EP-leden: nieuw EU-vennootschapsbelastingplan met "digitale aanwezigheid"

Met dank overgenomen van Europees Parlement (EP) i, gepubliceerd op donderdag 15 maart 2018.
  • Plannen voor een enkele, duidelijke en eerlijke EU-regeling voor vennootschapsbelasting
  • Benchmarks om de "digitale aanwezigheid" van bedrijven te pijlen en te bepalen waar zij belasting moeten betalen
  • Gebruik van data voor de berekening van fiscale rekeningen van ondernemingen

Ondernemingen zullen worden belast waar zij winst maken volgens een voorstel voor een geharmoniseerd vennootschapsbelastingstelsel.

De online activiteiten van digitale ondernemingen zullen binnen dit stelsel gebruikt worden om hun belastingaanslag te berekenen.

De gemeenschappelijke geconsolideerde heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting (CCCTB), onderdeel van een breed voorstel om één enkele, duidelijke en eerlijke EU-regeling voor vennootschapsbelasting in te voeren - werd op donderdag gesteund door de leden van het Europees Parlement met xx stemmen tegen xx stemmen, met x onthoudingen.

Een afzonderlijke, aanvullende maatregel die de basis legt voor het geharmoniseerde stelsel van vennootschapsbelasting - de gemeenschappelijke heffingsgrondslag voor de vennootschapsbelasting (CCTB) - werd goedgekeurd met xx stemmen vóór en x x stem tegen, bij x onthoudingen.

Digitale aanwezigheid om belastbare winst te bepalen

Samen zijn de twee maatregelen gericht op het opvullen van de leemten die sommige digitale en mondiale ondernemingen in staat hebben gesteld hun belastingaanslagen drastisch te verlagen of belasting te ontwijken bij het maken van winst. Dit zou gedeeltelijk kunnen worden bereikt door middel van voorgestelde benchmarks aan de hand waarvan kan worden vastgesteld of een onderneming een "digitale aanwezigheid" heeft in een EU-lidstaat en dus belastingplichtig is.

Het Parlement wil ook dat de Europese Commissie deze benchmarks (zoals het aantal gebruikers of de hoeveelheid verzamelde digitale inhoud) gebruikt om een duidelijker beeld te krijgen van waar een bedrijf winst maakt. Persoonlijke gegevens zijn een zeer waardevol bezit dat door bedrijven als Facebook, Amazon en Google wordt gebruikt om omzet te creëren, maar het wordt momenteel niet meegenomen in de berekening van hun belastingen.

Eén loket voor belastingen

Ondernemingen zouden hun belastingfacturen kunnen berekenen door de winsten en verliezen van hun vennootschappen in alle EU-lidstaten bij elkaar op te tellen. De resulterende belastingaanslag zou dan over de lidstaten worden verdeeld, afhankelijk van de plaats waar de winst wordt gegenereerd. Het doel is een einde te maken aan de huidige praktijk waarbij ondernemingen hun belastinggrondslag verplaatsen naar landen met een lage belastingdruk.

Zodra de voorstellen van kracht worden, zou in alle lidstaten één enkel pakket van belastingregels van toepassing zijn. Ondernemingen zouden niet langer te maken hebben met 28 verschillende nationale regelingen en zouden slechts verantwoording hoeven af te leggen aan één enkele belastingdienst.

Quotes

“Dit is een uitgelezen kans om een enorme sprong voorwaarts te maken op het gebied van de vennootschapsbelasting; deze wetgeving zou niet alleen een model creëren dat geschikter is voor de huidige economieën door de digitale economie te belasten, maar zou ook een halt toeroepen aan de ongebreidelde concurrentie tussen vennootschapsbelastingsystemen binnen de interne markt, door zich te richten op winst waar deze wordt gemaakt”. Rapporteur over CCCTB, Alain Lamassoure (EPP, FR).

“De nationale leiders en EU-leiders begrijpen dat het huidige vennootschapsbelastingstelsel verouderd is en burgers en kleine ondernemingen in het nadeel zijn. Internationale actie is nodig om het tij te keren. De EU is onze beste kans om ons belastingstelsel rechtvaardiger en moderner te maken". Rapporteur over CCTB, Paul Tang (S&D, NL).

Volgende stappen

De resoluties zullen nu ter overweging aan de Raad en de Commissie worden voorgelegd.