Raad keurt 3 regelingen goed om reizen over zee veiliger te maken

Met dank overgenomen van Raad van de Europese Unie (Raad) i, gepubliceerd op maandag 23 oktober 2017.

De Raad i heeft vandaag de veiligheid van passagiersschepen in de EU i aangescherpt door 3 richtlijnen aan te nemen die betrekking hebben op de herziening van de veiligheids­voorschriften en -normen voor passagiers­schepen, op de digitale registratie van scheepspassagiers en op de totstandbrenging van een duidelijk kader voor de inspectie van ro-ro-veerboten en hogesnelheids­passagiersvaartuigen. In juni van dit jaar werd er met het Europees Parlement i een informeel akkoord over deze voorstellen bereikt.

"Deze nieuwe regels zullen zorgen voor een verhoogde veiligheid van de mensen die op onze zeeën reizen. Maar zij zullen ook de procedures voor scheepvaart­maatschappijen vereenvoudigen en versnellen, onder meer via digitalisering, en dat is goed nieuws voor de ondernemingen en onze hele economie," zei Kadri Simson, Ests minister van Economische Zaken en Infrastructuur. "Ik zou het Maltese voorzitterschap en het Europees Parlement willen bedanken voor al het werk dat zij voor deze dossiers hebben verricht."

De "algemene" richtlijn inzake veiligheids­voorschriften en -normen voor passagiers­schepen bevat zeer uitgebreide regels voor de veiligheid van passagiers­schepen in de EU, die gelden voor vaar­tuigen op binnenlandse routes. In de tekst zijn gedetailleerde technische voorschriften voor schepen op het vlak van constructie, stabiliteit en brandveiligheid opgenomen.

De richtlijn inzake de registratie van opvarenden van passagiersschepen verplicht scheepvaart­maatschappijen ertoe de registratie van scheepspassagiers te digitaliseren, zodat opsporings- en reddings­diensten bij een ongeval onmiddellijk kunnen beschikken over het exacte aantal passagiers en andere informatie.

De derde richtlijn, een herziene inspectieregeling voor ro-ro-veerboten en hogesnelheids­passagiersvaartuigen, voorkomt overlappingen en vult de leemten in de regelgeving die ontstaan doordat de lidstaten verschillende inspectieregelingen voor deze vaartuigen toepassen.

De 3 richtlijnen maken deel uit van een uitgebreide herziening van de veiligheid van passagiers­schepen, met als doel de veiligheid van reizen op zee te verbeteren en tegelijkertijd de huidige regels te vereenvoudigen en de administratieve kosten te drukken.

Met de definitieve stemming van vandaag in de Raad wordt de procedure in eerste lezing voor de 3 dossiers afgesloten. Het Europees Parlement heeft op 4 oktober 2017 gestemd. De wetgevings­besluiten zullen in november door beide instellingen worden ondertekend en enkele weken later in het Publicatieblad van de EU worden bekendgemaakt. Zij treden in werking 20 dagen na de bekendmaking ervan, en de lidstaten zullen dan 2 jaar de tijd hebben om de nieuwe regels op te nemen in hun nationaal recht.


1.

Relevante EU dossiers