Heineken in Afrika, Amsterdam
datum | 11 juli 2016 20:00 |
---|---|
plaats | Amsterdam |
locatie | Pakhuis De Zwijger ![]() |
zaal | grote zaal |
aanwezigen | E.M.A. (Eric) Smaling i e.a. |
organisatie | Pakhuis De Zwijger |
Veel multinationals zien Afrika als toekomstig walhalla, maar voor Heineken is het continent nu al uiterst lucratief. Een flesje bier is het symbool van de opkomende middenklasse en levert gemiddeld de helft meer op dan elders. De brouwer claimt dat het werelddeel daar ook veel voor terugkrijgt, maar in zijn geruchtmakende boek Heineken in Afrika laat journalist Olivier van Beemen zien dat dat in de praktijk tegenvalt. Wordt Afrika eigenlijk beter van Heineken? Tijd voor een discussie over zakendoen in conflictgebieden, verantwoord ondernemerschap en hulp en handel.
Met in dit programma onder anderen
Auteur Heineken in Afrika & oud-correspondent Parijs voor het FD, Knack en Elsevier
Professor of International Business-Society Management, Erasmus Universiteit Rotterdam
Author of the book 'You can't eat democracy', essayist, lobbyist on issues related to Congo
Directeur Netherlands-African Business Council
Onderzoeker bij International Peace Information Service & Danish Institute for International Studies
Onderzoeker bij Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO)
Hoofd Private sector ontwikkeling, Ministerie van Buitenlandse Zaken
We openen deze avond met een speciale videoboodschap door columnist Bas Heijne. Olivier van Beemen zal ons een kijkje geven in de keuken van zijn onderzoek. Onder leiding van journalist en moderator Seada Noorhussen gaan we in gesprek met Eric Smaling, Rob van Tulder, Alphonse Muambi, Irene Visser, Peer Schouten, Fleur Scheele en Johan Veul over zakendoen in conflictgebieden, verantwoord ondernemerschap en hulp en handel.
Star is het volksmerk van Heineken in Nigeria en werd al gebrouwen voor de onafhankelijkheid.
Heineken in Afrika door Olivier van Beemen
Heineken-partner Bemba in historisch proces veroordeeld tot 18 jaar cel