Council conclusions on tax transparency
Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op dinsdag 11 oktober 2016.
"De Raad:
-
1.ONDERKENT de vorderingen die zijn gemaakt bij het verwezenlijken van de ambitieuze EU-agenda voor een billijkere, transparantere en effectievere belastingheffing en bij het versterken van de samenwerking tussen fiscale instanties in de hele EU;
-
2.BEVESTIGT hoe belangrijk het is dat het internationale fiscale raamwerk en dat van de Unie worden verbeterd om grensoverschrijdend fiscaal misbruik en illegale financiële activiteiten te voorkomen;
-
3.VERWELKOMT de mededeling van de Commissie van 5 juli 2016 over verdere maatregelen om de transparantie te verhogen en belastingontduiking en -ontwijking te bestrijden;
-
4.IS HET ERMEE EENS dat recente EU-wetgeving inzake de automatische uitwisseling van informatie over fiscale rulings en inzake belastinggerelateerde landenrapporten van multinationals tussen de bevoegde instanties van de lidstaten een belangrijke stap voorwaarts is;
-
5.ROEPT ERTOE OP opties te onderzoeken voor de verdere verbetering van de administratieve samenwerking tussen de bevoegde instanties in de EU, onder meer door opties te overwegen die geïnspireerd zijn op de werkzaamheden van de Joint International Taskforce on Shared Intelligence and Collaboration (JITSIC) van de OESO i;
-
6.IS VAN OORDEEL dat de voorstellen van de Commissie voor de herziening van de richtlijn inzake administratieve samenwerking en van de antiwitwasrichtlijn met het oog op de synergie tussen beide gebieden op het juiste moment komen, en IS VOORNEMENS werk te maken van een snelle aanneming ervan conform het wetgevingsproces van de EU;
-
7.BEVESTIGT dat er een effectievere en efficiëntere samenwerking nodig is tussen belastingdiensten en andere instanties die betrokken zijn bij de bestrijding van belastingontduiking, witwassen en terrorismefinanciering, conform de passende juridische waarborgen;
-
8.BENADRUKT dat het op grote schaal verbergen van fondsen, waardoor de effectieve bestrijding van belastingontduiking, witwassen en terrorismefinanciering wordt belemmerd, moet worden voorkomen en dat ervoor moet worden gezorgd dat de identiteit van de uiteindelijke begunstigden van ondernemingen of juridische entiteiten bekend is, en dat bekend is welke juridische regelingen er gelden;
-
9.IS INGENOMEN MET het initiatief voor de automatische uitwisseling van inlichtingen betreffende de uiteindelijke begunstigden, in het kader waarvan verscheidene jurisdicties, waaronder alle lidstaten, zijn overeengekomen inlichtingen uit te wisselen over de uiteindelijke begunstigden van ondernemingen, juridische entiteiten en juridische regelingen, en ZIET UIT naar snelle internationale vorderingen;
-
10.VERZOEKT de Commissie om, op basis van de lopende werkzaamheden op internationaal niveau, de mogelijkheid na te gaan voor een voorstel betreffende het verbeteren van de grensoverschrijdende toegang tot inlichtingen over uiteindelijke begunstigden;
-
11.NEEMT ER NOTA VAN dat de G20 tijdens haar bijeenkomst in oktober 2016 de eerste voorstellen van de OESO en de FATF heeft aangehoord over manieren om de toepassing van de internationale normen inzake transparantie, inclusief inzake de beschikbaarheid van inlichtingen over uiteindelijke begunstigden, te verbeteren;
-
12.HERINNERT ERAAN dat scherper toezicht nodig is op degenen die agressieve fiscale planning mogelijk maken en bevorderen, en dat effectievere maatregelen moeten worden getroffen om zulke activiteiten te ontmoedigen;
-
13.VERWELKOMT het voornemen van de Commissie om in het najaar van 2016 een openbare raadpleging te houden om feedback te krijgen over hoe het best meer transparantie kan worden verkregen rond de activiteiten van tussenpersonen die helpen bij belastingfraude of -ontwijking;
-
14.NEEMT NOTA VAN het voornemen van de Commissie om mogelijkheden voor verplichte openbaarmakingsvoorschriften te onderzoeken die zijn geïnspireerd op actiepunt 12 van het BEPS-project van de OESO en voortbouwen op de ervaringen ter zake van een aantal EU-lidstaten, en om in 2017 eventueel een wetgevingsvoorstel daarover te presenteren;
-
15.MOEDIGT de Commissie AAN te beginnen nadenken over de mogelijkheid om in de toekomst dergelijke inlichtingen tussen belastingdiensten in de EU uit te wisselen;
-
16.BENADRUKT dat met de OESO en andere internationale partners nauw moet worden samengewerkt rond een mogelijke mondiale aanpak voor meer transparantie op dit gebied;
-
17.MOEDIGT de bevordering van strengere, wereldwijd geldende normen inzake goed fiscaal bestuur AAN en NEEMT ER NOTA VAN dat in de Groep gedragscode (belastingregeling ondernemingen) reeds een aanvang is gemaakt met de technische werkzaamheden voor het opstellen van een EU-lijst van niet-coöperatieve jurisdicties van derde landen die in 2017 klaar moet zijn, alsmede voor het bepalen van de criteria voor plaatsing op deze lijst van jurisdicties en voor het bestuderen van mogelijke tegenmaatregelen;
-
18.IS HET EROVER EENS dat de bescherming van klokkenluiders belangrijk is en MOEDIGT de Commissie AAN te onderzoeken of toekomstige maatregelen op EU-niveau mogelijk zijn, met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel;
-
19.IS ZICH ERVAN BEWUST dat mede dankzij meer belastingzekerheid in de EU EU-ondernemingen concurrerender kunnen worden, en NEEMT NOTA VAN het voornemen van de Commissie om voorstellen in te dienen ter bestrijding van BEPS en belastingontduiking, waarbij tevens wordt gezorgd voor een stabiel en voorspelbaar belastingklimaat en dubbele belastingheffing wordt voorkomen, met name voorstellen met betrekking tot een betere geschillenbeslechting en de herstart van de CCCTB.”
Mededeling van de Commissie van juli 2016 over maatregelen om de fiscale transparantie te verbeteren