Hoe groter de taalafstand, hoe lager de leerbaarheid (Promotie), Nijmegen
Beschrijving
Het leren van de ene taal kan veel meer moeite kosten dan het leren van een andere taal. Duitse studenten die het Nederlands nodig hebben om aan een Nederlandse universiteit te studeren behalen vaak in korte tijd het staatsexamen. Dankzij de nauwe verwantschap tussen Duits en Nederlands kunnen de leerders gebruik maken van overeenkomsten tussen woorden, zinsstructuren, en klanken. Mensen met een taalachtergrond die verder afstaat van het Nederlands kunnen minder gebruik maken van deze overeenkomsten. Cognitiewetenschapper Job Schepens onderzocht de effecten van taalafstand op de leerbaarheid van het Nederlands bij volwassenen. Hoe groter de taalafstand, hoe lager de leerbaarheid, zo blijkt. Schepens´ bevindingen spreken tegen opvattingen in de taalwetenschap die universele problemen in tweede taalverwerving benadrukken en voor opvattingen die de rol van eerder geleerde talen benadrukken. Taalafstand kan gebruikt worden om de inspanning te schatten die leerders moeten leveren om een additionele taal te leren.
Biografie
Job Schepens studeerde Kunstmatige intelligentie aan de Radboud Universiteit en behaalde in 2010 zijn Master. Daarna begon hij met zijn promotieonderzoek bij het Centre for Language Studies (CLS). Binnenkort begint Job Schepens als postdoctoraal onderzoeker op het Max Planck Institute for Human Development in Berlijn. Hier gaat hij onderzoeken hoe cognitieve veroudering het redeneren vanuit ervaring beïnvloedt.
Contact: jobschepens@gmail.com
Contactpersoon
Wetenschapscommunicatie
Telefoon
(024) 361 60 00