PvdA steunt acties openbaar vervoer

Met dank overgenomen van J.S. (Jacques) Monasch i, gepubliceerd op zondag 13 februari 2011.

De PvdA wil een openbaar vervoer waar de reiziger en niet de aandeelhouder centraal staat. Goed, efficiënt, op tijd en betaalbaar. De PvdA steunt dan ook de acties tegen de miljoenenbezuinigingen van het kabinet en de verwachte kaalslag in het openbaar vervoer. Daarom was ik maandag met onder andere Job Cohen aanwezig bij de acties van het vervoersbedrijf in Amsterdam. De actievoerders van het Amsterdamse GVB dragen het estafettestokje dinsdag over aan de collega’s van de Haagse HTM. Pierre Heijnen zal samen met lokale politici van de PvdA om 05.30 uur bij de remise Telexstraat zijn om de actievoerders te steunen.

Het kabinet-Rutte gaat tientallen miljoenen euro's bezuinigen op het openbaar vervoer. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag betekent dat u langer moet wachten bij de halte, dat er minder bus- en tramlijnen zullen rijden en minder metro's per uur op het perron zullen stoppen. Het wordt dus nog moeilijker om op tijd op uw werk, op school of bij de kinderopvang te komen. En aan duurdere kaartjes valt met de plannen van dit kabinet niet te ontkomen.

En dat is nog niet alles. De vervoersbedrijven in deze steden, het GVB, de RET en de HTM, moeten van dit kabinet worden opgeheven. Dat zal grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid. Het openbaar vervoer wordt gedwongen geprivatiseerd, verkocht aan de hoogste bieder.

Marktwerking heet dat. Wij noemen het chaos. Dit staat u te wachten: dienstregelingen kloppen niet meer, verbindingen sluiten niet meer aan, er komt een apart bedrijf voor de wissels, en weer een ander bedrijf gaat over de reizigersinformatie, misschien wel twee. Heeft het kabinet dan niets geleerd van de problemen met ProRail en de NS? Kortom, door de miljoenenbezuinigingen en de uitverkoop van het openbaar vervoer bent u straks duurder uit en langer onderweg.

De PvdA wil:

  • Goed en betaalbaar openbaar vervoer
  • Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bepalen zèlf of ze aanbesteden
  • De reiziger en niet de aandeelhouder staat centraal
  • Behoud van werkgelegenheid voor tram- metro- en buspersoneel