Naar betere sociale statistieken voor een sociaal Europa

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op woensdag 24 augustus 2016.

Vandaag heeft de Europese Commissie i een voorstel aangenomen voor een verordening betreffende nieuwe, geïntegreerde manieren voor het verzamelen en gebruiken van gegevens uit sociale enquêtes, met het oog op betere ondersteuning van de beleidsvorming in het algemeen en van het sociaal beleid in het bijzonder.

Door een solidere empirische onderbouwing qua sociale indicatoren zal het mogelijk zijn sociale ontwikkelingen beter te analyseren en een bijdrage te leveren aan een sociale triple A-status voor Europa.

Marianne Thyssen, Europees commissaris voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit, tevens bevoegd voor Europese statistieken (Eurostat), zei hierover het volgende: "Vandaag zetten we een belangrijke stap op weg naar modernisering van de sociale statistieken. Daarbij draait het echter niet om cijfers, maar om mensen. Goed beleid begint met goede gegevens. We hebben zo accuraat mogelijke gegevens op sociaal gebied nodig. We hebben actuelere gegevens nodig en moeten er sneller over beschikken zodat we een sociaal beleid kunnen uitstippelen dat inspeelt op de werkelijke behoeften van de Europese burger van vandaag. Het voorstel van vandaag laat nog maar eens zien hoe belangrijk de sociale dimensie voor deze Commissie is."

Door de voorgestelde kaderverordening zal het mogelijk zijn gegevens sneller te publiceren, omdat op een aantal gebieden de indieningstermijnen worden verkort. Tevens zal de vergelijkbaarheid en de samenhang van de sociale statistieken van de EU worden vergroot, doordat de verordening zeven enquêtes onder huishoudens bundelt die momenteel in de EU worden uitgevoerd en zij de variabelen harmoniseert die voor meerdere enquêtes gebruikt worden. Hierdoor zal het bovendien gemakkelijker worden een gezamenlijke analyse van sociale verschijnselen te maken op basis van nieuwe enquêtemethoden. Ten slotte zullen we de beschikking hebben over een waardevollere en bredere reeks gegevens, dankzij het gebruik van innovatieve benaderingen en methoden door de nationale bureaus voor de statistiek en de combinatie van gegevens uit meerdere bronnen.

Achtergrond

Dit initiatief maakt deel uit van een grootschalig programma voor de modernisering van de sociale statistieken dat is opgezet in nauwe samenwerking met de lidstaten. Het speelt in op de steeds grotere uitdagingen op dit gebied van de statistiek, waaronder de snelle innovatie van methoden en toepassingen op IT-gebied, de beschikbaarheid van nieuwe gegevensbronnen, opkomende behoeften en groeiende verwachtingen van de gebruikers van gegevens, alsook de aanhoudende druk op de beschikbare middelen. Het ondersteunt ook de geplande Europese pijler van sociale rechten, die een solide empirische onderbouwing vereist bij onderwerpen als ongelijkheden, vaardigheden, toegang tot werkgelegenheid voor iedereen en uitgaven voor sociale bescherming, die allemaal beter moeten worden beschreven met behulp van degelijke en actuele statistieken. Dit initiatief maakt tevens deel uit van het programma voor gezonde en resultaatgerichte regelgeving (Refit) en heeft tot doel de uit steekproeven verkregen Europese sociale statistieken te stroomlijnen en het gegevensverzamelingsproces efficiënter en de statistische output relevanter te maken.

Vergelijkbare initiatieven worden ontwikkeld op andere statistische gebieden, zoals statistieken over het bedrijfsleven en de landbouw.

Deze kaderverordening heeft betrekking op de volgende zeven enquêtes onder huishoudens: de arbeidskrachtenenquête (AKE), de Europese statistieken over inkomens en levensomstandigheden (EU-SILC), de enquête volwasseneneducatie (AES), het Europees gezondheidsonderzoek door middel van interviews (EHIS), de enquête over het gebruik van informatie- en communicatietechnologieën (ICT) in huishoudens (ICT-HH), het gezinsbudgetonderzoek (HBS) en de geharmoniseerde Europese tijdbestedingsenquête (HETUS).

Door dit initiatief zullen de kosten voor de lidstaten die steekproefenquêtes uitvoeren worden teruggedrongen en zal de responslast voor EU-burgers worden verminderd.

De Commissie streeft naar geleidelijke uitvoering van de kaderverordening met ingang van 2019.

Het voorstel is het resultaat van een uitgebreide raadpleging van alle belanghebbenden: gegevensproducenten, egevensleveranciers en ebruikers van de gegevens. De resultaten van de raadpleging zijn samengevat in een effectbeoordeling die hier voor het publiek beschikbaar is.

Het Europees statistisch systeem (ESS) stelt de statistische gegevens op die worden gebruikt om de prestaties van de lidstaten in de context van het Europees semester te beoordelen, de kerndoelen van Europa 2020 te monitoren, een groot aantal evaluatiekaders van de Commissie inzake werkgelegenheid en sociale ontwikkeling uit te voeren en het pad te effenen voor een toekomstige strategische visie voor Europa voor de periode na Europa 2020. Bovendien zijn voor de politieke prioriteiten van de Unie goede analyse- en monitoringinstrumenten vereist op het gebied van banen, groei en investeringen, de digitale eengemaakte markt, een hechtere en rechtvaardigere Economische en Monetaire Unie (EMU), migratie, de interne markt, de energie-unie en het klimaat.

Door de jaren heen heeft het ESS geavanceerde instrumenten ontwikkeld om betere en vergelijkbare statistieken te produceren zodat er op Europees niveau en in de lidstaten beter beleid kan worden gevoerd. Het ESS krijgt echter steeds vaker te maken met een toenemende behoefte aan statistische informatie voor analyse, onderzoek en beleidsontwikkeling. Daarnaast moeten de statistische gegevens blijven voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen voor officiële statistieken, waaronder die omtrent tijdigheid.

Sociale statistieken bestrijken zeer uiteenlopende gebieden (demografie, werkgelegenheid, inkomen en consumptie, welzijn en levenskwaliteit, onderwijs, gezondheid enz.) en de gegevens zijn afkomstig uit verschillende bronnen (gegevens over personen en huishoudens die op individueel niveau worden verzameld door middel van steekproeven, volkstellingen, geaggregeerde administratieve gegevens, gegevens van bedrijven). Al deze aspecten worden op samenhangende wijze geanalyseerd in het kader van het programma voor de modernisering van de sociale statistieken. De huidige voorgestelde kaderverordening is een belangrijke stap vooruit voor de modernisering van de sociale statistieken, met name wat de gegevens uit sociale enquêtes betreft.

Nuttige links

Zie ook MEMO/16/2868

Zie voor meer informatie over Eurostat: http://ec.europa.eu/eurostat/

Volg Eurostat op Twitter: https://twitter.com/EU_Eurostat

Homepage van commissaris Thyssen: http://ec.europa.eu/commission/2014-2019/thyssen_en

Volg Marianne Thyssen op Facebook en Twitter

Abonneer u op de gratis nieuwsbrief van de Europese Commissie over werkgelegenheid, sociale zaken en inclusie

IP/16/2867

 

Contactpersoon voor de pers:

Voor het publiek: Europe Direct per telefoon 00 800 67 89 10 11 of e-mail