GEZAMENLIJKE MEDEDELING AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD Actieplan inzake mensenrechten en democratie (2015-2019) "De mensenrechten in de EU centraal blijven stellen"
Inhoudsopgave van deze pagina:
EUROPESE COMMISSIE
Brussel, 28.4.2015
JOIN(2015) 16 final
GEZAMENLIJKE MEDEDELING AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Actieplan inzake mensenrechten en democratie (2015-2019)
"De mensenrechten in de EU centraal blijven stellen"
Inleiding
Deze gezamenlijke mededeling van de Europese Commissie en de hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid beoogt een bijdrage te leveren tot een nieuw actieplan inzake mensenrechten en democratie voor de periode 2015-2019.
Mensenrechten en democratie als leidende beginselen van de EU
De wereld van vandaag is onstabiel en onderhevig aan snelle veranderingen; mensenrechten en democratische waarden worden vaak in twijfel getrokken en op vele plaatsen niet in acht genomen. Schendingen van de mensenrechten zijn in aantal en intensiteit toegenomen, maatschappelijke organisaties worden gekortwiekt, conflicten worden steeds ingewikkelder en autoritaire regimes worden schaamtelozer. De mondialisering brengt nieuwe problemen met zich mee waardoor de bescherming van de mensenrechten nog complexer wordt.
In deze omstandigheden wordt op internationaal vlak vanzelfsprekend vooral gestreefd naar stabiliteit. Blijvende stabiliteit kan echter onmogelijk worden verwezenlijkt door uitsluitend aandacht te hebben voor veiligheid en economische welvaart. Voor de loyaliteit van de burger tegenover de staat en het vertrouwen in het gebruik van vreedzame middelen is het noodzakelijk dat de burger het gevoel heeft dat hij is beschermd tegen arbitraire beslissingen en dat zijn persoonlijke opvattingen de politieke besluitvorming kunnen beïnvloeden. Dit is alleen mogelijk in een democratische samenleving die is gebaseerd op het respect voor de mensenrechten en de fundamentele vrijheden, waarin de regering niet corrupt is en ter verantwoording kan worden geroepen, waarin het parlement de verschillende opvattingen en belangen van de bevolking weerspiegelt, het maatschappelijk middenveld bloeit, persvrijheid bestaat en het gerecht onafhankelijk is.
Dit doel wordt ook weerspiegeld in de discussies rond de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling na 2015, waarin de nadruk ligt op mensenrechten en vrouwenrechten als zelfstandige doelstellingen.
Om die reden moet de Unie de mensenrechten centraal blijven stellen in haar externe optreden. In artikel 21 van het Verdrag betreffende de Europese Unie (VEU) wordt het internationale optreden van de Unie gedefinieerd en wordt de rol van de EU voor de bevordering van onder meer de democratie, de rechtsstaat, de universaliteit en ondeelbaarheid van de mensenrechten en de naleving van de beginselen van het Handvest van de Verenigde Naties en het internationaal recht opnieuw bevestigd. Het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie is bindend voor de EU-instellingen en de lidstaten wanneer zij de wetgeving van de Unie ten uitvoer leggen. Voorts is de EU partij bij een aantal instrumenten van de Verenigde Naties en de Raad van Europa, zoals het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De geloofwaardigheid van de Unie als wereldwijde bepleiter van de mensenrechten rust op deze pijlers.
Het pakket Mensenrechten en Democratie van 2012
In 2012 keurde de EU een ambitieus programma goed, nl. het strategische kader voor mensenrechten en democratie 1 , waarin wordt uiteengezet hoe de uit het Verdrag voortvloeiende verplichting kan worden nagekomen om de democratie, de rechtsstaat en de universaliteit en ondeelbaarheid van de mensenrechten te bevorderen.
Bijna drie jaar na zijn goedkeuring blijft het strategische kader met zijn prioriteiten en leidende beginselen het ijkpunt voor het optreden van de Unie.
