Commissie past voorstel digitale markt niet aan
DEN HAAG (PDC) - De EU-voorstellen voor een strategie voor een digitale eengemaakte markt worden niet aangepast. Dit valt op te maken uit een brief van eurocommissaris Jourová aan de Eerste Kamer i. In de brief, die eerder deze maand gepubliceerd is, bedankt ze de Eerste Kamer voor haar advies. Maar in plaats van de richtlijn aan te passen, licht Jourová het voorstel enkel toe.
Het betrof de richtlijn betreffende overeenkomsten voor de levering van digitale inhoud (COM(2015) 634 final) en de richtlijn betreffende overeenkomsten voor de online-verkoop en andere verkoop op afstand van goederen (COM(2015) 635 final). Jourová benadrukt dat de Commissie i er zorg voor draagt dat consumenten hun rechten met betrekking tot persoonsgegevens behouden.
Hierover waren zorgen ontstaan na de opkomst van zogenoemde 'freemium'-modellen. Bij die modellen worden digitale applicaties (zoals spellen) gratis aangeboden aan de consument als basisversie, in ruil voor zijn of haar gegevens. Betere of aanvullende gebruiksmogelijkheden zijn dan tegen betaling beschikbaar.