EU digitalises passenger registration to make travelling by sea safer: Council agrees its position

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op dinsdag 21 maart 2017.

De EU onderneemt stappen om de registratie van opvarenden te digitaliseren zodat opsporings- en reddingsdiensten bij een ongeval onmiddellijk toegang hebben tot informatie over de mensen die zich aan boord bevinden. Opdat slachtoffers en hun familieleden gemakkelijker kunnen worden geholpen, zal ook de nationaliteit van passagiers worden geregistreerd.

Er is vandaag verder vooruitgang geboekt doordat de Raad zijn standpunt heeft bepaald over geactualiseerde regels voor het registreren van passagiers en bemanningsleden die zich aan boord van Europese passagiersschepen bevinden. Dat standpunt bevat onder meer deze nieuwe bepalingen. Onmiddellijke toegang tot passagiersgegevens kan bijvoorbeeld cruciaal zijn om bijstand te verlenen tijdens de opsporings- en reddingsprocedure. Ook onnodige ongerustheid bij familieleden en vrienden kan hierdoor worden voorkomen.

"Deze nieuwe regels zullen ook de veiligheid vergroten, wat uiteraard een kerndoel is van al onze maritieme wetgeving," aldus Joe Mizzi, de Maltese minister voor Vervoer en Infrastructuur.

"Maar bovendien worden innovatie en digitalisering in het passagiersvervoer erdoor bevorderd, en dat zal een stimulans vormen voor het concurrentievermogen van de sector, met name door het verminderen van administratieve lasten."

Volgens de huidige regels worden de geregistreerde passagiersgegevens opgeslagen door de scheepvaartmaatschappij, en in noodgevallen neemt het opsporings- en reddingscentrum contact op met de registratiebeambte van de maatschappij. Het systeem staat of valt met de beschikbaarheid van de contactpersoon, en er kunnen belangrijke minuten verloren gaan vóór de start van de reddingsoperatie.

Volgens de nieuwe regels worden de gegevens niet langer bijgehouden door de scheepvaartmaatschappij, maar worden ze onmiddellijk in elektronisch formaat beschikbaar voor de bevoegde instantie. De twee meldingssystemen, de nationale elektronische platformen en het automatisch identificatiesysteem, waren al in het oorspronkelijke Commissievoorstel opgenomen en zijn door de Raad gehandhaafd.

De voorgestelde nieuwe regels voorzien ook in het registreren van de nationaliteit, naast de naam, de geboortedatum, het geslacht, en - indien de passagier dat wenst - de behoefte aan speciale bijstand in een noodgeval. Momenteel worden er niet altijd gegevens over de nationaliteit bijgehouden, wat het moeilijker maakt slachtoffers en hun familieleden bij te staan.

In vergelijking met het Commissievoorstel is de omzettingstermijn voor het integreren van de nieuwe regels in het nationale recht in de Raadstekst verlengd van één tot drie jaar. Om onnodige administratieve lasten te vermijden, geeft de Raad de lidstaten die niet beschikken over zeehavens of onder hun vlag varende schepen de mogelijkheid om de richtlijn niet om te zetten.

Het voorstel is in juni 2016 door de Commissie ingediend. Het maakt deel uit van een bredere evaluatie van de wetgeving inzake de veiligheid van passagiersschepen. Die evaluatie moet zorgen voor veiligere zeereizen, eenvoudigere regels en lagere administratieve kosten.

Hoe wordt dit voorstel wetgeving?

De "algemene oriëntatie" die vandaag is aangenomen, is het standpunt dat de Raad inneemt voor gesprekken met het Europees Parlement. Het Parlement heeft ten aanzien van dit voorstel vooralsnog geen standpunt ingenomen. Beide instellingen moeten het eens zijn over de tekst voordat die in werking kan treden.

Registratie van de opvarenden van schepen - Standpunt van de Raad (”algemene oriëntatie”)

Registratie van opvarenden van passagiersschepen - samenvatting van de huidige wetgeving

×

Dit document is momenteel alleen beschikbaar in de volgende talen:

EN

Registratie van scheepspassagiers - Commissievoorstel

Passagiersrechten

14/03/2017

Verbeterde regels inzake passagiersregistratie zorgen voor nog zorgelozer reizen


1.

Relevante EU dossiers