Een andere mijlpaal van het mensenrechtenbeleid van de EU was het besluit van 2012 om een speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten te benoemen. Deze heeft het mensenrechtenbeleid van de EU zichtbaarder en doeltreffender gemaakt, de interactie met onze partners verbeterd en geholpen specifieke prioriteiten naar voren te schuiven. Het besluit 2 van de Raad om het mandaat van de speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten met nog eens twee jaar te verlengen, is een erkenning van deze eminente rol.
Het derde essentiële element van het mensenrechtenpakket dat in 2012 is aangenomen, was het actieplan inzake mensenrechten en democratie (2012-2014) 3 waarmee de verbintenissen van het strategische kader mede ten uitvoer werden gelegd.
Dit actieplan omvatte een reeks van 97 acties over een breed spectrum van kwesties inzake mensenrechten en democratie, die zowel door de EU als op nationaal niveau door de lidstaten moeten worden uitgevoerd. Het actieplan verplichtte alle belanghebbenden tot duidelijke doelstellingen binnen welbepaalde tijdskaders.
Verwezenlijkingen van het actieplan 2012-2014
Dankzij het actieplan 2012-2014 was medewerking van alle belanghebbenden gewaarborgd en concentreerden zij zich op een aantal essentiële doelstellingen. De werkzaamheden in het kader van dit actieplan hebben tot een aantal belangrijke verwezenlijkingen geleid.
Het actieplan heeft gezorgd voor een betere integratie van mensenrechtenoverwegingen in het volledige spectrum van het buitenlandse beleid van de EU en de concrete acties in dat verband, hetgeen tot tastbare veranderingen op het terrein heeft geleid. De stappen die zijn gezet voor de integratie van mensenrechtenoverwegingen in de effectbeoordelingen voor wetgevings- en niet-wetgevingsvoorstellen en de opname van mensenrechtenbeoordelingen als overkoepelend element bij het verstrekken van EU-steun zijn hiervan slechts enkele voorbeelden.
Dankzij het actieplan kon de EU ook instrumenten en middelen ontwikkelen voor de formulering en uitvoering van een meer coherent beleid. Tot dit doel hebben ook bijgedragen de oprichting in Brussel van een werkgroep mensenrechten van de Raad, de goedkeuring van een reeks gedetailleerde EU-richtsnoeren over essentiële mensenrechtenkwesties (de vrijheid van godsdienst of overtuiging 4 , de rechten van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transseksuele en interseksuele personen 5 , de vrijheid van meningsuiting online en offline 6 ), de goedkeuring van een toolbox voor een op mensenrechten gebaseerde aanpak van het ontwikkelingsbeleid, de goedkeuring van lokale landenstrategieën betreffende de mensenrechten gebaseerd op de samenwerking tussen de EU-delegaties en de ambassades van de lidstaten, het opzetten van contactpunten voor de mensenrechten in de EU-delegaties, alsook de verbetering van een gericht opleidingsprogramma voor EU-personeel en diplomaten van de lidstaten.
Het actieplan heeft eveneens een doeltreffend multilateralisme bevorderd door de ontwikkeling van jaarlijkse strategieën en prioriteiten van de EU in de mensenrechtenfora van de VN, meer bepaald de VN-Mensenrechtenraad. Daarnaast werd in het actieplan het EU-optreden met name gericht op een aantal kernprioriteiten, zoals de rechten van vrouwen en meisjes, de rechten van kinderen, alsook de rechten van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transseksuele en interseksuele personen, en werd opgeroepen tot verdere inspanningen op het gebied van de economische, sociale en culturele rechten, overeenkomstig de verbintenis van de Unie tot de ondeelbaarheid van de mensenrechten. Voorts werd in het actieplan aandacht besteed aan kwesties inzake handicaps overeenkomstig de verbintenissen die zijn neergelegd in het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.
Het actieplan versterkte de samenwerking van de EU met en de steun van de EU aan maatschappelijke organisaties wereldwijd. Het actieplan generaliseerde de praktijk om de maatschappelijke organisaties te consulteren voor de aanvang van de mensenrechtendialogen of in verband met belangrijke beleidsdocumenten, het bevorderde de betrokkenheid van de maatschappelijke organisaties bij het opzetten van financiële steunmaatregelen en vergrootte de EU-steun aan deze organisaties wanneer zij met restrictieve maatregelen werden geconfronteerd.
