Plannen NS zijn zo gek nog niet

Met dank overgenomen van J.S. (Jacques) Monasch i, gepubliceerd op woensdag 13 april 2011.

Foto Flickr/ Generaal Gibson

De NS hebben plannen bekend gemaakt voor hun nieuwe abonnementsvormen. De kritiek hierop is niet terecht: iedereen die dat wil kan zijn huidige voordeelurenkaart tot men erbij neervalt behouden, en wie wil kan de komende maanden er nog een aanschaffen. Ook is het logisch dat NS met nieuwe abonnementsvormen komt. Zo wordt de trein bijvoorbeeld zeer voordelig voor ZZP'ers die veel buiten de spits kunnen rijden. Het belangrijkste punt voor de PvdA blijft dat de trein een aantrekkelijk vervoersmiddel is.

Natuurlijk betalen mensen niet om anderhalf uur lang in een overvolle trein te moeten staan. Daarom is het goed dat de NS stimuleren dat mensen op gespreide tijden reizen. Er zijn inmiddels steeds meer mensen die dit doen en daar heeft de NS terecht hun abonnementsvormen op aangepast. Buiten de spits zit je straks voor een paar tientjes de hele maand in de trein! Ontzettend aantrekkelijk hoor.

Een andere manier om de trein aantrekkelijker te maken, is door te zorgen voor meer spoor en dus meer capaciteit. Gelukkig heeft het vorige kabinet hier fors in geïnvesteerd. Zo zal er 700 miljoen worden geïnvesteerd om het spoor op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad te verdubbelen.