Europese havens: Europees Parlement verduidelijkt regels over gebruiksvergoedingen en overheidsfinanciering
De parlementsleden hebben woensdag nieuwe regels goedgekeurd, die de vergoedingen die rederijen betalen voor havendiensten en infrastructuur en overheidsfinanciering voor havens in de EU i verduidelijken.
"Na 15 jaar discussie over het Europees havenbeleid, hebben we eindelijk een akkoord: bestaande modellen voor havenbeheer kunnen worden behouden en voor het eerst wordt er nadruk gelegd op goede arbeidsomstandigheden, die van belang zijn voor de concurrentiepositie van de havens en voor ons niet ter discussie staan", zei rapporteur Knut Fleckenstein i (S&D, DE).
"Financiële transparantie is de basis van de overeenkomst, zodat het makkelijker moet worden voor de Commissie om een coherent staatssteunbeleid te voeren en meer in de havens zal worden geïnvesteerd", voegde hij eraan toe.
Het ontbreken van duidelijke regels voor overheidsfinanciering van haveninfrastructuur en de vergoeding voor het gebruik ervan, schrikt investeerders af, aldus de Europese Commissie i. De nieuwe regels moeten de EU-havens efficiënter maken en aantrekkelijker voor investeerders.
De regels zijn van toepassing op meer dan 300 Europese zeehavens in het trans-Europese vervoersnetwerk (TEN-T). Ze bevatten een bepaling die de havens oplegt om de overheidsfinanciering op transparante wijze op te nemen in hun boekhouding en duidelijk te maken hoe de vergoedingen voor het gebruik van havendiensten en -infrastructuur zijn samengesteld. De lidstaten moeten zorgen voor een doeltreffende procedure om klachten over de toepassing van de regels te behandelen.
Efficiëntere dienstverlening
Om een kwalitatief hoogstaande dienstverlening te garanderen, eisen de nieuwe regels dat de havenuitbater ervoor zorgt dat werknemers de nodige opleidingen volgen, met bijzondere aandacht voor opleiding over gezondheid en veiligheid. Deze opleidingen moeten ook regelmatig worden bijgewerkt, om rekening te houden met de uitdagingen van de technologische innovatie.
De verordening schrijft geen specifiek model voor voor het beheer van zeehavens. De regels vermelden echter wel voorwaarden als de havenuitbaters minimumeisen willen opleggen aan dienstverleners van sleepvaart, afmeren, bunkeren en de ophaling van scheepsafval of het aantal aanbieders van deze diensten wil beperken. Veiligheid en duurzaamheid zijn enkele argumenten die havenuitbaters mogen gebruiken om het aantal dienstverleners te beperken.
Vrachtafhandeling en passagiersvervoer vallen ook onder de regels over financiële transparantie maar zijn vrijgesteld van de regels over de organisatie van havendiensten.
Volgende stappen
De regels moeten nu door de Raad i worden goedgekeurd.
REF. : 20161208IPR55161
Bijgewerkt op: ( 14-12-2016 - 13:30)