Verzekeringen: informatie naar klanten moet duidelijk
Het aanschaffen van een verzekering moet makkelijker en duidelijker worden. Het EP i heeft woensdag ontwerpwetgeving geamendeerd die dit moet regelen. Het gaat om de richtlijn betreffende verzekeringsbemiddeling
Het EP wil dat voor alle verzekeringsproducten dezelfde informatievereisten gaan gelden en dat er voor aanbieders - verzekeringsmaatschappijen of tussenpersonen - een gelijk speelveld wordt gecreëerd.
Heldere informatie
Kopers van verzekeringen moeten voor het tekenen van een contract in heldere taal eenduidige informatie ontvangen over de identiteit en de contactgegevens van de verkoper, hun verplichtingen in het contract, de risico’s waartegen wel en niet verzekerd wordt en de betalingsmiddelen en premies. Ook moeten ze een totaaloverzicht van de contractkosten krijgen, inclusief advies en servicekosten.
Ook kunnen lidstaten aanbieders vragen alle vergoedingen, commissies en niet-geldelijke voordelen openbaar te maken, zo stelt de tekst.
Wat de klant wil
Alle verkopers moeten geregistreerd staan bij een autoriteit in de eigen lidstaat. Hun personeel moet goed getraind zijn om verzoeken en behoeftes van klanten te behandelen.
Alle aanbieders moeten zelf verzekeringen afsluiten om minimaal €1.250.000 te kunnen betalen als ze schuldig zijn bevonden aan nalatigheid.
Om te voorkomen dat klanten de dupe worden van financieel wanbeheer bij een verzekeraar waardoor de verzekeraar geen claims kan betalen, moeter een garantiefonds komen van 4% van de som van alle premies die jaarlijks worden ontvangen.
Verzekeringsbundels
Als verzekeraars verschillende producten als pakker aanbieden, moet de klant ook de mogelijkheid krijgen om producten afzonderlijk aan te schaffen.
Volgende stappen
Het EP heeft de tekst geamendeerd, maar de eerste lezing nog niet afgesloten. Dit laat de mogelijkheid open om met de Raad i een akkoord in eerste lezing overeen te komen.
REF. : 20140221IPR36633