Ten slotte zorgde het actieplan voor een grotere zichtbaarheid van het optreden van de Unie op het gebied van de mensenrechten en de democratie en voor meer verantwoordingsplicht tegenover de partners, meer specifiek de maatschappelijke organisaties.
De resultaten van de voorbije jaren bieden een solide basis voor een voortgezet engagement van de EU ten bate van de eerbiediging van de mensenrechten en de steun aan de processen van democratische overgang in de hele wereld, bilateraal, samen met andere regionale organisaties, en multilateraal, in het bijzonder binnen de Verenigde Naties. Vele acties die in het actieplan voor 2012-2014 waren uiteengezet, maken thans deel uit van de routinewerkzaamheden van de Unie: zij worden gesteund door alle belanghebbenden, profiteren van de goed functionerende procedures die momenteel bestaan, en vallen onder een exhaustief pakket van richtsnoeren. Om deze redenen moeten deze acties niet langer prioritair worden opgenomen in het nieuwe, thans voorgestelde actieplan. Toch blijven zij deel uitmaken van het jaarverslag over mensenrechten en democratie, om ook op deze terreinen zichtbaarheid en verantwoordingsplicht te verzekeren.
Anderzijds zijn voor sommige terreinen die in het actieplan voor 2012-2014 waren aangemerkt, een vernieuwd politiek engagement, alsook extra inspanningen noodzakelijk, en zullen zij daarom prominent in dit nieuwe actieplan figureren. Dit geldt onder meer voor steun voor democratie, die zal worden geïntegreerd in een aantal doelstellingen, voor economische, sociale en culturele rechten, voor de aanpak van schendingen van de mensenrechten en van het internationale humanitaire recht in crises en conflicten, voor de bestrijding van discriminatie, vooral van vrouwen, kinderen, personen met een handicap en lesbische, homoseksuele, biseksuele, transseksuele en interseksuele personen, maar ook van religieuze minderheden, voor de bestrijding van martelpraktijken en slechte behandeling en voor een grotere samenhang van het EU-beleid vanuit mensenrechtenstandpunt.
Het nieuwe actieplan moet inspelen op deze structurele vraagstukken.
Volgende stappen
In het licht van de positieve ervaringen moet het nieuwe actieplan de periode 2015-2019 beslaan, om aldus volledig samen te vallen met het mandaat van de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter en dat van de Europese Commissie.
Het is de bedoeling dat de tenuitvoerlegging van het actieplan in 2017 tussentijds wordt geëvalueerd om de vooruitgang te inventariseren en indien nodig aanpassingen te doen in het licht van de ervaringen en eventuele nieuwe problemen. Deze evaluatie moet samenvallen met de tussentijdse evaluatie van de instrumenten voor externe financiering en kan een bijdrage zijn tot grotere samenhang tussen het beleid en de financiële steun van de EU.
De acties die in het kader van het actieplan worden voorgesteld, zijn geografisch neutraal en moeten overal ter wereld van toepassing zijn, rekening houdend met lokale behoeften en specificiteiten. Deze acties worden omgezet in landenspecifieke prioriteiten via de lokale landenstrategieën inzake mensenrechten.
Wat de kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten betreft, zal de EU hun engagement voor de bevordering van democratische waarden, de eerbiediging van de rechtsstaat en de mensenrechten verder evalueren, zoals is bepaald in artikel 49 VEU, en sturing en steun blijven bieden ten einde tastbare en duurzame vooruitgang op deze essentiële hervormingsgebieden te verzekeren.
Wat betreft het Europees Nabuurschapsbeleid zal de nadruk sterk worden gelegd op het respect voor de grondrechten en fundamentele vrijheden. De EU zal de partnerlanden verder blijven steunen met de uitvoering van de hervormingen ter bevordering van inclusieve dialoog, beter bestuur, grotere onafhankelijkheid van het gerecht en betere bescherming van de grondrechten.
