidelijk worden geïnformeerd vóór ze een bestelling plaatsen, niet te betalen.
-
3)Reeds aangevinkte vakjes worden verboden op websites
Wie online winkelt - bijvoorbeeld bij de aankoop van een vliegticket - krijgt tijdens de koop soms extra diensten aangeboden, zoals een reisverzekering of een huurauto. Die extra diensten zijn soms vooraf aangevinkt. Als de consument die diensten niet wil, moet hij eerst de vinkjes verwijderen. Op grond van de nieuwe richtlijn worden reeds aangevinkte vakjes in de EU verboden.
-
4)14 dagen bedenktijd na aankoop
De termijn waarbinnen consumenten een aankoop ongedaan kunnen maken, wordt verlengd tot 14 kalenderdagen (de door de EU voorgeschreven wettelijke termijn bedraagt momenteel zeven dagen). Dat betekent dat een consument die zich bedenkt de goederen, ongeacht de reden, mag retourneren.
Extra bescherming tegen ontbrekende informatie: als een verkoper de klant niet duidelijk heeft geïnformeerd over het herroepingsrecht, wordt de termijn verlengd tot één jaar.
Soms bellen handelaars vooraf en zetten zij de consument onder druk om akkoord te gaan met een bezoek. Voortaan kan de consument ook een koop die is gesloten tijdens een afgesproken bezoek herroepen. Bovendien vervalt het onderscheid tussen afgesproken en niet-afgesproken bezoek, zodat de regels niet kunnen worden omzeild.
Het herroepingsrecht geldt nu ook voor onlineveilingen, zoals eBay, hoewel alleen goederen kunnen worden geretourneerd die tijdens een onlineveiling van een professionele verkoper werden gekocht.
De herroepingstermijn gaat in op het moment dat de consument de goederen ontvangt. Nu is dat nog het moment waarop de overeenkomst wordt gesloten. De regels gelden zowel voor aankopen via internet, telefoon en postorder als voor aankopen die niet in een winkel worden gedaan, maar aan de deur, op straat, op een Tupperwareparty of tijdens een door de handelaar georganiseerd uitstapje.
-
5)Betere terugbetalingsrechten
Handelaars moeten de consument binnen 14 dagen na de herroeping het aankoopbedrag terugbetalen, verzendkosten inbegrepen. In het algemeen draagt de handelaar het risico van schade aan goederen tijdens het vervoer, tot het moment waarop de koper de goederen in ontvangst neemt.
-
6)Invoering van een Europees standaardformulier voor herroeping
Er komt een standaardformulier voor herroeping dat de consument kan (maar niet hoeft te) gebruiken als hij zich bedenkt en een overeenkomst wil annuleren. Dit geldt zowel voor verkoop op afstand als voor huis-aan-huisverkoop. Zo wordt het gemakkelijker en sneller om een koop ongedaan te maken, waar in de EU de overeenkomst ook maar is gesloten.
-
7)Geen toeslagen voor het gebruik van creditcards en telefonische hulpdiensten
Als de consument een creditcard (of een ander betaalmiddel) gebruikt, mag de handelaar daarvoor niet méér in rekening brengen dan de werkelijke kosten die dit voor hem meebrengt. Handelaars die een telefonische hulpdienst aanbieden waar de klant terecht kan met vragen over de overeenkomst mogen hiervoor niet méér dan het gewone telefoontarief vragen.
-
8)Duidelijke informatie over wie de retourkosten betaalt
Handelaars die willen dat de consument betaalt voor het retourneren van goederen, moeten de consument daarover vooraf duidelijk informeren. Handelaars moeten vóór een aankoop via internet of postorder op zijn minst een duidelijke schatting geven van de maximale kosten voor het retourneren van grote artikelen, zoals een zitbank. Zo kan de consument met kennis van zaken kiezen bij wie hij koopt.
-
9)Betere bescherming van de consument met betrekking tot digitale producten
Er moet duidelijker informatie over digitale inhoud worden verstrekt, ook wat betreft de compatibiliteit met hard- en software en de toepassing van technische beschermingsmaatregelen, zoals beperkingen op het recht van kopiëren van de inhoud.
De consument heeft het recht de onlineaankoop van digitale producten, zoals muziek of video, te annuleren, maar alleen tot op het moment dat het feitelijke downloaden begint.
-
10)Gemeenschappelijke regels voor ondernemingen maken het gemakkelijker om overal in Europa zaken te doen
De regels omvatten:
-
-één enkel pakket basisregels voor overeenkomsten op afstand (verkoop via telefoon, post of internet) en overeenkomsten gesloten buiten verkoopruimten (zoals verkoop op straat of aan huis) in de Europese Unie i, wat zorgt voor gelijke voorwaarden en lagere transactiekosten voor handelaars die over de grenzen heen werken, in het bijzonder als zij zaken doen via internet;
-
-standaardformulieren maken het leven gemakkelijker voor ondernemingen: één formulier volstaat om te voldoen aan de informatievereisten inzake herroepingsrecht;
-
-specifieke regels voor kleine bedrijven en ambachtslieden, zoals loodgieters. Er geldt geen herroepingsrecht voor dringende herstel- en onderhoudswerkzaamheden. Lidstaten kunnen er ook voor kiezen om handelaars vrij te stellen van bepaalde informatievereisten voor herstel- en onderhoudswerkzaamheden aan huis die minder dan 200 euro kosten.
Meer informatie
Europese Commissie - richtlijn consumentenrechten:
http://ec.europa.eu/justice/consumer-marketing/rights-contracts/directive/index_en.htm
Homepage van vicevoorzitter Viviane Reding, EU-commissaris voor Justitie:
Volg de vicevoorzitter op Twitter: @VivianeRedingEU
Volg EU Justitie op Twitter: @EU_Justice