Buitensporigtekortprocedure Verenigd Koninkrijk: Raad doet nieuwe aanbeveling
De Raad heeft op 19 juni 2015 bevestigd dat het Verenigd Koninkrijk de termijn om zijn overheidstekort te verminderen tot onder 3% van het bbp, de referentiewaarde van de EU voor overheidstekorten, niet heeft gehaald.
De Raad constateerde dat de maatregelen die het Verenigd Koninkrijk in reactie op zijn aanbeveling van december 2009 heeft genomen, ontoereikend waren. Hij deed daarom een nieuwe aanbeveling over te nemen corrigerende maatregelen in het kader van de buitensporigtekortprocedure.
Op die manier heeft de Raad -de termijn waarbinnen het Verenigd Koninkrijk zijn tekort tot onder 3 % van het bbp moet terugdringen met twee jaar verlengd, tot het begrotingsjaar 2016-2017. (Het begrotingsjaar van het Verenigd Koninkrijk loopt van 1 april tot 1 april).
Een dalend tekort
De Raad constateerde dat, ondanks een programma van begrotingsconsolidatie dat sinds 2010 wordt uitgevoerd, het Verenigd Koninkrijk zijn tekort niet heeft gecorrigeerd binnen de vereiste termijn 2014-2015. Na een piek in 2009-2010 liep het nominale begrotingstekort terug tot 7,7% van het bbp in 2011-2012, 7,6% in 2012-2013, 5,9% in 2013-2014 en 5,2% in 2014-2015.
Sinds 2009-2010 is de bruto overheidsschuld van het Verenigd Koninkrijk steeds hoger gebleven dan 60% van het bbp, de EU-referentiewaarde voor overheidsschuld. Volgens de voorjaarsprognoses 2015 van de Commissie zal de schuldquote licht blijven stijgen, hoewel interventies in de financiële sector een positief effectief zouden kunnen hebben.
Verlenging met twee jaar
De Raad was van mening dat het toekennen van één extra jaar voor de correctie van het tekort, wat de algemene regel is in het kader van de buitensporigtekortprocedure, te veel zou vergen van het Verenigd Koninkrijk. Het nominale tekort zou met 2,2% van het bbp moeten worden aangepast, en er zouden binnen een strak tijdschema extra maatregelen moeten worden doorgevoerd. Dat zou aanzienlijke negatieve gevolgen hebben voor de economische groei.
De Raad opteerde daarom voor 2 jaar, met de aanbeveling van nominale- tekortdoelstellingen van 4,1% van het bbp in 2015-2016 en 2,7% van het bbp in 2016-2017. Dat zou overeenkomen met verbeteringen in het structurele begrotingssaldo van 0,5% van het bbp in 2015-2016 en 1,1% in 2016-2017. De Raad heeft 15 oktober 2015 vastgesteld als uiterste datum waarop doeltreffende maatregelen moeten zijn genomen.
Termijn reeds verlengd
Het Verenigd Koninkrijk is sinds juli 2008 onderworpen aan een buitensporigtekortprocedure, toen de Raad aanvankelijk verzocht om het tekort uiterlijk in het begrotingsjaar 2009-2010 te corrigeren.
De gecombineerde gevolgen van de economische neergang en de stimuleringsmaatregelen die zijn genomen in reactie op de neergang hebben de begrotingssituatie van het Verenigd Koninkrijk echter aanzienlijk verslechterd.
In april 2009 verlengde de Raad de termijn voor de correctie met 4 jaar en in december 2009 met nog een jaar, tot het begrotingsjaar 2014-2015.
Het Verenigd Koninkrijk is geen lid van de eurozone en kan daarom niet onderworpen worden aan sancties in het kader van de buitensporigtekortprocedure.