Beginselen
Het is niet de bedoeling dat het nieuwe actieplan exhaustief alle aspecten van het steunbeleid van de Unie inzake mensenrechten en democratie bestrijkt. Het plan moet eerder strategisch van aard zijn en zich richten op prioriteiten waar een grotere politieke stuwkracht en groter engagement noodzakelijk zijn. Het actieplan zou de bilaterale werkzaamheden moeten sturen en tegelijk ook het engagement van de EU in multilaterale en regionale fora, meer bepaald de Verenigde Naties en de Raad van Europa.
In deze geest zou het voorgestelde actieplan moeten worden gebaseerd op de volgende beginselen:
-
1.In een steeds complexer mondiaal klimaat worden vragen gesteld bij de relevantie van universele normen en stuiten de pogingen van de EU om deze te bevorderen op steeds meer weerstand. Waarden bevorderen door actie van buitenaf alleen is vaak niet doeltreffend. De inspanningen moeten daarom worden geconcentreerd op steun aan krachten die van binnenuit werkzaam zijn. De EU moet haar gesprekspartners in derde landen het heft in eigen hand laten nemen (op gouvernementeel, parlementair of quasi-gouvernementeel niveau), de rol van het gerecht versterken, de maatschappelijke organisaties met inbegrip van de sociale partners blijven steunen en daarvoor gunstige kaders bevorderen, de rol en de impact van regionale organisaties en mechanismen versterken en de samenwerking met de Verenigde Naties opvoeren die door hun universele lidmaatschap een groter gewicht hebben.
-
2.De EU moet het goede voorbeeld geven. De EU wordt scherp in de gaten gehouden en haar wordt ongerijmdheid verweten inzake mensenrechtenkwesties (met twee maten meten en interne/externe inconsistenties). Er is bijgevolg een nieuw engagement nodig om de samenhang te verbeteren bij de aanpak van de mensenrechten en voor integratie van mensenrechtenkwesties in alle aspecten van het externe optreden van de EU en in de externe aspecten van het interne beleid, voortbouwend op de aanpak van de Commissie om een doeltreffende tenuitvoerlegging van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie te garanderen.
-
3.De EU moet zich vooral focussen op de meest dringende problemen in verband met de mensenrechten, die zowel intern als extern moeten worden aangepakt. Deze problemen omvatten onder meer de bestrijding van discriminatie, het respect voor de vrijheid van meningsuiting en voor de persoonlijke levenssfeer, de toepassing van de mensenrechten in het migratie-, handels-, en terrorismebestrijdingsbeleid.
-
4.De EU moet ook haar eigen optreden kracht bij zetten, nl. de diverse instrumenten, middelen en beleidsacties die tot haar beschikking staan, op een intelligentere en meer strategische manier te gebruiken, zowel in de bilaterale werkzaamheden als op de multilaterale fora.
-
5.Ten slotte moet de EU beter communiceren over wat zij doet, beter meten wat het effect is van haar optreden en waar nodig alternatieve en efficiëntere methoden bedenken.
In het licht daarvan worden in bijgaand actieplan de volgende strategische gebieden voor optreden vastgesteld:
-
i)De inbreng van lokale actoren vergroten: de mensenrechten en de democratie kunnen alleen goed worden verankerd als de lokale inbreng groot is. Dit hoofdstuk van het actieplan richt zich speciaal op acties en activiteiten om de interactie met de belanghebbenden, zowel gouvernementeel als niet-gouvernementeel, te verbeteren. Er wordt speciaal aandacht besteed aan problemen die de maatschappelijke organisaties kunnen ondervinden.
-
ii)Aandacht voor belangrijke problemen in verband met de mensenrechten: dit hoofdstuk heeft aandacht voor gerichte thematische mensenrechtenproblemen, waarbij het noodzakelijke evenwicht tussen burger- en politieke rechten enerzijds en economische, sociale en culturele rechten anderzijds wordt bewaard. Deze lijst van acties vult de doelstellingen van het vorige hoofdstuk aan en ondersteunt deze verder.
-
iii)Ervoor zorgen dat rekening wordt gehouden met mensenrechtenvraagstukken bij conflicten en crises: dit hoofdstuk stelt een reeks acties voor ter bevordering en ondersteuning van de ontwikkeling van instrumenten en beleid op nationaal, regionaal en internationaal niveau, voor het voorkomen, de aanpak en het herstel van schendingen van de mensenrechten, met bijzondere aandacht voor de ernstigste misdaden die de internationale gemeenschap aangaan. Dit hoofdstuk geeft ook uiting aan een duidelijke behoefte van de EU om haar bestaande instrumenten aan te passen aan de veranderende aard van conflicten.
iv) Bevorderen van meer samenhang en consistentie: dit hoofdstuk betreft de noodzaak voor de Commissie om, tezamen met de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter, mensenrechtenoverwegingen verder te integreren in de externe aspecten van het EU-beleid, meer bepaald inzake handel en investeringen, migratie, vluchtelingen, asiel, ontwikkeling, alsook terrorismebestrijding, ten einde een betere samenhang van het beleid te bewerkstelligen.
-
v)Verdieping van de doeltreffendheid en een op resultaten gerichte benadering van mensenrechten en democratie: in de context van groter wordende problemen en beperkte middelen kan de EU alleen maar effect sorteren op de mensenrechten als zij de bestaande instrumenten, activiteiten en beleidsacties beter benut. Dit hoofdstuk stelt acties voor om de EU te helpen meer resultaatgerichte en strategische methoden te ontwikkelen.
EU-ACTIEPLAN INZAKE MENSENRECHTEN EN DEMOCRATIE
Dit actieplan heeft tot doel het strategische kader voor mensenrechten en democratie van de EU op een voldoende flexibele wijze te blijven uitvoeren om indien nodig op nieuwe problemen te reageren. Het actieplan bouwt voort op het bestaande corpus van EU-beleid inzake steun aan de mensenrechten en de democratie in het externe optreden 7 , met name EU-richtsnoeren, toolboxen en andere overeengekomen standpunten, en de diverse externe-financieringsinstrumenten, meer bepaald het Europees instrument voor de democratie en de mensenrechten.
Om een doeltreffende uitvoering van het actieplan te garanderen is het van belang dat de Europese instellingen samenwerken, met eerbiediging van hun onderlinge institutionele rol, en dat waar passend het actieplan op nationaal niveau door de lidstaten ten uitvoer wordt gelegd. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de opgesomde acties berust bij de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter met medewerking van de Europese Dienst voor extern optreden (EDEO), bij de Commissie, bij de Raad en bij de lidstaten, binnen hun respectieve bevoegdheden als vastgelegd in het Verdrag betreffende de Europese Unie 8 . De speciale vertegenwoordiger van de EU voor de mensenrechten draagt bij aan de tenuitvoerlegging van het actieplan overeenkomstig zijn mandaat. Het actieplan bestrijkt de periode tot en met 31 december 2019 en de tenuitvoerlegging ervan zal worden getoetst in 2017.
Ontwerp-tabel van het nieuwe actieplan inzake mensenrechten en democratie (2015-2019)
Doelstelling Actie |
Wanneer? |
Wie? |
||||
|
||||||
|
||||||
|
|
Doorlopend |
Diensten van de Commissie (COM), EDEO, lidstaten (LS) |
|||
2. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
COM, EDEO |
|||
4. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
6. |
|
Tegen 2017 |
COM, EDEO, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
8. |
|
EDEO, COM, LS |
||||
9. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
11. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
13. |
|
Doorlopend |
EDEO, LS, COM |
|||
|
||||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
15. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
16. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
17. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
|
Steun aan vrouwenorganisaties en mensenrechtenactivisten ten behoeve van de rechten van vrouwen, hen aanmoedigen een grotere rol te spelen om besluitvormers ter verantwoording te roepen op het punt van gelijke kansen. |
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
20. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
22. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
23. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
II. AANDACHT VOOR BELANGRIJKE PROBLEMEN IN VERBAND MET DE MENSENRECHTEN |
||||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
25. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
26. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, Raad |
|||
28. |
|
Doorlopend |
EDEO, LS, COM |
|||
29. |
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, LS |
|||
30. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
32. |
|
Tegen 2016 |
COM, EDEO |
|||
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
||||
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
||||
|
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM |
|||
|
|
Doorlopend Tegen 2017 |
EDEO, COM, Raad, LS EDEO, COM, Raad |
|||
35. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend Doorlopend |
EDEO, COM, Raad EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
38. |
|
Tegen 2017 |
LS |
|||
III. ERVOOR ZORGEN DAT REKENING WORDT GEHOUDEN MET MENSENRECHTENVRAAGSTUKKEN BIJ CONFLICTEN EN CRISES |
||||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, LS |
|||
40. |
|
Tegen 2016 |
EDEO, LS |
|||
41. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
43. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, Raad |
|||
45. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM, LS |
|||
46. |
|
Tegen 2017 |
COM, EDEO, LS |
|||
|
Formaliseren van het opzetten van een rondetafel EU/Internationaal Strafhof, om relevant personeel in staat te stellen gemeenschappelijke punten van belang vast te stellen, informatie over relevante activiteiten uit te wisselen, en meer begrip tussen beide instellingen te creëren. Faciliteren voor geïnteresseerde staten van de deelname aan, samenwerking met en toegang tot het Internationaal Strafhof. |
Tegen 2016 |
EDEO, COM, LS |
|||
48. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
|
|
Tegen 2017 |
EDEO, LS |
|||
50. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, LS |
|||
51. |
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, LS |
|||
IV. BEVORDEREN VAN MEER SAMENHANG EN CONSISTENTIE |
||||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
53. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
54. |
|
Tegen 2017 |
EDEO |
|||
55. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
56. |
|
Doorlopend |
COM |
|||
57. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM, LS |
|||
58. |
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, LS |
|||
59. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
61. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
62. |
|
Doorlopend |
LS |
|||
63. |
|
Doorlopend |
COM |
|||
64. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
|
|
Tegen 2015 |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
66. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
|
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
68. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM |
|||
69. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
71. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO |
|||
72. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM |
|||
|
||||||
|
|
Doorlopend |
EDEO, Raad |
|||
74. |
|
Doorlopend |
EDEO, Raad |
|||
75. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
76. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
77. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, Raad |
|||
|
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
79. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, Raad, LS |
|||
80. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
82. |
|
Doorlopend |
COM, EDEO, LS |
|||
|
|
Tegen 2016 |
EDEO, COM, Raad |
|||
84. |
|
Tegen 2019 |
EDEO, COM, LS |
|||
|
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM, Raad |
|||
86. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM, LS |
|||
1. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
|||
2. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM |
|||
3. |
|
Tegen 2017 |
EDEO, COM, Raad |
|||
4. |
|
Doorlopend |
EDEO, COM, LS |
Document van de Raad van 25 juni 2012, ST 11855/12.
Document van de Raad van 12 februari 2015, ST 5716/15.
Document van de Raad van 25 juni 2012, ST 11855/12.
Document van de Raad van 24 juni 2013, ST 11491/13.
Document van de Raad van 24 juni 2013, ST 11492/13.
Document van de Raad van 12 mei 2014, ST 9647/14.
Onverminderd speciale regelingen voor kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten in het kader van het uitbreidingsbeleid van de EU.
De besluiten tot specifieke stappen ter uitvoering van dit actieplan zullen worden genomen overeenkomstig de Verdragen. Het actieplan laat de bevoegdheidsverdeling tussen de EU en haar lidstaten onverlet, en zal worden geïnterpreteerd overeenkomstig verklaring 13 bij de Verdragen.
25 november 2013, COM(2013) 833 FINAL http://ec.europa.eu/justice/gender-equality/files/gender_based_violence/131125_fgm_communication_en.pdf
Humanitair personeel van de EU is vrijgesteld van een dergelijke rapportageverplichting, zulks om te vermijden dat hun neutraliteit, onpartijdigheid en onafhankelijkheid in het gedrang komt, waardoor steunverleners en de getroffen bevolking eventueel het slachtoffer kunnen worden van aanvallen door de conflictpartijen en de toegang tot de getroffen bevolking zou kunnen worden ontzegd.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.